Parti som driver kvinnorättsfrågor?

@Pontevecchio Jag tar inte alls lätt på partnervåld, tvärtom skrev jag ju att jag helst skulle se att vi har straffskärpning även för det brottet.

Men faktum är att hedersrelaterade brott har en helt annan dynamik och problematik och är långt mer komplicerade än partnervåld. Tro mig - jag VET det här. Jag arbetar med brottsoffer från båda grupperna.

Jag sitter liksom inte bara och hittar på och tycker saker, jag baserar det på faktiskt erfarenhet av att stötta och hjälpa dessa brottsoffer. Du däremot framstår som väldigt okunnig tycker jag.

Jag har inte sagt att du hittar på saker? Jag tycker bara du viftar bort partnervåld väldigt enkelt. Jag tror inte på hårdare straff, hedersvåld sker i länder med dödsstraff också. Det var det vi diskuterade först. Trist att du inte kan hålla dig till sakfrågan utan måste slänga in lite påhopp också.
 
Hedersvåld och att ha en hel sinnessjuk släkt efter sig som ska jaga fram en gömd kvinna efter att hon misshandlats av sin man, kan se lite lika ut på papperet. Men hedersvåld handlar om kultur med tusenåriga traditioner, om hela släkters heder som bärs av hur en kvinna uppför sig. Kvinnor som kanske inte isoleras och misshandlas av sina män, utan lever som kvinnor gör mest (kontrollerade och med begränsningar så klart) i den kulturen tills att hon ”gör fel”, först då måste hon dö. Och fram tills dess att hon dör är männen i släkten inte värda ngt om de inte jagar henne ljus och lykta och hanterar henne gnm att döda henne.

Vi har haft miniversioner av detta även i Sverige, kvinnor som fått oäkta barn osv. Och familjer har fått skämmas och kvinnor fördrivits. Säkert har det funnits värre historier också. Men kanske inte så genomgående och som genomsyrat på samma sätt.

Det som sker vid hustrumisshandel och stalking här har mer med sinnessjuka karl-as att göra. Och visst, ingen man är en ö. Det kan säkert ligga familjestrukturer bakom. Men det handlar inte om tradition och samhällets syn. Tvärtom kanske. Det är nog få familjer utanför som skulle nicka gillande om de visste.

For the record: det finns så klart de som tillhör samma land och kultur där hedersvåld ingår och som fördömer hedersvåld och arbetar aktivt emot eländet.

Ja? Det är väl själva definitionen av hedersvåld. Jag tror inte hårdare straff ger mer effekt på hedersvåld än på partnervåld. Utan att säga att de är detsamma.
 
Jag har inte sagt att du hittar på saker? Jag tycker bara du viftar bort partnervåld väldigt enkelt. Jag tror inte på hårdare straff, hedersvåld sker i länder med dödsstraff också. Det var det vi diskuterade först. Trist att du inte kan hålla dig till sakfrågan utan måste slänga in lite påhopp också.
Jag upplever inte att @niphredil på något vis förringar partnervåld för att hon påpekar att det är skillnad på det och hedersrelatetat våld.

Om du till exempel jämför våld i nära relatationer och våld med en för offret okänd gärningsperson Och inser att problematiken skiljer sig åt, så innebär i inte det att du "tar lätt" på att en person blir misshandlad av en okänd snubbe på stan...
 
@Pontevecchio Jag har skrivit flera sakliga långa inlägg som du överhuvudtaget inte bemött. Jag föreslår att du läser dem igen, för jag kommer inte upprepa mig.

Jag tycker att det är olyckligt att du inte kan ta till dig saklig argumentation, särskilt om det här är en fråga du faktiskt bryr dig om. Om du jobbar med en verksamhet som på något vis snuddar vid frågan så hojta, jag föreläser ofta externt om hedersvåld i mitt arbete.
 
Och @Pontevecchio av ren nyfikenhet: är du för en lagändring gällande hatbrott? Dvs att ta bort straffskärpningen där?

Hur ser du på diskussionen kring att ha "demokratibrott" som en särskild brottskod med straffskärpning? Dvs att brott i syfte att tysta politiker och journalister ska ses som allvarligare än liknande brott mot "vem som helst".

Slutligen: i länder med stark hederskultur är det ofta tvärtemot vad du säger, nämligen vanligast att brott med hedersinslag genererar stora lättnader i straffet. Exempelvis som i Irak där lagen tidigare sa att mord ska ge livstids fängelse men mördas en kvinna pga heder ges en enorm strafflättnad: max två år sitter man då. Detta har nyligen ändrats tack vare det otroligt hårda arbetet av kvinnorättsaktivister. Ett annat exempel är Pakistan.

Det kan vara bra för dig att veta om det är så att du missat det. Jag har en jätteintressant artikel jag kan skicka till dig just gällande lagstiftning i länder med stark hederskultur, skriven av Amnesty. Den visar på ett otroligt tydligt och sorgligt mönster: Hedersbrott straffas inte alls hårt generellt sätt i de länder där hederskulturen är stark.
 
Jag upplever inte att @niphredil på något vis förringar partnervåld för att hon påpekar att det är skillnad på det och hedersrelatetat våld.

Om du till exempel jämför våld i nära relatationer och våld med en för offret okänd gärningsperson Och inser att problematiken skiljer sig åt, så innebär i inte det att du "tar lätt" på att en person blir misshandlad av en okänd snubbe på stan...
Nu måste jag inledningsvis, eftersom vissa känner till mitt dagliga värv osv och därmed kan förledas tillmäta mina inlägg för stor betydelse, förtydliga att jag knappt kan ngn straffrätt alls och att typ hela anledningen till att jag bytte bana i juridiken var just uppsåtsläran, så jag uttalar mig verkligen inte med ngt yrkesmässigt stöd här. Men...

Jag kan inte alls få ihop ett sansat och icke-populistiskt utspelsliknande krav på straffskärpning, som ju inte är vad som debatteras i tråden, med hur tusan det faktiskt skulle gå till?
Politisering av straffrätten i form av straffskärpning för redan befintliga brott (misshandel, olaga hot, mord) baserat på uppsåt är jag rent ideologiskt tveksam till eftersom jag har svårt att se effekten av det och dessutom svårt att fjärma mig från likhetstänkandet. Mord är mord liksom, rent subjektivt, när det nu gått så långt.

Utifrån det lilla jag lärt mig om hedersförtryck hade det ju i så fall varit mer frestande att införa helt nya brott, typ som kvinnofridskränkning. Men hur tusan skulle det gå till? Hela grejen är väl just att det inte är en ensam gärningsman och hur lagför man då utanför det som redan är kriminaliserat idag? Och själva förtrycksdelen? Kan man ens kriminalisera det på ett rimligt sätt på ett tidigare stadium än där brottsbalken redan idag träder in?
 
Jag upplever inte att @niphredil på något vis förringar partnervåld för att hon påpekar att det är skillnad på det och hedersrelatetat våld.

Om du till exempel jämför våld i nära relatationer och våld med en för offret okänd gärningsperson Och inser att problematiken skiljer sig åt, så innebär i inte det att du "tar lätt" på att en person blir misshandlad av en okänd snubbe på stan...

Då läste vi hennes inlägg olika. Jag tyckte hennes text gjorde så, utan att jag ska ta ställning till sakfrågan här till dig. Tycker jag varit tydlig i min åsikt.
 
Och @Pontevecchio av ren nyfikenhet: är du för en lagändring gällande hatbrott? Dvs att ta bort straffskärpningen där?

Hur ser du på diskussionen kring att ha "demokratibrott" som en särskild brottskod med straffskärpning? Dvs att brott i syfte att tysta politiker och journalister ska ses som allvarligare än liknande brott mot "vem som helst".

Slutligen: i länder med stark hederskultur är det ofta tvärtemot vad du säger, nämligen vanligast att brott med hedersinslag genererar stora lättnader i straffet. Exempelvis som i Irak där lagen tidigare sa att mord ska ge livstids fängelse men mördas en kvinna pga heder ges en enorm strafflättnad: max två år sitter man då. Detta har nyligen ändrats tack vare det otroligt hårda arbetet av kvinnorättsaktivister. Ett annat exempel är Pakistan.

Det kan vara bra för dig att veta om det är så att du missat det. Jag har en jätteintressant artikel jag kan skicka till dig just gällande lagstiftning i länder med stark hederskultur, skriven av Amnesty. Den visar på ett otroligt tydligt och sorgligt mönster: Hedersbrott straffas inte alls hårt generellt sätt i de länder där hederskulturen är stark.

Jag tycker det är stor skillnad att ge strafflättnad pga kön kontra ge hårdare straff.

Att du föreläser om brottet tror jag inte ger dig rätt i hur straffskalan ska nyttjas. Jag tror inte att det skulle ge effekt.
 
Jag kan inte alls få ihop ett sansat och icke-populistiskt utspelsliknande krav på straffskärpning, som ju inte är vad som debatteras i tråden, med hur tusan det faktiskt skulle gå till?
Politisering av straffrätten i form av straffskärpning för redan befintliga brott (misshandel, olaga hot, mord) baserat på uppsåt är jag rent ideologiskt tveksam till eftersom jag har svårt att se effekten av det och dessutom svårt att fjärma mig från likhetstänkandet. Mord är mord liksom, rent subjektivt, när det nu gått så långt.
Det är en ganska underlig kommentar, motsvarande straffskärpning gäller ju sedan länge för vissa andra typer av liknande brott (29 kap. 2 § 7 p. BrB). Juridiskt sett möter det inte något hinder.
 
Att du föreläser om brottet tror jag inte ger dig rätt i hur straffskalan ska nyttjas. Jag tror inte att det skulle ge effekt.
Det var inte så jag menade alls. Du uttryckte en åsikt som indikerar att du inte känner till vad hedersrelaterat våld och förtryck faktiskt är. Du blandar konstant ihop hedersvåld med partnervåld. Du har dessutom missat helt hur lagstiftningen generellt sett ser ut i länder med stark hederskultur. Det här saker som jag brukar ta upp mina föreläsningar på grundnivå och som är lämpliga att känna till om man ska argumentera för vilka sorters åtgärder som behövs för att råda bot på problemet. Det är svårt att kunna formulera en lösning om man inte känner till problemet!

Du behöver inte hålla med mig alls ang straffskärpning men du kan åtminstone läsa de inlägg jag skriver till dig, där jag sakligt och tydligt argumenterar för skillnaden mellan partnervåld och hedersvåld istället för att avfärda mig med att jag förminskar partnervåld - enkom för att jag säger att det inte ska blandas ihop med hedersvåld!

Nu är jag klar i min diskussion med dig. Det enda du gör är att slänga ur dig sura oneliners istället för att faktiskt sakligt bemöta det jag skriver.
 
@SaraMara Nej, förtrycksdelen kommer vi inte åt. Det är det absolut svåraste för oss att jobba med idag, för det går inte att lagföras. Det får man tackla på andra sätt.

Det gör inte att det är juridiskt omöjligt att införa en straffskärpning om ett mord begåtts på hedersgrund (eller en misshandel, eller ett hot etc). Det är flera advokater och jurister som är för detta för övrigt. Hatbrott straffas ju hårdare än ett "vanligt" olaga hot eller misshandel, och det ser vi ju inga normala människor vara emot? (bara nazister och andra galningar)
 
Ja den delen förstår jag men det är inget som drabbar ett kön specifikt för att personen tillhör just det könet utan det drabbar olika pga personliga förutsättningar. Om man har olika skattesatser för män och kvinnor så är det direkt ojämställt.

Så det jag undrar är väl om man i sitt partiprogram eller allmänna tänk vill behandla kvinnor och män olika baserat på just könet?

Menar du att du faktiskt inte ser att SD´s politik är kvinnofientlig? Deras syn på aborträtten t ex. Är det inte att försämra för kvinnor? Eller det är inte kvinnor som är gravida?
 
Menar du att du faktiskt inte ser att SD´s politik är kvinnofientlig? Deras syn på aborträtten t ex. Är det inte att försämra för kvinnor? Eller det är inte kvinnor som är gravida?
Samtidigt är vår abortlagstiftning den i särklass mest liberala inom EU, inget annat land går så långt som Sverige. Även SD:s linje är den inom EU som är minst begränsande med ett enda undantag: Rumänien som har 14 veckor, inget annat land har fri abort längre än till v. 12 och många har betydligt strängare regler. Jag tycker inte man kan säga att hela Europa, utom Sverige då, för en kvinnofientlig politik. Är man för EU borde man också anse att det skall införas gemensamma regler för hela EU.

Källa:
http://www.dagen.se/sa-ser-abortlagstiftningen-i-eu-s-medlemslander-ut-1.204767
 
Samtidigt är vår abortlagstiftning den i särklass mest liberala inom EU, inget annat land går så långt som Sverige. Även SD:s linje är den inom EU som är minst begränsande med ett enda undantag: Rumänien som har 14 veckor, inget annat land har fri abort längre än till v. 12 och många har betydligt strängare regler. Jag tycker inte man kan säga att hela Europa, utom Sverige då, för en kvinnofientlig politik. Är man för EU borde man också anse att det skall införas gemensamma regler för hela EU.

Källa:
http://www.dagen.se/sa-ser-abortlagstiftningen-i-eu-s-medlemslander-ut-1.204767
Fast bara för att abortlagstiftningen i EU är stramare än i Sverige så utesluter inte det att SD för en kvinnofientlig politik. De vill ju begränsa kvinnors rätt till abort i Sverige vilket kommer påverka många kvinnor i just Sverige negativt. Hur kan det inte ses som kvinnofientligt?
 
Samtidigt är vår abortlagstiftning den i särklass mest liberala inom EU, inget annat land går så långt som Sverige. Även SD:s linje är den inom EU som är minst begränsande med ett enda undantag: Rumänien som har 14 veckor, inget annat land har fri abort längre än till v. 12 och många har betydligt strängare regler. Jag tycker inte man kan säga att hela Europa, utom Sverige då, för en kvinnofientlig politik. Är man för EU borde man också anse att det skall införas gemensamma regler för hela EU.

Källa:
http://www.dagen.se/sa-ser-abortlagstiftningen-i-eu-s-medlemslander-ut-1.204767
Om man är lite insatt i det här så vet man att det är ett jättestort problem att aborträtten är begränsad i många länder. Anti-abortlobbyn jobbar hårt och aborträtten minskas i flera länder. Samvetsfrihet gör också att aborträtten är sämre än vad det ser ut utåt.
Vi ska hålla hårt i vår abortlagstiftning! Det kan väl dessutom inte vara något nytt att många länder ligger efter sverige i jämställdhetsfrågor?
 
Fast bara för att abortlagstiftningen i EU är stramare än i Sverige så utesluter inte det att SD för en kvinnofientlig politik. De vill ju begränsa kvinnors rätt till abort i Sverige vilket kommer påverka många kvinnor i just Sverige negativt. Hur kan det inte ses som kvinnofientligt?
Jag har själv ingen synpunkt på vad som är lämpligt, det är för mig främst en medicinsk fråga som jag inte är insatt i, men om man tycker att den begränsning SD föreslår är kvinnofientlig så måste man väl tycka att hela övriga Europa är kvinnofientligt och i flera fall extremt kvinnofientligt? Jag får inte ihop det annars.
 
Jag har själv ingen synpunkt på vad som är lämpligt, det är för mig främst en medicinsk fråga som jag inte är insatt i, men om man tycker att den begränsning SD föreslår är kvinnofientlig så måste man väl tycka att hela övriga Europa är kvinnofientligt och i flera fall extremt kvinnofientligt? Jag får inte ihop det annars.
Absolut, stora delar av europa (världen) har en kvinnofientlig abortlagstiftning!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 014
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 141
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Äldre Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
17 690
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp