partbreed arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
A

Anna_Fransiska

Vad e de för en häst, partbreed arab??
just denna är korsning mellan arab o travare,
de e inte min häst, utan en annan...
:confused:

Partbreed arab betyder just arabkorsning, det spelar alltså ingen roll vad man korsat med.

ok.. tack! ja va osäker... för hon sa att alla hans föl kan registreras som partbreed arab... :)

Om hästen är ett sto och korsning mellan travare och arab kan hon vara reggad som partbreed men om hennes föl med annan ras får reggas som det tvivlar jag på. Fråga cesam hon vet mycket om sånt här som rör araber! :)

Om hästen är ett sto och korsning mellan travare och arab kan hon vara reggad som partbreed men om hennes föl med annan ras får reggas som det tvivlar jag på. Fråga cesam hon vet mycket om sånt här som rör araber! :)
ok... ja e ny här, hur söker ja upp cesam då??

Partbred Arab är en ny benämning på arabkorsning, arabiskt halvblod och liknanande namn.
Internationaliserat just p.g.a. att det tidigare fanns en massa namn.

För at tfå kallas som Partbred Arab OCH kunan bli registrerad i ARAB (Arabhäst Registratur AB)'s Partbred Arabregister, så måste hästen ifråga innehålla MINST 12,5% verifierat arabblod (alltså WAHO-godkännt). En Partbred Arab kan ALDRIG bli 100% ren arab (arabiskt Fullblod, Orientaliskt Fullblod, Fullblodsarab, arab - kärt barn har många namn).

All reg. av Partbred Arab sker numera hos ARAB, Box 47, 245 21 Staffanstorp, 046-25 55 51, info@arab.se

mvh
Carina
carina@cesamarabians.com
www.cesamarabians.com

Partbred Arab är en ny benämning på arabkorsning, arabiskt halvblod och liknanande namn.
Internationaliserat just p.g.a. att det tidigare fanns en massa namn.
För at tfå kallas som Partbred Arab OCH kunan bli registrerad i ARAB (Arabhäst Registratur AB)'s Partbred Arabregister, så måste hästen ifråga innehålla MINST 12,5% verifierat arabblod (alltså WAHO-godkännt). En Partbred Arab kan ALDRIG bli 100% ren arab (arabiskt Fullblod, Orientaliskt Fullblod, Fullblodsarab, arab - kärt barn har många namn).

All reg. av Partbred Arab sker numera hos ARAB, Box 47, 245 21 Staffanstorp, 046-25 55 51, info@arab.se

mvh
Carina
carina@cesamarabians.com
www.cesamarabians.com
Ok! ja tackar så mkt!
så om den här hästen är 50% arab o 50% travare
o han avlar ett föl med en travare... blir fölet då en partbreed arab... (?)
ja ska kika in dina länkar, tack!
mvh, anna :rofl:

Det blir 25% arab i den korsningen.

Om den ena föräldern är 50% arab och den andra 25%, blir fölet 37,5% arab

MEN
Du skriver HAN, är det en hingst?

I så fall måste han vara godkänd för avel för att användas på andra än ägarens egna ston.

Det blir 25% arab i den korsningen.

Om den ena föräldern är 50% arab och den andra 25%, blir fölet 37,5% arab

MEN
Du skriver HAN, är det en hingst?

I så fall måste han vara godkänd för avel för att användas på andra än ägarens egna ston.
han är godkänd... o tack så mkt! :)

Är hingsten verkligen avelsvärderad på hingstpremiering och godkänd för avel av sitt avelsförbund, som jag antar i detta fall är arabavelsförbundet?

vad är det för hingst??
tror jag vet vilken...
han heter Kincsem o har haft 2 tidigare avkommor...
han ser jättefin ut!
*mummel* vill lägga in en bild på honom, men vet inte hur...*mummel*

Blev nyfiken på hingsten eftersom jag ej hört om någon arab/travare som avelsvärderats (missat detta) så jag sökte på nätet. Hittade först ägarens annons här på Bukefalos:

"Beskrivning
Kincsem E:Wiesniak ox U:Miss sibylla Född:89
Står till förfogande för friska ston.Mkh:157cm.Han är den enda part breed araben som är verksam i sverige.Han är korsning arab/travare, registrerad som part breed arab. Kincsem har et mycke bra temprament och et hjärta av guld.Han får mycket fina avkommer.Alla föl kan registreras som part breed arab,Brun, vit vänster bak
Han är avelsvärderad och godkänt.På bilden ser ni bella korsning med nordsvensk och fölet är korsning med halvblos.Kincsem är pappan till båda.Fler bilder finns at se i den andra annonsen.Naturlig betäckning.
Betäckningsavgift:1500kr dyngsavgift:30kr
Ingen levande fölavgift.Vill du veta mer eller boka är ni välkommna at ringa Maria på tlf:0383-77 01 61 "

och sedan på SH:s sidor med resultat från avelsvärdering:
"Avelsvärderingsbevis

utfärdat Grevagården 2003-03-09

KINCSEM
Övrig ras

Br, vthfrf vtvbf
52890006

Född 1989 hos Golik, Hajnalka Maria, Åmål

e. Wiesnak ox FA 142/81-91
u. Miss Sibylla

e. Sir Härling
u. Ideal Miss

e. Ideal de Riez
- Argyle

Äg. Golik, Maria Krisztina

Basvägen 2 570 30 Mariannelund 0736-582114

Härstamning
Far fullblodsarab utan kända meriter. Mor varmblodstravare.

Mått Mankhöjd: 157 cm

Exteriör
Lågställd oädel hingst. Lång brett ansatt hals, kort bog, markerad manke, djup bål, lång rygg, kort kors. Grovbent, korta veka kotor på alla fyra benen. Markbunden skritt. Markbunden, tung trav.

Hälsotillstånd
Vänster testikel någit mindre. Mycket lindrigt överbett. Generellt gallig i kot- & hasleder. I övrigt utan väsentliga veterinära anmärkningar. Röntgen avseende osteochondros i has- och knäleder utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter
Hingsten har utfört bruksprov med poängen: 8-6-7-6-6=33.

Beslut
Hingsten är avelsvärderad och därmed tillåten i allmän avel. Hingsten rekommenderas ej för avel."

Ja, han är alltså avelsvärderad och tydligen den enda p b arab i Sverige. Men kritiken var kanske inte fantastisk. Fundera på vad du vill med en sådan avkomma. Hingsten själv, har han meriter? Hingstens far var "utan kända meriter", modern vet jag heller inget om. Eftersom arab och varmblodstravare båda tävlar distansritt kan man ju tänka sig en satsning på detta med en korsning men ingen av föräldrarna eller hingsten själv tycks ha meriter för detta.

Bara en fundering eftersom han var ny för mig och det redan finns många hingstar i aveln...

Lånar din knapp!

Ehhh....JAG tycker inte Kincsem är jättefin precis. Avelsvärderingsbeskrivningen säger ju egentligen allt. Lågställd, grova ben, lång rygg, oädel, veka kotor...VEM i hela fridens namn skulle vilja ha en avkomma efter HONOM???

Bara det att de skriver att han är avelsvärderad och godkänd ! Helt absurt och defintivt en lögn. Jag vet inte ens om det är lagligt att komma med falska påståenden i syfte att få ston = tjäna pengar. Kincsem gör ju varken halvblods-, travar- eller arabaveln någon nytta.

Måste bara få ställa en nyfiken fråga! :)

Halvblodshingsten ZEB är ju själv 25% arab (ue Doman ox), skulle man alltså kunna registrera avkommor efter honom som part bred araber??? :confused:

Well... tycker också att nämndens utlåtande säger en hel del...

Avelsvärderad är han ju = sant.
Godkänd tolkas väl traditionellt att hingsten är införd i en stamboksförenings(rasförenings) stambok, vilket han ej är. Men kanske kan man också tolka det som att en nämnd har godkänt honom för allmän avel, vilket de på sitt sätt gjort i och med avelsvärderingen, men sedan att de ej rekommenderar honom säger ju MYCKET. Antar att han inte lär betäcka så mycket eftersom det finns många bra hingstar i avel, det blir nog ägarens ston + kanske någon kompis, + strösto.

Lånar din knapp!

Ehhh....JAG tycker inte Kincsem är jättefin precis. Avelsvärderingsbeskrivningen säger ju egentligen allt. Lågställd, grova ben, lång rygg, oädel, veka kotor...VEM i hela fridens namn skulle vilja ha en avkomma efter HONOM???

Bara det att de skriver att han är avelsvärderad och godkänd ! Helt absurt och defintivt en lögn. Jag vet inte ens om det är lagligt att komma med falska påståenden i syfte att få ston = tjäna pengar. Kincsem gör ju varken halvblods-, travar- eller arabaveln någon nytta.
o va e de för fel på grova ben? ja har en del bilder på honom o ja tycker att han ser ut som en vanlig häst...
o han e godkänd vilket ja själv har kollat upp!
då kan de inte vara lögn! o vem har sagt att ja ska använda fölet till nåt speciellt!? ingen, ja ska bara ha den till vanlig ridning! behöver ingen superhäst till de ändamålet.

o va e de för fel på grova ben? ja har en del bilder på honom o ja tycker att han ser ut som en vanlig häst...
o han e godkänd vilket ja själv har kollat upp!
då kan de inte vara lögn! o vem har sagt att ja ska använda fölet till nåt speciellt!? ingen, ja ska bara ha den till vanlig ridning! behöver ingen superhäst till de ändamålet.

Vill inte vara elak men snälla...............
jag blir så otroligt trött på denna okunskap. All avel ska ha en tanke!! Man ska alltid försöka avla fram sunda o friska hästar med god extriör oavsett vad du tänkt ha hästen till.

Efter att ha läst hingstens bedömning så hoppas jag verkligen att han inte kommer att få betäcka så många ston.

Jag fattar fortfarande inte vad han är godkänd till för avel?! :confused: Godkänd buskavel?! :crazy:

Vill inte vara elak men snälla...............
jag blir så otroligt trött på denna okunskap. All avel ska ha en tanke!! Man ska alltid försöka avla fram sunda o friska hästar med god extriör oavsett vad du tänkt ha hästen till.

Efter att ha läst hingstens bedömning så hoppas jag verkligen att han inte kommer att få betäcka så många ston.

Jag fattar fortfarande inte vad han är godkänd till för avel?! :confused: Godkänd buskavel?! :crazy:
http://www.lunarstorm.se/Fransiska/kollage/168
han ser fin ut... vadå om han inte e perfekt! e de inte huvudsaken att han e frisk & snäll?

Den hingsten är alltså avelsvärderad. Det innebär att den (med nöd och näppe om man ser till bruksprovspoängen) har visat att den går att sitta upp på och åka på i alla gångarter samt göra halt och rygga ett par steg. Och att den inte har några våldsammare ärftliga defekter. That's it.

Det finns hundratals hingstar att välja på som är mer än bara friska och snälla. Som är avlade i flera generationer på hästar med bra exteriör och prestation. Som ger en större chans att få en avkomma som är snygg, sund och bra att rida eller köra.

Det kostar lika mycket att föda upp en vuxen rid/körhäst oavsett vem pappan är. Betäckningsavgift eller transport till hingsten är småsmulor i sammanhanget...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar