Parti som driver kvinnorättsfrågor?

Varenda kvinnorättsorganisation som jobbar med hedersfrågan är för det här. Du kan inte jämföra hedersvåld med partnervåld, det är olika brott, olika dynamik. Om en kvinna blir misshandlad av sin partner kommer det att ha stor påverkan på resten av hennes liv. Blir du utsatt för hedersvåld har det en helt annan påverkan dock, en mycket mycket större: du tvingas då inte bara bryta med din förövare utan med hela din släkt, hela din familj. Du måste leva gömd i många många år. Med ett kollektiv som gärningsperson blir konsekvenserna större. Därför behövs en skärpning i straffen just gällande heder.

Jag vill också förtydliga att majoriteten av kvinnor och män som blir utsatta för hedersvåld överlever - hedersmord är ovanliga på så vis.

Slutligen: Jag skulle gärna se att vi inför samma lagstiftning som man har i Spanien och Portugal gällande våld i nära relation: nämligen att det blir en egen brottskod med straffskärpning.

Jag vet att många rasister använder hedersfrågan som en ursäkt för att få spy galla över muslimer och invandrare men SNÄLLA relativisera och förminska inte hur extremt allvarlig den här typen av brott är.

Åh det här är ett så otroligt viktigt inlägg! Det är alldeles för lätt att blunda för den här frågan när rasisterna har monopol på såna här frågor och i slutändan är det offren som blir lidande. Jag tycker själv att det är svårt att diskutera vissa frågor där debatten blivit helt snedvriden, men jag tror att vi alla behöver bli så mycket bättre på det. Det gynnar verkligen ingen att blunda för de här problemen.
 
Åh det här är ett så otroligt viktigt inlägg! Det är alldeles för lätt att blunda för den här frågan när rasisterna har monopol på såna här frågor och i slutändan är det offren som blir lidande. Jag tycker själv att det är svårt att diskutera vissa frågor där debatten blivit helt snedvriden, men jag tror att vi alla behöver bli så mycket bättre på det. Det gynnar verkligen ingen att blunda för de här problemen.
Tack!
Det är så lätt att hamna i "tvärtemot-läge" när man diskuterar med rasister men de enda som vinner på att man förminskar hedersvåld som brott är förövarna. De som förlorar är offren. Jag har en gång i tiden varit en av dem som anser att hedersvåld som term är onödig, att det är rasistisk och en del av ett rasistiskt förhållningssätt. Efter att ha studerat hedersvåld och faktiskt arbetat med brottsoffren så ser jag det dock helt annorlunda.
 
Åh det här är ett så otroligt viktigt inlägg! Det är alldeles för lätt att blunda för den här frågan när rasisterna har monopol på såna här frågor och i slutändan är det offren som blir lidande. Jag tycker själv att det är svårt att diskutera vissa frågor där debatten blivit helt snedvriden, men jag tror att vi alla behöver bli så mycket bättre på det. Det gynnar verkligen ingen att blunda för de här problemen.
Det borde ju gå att erövra hedersvåldsdiskussionen genom att diskutera den på ett annat sätt, att inte landa i rasfördomar. Så kan brunhögern få diskutera ämnet på sitt sätt och vi andra på vårt.
 
Tack, hade ingen anning. Verkat vara en icke fråga för många partier tyvärr å förstår verkligen inte varför.
Jag kan bara svara för Centerpariet eftersom det är de som jag har grundligaste kunskapen om.

Centerkvinnorna har traditionellt varit en stark del av rörelsen. Det har avspeglats på partiets ställningstaganden eftersom c-kvinnorna självklart har samma röst som övriga medlemmar i rörelsen.

Att vi har vår andra kvinnliga partiledare är en del av detta. Diskussionen om man ska välja en man eller kvinna har inte funnits. Vi har valt person till ledare.

Kvinnoprästfrågan var C starkt drivande i.
Samma med nutida HBTQ-frågor - där är C glasklara i uppfattning. Samma rättigheter och skyldigheter oavsett läggning och kön.

Det är ingen icke-fråga hos oss. Snarare så självklar att den genomsyrar alla frågor.
 
Jag kan bara svara för Centerpariet eftersom det är de som jag har grundligaste kunskapen om.

Centerkvinnorna har traditionellt varit en stark del av rörelsen. Det har avspeglats på partiets ställningstaganden eftersom c-kvinnorna självklart har samma röst som övriga medlemmar i rörelsen.

Att vi har vår andra kvinnliga partiledare är en del av detta. Diskussionen om man ska välja en man eller kvinna har inte funnits. Vi har valt person till ledare.

Kvinnoprästfrågan var C starkt drivande i.
Samma med nutida HBTQ-frågor - där är C glasklara i uppfattning. Samma rättigheter och skyldigheter oavsett läggning och kön.

Det är ingen icke-fråga hos oss. Snarare så självklar att den genomsyrar alla frågor.
HBTQ?
 
Jag kan bara svara för Centerpariet eftersom det är de som jag har grundligaste kunskapen om.

Centerkvinnorna har traditionellt varit en stark del av rörelsen. Det har avspeglats på partiets ställningstaganden eftersom c-kvinnorna självklart har samma röst som övriga medlemmar i rörelsen.

Att vi har vår andra kvinnliga partiledare är en del av detta. Diskussionen om man ska välja en man eller kvinna har inte funnits. Vi har valt person till ledare.

Kvinnoprästfrågan var C starkt drivande i.
Samma med nutida HBTQ-frågor - där är C glasklara i uppfattning. Samma rättigheter och skyldigheter oavsett läggning och kön.

Det är ingen icke-fråga hos oss. Snarare så självklar att den genomsyrar alla frågor.
Hur ligger ni till ned hårdare straff för våldtäkter och att förövaren ska komma undan mef bullshit ursäkter?
 
Slutligen: Jag skulle gärna se att vi inför samma lagstiftning som man har i Spanien och Portugal gällande våld i nära relation: nämligen att det blir en egen brottskod med straffskärpning.

SD-företrädare har uttalat sig i motsatt riktning, dvs i enlighet med vad Ryssland lagstiftat om. Att våld i nära relationer ska tas bort från brottsbalken. Det är upp till familjen att lösa på egen hand.
 
Jag tycker att Liberalerna, både med ideologi och praktisk partipolitik, är stark ledare inom feminismen i Sverige - och med annat val av partiledare skulle kunna vara ännu starkare på den fronten. Men det är ju jag det, som inte tycker att feminism är en vänsterfråga alls och tycker att det uppstår enorma problem med en feminism som är inramad i en stark vänsterkorridor (läs V och F!).

https://www.liberalerna.se/politik/liberal-feminism/
 
Whut, anonymt parti? Jag tycker att Fi är det enda partiet man hört om i perioder :p Men det kanske är mina svampplockar ögon.

Jag är också överraskad men tyvärr verkar det ju absolut gå folk förbi framförallt utanför storstäderna. Tror vi i Stockholm är mycket mer medvetna om partiet i fråga eftersom de också sitter i kommunen och har starkt stöd här.
Tycker till exempel att det är jättedåligt att partiet inte ens får vara representerat i SVTs debatter.
 
Då som indirekt genom t.ex. hur man kan hävda att sambeskattning drabbar kvinnor eller som direkt i att något utav könen ska direkt förfördelas?

Att ta bort sambeskattningen är en av de bästa jämställdhetsreformerna som någonsin genomförts och ett föredöme för resten av världen.

Att det på många håll i världen just gynnar kvinnor är ju för att ojämställdheten ser ut på det sättet. Skulle män varit i underläge på arbetsmarknaden hade det gynnat män. Helt oavsett har det gynnat jämställdheten enormt.
 
Att ta bort sambeskattningen är en av de bästa jämställdhetsreformerna som någonsin genomförts och ett föredöme för resten av världen.

Att det på många håll i världen just gynnar kvinnor är ju för att ojämställdheten ser ut på det sättet. Skulle män varit i underläge på arbetsmarknaden hade det gynnat män. Helt oavsett har det gynnat jämställdheten enormt.
Ja den delen förstår jag men det är inget som drabbar ett kön specifikt för att personen tillhör just det könet utan det drabbar olika pga personliga förutsättningar. Om man har olika skattesatser för män och kvinnor så är det direkt ojämställt.

Så det jag undrar är väl om man i sitt partiprogram eller allmänna tänk vill behandla kvinnor och män olika baserat på just könet?
 
Ja den delen förstår jag men det är inget som drabbar ett kön specifikt för att personen tillhör just det könet utan det drabbar olika pga personliga förutsättningar. Om man har olika skattesatser för män och kvinnor så är det direkt ojämställt.

Så det jag undrar är väl om man i sitt partiprogram eller allmänna tänk vill behandla kvinnor och män olika baserat på just könet?

Fast man måste ju förhålla sig till hur samhället ser ut just idag och om man vill ändra på dagens situation eller inte. Att behandla kvinnor och män olika är inte något direkt ojämställt, så länge man är ute efter att rätta till en obalans i jämställdheten.
 
Fast man måste ju förhålla sig till hur samhället ser ut just idag och om man vill ändra på dagens situation eller inte. Att behandla kvinnor och män olika är inte något direkt ojämställt, så länge man är ute efter att rätta till en obalans i jämställdheten.

Det kan säkert vara motiverat utan att vara ojämställt men det var inte vad jag frågade om.
 
Whut, anonymt parti? Jag tycker att Fi är det enda partiet man hört om i perioder :p Men det kanske är mina svampplockar ögon.
Lite samma sak här, för mig är det verkligen inte anonyma och svårt att se hur deras existens kan missas.
Men det kanske är så pass beroende av omgivningen? Kanske också därför det är så ofattbart för mig hur t.ex. SD kan bli så stora för det finns liksom (mig veterligen) inte i min omgivning?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 014
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 141
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Äldre Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
17 690
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp