Jaha, förlåt, jag läser slarvigt. Tack!
Inte lätt att sortera ut allt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaha, förlåt, jag läser slarvigt. Tack!
Ja, jag vet.Körkort räcker inte utanför Norden, däremot nationellt id-kort.
Passet skal vara giltigt 6 månader efter hemkomst, står att läsa på alla resebolags hemsidor samt passmyndigheten.Jag skulle läsa på om de länder ni tänkte besöka. Jag reste till Frankrike för några år sedan med ett pass som skulle gå ut två veckor efter min hemresa och just den dagen hade de någon extrakontroll på flygplatsen när jag anlände och fick då en tillrättavisning att passet egentligen skulle varit giltigt längre, i passkontrollen på flygplatsen sa de dock ingenting. Vet fortfarande inte hur länge passet skulle varit giltigt, kollade aldrig upp reglerna efter men lärde mig att kolla till nästa gång.
För många länder utanför Schengen ja. @LadyCovergirl har redan två gånger rekommenderat att man läser på Sweden abroad, där det står just on det.Passet skal vara giltigt 6 månader efter hemkomst, står att läsa på alla resebolags hemsidor samt passmyndigheten.
Passet skal vara giltigt 6 månader efter hemkomst, står att läsa på alla resebolags hemsidor samt passmyndigheten.
Tror det är för att undvika att behöva ha andra länders medborgare som blir strandade för att de inte kan komma hem.Jag passar på att fråga här, varför räknad inte passet som giltigt hela giltighetstiden för vissa länder?
Det blir ju jättedumt att ha ett pass som är giltigt i 5 år, fast bara 4,5 år om man ska åka till "fel" land.
Som så många gånger förr har du inte riktigt koll.
Passet skal vara giltigt 6 månader efter hemkomst, står att läsa på alla resebolags hemsidor samt passmyndigheten.
Instiftades samtidigt som resebolagen fick normgivningsmakt...Passmyndigheten? Är det en helt ny myndiget?
Passmyndigheten? Är det en helt ny myndiget?
Har väl varit en egen myndighet sedan innan Shengen, men delegerad till polisen att ta hand om. Annars torde det ju vara UD som är rätt myndighet då det är de som har yttersta ansvaret för att ett pass blir korrekt utformad för att gälla utomlands