Passgång hos varmblod?

Sv: Passgång hos varmblod?

Ja, det gör min också. En ganska skön passgång lägger hon till i traven men den i galoppen är sådär, hon blir ganska sned och det är ju inget vidare :P

Min har både "vanlig" galopp och den passaktiga. Tror att det är den ni syftar på iaf. Den känns lite som en blandning mellan trav och galopp och man kan rida lätt i den, ungefär som i trav (upp - ner, upp - ner), dock lite snabbare :P

När du skriver sådär tänker jag mer tralopp (trav bak, galopp fram) fast det kanske blir samma sak = passaktigt! :p

Jag fixa filmsnuttar, men har inte hunnit med och förminska dom då karln inte fixat det programet.

Men jag lovar att det kommer när det kommer.
Men denna fyrtakts traven lr vad du sa det hette lr om det är pass vet jag inte.

Hur kändes dessa? För man sitter bra alltså. Men tölten fick jag inte riktigt fram. Hon fick den bara lite. Men tror fan hon är en aningen stel i höger sida, hon beteér sig väldigt konstigt. Hon går i form fint på spår och i mindre cirkel. Nu ligger hon nästan ner i höger, och det har hon faktiskt aldrig gjort alls.

Så stel lr om hon har träningsvärk lr dyligt?

Hon gick ner sig fint mot slutet iaf, då fick jag fin böjd på henne och bra ställd. Men jag är inte nöjd iaf eftersom jag vet att hon kan det där. Vad det nu är så hoppas jag det släpper.

Kanske kan det vara för att hon är mamma, vem vet. Men iaf. Detta är inte kul.

Hon är ua osv oxå, tandkoll idag inget där förutom lite raspning för hon var lite vass bak. Funderar på om det kan vara sadeln, om den är lite för trång vid manken? Hon kanske har breddat sig där.

Mycket, kanske och så. Men man blir ju lite orolig. Känner ju att hon vill och vet vad jag vill men det är något i vägen, typ så.

Jösses, hoppas någon hängde med där :o

Låter som att den kan vara låst i högerbogen eller halsen? Eller att sadeln trycker på högersidan kanske.

Ja något sådant misstänker både jag och min kompis.

Har wintecsadel med rött koppjärn i nu, ska hitta på och köpa det vita koppjärnet så man får se. Men ska se lite idag om den trycker lite vid manken.

Annars vet jag inte, för denna låsning. Kan den komma snabbt? Vad kan det bero på då?
För jag menar, det sa bara poff och så gick hon dåligt och hon visar ingenting annat mer än att högervarv är väldigt knasigt. Men samtidigt vill hon ju försöka för hon vet vad jag vill.

Ska hitta mig vitt koppjärn och se iaf =)

Kan tillägga att hon får lite massering, stretching och liniment efter träningspass

Ja, så är det kanske. Det känns ju väldigt mycket som en blandning av trav och galopp :P

Den kan kanske ha sträckt sig? Eller överansträngt sig så gamla låsningar/spänningar syns tydligare. Känns inte helt osannolikt med en överansträngning om den är under igångsättning! :p Svårt ibland att veta på förhand hur hästen kommer känna sig i musklerna efter träningspasset, iaf när de är otränade och lättare får träningsvärk..
Många hästar är lite ojämnt höga i bogbladen och/eller ojämnt musklade bredvid manken så kanske behöver man stoppa om sadeln lite högre på ena sidan och/eller få bogarna fixade.

Okey, tack för hjälpen med fundering av vad problemet kan vara, för många inom min närhet som ridit min tjej förstår inte heller hur detta kan ha kommit sig.

Vi har varit igång nu i 9v ca och har ändå tagit det väldigt lugnt. Mycket skogsturer. Det är först nu dom två senaste veckorna som vi satt igång i dressyr och lite hoppning.

Så någon sorts ansträngning/låsning lr så måste det vara.
Sadeln i övrigt är ju faktiskt inte så gammal. Upptäckte dock i förrgår att den låg lite knas, den behövde puffas upp i bak så jag la under en pad och det vart genast bättre, kände även det i sitsen.

Men men, ni ska få filmen på passen nu, tjejen som filmar kan dock ej se skillnad på tölt och pass så hon tror min tjej töltar massor, ändå gick jag igenom hur det ser ut när hon gör vad. Så jag trodde jag hade fått både tölt och pass på filmen, men det visa sig att det bara vart passgång.

Även jag hade lite klurigt med och känna skillnad på tölten och denna passgång lr vad de nu är. Passen känns behaglig faktiskt dock ej lika som tölten. Men något är det för så här mycket har hon aldrig passat, som sagt såg det först på bilderna för någon dag sedan. Aldrig sett lr känt tendensen till pass då. Enbart tölten. Nu tar hon mer passen än tölten. Suck, ser hellre att tölten är kvar en passen. Ääh jag vet inte... Se filmerna och döm själva, är nog bäst.

Dock kan hon få någon tendens till tölt ibland, men minns inte om det var på filmen i höger lr vänster varv.

Första filmen är vänster varv, det är som sagt den hon går hyfsat i, sedan är det höger varv och du kommer se vad jag menar att något är fel, men att hon gärna vill göra det jag begär eftersom hon vet vad hon ska göra - men då är vi där igen, något är i vägen :(

Jag vet att jag sitter fruktansvärt dåligt, jobbar på min sits. Sen har jag dålig balans, vet inte vart den tagit vägen :o

STÄNG av ljud om ni inte vill höra någon som smackar till förbannelse. Vi var flera i ridhuset nämligen.

Men ok, här kommer dom =)
Vänster varv...

Höger varv... - Här visas det skarpt att hon inte kan, försöker ställa na lite försiktigt men ni ser resultaten tydligt.

Här är bildbevis från idag på en töltande travare ;)

Kort samlad TÖLT
DSC_2477.jpg
[/IMG]
DSC_2502.jpg
[/IMG]

Mer Ökad TÖLT

tyrabanks.jpg
[/IMG]

Då jag värnar om i fallets bukefalists integritet är huvudet bortklippt alternativt ersatt med lämpligt substitut - i sista kortet tyra banks. Hästen däremot väljer att träda fram och berätta att tölt är möjligt även för dem:D

Hehe vilka härliga bilder.

Jag ska fasen få min tös tölt på bild/film med. Vill oxå visa ju...

Haha ja ;)

Nej nu har hon tagit in denna pass lr vad det till förbannelse.(Som sagt kollade upp detta extra genom bilder jag har sen jag såg denna tråd). Visar knappt tölten längre och jag försöker ta fram den. Har ju lärt in det på ett kommando. Men hon är stel/sträckt sig i höger sida/bog så hon fungerar inte riktigt som innan, nog därför hon passar lite extra.

För sadeln verkar inte ligga och klämma, kanske lite jag vet inte. Därför ska en kompis få kolla det på fredag.

Vad kan jag göra för att denna låsning lr vad det kan vara ska bli bättre?

Har kollat på videoklippen och här är några spontana kommentarer (ta det för vad det är - objektiv kritik, inte tänkt att vara elakt utan för att förbättra!):
Om jag var du skulle jag INTE rida hästen i den sadeln mer, undvika både tölt och pass och få hästen kollad t ex av en skicklig Equiterapueft så snart som möjligt och regelbundet så länge det behövs.
Det som du kallar pass är oftast grisepass vilket inte är önskvärt (och kan mycket väl bero på att hästen är ofräsch och har dåligt passande sadel), inte heller tölt i nuläget skulle jag påstå. Hästen rör ryggen väldigt dåligt överlag uppåt/nedåt, om man tränar pass/tölt ger man hästen en lättare väg där den inte behöver börja svinga med ryggen (grymt mycket hälsosammare med svingande rygg än låst rygg som den visar på videoklippen, alltså något man ska sträva efter tills hästen går BRA och därefter kan det vara en idé att träna på tölten igen) även om du inte märker några nackdelar av grisepassen/tölten just nu så är det lätt hänt att hästen tar till det när man vill få igång ryggsvinget.

Galoppen tycker jag inte direkt var passaktig men tralopp, olika takt bak och fram. Även i traven, men det har nog mycket att göra med att hästen inte hänger ihop (sänkt rygg) och du inte får igenom ställning i kroppen. Galoppen i högervarvet visar stor sannolikhet för problem med SI-leden(/-erna).

Sen så rent allmänt när man gått igenom dessa problem (vilket känns som de primära just nu) så är rådet att se till att den sadel du skaffar ger bra möjlighet för dig att sitta lodrätt, avslappnat och stabilt. Och försök så mycket som möjligt att hitta balans i din egen sits för att kunna hjälpa hästen (grymt svårt på en obalanserad häst, jag vet, men lyckas du kan du på köpet få en mer balanserad häst! :) ). Högsta prion inom ridningen skulle jag se som dels det och att få hästen länga hela överlinjen och slappna av i ryggen. Sen försöka förbättra takten och få hästen i samma takt fram och bak.

Hej. Jag har tittat lite på dina filmer och skulle vilja kommentera lite.
Vad gäller det gångartsmässiga så ser jag mest en obalanserad häst sm går lite i fyrtaktstrav och ibland faller ur för att hon inte klarar det. Jasg kunde inte se ngon pass och inte någon tölt.Men hon kämpade, det håller jag med om, hon vill försöka!
Varför funkar det inte då? Ja, - hon är väldigt låst i ryggen, framför allt övergång mellan rygg och kors, troligen finns låsningar i sacroiliac-leden (förenklat=leden mellan de två bäckenhalvorna.) Vilket jag sett hos många "avdankade" travare. Detta ger ju avtryck hela vägen fram i kroppen. Dessutom ligger sadeln inte bra och alldeles för långt fram, den trycker på bogbladen vilket i sig ger störningar i rörelsen (gör ont och begränsar), gör dig mer obalanserad och påsikt kan skapa muskelatrofi o dyl på hästen. Jag har hittat mycket bra om sadelinpassning på nätet, rekommenderar en sökning där för att få en bild av vad jag pratar om och hur det ska,- resp. inte ska,- se ut.
En tredje sak som jag tycker du ska ha i åtanke är att under dräktigheten händer en massa grejor i kroppen. Ett av mina ston tex hade ett "hål" i rumpan efter förlossning osv. Det var alltså en muskel som helt försvunnit och det visade sig sen att hon hade ischiasnerven i kläm, något hade hänt under dräktigheten. Hon kan ha halkat tex och fläkt sig. Kroppen producerar ett hormon under dräktigheten som heter oxytocin. Detta gör att ledbanden slappar av lite så det blir lättare trycka ut en halv fåtölj genom röven.:D
Tyvärr påverkar detta inte bara bäckenledbanden utan alla i hela kroppen blir lite sladdriga. Det tar sin tid att komma igång efter det och det är musklerna som måste tränas upp, ledbanden är och förblir sladdriga om inte musklerna tränas igång igen.
Jag tycker du ska låta din häst kollas upp av kiropraktor el dyl och gå vidare därifrån. Byt sadel eller rid barbacka, skritta mycket och tömkör mycket på volt, longera med olika inspänningar, kavaletti osv.

Lycka till:)

Svarar båda...

Jag håller med er i allt, för det första så kan jag inte riktigt sitta rakt just för att hon tar in den där pass/fyrttakten exakt. Den har aldrig tagits in förens för 2-2½ vecka sedan, innan det fick jag henne i alla gångarter utan problem, kunde dock ta in tölten något ibland men fick bort det och fortsatte träna in den igen på det kommando jag redan hade tränat in. Dock ser jag helst att rida henne i form, i skritt, trav och galopp. Jag skrittar mest faktiskt.

Dessa filmer är tagna för er, det är jag som ber henne gå ner och upp i dom olika gångarterna. Ibland ner i den där passen och då fattar jag själv att det är något.

Men sadeln tvekar jag på faktiskt, möjligtvis att den är lite trång vid bom men som sagt letar efter ett vitt koppjärn som kommer efter näste färg hon har (röd). Innan jag köpte sadeln för ca 1år sedan så kom en och kolla den för och se om den låg bra osv, vilket den gjorde oxå.

Nu kanske den inte ligger rätt? Men ska nog få den kollad igen isåfall med. För sadeln har då mycket himla bra fram till för 2-2½vecka sedan OM det är den som är ett av felen med? Lr är den bara fel för mig? Jag kan rida rakt, men inte just nu, är alltid sådär efter lång pause av ridande. Annars sitter jag bekvämt i den och har haft bättre balans.

Jag blir inte arg/ledsen för era ärliga svar, jag blir glad. Jag kan ju inte se vad som är fel och tycker det är BRA att det finns sådana som ni. Ni två skriver detta BRA, sen finns det sådana som skriver det mer ja... Jag vill ha hjälp, därför hörde jag av mig oxå. Som jag sagt och säger igen jag känner inte igen henne själv.

Området dit vi flyttat nu finns det ganska mycket uppför inte jätte mycket uppför men man känner ju att det går uppför och dom får arbeta. Cavaletti körde vi lite i lördags faktiskt. Vet att det bygger mycket muskler och sådant. Tömkörning kan jag fixa, hur är det med körning? Longering gillar jag inte riktigt faktiskt, hör så mycket dumt om det.

Ska man göra något litet ridschema? :p
Och barbacka ridning kan jag börja med igen, körde mycket så hela sommaren just för att hon stått. Ville då inte lägga sadel på.

Sen, vart hittar man kiropraktor?? Har försökt hitta men jag super på och söka :o

Jag vill givetvis göra det bästa för min tjej, för jag ser och känner ju att något är fel. Därför har jag taggat ner lite i min ridning. Dock körde jag inte direkt hårt innan heller.

2dgr vila, 2-3dgr skogsridning + 1 dag dressyr + 1 dag hoppning... Så här jag ridit sen jag märkte felen. Men jag kanske ska ta bort hoppning för ett tag såklart. lr? Det är dock något hon verkligen älskar, kul nog.

TACK för att ni hjälpte mig :D Verkligen glad för såna som ni.

Senast ändrad:

FÖRST koll av fysiken, snarast möjligt. Kan tyvärr inte tipsa om någon eftersom jag inte känner till någon i närheten av dig, kolla runt med hästfolk om det finns någon de kan rekommendera (helst inte kiropraktor dock, kanske jag som har fördomar men det känns inte hållbart att bara se till skelettet när det i regel är muskler och annat som "drar" skelettet fel) eller googla runt lite/kolla på eniro. Innan man börjar lägga upp någon "utbildningsplan".

Att sadeln kollades för ett år sen säger egentligen ingenting! :p
Jag provade t ex ut en wintec omstoppningsbar/bytbart koppjärn som anpassades till hästen. 2-3 månader senare hade hästen musklat om sig så mycket att det glappade en decimeter bak och vi var tvungen att byta sadel igen. Kolla sadeln årligen är ett minimum, helst betydligt oftare, särskilt under omskolning då dom (ska) ändra sig mycket i kroppen.

Så länge hästen inte är fräsch gör man sig själv och hästen bara en björntjänst genom att försöka "rida till" hästen. Mitt råd skulle vara att som sagt slopa (den nuvarande åtminstone) sadeln helt och träna mycket från marken och uteritter i lång, låg avslappnad form bara för att få röra på sig.

Precis sådär gör min häst också! Är det bäst att vänta med traven till hon fått lite mer muskler och bara skritta under tiden eller vad tror du?

På en häst med passtendenser låter jag bli att försöka trava tills hästen är igångriden och ordentligt musklad.
Tränar mycket galopp i backar (olika branta), tänk bara på att det är jobbigt för hästen och gör det därför till ett kort pass samt att du bara skrittar dagen efter (t.ex. i skogen, där hästen får lyfta lite på benen över saker).
Jag har aldrig uppmuntrat passen på min häst (nu såld), eftersom den bara var ett bevis på hur obalanserad han var och att han inte orkade använda ryggen rätt. Traven kom naturligt efterhand.
T.ex. när man galopperat och bryter av till trav, då kunde jag låta honom trava på en stund (inte rusa, men ändå en frisk trav) men var väldigt noga med att sakta av till skritt innan han bytte över till pass. Allt eftersom kräver man att hästen ska fortsätta bära sig i traven (dvs den ska inte gå som en hängmatta i traven, utan ryggen ska kännas som när du galopperar - då hästen skjuter upp ryggen).

Rid massa massa massa markarbete, och massa massa massa övergångar. La precis ut en tråd här om ett tips, läs det vettja. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 560
Senast: Squie
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Jeps
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka