Parti som driver kvinnorättsfrågor?

Jag är också överraskad men tyvärr verkar det ju absolut gå folk förbi framförallt utanför storstäderna. Tror vi i Stockholm är mycket mer medvetna om partiet i fråga eftersom de också sitter i kommunen och har starkt stöd här.
Tycker till exempel att det är jättedåligt att partiet inte ens får vara representerat i SVTs debatter.
Jag tror också att de överlag har mer stöd i storstäder. Även om jag inte bor i en sådan.
Min uppfattning är nog att landsbygden/småstäder överlag är mer konservativ och bakåtsträvande, tyvärr.
Lite ”vi gör som vi alltid har gjort och allt nytt är bara modernt påhitt och inget att ha”-mentalitet.
 
Jag tror också att de överlag har mer stöd i storstäder. Även om jag inte bor i en sådan.
Min uppfattning är nog att landsbygden/småstäder överlag är mer konservativ och bakåtsträvande, tyvärr.
Lite ”vi gör som vi alltid har gjort och allt nytt är bara modernt påhitt och inget att ha”-mentalitet.
Eler så är landsbygdens folk mer verklighetsförankrade och tror inte på F!s idéer och svaga argument. ;)

Helt seriöst - tror du på allvar att man är konservativ och bakåtsträvande utanför storstäderna???
Hand å panna....
 
Jag tror också att de överlag har mer stöd i storstäder. Även om jag inte bor i en sådan.
Min uppfattning är nog att landsbygden/småstäder överlag är mer konservativ och bakåtsträvande, tyvärr.
Lite ”vi gör som vi alltid har gjort och allt nytt är bara modernt påhitt och inget att ha”-mentalitet.
Här kan du ser var Fi gick starkast i förra valet, riksdags- samt kommunval. (Simrishamn är Schymans hemkommun).

18F6DCB2-8101-41C0-8675-9D9BF780D37F.webp
 
Jag är också överraskad men tyvärr verkar det ju absolut gå folk förbi framförallt utanför storstäderna. Tror vi i Stockholm är mycket mer medvetna om partiet i fråga eftersom de också sitter i kommunen och har starkt stöd här.
Tycker till exempel att det är jättedåligt att partiet inte ens får vara representerat i SVTs debatter.
SVT har väl bara med riksdagspartierna i valdebatterna, då kan de nog inte särbehandla Fi. Även om Gudrun Schyman är en tillgång i alla debatter om allt ;)
 
De driver ju flera antifemininistiska idéer. Försämrad aborträtt, konservativa familjeförslag kring ex föräldrapenning osv.
Försämrad aborträtt blir något som är sämre för kvinnor men det är inte direkt ojämställt eftersom det inte är något som gäller män alls eftersom man inte har möjlighet/risk att bli gravid.

Så det verkar inte som att det är något som är direkt ojämlikt/ojämställt av det som har nämnts utan man kan tycka att det är förbättring eller försämring beroende på vad man föredrar men det appliceras iaf lika på båda könen.
 
Försämrad aborträtt blir något som är sämre för kvinnor men det är inte direkt ojämställt eftersom det inte är något som gäller män alls eftersom man inte har möjlighet/risk att bli gravid.

Så det verkar inte som att det är något som är direkt ojämlikt/ojämställt av det som har nämnts utan man kan tycka att det är förbättring eller försämring beroende på vad man föredrar men det appliceras iaf lika på båda könen.
Hade män också kunna bli gravida hade abort inte ens varit en fråga utan lika självklart som att borsta tänderna :cool:
 
Försämrad aborträtt blir något som är sämre för kvinnor men det är inte direkt ojämställt eftersom det inte är något som gäller män alls eftersom man inte har möjlighet/risk att bli gravid.

Ojämställt är det oavsett hur du vänder och vrider på det eftersom försämrad aborträtt leder till att kvinnor får mindre kontroll över sina kroppar. Argumentet att män inte berörs av det pga att de inte kan bli gravida känns som goddag yxskaft i sammanhanget. När det dessutom mestadels är män (och kvinnor som har noll känsla för solidaritet) som vill dra in på allt som har med abort att göra så blir det väldigt tydligt att det handlar om kvinnofientlighet i grunden.
 
Försämrad aborträtt blir något som är sämre för kvinnor men det är inte direkt ojämställt eftersom det inte är något som gäller män alls eftersom man inte har möjlighet/risk att bli gravid.

Så det verkar inte som att det är något som är direkt ojämlikt/ojämställt av det som har nämnts utan man kan tycka att det är förbättring eller försämring beroende på vad man föredrar men det appliceras iaf lika på båda könen.
Åtgärder som försämrar kvinnors möjligheter till medverkan på arbetsmarknaden är självklart en jämställdhetsfråga.
 
Hade män också kunna bli gravida hade abort inte ens varit en fråga utan lika självklart som att borsta tänderna :cool:
Hade det varit tillåtet att göra abort längre för män än för kvinnor så hade det varit ojämställt men nu kan man väl inte riktigt påstå att så är fallet. Tycker du att det är ojämställt att kvinnor har rätt till insemination också?
 
Eler så är landsbygdens folk mer verklighetsförankrade och tror inte på F!s idéer och svaga argument. ;)

Helt seriöst - tror du på allvar att man är konservativ och bakåtsträvande utanför storstäderna???
Hand å panna....
Fast på gruppnivå är det ju vanligare att man liksom har begränsad tillgång till alternativa perspektiv i små samhällen.
Många människor som sticker ut utanför normen råkar väldigt illa ut i små samhällen. Och många som växer upp i mindre samhällen har knappt mött människor som öppet sticker ut utanför normen. Det kan väl inte vara någon nyhet att det faktiskt skiljer sig mellan typisk småstad och storstadens heterogenitet?
 
Den strukturella konsekvensen blir den jag sa.

(Om inte annat kan man bli misstänksam när ett så mansdominerat parti som sd vill tafsa på aborträtten.)
Jag är anti det och i princip alla idéer de har för sin familjepolitik (hittade ingen sektion som var om jämställdhet osv) men jag kan inte för mig att kalla det ojämlikt i sig. Att förkorta aborträtten är för mig rent ut sagt korkat och kan misstänkas vara första steget mot att försöka ta bort aborträtten helt men jag kan inte säga att 12 veckor är mer ojämställt än vad 14 veckor skulle vara. Att förkorta är bara korkat i sig. Jag fokuserar å andra sidan inte mitt tänkande runt jämlikhet och jämställdhet runt lika utfall utan lika möjligheter.
 
Försämrad aborträtt blir något som är sämre för kvinnor men det är inte direkt ojämställt eftersom det inte är något som gäller män alls eftersom man inte har möjlighet/risk att bli gravid.

Så det verkar inte som att det är något som är direkt ojämlikt/ojämställt av det som har nämnts utan man kan tycka att det är förbättring eller försämring beroende på vad man föredrar men det appliceras iaf lika på båda könen.
Du har en extremt snäv bild av vad jämställdhet handlar om.
 
SVT har väl bara med riksdagspartierna i valdebatterna, då kan de nog inte särbehandla Fi. Även om Gudrun Schyman är en tillgång i alla debatter om allt ;)

Jag tycker ändå att det är dåligt. De representerade i ett flertal kommuner och väldigt nära 4%-gränsen och ett erkänt fullskaligt parti och inte ett enfrågeparti. Förra valet var det mindre än 1,5% skillnad i andel röster mellan KD och F! till exempel. Gudrun är bra :D
 
Jag tycker ändå att det är dåligt. De representerade i ett flertal kommuner och väldigt nära 4%-gränsen och ett erkänt fullskaligt parti och inte ett enfrågeparti. Förra valet var det mindre än 1,5% skillnad i andel röster mellan KD och F! till exempel. Gudrun är bra :D
Även om jag inte håller med henne i allt hon säger så att säga så tycker jag att Gudrun Schyman är en duktig politiker och representant för sitt parti. Kawesa var katastrof i jämförelse.

Jag gissar att det är lite en följd av att SVT stängde ute SD från debatter så då känner man väl att man inte gärna kan låta F! komma till tal utan stort stöd som skulle befoga det.
 
Har vi ens något sådant parti tillgängligt? Skulle gärna se hårdare straff för våldtäkt, mer eget ansvar från den som våldtar så dom inte kan komma med dumma undanflykter. Komma ifrån att folk anser att dom har rätt att ta på en enbart för att man är kvinna. Lika löner för samma jobb. Rätten till abort ska finnas kvar etc.

Vi har kommit långt, men det finns fortfarande mycke att jobba på.

Fi och Mp är de som har drivit frågan om samtyckeslagstiftning längst, en lagstiftning som nu har klubbat igenom av riksdagen. Syftet med den lagstiftningen är att bl.a. att det ska gå att dömas för oaktsamhet dvs. att förövaren ska kunna dömas för att hen inte har bedömts vidtagit tillräckliga åtgärder för att försäkra sig om att samtycke finns. Något man förväntar sig ska leda till fler domar dvs. det blir svårare att försvara sig med bullshit (jag gjorde det i sömnen, hon sa inte nej osv.).

Sedan är väl frågan om det är hårdare straff för våldtäkter som är rimligt att fokusera på när så få fall ens hamnar i rätten. Fokus borde vara på att ge polis och rättsväsende mer resurser så att de kan utreda och få fler fall till rätten. Och alla verkar vilja ge polisen pengar...

Rätten till fri abort är det väl bara SD och kanske KD som vill nagga på. För de andra partierna är det en icke-fråga, de är nöjda med den lagstiftning vi har.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 017
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 141
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Äldre Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
17 690
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp