Parti som driver kvinnorättsfrågor?

Jag har själv ingen synpunkt på vad som är lämpligt, det är för mig främst en medicinsk fråga som jag inte är insatt i, men om man tycker att den begränsning SD föreslår är kvinnofientlig så måste man väl tycka att hela övriga Europa är kvinnofientligt och i flera fall extremt kvinnofientligt? Jag får inte ihop det annars.
Ja, givetvis!
 
Jag har själv ingen synpunkt på vad som är lämpligt, det är för mig främst en medicinsk fråga som jag inte är insatt i, men om man tycker att den begränsning SD föreslår är kvinnofientlig så måste man väl tycka att hela övriga Europa är kvinnofientligt och i flera fall extremt kvinnofientligt? Jag får inte ihop det annars.

Att ÄNDRA en befintlig gräns till en sämre gräns känns väl som ett steg i fel riktning? I vilket syfte ska detta ske?
 
@SaraMara Nej, förtrycksdelen kommer vi inte åt. Det är det absolut svåraste för oss att jobba med idag, för det går inte att lagföras. Det får man tackla på andra sätt.

Det gör inte att det är juridiskt omöjligt att införa en straffskärpning om ett mord begåtts på hedersgrund (eller en misshandel, eller ett hot etc). Det är flera advokater och jurister som är för detta för övrigt. Hatbrott straffas ju hårdare än ett "vanligt" olaga hot eller misshandel, och det ser vi ju inga normala människor vara emot? (bara nazister och andra galningar)
Nej, rena straffskärpningar är ju fullt möjliga att göra rakt igenom brb om man tror på den vägen. För mig faller det nära en politisering av strafflagstiftningen som jag personligen har svårt att ta till mig nyttan av vad avser denna typ av brottslighet. Att sända signaler om samhällets syn på detta gnm strängare straff till individer som redan pissar på samhällets lagar fullt öppet är jag rädd inte har ngn större betydelse än att politiker kan känna att de ”agerat kraftfullt”. Om ändå den yngste i familjen skickas att utföra ärenden måste vi ju i grunden ändra hela vår syn på lagföring med tanke på ålder om vi ska komma åt den problematiken tex och det går emot allt jag personligen står för. Särskilt om det dessutom ska styras av uppsåt. Skitsvåra frågor, jag önskar systematiken i brottsligheten på ngt sätt skulle kunna lagföras. Borde ju inte vara en omöjlighet för några begåvade straffrättare att värka fram.
 
Är man för EU borde man också anse att det skall införas gemensamma regler för hela EU.
DET var nog en av de mest våldsamma tankevurpor jag läst?

Mitt skäl till att vara för EU-medlemsskap är att vi just som medlemmar kan vara med och påverka. Det finns inget EU som enväldigt beslutar över huvudet på medlemsländerna. Besluten diskuteras innan de fattas. Vi har kunnat påverka en hel massa. Bland annat om antibiotika.
 
@MiniLi , @Rhinos Ok, då är jag med på hur ni ser på frågan.

Vi behöver få till 18 veckor även i resten av världen. Idag har vi tex NUB/KUB tester för att slippa ta fostervattenprov för att få veta vissa genetiska fel som är vanligare med en äldre blivande mamma (bl.a.). Dessa görs i vecka 13. Hur ska man hinna med att göra detta om aborthränsen går vid 12? Kvinnans rätt över sin kropp måste hennes!
 
Menar du att du faktiskt inte ser att SD´s politik är kvinnofientlig? Deras syn på aborträtten t ex. Är det inte att försämra för kvinnor? Eller det är inte kvinnor som är gravida?
Nej jag menar inte det. Jag har dessutom skrivit att förkortad aborträtt är en försämring. Det jag var frågande om var ifall det verkligen kunde räknas som direkt ojämställt.
 
Jag va inne och kollade på SD's hemsida, vart står detta med att dom vill ta bort fri abort? (jag bara undrar eftersom jag inte hittar det i deres parti program).
 
Jag va inne och kollade på SD's hemsida, vart står detta med att dom vill ta bort fri abort? (jag bara undrar eftersom jag inte hittar det i deres parti program).
Här:
1BE81D23-9E58-44AA-AB06-EABCB98918F4.webp
 
Ytterligare en problematik med abortregler utomlands är att det i många länder även omfattar missfall eller avlidna foster som inte kommer ut på egen hand. Att förvägra kvinnor vettig vård i de fallen är direkt kvinnofientligt, och har kostat liv i exempelvis Irland när kvinnor dött av blodförgiftning. Om vi ska harmionisera de svenska reglerna med resten av EU så finns det alltså även risk för att det påverkar andra aspekter av reproduktiv hälsa.
 
Det var inte så jag menade alls. Du uttryckte en åsikt som indikerar att du inte känner till vad hedersrelaterat våld och förtryck faktiskt är. Du blandar konstant ihop hedersvåld med partnervåld. Du har dessutom missat helt hur lagstiftningen generellt sett ser ut i länder med stark hederskultur. Det här saker som jag brukar ta upp mina föreläsningar på grundnivå och som är lämpliga att känna till om man ska argumentera för vilka sorters åtgärder som behövs för att råda bot på problemet. Det är svårt att kunna formulera en lösning om man inte känner till problemet!

Du behöver inte hålla med mig alls ang straffskärpning men du kan åtminstone läsa de inlägg jag skriver till dig, där jag sakligt och tydligt argumenterar för skillnaden mellan partnervåld och hedersvåld istället för att avfärda mig med att jag förminskar partnervåld - enkom för att jag säger att det inte ska blandas ihop med hedersvåld!

Nu är jag klar i min diskussion med dig. Det enda du gör är att slänga ur dig sura oneliners istället för att faktiskt sakligt bemöta det jag skriver.

Men, jag kommenterade ett av SDs förslag. Jag debatterade inte hedersvålds problematik.

SD vill alltså höja straffet just för det men sänka jämställdhetsarbetet. Tycker du det är en bra lösning?

Jag tycker din diskussion håller en väldigt låg nivå, berätta gärna om dina erfarenheter men nu låter det mest som en tomma kastruller skramlar högst.
 
Jag är helt med på att vi har kategorin hatbrott, som gör att typ likadana brott får hårdare straff pga hatmotivet.

Där skulle kanske hedersrelaterade brott kunna fungera på ett liknande sätt.

MEN jag får stora problem om vi då har mejslat fram en brottskategori som man i princip måste vara invandrare eller muslim för att kunna dömas för.

Jag fattar att vart och vartannat fall av partnervåld, oavsett härkomst, inte är synonymt med hedersvåld. Men jag vill inte heller ha en situation där sannolikheten för att ett brott ses som hedersrelaterat ökar därför att det rör tex en familj från Irak.

Det finns tecken på att våldsbrott i högre grad riskerar att ses som terror än som tecken på psykisk sjukdom då gärningsmannen är icke-vit. Det är illa nog. Vi behöver inte mer sånt.
 
Samtidigt är vår abortlagstiftning den i särklass mest liberala inom EU, inget annat land går så långt som Sverige. Även SD:s linje är den inom EU som är minst begränsande med ett enda undantag: Rumänien som har 14 veckor, inget annat land har fri abort längre än till v. 12 och många har betydligt strängare regler. Jag tycker inte man kan säga att hela Europa, utom Sverige då, för en kvinnofientlig politik. Är man för EU borde man också anse att det skall införas gemensamma regler för hela EU.

Källa:
http://www.dagen.se/sa-ser-abortlagstiftningen-i-eu-s-medlemslander-ut-1.204767

Sveriges lagstiftning är anpassad efter den medicintekniska utvecklingen. Foster som kan leva utanför livmodern får inte aborteras. Det är rationellt. Vi har ingen anledning till att försöka anpassa oss till andra EU-länder. Vi bör försöka influera dem till att ta efter oss.
 
Varenda kvinnorättsorganisation som jobbar med hedersfrågan är för det här. Du kan inte jämföra hedersvåld med partnervåld, det är olika brott, olika dynamik. Om en kvinna blir misshandlad av sin partner kommer det att ha stor påverkan på resten av hennes liv. Blir du utsatt för hedersvåld har det en helt annan påverkan dock, en mycket mycket större: du tvingas då inte bara bryta med din förövare utan med hela din släkt, hela din familj. Du måste leva gömd i många många år. Med ett kollektiv som gärningsperson blir konsekvenserna större. Därför behövs en skärpning i straffen just gällande heder.

Jag vill också förtydliga att majoriteten av kvinnor och män som blir utsatta för hedersvåld överlever - hedersmord är ovanliga på så vis.

Slutligen: Jag skulle gärna se att vi inför samma lagstiftning som man har i Spanien och Portugal gällande våld i nära relation: nämligen att det blir en egen brottskod med straffskärpning.

Jag vet att många rasister använder hedersfrågan som en ursäkt för att få spy galla över muslimer och invandrare men SNÄLLA relativisera och förminska inte hur extremt allvarlig den här typen av brott är.
Jag vill bara säga tack!!
Jag gjorde en valkompass och den här frågan dök upp, jag tyckte att det lät bra med hårdare straff för hedersvåld (alltså, jag skulle inte ha något emot lite hårdare straff för alla sorters våld egentligen, speciellt de mot kvinnor) men när jag fick se resultatet och att min åsikt stämde med SD så blev jag förvirrad. Kände att det tydligen var ett "fel" svar på den frågan, och att jag fick ändra åsikt om det - då jag erkänner villigt att jag långt ifrån vet allt bakom alla frågor.
Men ditt svar här fick mig istället att känna mig bekräftad i mitt ursprungliga svar även om jag inte hade tänkt så långt som du :up: Så tack!
 
Tack!
Det är så lätt att hamna i "tvärtemot-läge" när man diskuterar med rasister men de enda som vinner på att man förminskar hedersvåld som brott är förövarna. De som förlorar är offren. Jag har en gång i tiden varit en av dem som anser att hedersvåld som term är onödig, att det är rasistisk och en del av ett rasistiskt förhållningssätt. Efter att ha studerat hedersvåld och faktiskt arbetat med brottsoffren så ser jag det dock helt annorlunda.
Jag vill gärna tro att lagarna om hedersvåld skulle gälla oavsett vad för bakgrund offren och gärningsmännen har, oavsett om det är av "religiösa" eller "rashygeiniska" skäl.
Dvs tex om det skulle finnas ett offer från ett rasistiskt/nazistiskt samhälle/omgivning som blev utsatt för våld från familjen och bekanta på grund av att hen skadade deras heder när hen gjorde något val som inte stämde med deras åsikter. Jag anser att om en situation passar in under hedersvåld juridiskt sett oavsett bakgrunder så ska det dömas så också.
Jag undrar om SD skulle hålla med mig och driva frågan vidare om en sådan situation uppstod... :p
 
Våld inom nära relationer (inklusive hedersvåld) skär genom alla samhällsskikt och kulturer i Sverige. Gudrun Schyman har själv gått ut med att hon blev misshandlad iofs har hennes fd man förnekat det.

En av faktorerna med att skapa hårdare lagar är även hur domstolarna tolkar dem. Praxis kan komma att urholka vissa lagar, vilket jag ser som ett potentiellt problem. Apropå hedersvåld. Talar du med dem som till en stor del ligger bakom tex Glöm inte Fadime och Pela är det kvinnor från samma kulturella bakgrund, dvs de som bäst kan identifiera sig med och bedöma risken och hur utbredd den är. Nalin Pekgul är en fantastisk kvinna. Jag har träffat henne några gånger och även pratat med henne. Att hon kopplar ihop islamska extremister och SD med svans som det största hotet mot Sverige och det svenska samhället är helt logiskt. Ett av hennes teman är att de som utsätts mest är de som hörs minst och som glöms bort i den svartvita debatten, alla invandrare är kriminella extremister som vill göra Sverige till islamstad genom att föda många barn och leva på bidrag till det måste tas hänsyn till olika kulturer och vi får inte bli etnocentriska och ha respekt för deras (mest mäns) åsikter. Båda sidorna använder kvinnor som slagträn.

Men var är kvinnornas röst? Vad anser de som verkligen har något att anse. Kanske de ska tala för sig själva och inte att andra debatterar om vad de ska och inte ska vilja. En organisation som borde ges betydligt mer resurser är Terrafem som är en kvinnorättsorganisation och jour för kvinnor med utländsk härkomst. Eftersom en vän till mig var starkt engagerad fick jag lite inblick i deras arbete. Var är deras röst?

Vad gäller TS grundfråga så är det V, MP och FI som driver frågorna längst och hårdast. Det är sorgligt att det är de mindre partierna som har modet och viljan att stå upp för jämställdhet och kvinnors rätt (det är absurt att det ens är en fråga) till sin egen kropp. Idag är det något att skämmas över att beskriva sig själv som feminist, vi har tyvärr kommit långt från när Göran Persson (som iofs kanske inte är den man tänker på spontant) sa att han var feminist.

Hårdare lagar vad gäller kvinnovåld och förtryck är ett steg på vägen. Mer resurser och utbildning till rättsväsendet så att dessa brott kan lagföras - redan idag vet vi hur svårt det är att inte bara döma utan tom att anmäla och att en åklagare beslutar att ta det till domstol en våldtäkt vilken man som än utfört den. Det här är en kamp som måste föras på flera fronter, visst hårdare straff mot kvinnovåld, men också bättre jämställdhet inom arbetslivet, ja jag tror på fler sk pappamånader. Kanske en så enkel sak som anonyma CV, vilket redan finns i en del länder, något som skulle gynna inte bara kvinnor utan också minoriteter. Det finns hundra olika områden där kvinnors rättigheter och ställning kan stärkas och man ska inte stirra sig blind på en liten, om än mycket viktig, del.

Sverige ska inte sänka sig till EU eller resten av världens ojämlikhet, de ska resa sig till vår. Möjligtvis lite etnocentriskt men jag tror nog att de flesta vet vad jag menar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 014
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 141
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Äldre Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
17 690
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp