Parti som driver kvinnorättsfrågor?

Är brottet hedersrelaterat ska det dömas hårdare straff. Så populistiskt, som att bli mördad av en försmådd svensk man är mindre hemskt.
Vtf! Själv förespråkar jag hårdare straff för våldtäkt barnarov etc oavsett bakomliggande orsak. Man ger förbövelenpersonen som utsätts men för livet. Jag e visserligen lite less överlag på Sveriges återrehabilirering. Gör man upprepade brott så är det dax att ta i med hårdhandskarna... rehabilitering fungerar uppenbarligen inte. Dock vill jag inte ha någon 3 strikes lag. Men upprepande brott borde ge längre straff och hårdare.
 
Ja? Ett förslag som direkt kommer att missgynna en folkgrupp som redan är missgynnad är per definition fientligt mot den gruppen. Det tycker jag säger sig självt. Och även om man helt ignorerar saker som har med löner och skatter att göra så är SD verkligen inte ett parti som vill driva kvinnofrågor framåt, det måste väl för allsin dar vara allmänt känt vid det här laget.
Och jag påstod inte något sådant alls. Ditt svar till mig tillskrev mig saker jag inte hade uttryckt. Jag hade inte nämnt wage gap alls.
 
Och jag påstod inte något sådant alls. Ditt svar till mig tillskrev mig saker jag inte hade uttryckt. Jag hade inte nämnt wage gap alls.

Låt gärna bli att anklaga mig för att halmgubba bara för att du inte får de svar du skulle föredra. Ditt första inlägg i tråden var en fråga huruvida sambeskattning verkligen är något som skulle drabbar kvinnor hårdare. Hur hade du tänkt att det skulle tolkas annat än som att du inte tror på att det finns en ekonomisk klyfta mellan könen? Annars hade ju frågan inte alls behövts ställas från första början.
 
Låt gärna bli att anklaga mig för att halmgubba bara för att du inte får de svar du skulle föredra. Ditt första inlägg i tråden var en fråga huruvida sambeskattning verkligen är något som skulle drabbar kvinnor hårdare. Hur hade du tänkt att det skulle tolkas annat än som att du inte tror på att det finns en ekonomisk klyfta mellan könen? Annars hade ju frågan inte alls behövts ställas från första början.
Läs vad jag skrev...

"Sambeskattning är väl inte per definition kvinnofientligt det "drabbar" väl den som tjänar minst inte personer av ett visst kön? "

Så kopplingen är inte att kvinnor får det sämre utan att den som tjänar minst får det sämre vilket oftast är kvinnor. Så det är inte direkt könsbundet utan indirekt könsbundet. Det är du som kopplar och tolkar vidare saker jag inte har skrivit eller påstått alls.
 
Läs vad jag skrev...

Detsamma, hör du. Du verkar ha hakat upp dig på en mening i mitt inlägg istället för att greppa helheten. Min uppmaning att starta en ny tråd var för övrigt allmän kring fenomenet löneskillnader, oturligt att du läste det som halmgubbande istället för det det faktiskt var - en enkel önskan om att den här tråden inte ska spåra ur med diskussioner om huruvida det finns direkt vs indirekt könsbundna problem. Kan du släppa det här nu?
 
Sambeskattning är väl inte per definition kvinnofientligt det "drabbar" väl den som tjänar minst inte personer av ett visst kön?
Jag blev nyfiken på det där med sambeskattning och googlade. Enligt wikipedia verkar det röra sig om äkteskap, undra hur det blir för sambos?
Många frågor och blev inte riktigt klok efter att ha läst heller, mer än att det skulle bli någon form av delad skatt?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sambeskattning
 
Detsamma, hör du. Du verkar ha hakat upp dig på en mening i mitt inlägg istället för att greppa helheten. Min uppmaning att starta en ny tråd var för övrigt allmän kring fenomenet löneskillnader, oturligt att du läste det som halmgubbande istället för det det faktiskt var - en enkel önskan om att den här tråden inte ska spåra ur med diskussioner om huruvida det finns direkt vs indirekt könsbundna problem. Kan du släppa det här nu?

Självklart var din önskan om ifall personer önskar att diskutera detta menat som en generell uppmaning med det "du" som användes.
 
Jag blev nyfiken på det där med sambeskattning och googlade. Enligt wikipedia verkar det röra sig om äkteskap, undra hur det blir för sambos?
Många frågor och blev inte riktigt klok efter att ha läst heller, mer än att det skulle bli någon form av delad skatt?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sambeskattning
Det beror nog på hur man utformar det. I de flesta gäller så gör man mer skillnad mellan gift och sambo än man gör i Sverige där man i många fall har samma juridiska rättigheter/skyldigheter mot varandra. Det finns väl inget som direkt förhindrar att man applicerar det på sambo också men med tanke på att SD verkar allmänt konservativa så är väl det troligaste att man isf skulle göra större skillnad på samboskap och äktenskap.
 
Självklart var din önskan om ifall personer önskar att diskutera detta menat som en generell uppmaning med det "du" som användes.

Jag sa "du" för att vid tillfället så var det endast du som hade lyft frågan, så jag förutsatte att du ville diskutera den och tänkte att det vore mer passande i en egen tråd. Inget att bli såhär stingslig över.
 
Det beror nog på hur man utformar det. I de flesta gäller så gör man mer skillnad mellan gift och sambo än man gör i Sverige där man i många fall har samma juridiska rättigheter/skyldigheter mot varandra. Det finns väl inget som direkt förhindrar att man applicerar det på sambo också men med tanke på att SD verkar allmänt konservativa så är väl det troligaste att man isf skulle göra större skillnad på samboskap och äktenskap.
Hm, ligger något i det där.
En annan sak jag inte riktigt förstår (eller om det nya förslaget är värre än det jag läst), på vilket sätt är det negativt? Vad jag fattade det som var det den som tjänade mest som också skattade mest? Blir inte den gemensamma skatten mindre än om de betalar var för sig?
Försöker hänga med, men blir inte riktigt klok på det. :confused:
 
Hm, ligger något i det där.
En annan sak jag inte riktigt förstår (eller om det nya förslaget är värre än det jag läst), på vilket sätt är det negativt? Vad jag fattade det som var det den som tjänade mest som också skattade mest? Blir inte den gemensamma skatten mindre än om de betalar var för sig?
Försöker hänga med, men blir inte riktigt klok på det. :confused:
Det beror lite på hur man väljer att implementera det. Man räknar hushållets inkomst som gemensam och skatten betalas därmed gemensamt (hälften var). Man kan även göra så att då pensionen blir lika oavsett vem som tjänat pengarna. Så man kan både se det som en kvinnofälla på så sätt att kvinnorna får skatta på inkomst man inte har (eftersom man betalar halva skatten) men det skulle även kunna ses som ett sätt att kompensera för om en person spenderar mer tid hemma/med barnen. Så det beror väl lite på egentligen och bästa vore väl kanske om det fanns en möjlighet att välja om man ville sambeskattas eller särbeskattas.
 
tycker Wikipedia sammanfattar det bra:
”Sambeskattningen innebar att marginalbeskattningen för den som tjänade mindre (i regel kvinnan) blev lika hög som för den i äktenskapet som tjänade mest. Detta minskade incitamentet för lönearbete i stället för obetalt arbete i hemmet vilket reformen förbytte i sin motsats.”

Att kvinnor styr sin egen ekonomi är en av de absolut viktigaste delarna i jämställdhet.
 
Är brottet hedersrelaterat ska det dömas hårdare straff. Så populistiskt, som att bli mördad av en försmådd svensk man är mindre hemskt.
Varenda kvinnorättsorganisation som jobbar med hedersfrågan är för det här. Du kan inte jämföra hedersvåld med partnervåld, det är olika brott, olika dynamik. Om en kvinna blir misshandlad av sin partner kommer det att ha stor påverkan på resten av hennes liv. Blir du utsatt för hedersvåld har det en helt annan påverkan dock, en mycket mycket större: du tvingas då inte bara bryta med din förövare utan med hela din släkt, hela din familj. Du måste leva gömd i många många år. Med ett kollektiv som gärningsperson blir konsekvenserna större. Därför behövs en skärpning i straffen just gällande heder.

Jag vill också förtydliga att majoriteten av kvinnor och män som blir utsatta för hedersvåld överlever - hedersmord är ovanliga på så vis.

Slutligen: Jag skulle gärna se att vi inför samma lagstiftning som man har i Spanien och Portugal gällande våld i nära relation: nämligen att det blir en egen brottskod med straffskärpning.

Jag vet att många rasister använder hedersfrågan som en ursäkt för att få spy galla över muslimer och invandrare men SNÄLLA relativisera och förminska inte hur extremt allvarlig den här typen av brott är.
 
Är brottet hedersrelaterat ska det dömas hårdare straff. Så populistiskt, som att bli mördad av en försmådd svensk man är mindre hemskt.
Nej, när man väl är mördad spelar det nog mindre roll. Men processen fram till dess ... den genomsnittliga kvinnan som blir mördad av en försmådd svensk man har förhoppningsvis bara haft honom efter sig. Men i hedersrelaterade fall kan du ha en hel familj eller en hel släkt som förtrycker, hotar och jagar dig. Jag kan inte föreställa mig en mer utsatt, fruktansvärd situation.

Har tänkt som du, kan jag tillägga, men har svängt efter att ha tagit del av fler och fler hedersutsattas berättelser.
 
Varenda kvinnorättsorganisation som jobbar med hedersfrågan är för det här. Du kan inte jämföra hedersvåld med partnervåld, det är olika brott, olika dynamik. Om en kvinna blir misshandlad av sin partner kommer det att ha stor påverkan på resten av hennes liv. Blir du utsatt för hedersvåld har det en helt annan påverkan dock, en mycket mycket större: du tvingas då inte bara bryta med din förövare utan med hela din släkt, hela din familj. Du måste leva gömd i många många år. Med ett kollektiv som gärningsperson blir konsekvenserna större. Därför behövs en skärpning i straffen just gällande heder.

Jag vill också förtydliga att majoriteten av kvinnor och män som blir utsatta för hedersvåld överlever - hedersmord är ovanliga på så vis.

Slutligen: Jag skulle gärna se att vi inför samma lagstiftning som man har i Spanien och Portugal gällande våld i nära relation: nämligen att det blir en egen brottskod med straffskärpning.

Jag vet att många rasister använder hedersfrågan som en ursäkt för att få spy galla över muslimer och invandrare men SNÄLLA relativisera och förminska inte hur extremt allvarlig den här typen av brott är.
Vad finns det som pekar mot att hårdare straff hjälper? Generellt minskar ju det inte brott. Tänker mig att det är mer behjälpligt att fokusera på att brotten blir anmälda, att offren ser en väg ut och kan ta hjälp av myndigheterna.
 
Vad finns det som pekar mot att hårdare straff hjälper? Generellt minskar ju det inte brott. Tänker mig att det är mer behjälpligt att fokusera på att brotten blir anmälda, att offren ser en väg ut och kan ta hjälp av myndigheterna.
Det är ett problem att man låter yngre personer i familjen begå själva brottet eftersom de får ett lindrigare straff. Detta pekar mot att man alltså vill undvika längre fängelsestraff. Dessutom finns det en enorm poäng med att gärningspersonerna sitter inlåsta längre: Det innebär en direkt livsfara för offret så länge GM går fri.

Sen är det faktiskt väldigt enkelt tycker jag: Vi ger ett högre straff om någon dödar någon jämfört med om man misshandlar någon. Alltså graderar vi brott utefter hur allvarliga vi anser dem vara. Hedersbrott måste identifieras som ett otroligt allvarligt brott och sluta blandas ihop med partnervåld. Hedersbrott har mer gemensamma nämnare med barnmisshandel och sexuella övergrepp mot barn än det har med partnervåld! Det här något som ytterst få svenskar verkar känna till, eftersom man konstant jämför det med partnervåld. Väldigt få är emot att vi har straffskärpningsgrund för hatbrott till exempel, men har åsikter om att göra samma sak för hedersvåld. Hur kommer det sig? Vill man ta bort det här för hatbrott också?

Vi måste tydligt signalera att det här är ett allvarligt brott, att de här tjejerna och killarna faktiskt anses ha ett värde i Sverige och att det får tydliga konsekvenser om man begår brott emot dem. Att samhället ser dem och bryr sig. Idag ser det inte ut så.

Sen behövs det givetvis många fler åtgärder än detta. Men nu diskuterar vi ju specifikt Lex Fadime, så då bemöter jag det.
 
Kolla in Feministiskt initiativ. För antirasism, feminism, jämställdhet och mångfald. Tyvärr verkar ju inte många ens veta att de finns, de får inte synas mycket i media.
Tack, hade ingen anning. Verkat vara en icke fråga för många partier tyvärr å förstår verkligen inte varför.

Whut, anonymt parti? Jag tycker att Fi är det enda partiet man hört om i perioder :p Men det kanske är mina svampplockar ögon.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 014
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 141
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Äldre Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
17 690
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp