Parti som driver kvinnorättsfrågor?

Fi och Mp är de som har drivit frågan om samtyckeslagstiftning längst, en lagstiftning som nu har klubbat igenom av riksdagen. Syftet med den lagstiftningen är att bl.a. att det ska gå att dömas för oaktsamhet dvs. att förövaren ska kunna dömas för att hen inte har bedömts vidtagit tillräckliga åtgärder för att försäkra sig om att samtycke finns. Något man förväntar sig ska leda till fler domar dvs. det blir svårare att försvara sig med bullshit (jag gjorde det i sömnen, hon sa inte nej osv.).

Sedan är väl frågan om det är hårdare straff för våldtäkter som är rimligt att fokusera på när så få fall ens hamnar i rätten. Fokus borde vara på att ge polis och rättsväsende mer resurser så att de kan utreda och få fler fall till rätten. Och alla verkar vilja ge polisen pengar...

Rätten till fri abort är det väl bara SD och kanske KD som vill nagga på. För de andra partierna är det en icke-fråga, de är nöjda med den lagstiftning vi har.
Jag trodde att även V arbetat för samtyckeslagen?
 
Eller som Jimmie själv uttrycker sig:

"
SD har inte stött en enda hbtq-reform i Riksdagen. Din kommentar?

– Inte en enda alltså? Där ser man. Man tar ju ställning till varje förslag för sig. När det till exempel gäller insemination så är ju inte det en oproblematisk fråga. Vi är ju ett parti som anser att barnen så långt det är möjligt bör få reda på vem deras biologiska föräldrar är och att man har rätt till båda sina biologiska föräldrar och att man så ofta det är möjligt ska möjliggöra för ett barn att ha både ha en mamma och en pappa.
"
 
Eler så är landsbygdens folk mer verklighetsförankrade och tror inte på F!s idéer och svaga argument. ;)

Helt seriöst - tror du på allvar att man är konservativ och bakåtsträvande utanför storstäderna???
Hand å panna....
Nu menade jag inte åsikter om Fi, utan i största allmänhet. Jag har själv bott på landet hela mitt liv och kommer alltid att göra det, men upplever som sagt att det finns en större rädsla för förändring och att folk överlag är mer konservativa.
 
Nu menade jag inte åsikter om Fi, utan i största allmänhet. Jag har själv bott på landet hela mitt liv och kommer alltid att göra det, men upplever som sagt att det finns en större rädsla för förändring och att folk överlag är mer konservativa.
Då delar vi inte upplevelse.
Jag har erfarenheter från landsbygd på flera håll i landet ocfh har insyn Hela Sverige Ska Leva. Landsbygsfrågor intresserar mig!
Befolkningen i glesbygd är generellt äldre och storstadsborna yngre. Storstad är ju inflyttningsbygd.
Äldre tenderar att vara mer konservativa.

Men att generellt påstå att folk på landsbygden är förändringsobenägna och konkonservativa - njae.....
 
Kvinnorättsfrågor och HBTQ-frågor är nog det som gör SDs Jimmie mest svarslös av alla frågor. Han kan liksom inte få ihop till ett stort parti utan att dessa grupper känner sig rimligt accepterade, samtidigt som partiet vill föra en ultrakonservativ politik på området där man inte ens erkänner HBTQ som existerande och kvinnorna ska tillbaka bakom spisen och föda ariska barn åt nationen.

Men uteblivna svar är också svar för oss som förstår.
 
Skulle gärna se hårdare straff för våldtäkt, mer eget ansvar från den som våldtar så dom inte kan komma med dumma undanflykter
SD, kanske m
Lika löner för samma jobb.
De flesta partier kanske framför allt Fp och Fi
Rätten till abort ska finnas kvar
Alla partier utom SD som vill förkorta tiden man har på sig till 12 v, kanske även Kd

Som du ser finns det inget parti som tar ditt parti i samtliga frågor. Du får helt enkelt prioritera det som är viktigast för dig.
 
SD, kanske m

De flesta partier kanske framför allt Fp och Fi

Alla partier utom SD som vill förkorta tiden man har på sig till 12 v, kanske även Kd

Som du ser finns det inget parti som tar ditt parti i samtliga frågor. Du får helt enkelt prioritera det som är viktigast för dig.
SD? Betvivlar starkt med tanke på att dom vill ta bort partnervåld från brottsbalken.
 
Då delar vi inte upplevelse.
Jag har erfarenheter från landsbygd på flera håll i landet ocfh har insyn Hela Sverige Ska Leva. Landsbygsfrågor intresserar mig!
Befolkningen i glesbygd är generellt äldre och storstadsborna yngre. Storstad är ju inflyttningsbygd.
Äldre tenderar att vara mer konservativa.

Men att generellt påstå att folk på landsbygden är förändringsobenägna och konkonservativa - njae.....
Men jag påstod inte att det var så generellt, utan att det var min uppfattning. Alltså utifrån de människor jag har träffat.
Jag har också bott på landsbygden på flera ställen runt om i landet.
 
SD? Betvivlar starkt med tanke på att dom vill ta bort partnervåld från brottsbalken.
Nej det tror jag är ett missförstånd om man googlar runt lite verkar de vara emot alla former av våld även partnervåld. Däremot vill de sänka gränsen för abort och införa sambeskattning vilket kanske inte är särskilt nytänkande.

Förresten med FP menar jag förstås liberalerna.
 
Nej det tror jag är ett missförstånd om man googlar runt lite verkar de vara emot alla former av våld även partnervåld. Däremot vill de sänka gränsen för abort och införa sambeskattning vilket kanske inte är särskilt nytänkande.

Förresten med FP menar jag förstås liberalerna.
För mig det var en länk jag fick här jag läste på, men hittar den inte nu när jag letar.
 
@niprehedil jag tycker inte att jag relativiserar men jag tycker du tar otroligt lätt på partnervåld. Tex Lotta som mördades vände tillbaka hem så han istället hotade hennes familj. Hon levde gömd liksom många kvinnor.

Hedersvåld är vidrigt och jag förstår problemet med att hela släkten är ute efter en. Jag tror att MER kvinnorörelse behövs, inte mindre som SD föreslår.

Och mer förebyggande än hårda straff.
 
Läste om hur genialisk vår abortlag är, kanske här? Att den lagen inte reglerar vecka. Det står inte ”olagligt from v23” utan det står ”livsdugligt”. Vilket hela tiden ändras, idag är det from v23, tidigare from v25 tex.

Fler kvinnor aborterar tidigare idag, troligen pga bra mätstickor bl.a. Det gör SDs idé ännu mer korkad. Lägga pengar på att förändra nåt som funkar ypperligt.
 
@Pontevecchio Jag tar inte alls lätt på partnervåld, tvärtom skrev jag ju att jag helst skulle se att vi har straffskärpning även för det brottet.

Men faktum är att hedersrelaterade brott har en helt annan dynamik och problematik och är långt mer komplicerade än partnervåld. Tro mig - jag VET det här. Jag arbetar med brottsoffer från båda grupperna.

Jag sitter liksom inte bara och hittar på och tycker saker, jag baserar det på faktiskt erfarenhet av att stötta och hjälpa dessa brottsoffer. Du däremot framstår som väldigt okunnig tycker jag.
 
@niprehedil jag tycker inte att jag relativiserar men jag tycker du tar otroligt lätt på partnervåld. Tex Lotta som mördades vände tillbaka hem så han istället hotade hennes familj. Hon levde gömd liksom många kvinnor.

Hedersvåld är vidrigt och jag förstår problemet med att hela släkten är ute efter en. Jag tror att MER kvinnorörelse behövs, inte mindre som SD föreslår.

Och mer förebyggande än hårda straff.

Hedersvåld och att ha en hel sinnessjuk släkt efter sig som ska jaga fram en gömd kvinna efter att hon misshandlats av sin man, kan se lite lika ut på papperet. Men hedersvåld handlar om kultur med tusenåriga traditioner, om hela släkters heder som bärs av hur en kvinna uppför sig. Kvinnor som kanske inte isoleras och misshandlas av sina män, utan lever som kvinnor gör mest (kontrollerade och med begränsningar så klart) i den kulturen tills att hon ”gör fel”, först då måste hon dö. Och fram tills dess att hon dör är männen i släkten inte värda ngt om de inte jagar henne ljus och lykta och hanterar henne gnm att döda henne.

Vi har haft miniversioner av detta även i Sverige, kvinnor som fått oäkta barn osv. Och familjer har fått skämmas och kvinnor fördrivits. Säkert har det funnits värre historier också. Men kanske inte så genomgående och som genomsyrat på samma sätt.

Det som sker vid hustrumisshandel och stalking här har mer med sinnessjuka karl-as att göra. Och visst, ingen man är en ö. Det kan säkert ligga familjestrukturer bakom. Men det handlar inte om tradition och samhällets syn. Tvärtom kanske. Det är nog få familjer utanför som skulle nicka gillande om de visste.

For the record: det finns så klart de som tillhör samma land och kultur där hedersvåld ingår och som fördömer hedersvåld och arbetar aktivt emot eländet.
 
@Gry Framförallt: En muslimsk man kan misshandla sin fru utan att det har nånting med heder att göra. Hedersvåld är inte = partnervåld inom en viss kultur. Hedersvåld är en särskild typ av våld med specifika faktorer. När jag får in ett ärende om misshandel i nära relation förutsätter jag aldrig att heder har nåt med det att göra bara för att GM har ett utländskt namn, det kan lika gärna vara "vanligt" partnervåld.

Det här är nåt som jag uppfattar att många, liksom @Pontevecchio missuppfattat, i sin kritik av termen hedersvåld. Som om det är utländskt partnervåld typ ("som om det är mindre hemskt att bli mördad av en försmådd svensk man"). Och det är just denna missuppfattning som är så farligt; när myndigheter hanterar hedersärenden som man hanterar partnervåld vilket är direkt livsfarligt för den brottsutsatta.
 
@Gry Framförallt: En muslimsk man kan misshandla sin fru utan att det har nånting med heder att göra. Hedersvåld är inte = partnervåld inom en viss kultur. Hedersvåld är en särskild typ av våld med specifika faktorer. När jag får in ett ärende om misshandel i nära relation förutsätter jag aldrig att heder har nåt med det att göra bara för att GM har ett utländskt namn, det kan lika gärna vara "vanligt" partnervåld.

Det här är nåt som jag uppfattar att många, liksom @Pontevecchio missuppfattat, i sin kritik av termen hedersvåld. Som om det är utländskt partnervåld typ ("som om det är mindre hemskt att bli mördad av en försmådd svensk man"). Och det är just denna missuppfattning som är så farligt; när myndigheter hanterar hedersärenden som man hanterar partnervåld vilket är direkt livsfarligt för den brottsutsatta.
Utmärkt poängterat. Bra där!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 017
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 141
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Äldre Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
17 690
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp