Passgång i skritt och dressyr

maria_b

Trådstartare
Passgång i skritt på en dressyrhäst är ju inget bra, det vet jag. Men hur mkt påverkas bedömningen/poängen om hästen skrittar så i dressyrprogrammet? Är det bara där poängen skrivs för gångarterna som det dras ner och i såfall hur mkt? Eller blir hästen nerdömd på alla moment i skritt? Kan ju gissa att tex. fri skritt inte ger så högt betyg om hästen går passgång då? Säg att en häst har tex 8 mässig trav o galopp, men den skrittar i passgång, hur mkt dras själva gånngartspoängen ner då?

Får hästen svårare att utföra rörelser, tex öppna, sluta, bakdelsvändning mm om den går så?

Anledningen till dessa frågor är att jag ev ska provrida en häst som är så. Den är tänkt som främst hopphäst men ska ha förutsättningar att kunna gå iallafall msv dressyr då jag rider både och. Ska jag helt lägga ner planerna att åka och titta på hästen?

Mvh Maria

Sv: Passgång i skritt och dressyr

Jag har fått lära mig att skritt är den gångart som är svårast att påverka.
Vill du ha en häst som skall gå msv dressyr skulle jag försöka hitta en annan.

Självklart får du sämre poäng på de bedömningsgrupper som innehåller skritt och även avdrag "där nere" på gångarterna.

Men jag tycker iaf att du ska titta på hästen.

Lycka till!

Är skritten passartad "i sig själv" hos denna häst? Eller är det under ryttare? Alltså, har hästen en naturligt dålig skritt eller kommer passandet när den rids i samlad skritt, kanske pga bristande styrka?

De moment där skritten bedöms blir underkända om hästen visar passgång. Dessutom blir gångartsbetyget lägre, även om trav o galopp är 8-mässig.

Hur gammal/ung är hästen??
Vet en häst som gick i passgång som unghäst men det försvann senare när den hade växt färdigt.

Den där fuxen som går Grand Prix kan ju inte heller skritta bra. Så ska du ha den främst till hopptävling, och allt annat är bra så får du överväga om du kan stå ut med att få lite avdrag på skrittmomenten de få ggr som du tävlar dressyr.

Man kan fixa till en häst som passar i skritten. Men det är inte alltid så himla enkelt. Jag hade personligen provridit och om den inte är helt perfekt på alla andra plan så hade jag gått vidare.

Svarar er alla:

Hästen är född 02. Ang gångarterna så vet jag inte om de är 8 mässiga, det var bara ett exempel. Hon sa ungefär såhär: Hästen rör sig trevligt i trav och galopp med höga knälyft, däremot så är den passgångare i skritt tyvärr". Mer än så vet jag inte. Vad min tränare jag hade för ett par år sedan sa var att om en häst bara passar när den arbetas i skritt och den är ung, så brukar man kunna jobba bort det, men går den i passgång även i fri skritt så är det tyvärr svårt. Någon som håller med?

Men i vilket fall så kommer jag nog inte att kolla på den hästen när jag har funderat. Den skulle tydligen vara knepig i hanteringen, väldigt tjurig och så. Det gör att ägaren är rädd för den och ska därför sälja o köpa ny. Tjejen som rider den nu sa att hon inte har nått problem med den i hanteringen, men jag kom o tänka på att vi driver mitt stall kollektivit och en häst som kan vara knepig i hanteringen är kanske inte optimalt då man inte kan kräva att alla ska vara tuffa och orädda för hästar som är tjuriga. Dessutom är det ju kanske inte kul o ha en häst som är allmänt tjurig heller. Hade det bara varit passgången så kanske det skulle varit värt att åka o kolla när vi ändå har ganska nära förbi ioch med att vi ska kolla på en annan häst längre bort.

Mvh Maria

Vad min tränare jag hade för ett par år sedan sa var att om en häst bara passar när den arbetas i skritt och den är ung, så brukar man kunna jobba bort det, men går den i passgång även i fri skritt så är det tyvärr svårt. Någon som håller med?

Om en häst passar i skritten när den är på tygeln, och inte annars, är det ridfel och därför ryttarmiss.

Om en häst passar i skritten när den är på tygeln, och inte annars, är det ridfel och därför ryttarmiss.

Ja det håller jag med om och hästar som passar i fri skritt utan ryttare är väl ytterst ovanligt så det skulle jag undvika!

Passgång kan bero på låsningar och att hästen skyddar sig mot smärta i tex bäcken. Annars är det jädrigt vanligt att hästen passar lite om den inte slappnar av och länger ut sin överlinje.

Min travare går ren passgång om han får välja själv, men genom att jobba mycket skolor samt be om avslappning i överlinjen får jag till en jättefin och taktmässigt korrekt skritt.
Jag ber om plie(svag öppna) då och då även under uteritter.
På mig älg har det gjort underverk:)

Passgång kan bero på låsningar och att hästen skyddar sig mot smärta i tex bäcken. Annars är det jädrigt vanligt att hästen passar lite om den inte slappnar av och länger ut sin överlinje.

Min travare går ren passgång om han får välja själv, men genom att jobba mycket skolor samt be om avslappning i överlinjen får jag till en jättefin och taktmässigt korrekt skritt.
Jag ber om plie(svag öppna) då och då även under uteritter.
På mig älg har det gjort underverk:)

Travare har väl extra lätt att passa har dom inte det:confused:

Det är nog extra svårt där, men annars håller jag med ginnies ang att det är ryttaren som hindrar hästen oftast om den passar under ryttare.

fast mig veterligen kan hästar vara spända i kroppen även när de inte rids= passar även i hagen;)

Finns halvblod som också passar rejält, många av hopphästarna på hög nivå (kollade SVT här för ett tag sen) var rena passgångare i skritt.

Och jovisst är det vanligt att travare är passaktiga. Man kan tvista länge om huruvida det beror på att de har spänningar eller "bara är sånna"...

fast mig veterligen kan hästar vara spända i kroppen även när de inte rids= passar även i hagen;)

Finns halvblod som också passar rejält, många av hopphästarna på hög nivå (kollade SVT här för ett tag sen) var rena passgångare i skritt.

Om en häst passar i hagen gör den inte det p.g.a. ridning.

Javisst, många hästar på hög nivå passar i skritt, de är inte riktigt arbetade i sin skritt, därför passar de. En vanlig orsak är att de samlas och kortas i skritten fortare än vad dess utbildning tål.

Vissa hästar tenderar att passa lättare än andra, ex stor i sin skritt.

Det skall ju dra ner poängen - men om det gör det i verkligheten kan inte jag uttala mig om.

Det glunkas om att det får passera för ofta på elitnivå...

Rent biomekaniskt så passar hästen när den låser ryggen, och med låst rygg blir det svårt att utföra ngt av kvalitet.

Det är ju koefficeint på skritten, och det är det ju för att felaktigheter i skritten - att den tappat renheten - takten - är ju rent generellt ett tecken på att hästen är felaktigt utbildad. ( om det då inte är tillfälligtvis)

Takt är ju ändå den allra första kvaliteten i utbidlninsgsskalan

Jag har för mig att zanzan skrev nåt om att D - Day hästar har passartad skritt i bagaget - undrar vad det beror på

Passar de i hagen?

Senast ändrad av en moderator:

mumlar vidare

I en ren skritt skall ju hästen "nästan slå i sko" Alltså det skall synas en tydlig trekan mellan samma sidas fram och bakben

Därifrån från att i andra änden bli mer parallel är det ju väldigt väligt långt.

Med stor skritt, menar du då övertrampet?

När hästen skrittar skall det tydligt bildas ett V mellan fram och bak, eller man kan uttrycka det man skall se en trekant mellan fram och bak och buken i ett visst moment. Hos den "passande" hästen bildas aldrig ngt V, utan det är en ständig "parallell trapets"

Att jag använde uttrycket "slå i sko" gör jag för att hästen skall alltså inte lyfta framhoven förän alldeles innan sammas sida bak sätts i. För detta krävs axial rotation i ryggen, på samma sätt som det krävs axial rotation för att traven skall bli rent tvåtaktig.

Detta V- et, eller trekanten är bara ett yttre tecken på att skritten är ren dvs regelbunden, som är relativt lätt att se, för den som vill.

Jag har för mig att zanzan skrev nåt om att D - Day hästar har passartad skritt i bagaget - undrar vad det beror på

Passar de i hagen?
Min D-Dayhäst är bedömd både på 3-års och 4-årskvalitité plus att vi har tävlat lite lätta klasser. Skritten har alltid bedömts som ren och taktmässig.:D Så det stämmer nog inte helt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 872
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025