Mina hästar har blivit en börda

Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare regelbundet och veterinär en gång om året så de har det helt ok
Men jag orkar egentligen inte med de tunga sysslorna som mockning och stängsling
Och få någon att hjälpa till med det är inte lätt

Problemet är att ingen av hästarna är ridbara eller jo en av dom kanske men de är så jättetighta att det är svårt att hantera dom en och en

Att därför sälja känns helt omöjligt och att få hjälp och avlastning lika omöjligt det plus att jag har blivit en sådan extrem enstöring att jag vill verkligen inte ha folk som kommer hit jag får ångest vid bara tanken

Jag vet heller inte hur länge till jag kommer att orka jobba så rent krasst borde jag börja spara ordentligt till pensionen jag vet inte ens hur länge jag orkar bo i hus

Skänka bort dom men vem vill ha stora oridbara varmblod två 16 år och en 19 år och hur många skräckhistorier har det inte förekommit när man skänkt bort hästar
Och jag har verkligen inget kontaktnät och misstänker att jag inte fixar att rådda med svar på en skänkesannons och allt vad det innebär
Jag sliter för att hålla ihop det mentalt delvis tror jag pga jobbet kanske är jag utbränd kanske deprimerad

Så då återstår ett alternativ men nu börjar jag gråta för jag vet inte hur jag ska kunna göra det
Och jag skäms för att ens tänka på det men jag trodde inte jag skulle vara så här sliten både kroppsligt och mentalt innan jag fyllt femtio
Jag känner mig verkligen så värdelös och jag har ingen att prata

Jag vet att fodervärd kan vara på bortaplan men det är fortfarande mitt ansvar då
Och fri tillgång ja visst
Men det är inte det dagliga som är problemet utan det stora som stängsling ligghall få hem foder för att inte tala om när det har varit foderbrist det faktum att vildsvinen går in i hagarna och förstör betet
Samtidigt som jag absolut vill ha hästarna hemma om jag överhuvudtaget ska ha hästar
Ligghallen behöver mockas för hand såvida man inte har en liten bobcat vilket kostar en hel del
Det har jag nog inte råd med om jag ska behålla hästarna så det blir lite moment 22
Bygga ny ligghall tja den jag har fungerar jättebra utom när det ska mockas
Stängsla ja det är faktiskt inte min mark så anlita någon och betala en rejäl slant på mark som inte är min när jag kanske inte orkar bo kvar alls om tio år
Du behöver inte köpa en bobcat, du kan hyra en över dagen, beroende på var du bor.

Jag tänker att allt har sin tid och att ni har haft en fin tid tillsammans. Hästarna blir inte yngre och inte du heller, så det är kanske bättre för er alla att ni får ett gemensamt avslut där du kan göra det så bra som möjligt för dem, istället för att försöka hitta lösningar för var och en av dem som kanske ändå blir många omtag och jobbigheter för er alla.

Det är förstås ditt eget beslut efter vad som är bäst för dig, men jag skulle inte klandra dig om du skulle landa där.

Jag tänker att allt har sin tid och att ni har haft en fin tid tillsammans. Hästarna blir inte yngre och inte du heller, så det är kanske bättre för er alla att ni får ett gemensamt avslut där du kan göra det så bra som möjligt för dem, istället för att försöka hitta lösningar för var och en av dem som kanske ändå blir många omtag och jobbigheter för er alla.

Det är förstås ditt eget beslut efter vad som är bäst för dig, men jag skulle inte klandra dig om du skulle landa där.
Tack jag ska bara orka genomföra det på nåt vis också
Lugnande kommer att krävas

Jag har läst en del om veterinärer som vägrar ta bort friska djur och det måste ju tima med lugnande och resten
Han bränner lugnande som en elefant
Och är livrädd för att bli utskälld för detta då kanske jag bryter ihop

Någon jägare som kan åta sig en sådan här sak känner jag inte
Anlita lantbrukstjänst i stället. De åker runt och avlivar bland annat hästar samt tar hand om kroppen.

Det känns som om steg 1 kanske vore att försöka få hjälp med ditt eget mående? Då kanske resten kan falla på plats bättre sedan. :heart
Ja kanske det
Nu är det inte alltid så lätt att få hjälp
Men kroppen orkar ju inte fysiskt heller och ekonomin blir inte heller bättre

Det är okej att ta bort äldre (och yngre) hästar i stället för att låta de bli vandringspokaler.
Speciellt när den ena verkar ha väldigt speciellt temperament.

Det är okej att storgråta i telefonen när man ringer samtalet både till veterinär och tex lantbrukstjänst. (jag har gjort det)
Du kommer troligtvis behöva ha ut en veterinär som ger lugnande till (sticker) den oroliga hästen. Det går att samordna så de kommer samtidigt eller så kanske det så att veterinären ska avliva på medicinsk väg och någon bara kommer och hämtar sedan.

Dom på lantbrukartjänst är vana att vi gråter när vi väl ringer. Så med andra ord gråt om det är det du behöver göra. Jag har själv stått och snorat/stortjöt ner en kille ifrån dom när jag var tvungen att avliva akut.
Dom vi har anlitat här i NV Skåne har kunnat ge lugnade på plats innan.

Dom på lantbrukartjänst är vana att vi gråter när vi väl ringer. Så med andra ord gråt om det är det du behöver göra. Jag har själv stått och snorat/stortjöt ner en kille ifrån dom när jag var tvungen att avliva akut.
Dom vi har anlitat här i NV Skåne har kunnat ge lugnade på plats innan.
Oj det trodde jag inte förekom alls
Det låter ju bra

Många är vana vid svårhanterade hästar också. Jag vet att de avlivat hästar som inte kommit utanför boxen/blivit hanterad på månader (stallmodig bara förnamnet), häst som snedtänt av avlivningsvätska och annat knepigt.
Annars kanske man kan få lugnande att ge i fodret? Tror jag fick det utskrivet av veterinär inför en avlivning.

Kan du prata med din hovslagare? Om denne ändå kommer ut till stallet kanske du kan lätta ditt hjärta lite och berätta om hur dina funderingar går. Fråga om vad denne tror skulle vara möjligt. Kanske kan hovslagaren ge några lugnande ord, tipsa om en veterinär, eller ha någon annan synvinkel som vi inte har tänkt på här på forumet.

Det beror nog på vilket avtal. Vi har tre ”fria” besök hos företagshälsovården utan att ledningen informeras. Men vill man ha fler besök så får ledningen kännedom.

Angående hästarna så har de haft ett bra liv tillsammans. Det kanske är dags att ta bort dem. Hellre för tidigt än för sent.

Och vi får inte själva söka, det ska gå via chef eftersom det måste vara arbetsrelaterat. Så väldigt olika mellan avtal.

Och vi får inte själva söka, det ska gå via chef eftersom det måste vara arbetsrelaterat. Så väldigt olika mellan avtal.
Det där är en sån dum regel. Alla vet ju att det som händer i privatlivet påverkar arbetslivet och tvärtom. Vi har inte den regeln på mitt nuvarande arbete och när jag arbetade inom kommunen så hade vi den inte heller.

Jag vet inte exakt vad vi har för regler för företagshälsovården men att min arbetsgivare inte min chef bara utan hela koncernen är snål är det ingen tvekan om
Det märker man om inte annat på de undermåliga skor man får som man förväntas jobba i
OM man går till läkare och får ett intyg på att man har problem kan man få ett par bättre skor
MEN då har ju problemet redan uppstått och smärtan är ett faktum
Jag tycker det är riktigt dumsnålt
Det vore bättre var och en fick köpa egna skor istället

Kan du prata med din hovslagare? Om denne ändå kommer ut till stallet kanske du kan lätta ditt hjärta lite och berätta om hur dina funderingar går. Fråga om vad denne tror skulle vara möjligt. Kanske kan hovslagaren ge några lugnande ord, tipsa om en veterinär, eller ha någon annan synvinkel som vi inte har tänkt på här på forumet.
Tanken är god men nej det känner jag inte att jag kan just nu i alla fall

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 862
Senast: Rosett
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 372
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 231
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 221
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka