Passgång hos varmblod?

Sv: Passgång hos varmblod?

Ja, skritt, trav, tölt, galopp, flygande pass och allt däremellan :crazy:
Det finns säker de som hittar ännu fler :angel:

Rolle
Som har femväxlade turbomatade lavagetter i hagen ;)

Japp, ibland hästen och ibland ryttaren och ibland bägge. Men även med bra ryttare kan det uppstå på vägen när man skolar hästen.
Men man måste ha en bra känsla för hästens rörelse under en när man rider. Som med alla hästar kommer formen bäst bakifrån även om det finns de som tror att den kommer framifrån genom tyglarna :eek:

Rolle
IpL

KL.

Hur är det med traven nu igen?

Satt och kika igenom mina bilder just för att se om jag hade något på mitt sto med hennes tölt. Såg då en bild på min syster och hennes ponny när dom kommer i trav, hur är ben/hovar då?

Är det höger bak och vänster fram som lyfts samtidigt och tvärtom?
Tänkte på denna bild :D

080914%20%2838%29.JPG
Dock ser de ut som han nästan har alla i luften här :rofl:

Förresten, kolla dessa två bilder, ser jag rätt??

Sakura%2011v%20-%20080912%20%2830%29.JPG

Sakura%2011v%20-%20080912%20%2826%29.JPG
Visst har hon benen på samma sida i luften? lr :confused:

Min häst (travare) passar när han inte har tillräckligt med ryggmuskler.
Därför rids han bara i skritt och galopp under igångsättning och traven används först när han orkar bära sig i den.

Gammal passbild:
idamerlinpaddock.jpg

Den amerikanska travaren hittas ofta (alltid?) i härstamningen hos de amerikanska gångartshästarna

Precis sådär gör min häst också! Är det bäst att vänta med traven till hon fått lite mer muskler och bara skritta under tiden eller vad tror du?

Det är mkt vanligt att varmblodstravare passar. Vet inte om det finns på fler ställen men i amerika taävlar man passgång precis som trav.
Min amerikanska travare kan passa men gör det ytterst sällan.
Jag har försökt att lära honom skillnad så att han ska ha kvar det (då det är en bekväm gångart för mig:angel: ). Men dock han ska skritta, trava och galoppera utan problem, dock vill jag gärna att han ska kunna passa om jag ber om det någon gång.
Dom flesta tränar bort det. Ta hjälp av någon bra tränare så löser det sig nog snart :D

20104285.jpg

Va? Nu hängde jag inte med :confused:

Travare går ofta inte i tvåtakt utan i fyrtakt i traven. I snabbare trav måste dom det, annars skulle dom aldrig hinna med! :p
En sån där grej man kan få dras med länge i ridningen tills man lyckats lära bort det, kanske lite olika beroende på hur extremt det visar sig i ridningen och beroende på hur mycket fokus ryttaren lägger på det i träningen?
Man behöver liksom få framdelen och bakdelen i samma takt. Känna väldigt tydligt "ett.två.ett.två" osv. Inte "ett-t.två-å" hur lite det än är så ser det då lätt springigt eller ryckigt ut. Hänger ofta ihop med att dom vill vrida höfterna "fel".
På en volt t ex har travare ofta svårt att böja sig till en början eftersom de är van att byta böjning med för varje steg genom att de för fram höften väldigt tydligt för varje steg med bakbenen. Därav att bl a sluta är en väldigt nyttig övning, då lär sig häst och ryttare att få koll på höfterna. Tror att takten och böjningen brukar gå hand i hand, löser man det ena har man närmare till hands till det andra.
Många "ridhästar" visar samma sak i traven men sällan lika tydligt.

(Kanske ska förtydliga: pratar om dom två sista bilderna där hästen (eller ponnyn?) ser rätt peppad ut! :p)

Senast ändrad:

Ok, så fyrtaktig trav är inte passgång?

En kompis till mig trodde det, och så fatta nästan karln det som med när han sökte på nätet, jag är däremot kass på sånt där så därför fråga jag :D

Ang hennes stil, så har hon en samlad trav, hon går böjt fint på böjt spår och så vidare. Men hon har bara varit igång i någon månad efter en långt break. Kanske det som ställt till lite?

Ska som sagt filma lite på fredag, så får vi se om jag får något bra och visa. Tölten vet jag att hon har, den är bekväm och behaglig och sitta i. Man bara njuuter av den :o

Men aldrig sett att hon tar det där Passgångsliknande förut lr känt, hur kändes det :angel:

Nej, den fyrtaktiga trav jag tänker på är inte passgång. Däremot kan nog en del med fyrtaktig trav ha passtendenser OCKSÅ.

Hästar som har en del spänningar och kanske någon låsning (mycket vanligt) och som känns mjuka och fräscha när de hålls igång visar det oftast mer när de tappat muskulatur och inte rör sig regelbundet. Sen kan nog travare "glömma bort" lite av tekniken man vill ha vid ridning efter en längre vila. Så absolut, det kan vara anledningen (fast vila i sig känns inte som någon grundorsak). Det krävs inte direkt styrka att gå i bra takt och avspänning utan krav på samling om hästen har tekniken. Typ som att en f.d. tyngdlyftare skulle kunna lyfta tunga vikter jämfört med gemene man även efter att inte ha tränat en enda gång på många år tack vare att tekniken finns kvar. Medans den som brister i tekniken måste kompensera med styrka.

Haha, nej jag fattar vad du menar, men tänkte allt med föl och fölande hennes första föl dessutom det är mycket som sprider sig i huvudet.

Men har fått hyfsat ordning på henne, förutom att hon tjafsa förra veckan under träningarna. Får se om hon är sig själv efter några dagars vila på fredag.

Så hon har denna fyrtaktiga traven och ej pass? :p

Puuh :p För som jag fattat det så rör sig passgång relativt snabbt och man sitter inte direkt bekvämt då heller. Jag har aldrig känt detta så därför blev jag fundersam när jag visa bilderna och dom sa, de där är passgång.

Får nog vänta tills jag sett videoklipp innan jag uttalar mig om vad just DIN häst har för tendenser! :p Nog för att det är väldigt vanligt med fyrtaktig trav hos travare men jag vill inte dra alla över en kam och säga "alla travare har fyrtaktig trav och passaktig galopp" för så är det inte. Av enbart bilderna är det lite svårt att avgöra.

Ja sant =)

Ska försöka få bra filmer.
Däremot passaktig galopp, de har hon inte.
Galoppen är något vi fått mycket plus för av många. Den är skön och behaglig och väldigt fin och lätt. En trevlig galopp.

Attans de är bara onsdag kväll nu, är själv nyfiken på hur hon är på fredag :D

Ja, passen är väldigt bekväm, det kan jag hålla med dig om :)

Jag har hjälp av tränare, börjar rida för henne nästa vecka, hoppas hon har bra tips på hur man kan få ordning på pållans gångarter :P

Min har både "vanlig" galopp och den passaktiga. Tror att det är den ni syftar på iaf. Den känns lite som en blandning mellan trav och galopp och man kan rida lätt i den, ungefär som i trav (upp - ner, upp - ner), dock lite snabbare :P

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 560
Senast: Squie
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Jeps
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka