Passgång hos varmblod?

Sv: Passgång hos varmblod?

Fantastisk vacker töltande travare tycker jag den e med reflexbröstan.....å jag e inte alls partisk. :angel: vad tycker ni andra?

Jag tycker det är en jättefin häst men rent principiellt kommenterar jag det inte eftersom den töltar! :D

Främst är det de amerikanska varmbloden som har passgång, en del töltar också (min visade prov på det en gång). Kan det bero på inblandning av amerikanska gångartshästar kanske..?

Nu måste jag glänsa lite för jag läste en bok häromdagen..:D

Amerikanska travare har långt bak i leden både morganhästar och..ehm.. nån annan ras som var känd för sin tölt och pass. Så det sitter i generna!

De flesta hästarna i amerika (enligt den boken, vet inte hur ny den är) går i passlopp med hubbles som hindrar trav. I europa är det omvänt och de flesta hästarna går i travlopp. :P

Lösningen vid ridning är tex bommar, och så klart att styrka hela hästen, gärna i skritt först.
Sen får man välja om man vill skola tölten och passen också, men det bör man vänta med tills de tre vanliga gångarterna sitter.

Har också ett varmblod som kan lägga in pass lite då och då. Och ett tips jag fick var att driva mer då jag ville få honom att trava. Det funkar på honom iallefall :)

Min gamla travtant vägrar att trava! skritt, tölt, pass och galopp går bra, men trav icke. Om hon hamnar i obalans kan hon ta ngr travsteg eller om jag hoppar henne men inte annars, inte ens travar traven!

En del travare har mycket passgång medan andra har mindre eller ingen alls.

Det jag kan tipsa om är att trava mycket över bommar.
Sen när du känner att du ska trava och hästen tar passen så börja om igen. Sakta av och börja om från början.

Sen har jag märkt att ofta när vissa travare blir stressade eller nervösa så kan den börja passa.
Likadant om den inte orkar bära sig ordentligt i traven. Öka tempot för ofta rider man då i ett lägre tempo än hästen orkar.

Börja med att ta reda på i vilka situationer den passar och sen utgå därifrån.

Det är nog mitt bästa tips.

Lycka till!

Min syster hade en varmblodig travare som gärna passade och vad jag hört är det ganska vanligt fenomen hos den rasen. Hästen passade oftast när han inte var uppvärmd, men jag vet egentligen inte varför en del varmblodiga travare passar, någon som vet? /Marre

min varmblodstravare passar ibland när han inte är tillräckligt uppvärmd eller när han kommer ur balans i traven.
när andra ska rida honom passar han rätt mkt också eftersom de inte riktigt vet hur de ska göra för att han ska trava rent, men jag har ju lärt mej hur jag ska rida honom :)

(och, min travare kan tölta ;))

Senast ändrad:

ALLA travare jag har träffat som inte travar frivilligt har vart sneda, omusklade och icke löshjorde. Samtliga har travat vettigt efter behandling av osteopat/et och en tids korrekt ridning.

Mitt varmblod har en passång som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Ska man försöka arbeta bort den eller ska den få vara kvar?

Är det vanligt att varmblod har passgång också? :confused:

ja, det är ganska vanligt, dom kommer lätt in i pass när de gör volt-start på travbanan.

Vad händer om du lägger ut cavaletti-bommar ? H*n kanske "tvingas" att trava då och om man övar så kanske h*n vänjer sej och väljer trav istället (:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 560
Senast: Squie
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Jeps
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka