Parellifråga - hästarnas min?

Sv: Parellifråga - hästarnas min?

Dom är avstängda. Dom ska vara det. Hästen avgör inte när den ska stimma runt.
Sen om man slår på dom så ger dom full effekt.

Mycket avstängda.

Ytterligare en sak som spär på mina fördomar om NH. ;) :angel:

Jag saknar den där glimten de skall ha, där de ser ut att vilja göra vad som helst för sin ryttare. Den positiva "minen" med öronen framåt och ändå uppmärksamhet på ryttaren...

Men å andra sidan, de bilder du har är mestadels från halt, (nån i skritt), och hästarna har getts möjlighet att slappna av och vila...

Jag vill gärna ha denna attityd från hästarna:

album_12_5.gif

album_12_71.gif

album_1_6.gif

Senast ändrad:

Jag var på ett parellisemenariun & där såg hästarna uppmärksamma & pigga ut. Sen är såg dem ju avslappnade & "avstänga" ut, som du kallar det, men så ser ju "vanliga" hästar ut iblnad också.

Ser ut som lugna och harmoniska hästar i mina ögon. De kan ta det lugnt när det behövs och kan säkerligen få upp farten rejält när det behövs.

Jag tycker att det är svårt att avgöra huruvida dom är avstängda eller inte, dom kan ju lika väl vara avslappnade? Likaså det att man i westernridningen eftersträvar dom där långa halsarna... och för en annan kan det ju se ut som om hästen flaggar på halv stång, men det är inte säkert att det är så.

På bilderna du visar finns förutom Pat P några av USAs främsta tränare. Tränare som tagit fram mängder av högpresterande tävlingshästar, i ett antal som får vilken svensk tränare som helst att bli grön av avund. Jag har svårt att tro att dessa ryttare sitter på avstängda/avtrubbade hästar. Tvärt om är det nog så att de har bett hästarna att stå still/ ta det lugnt / slappna av. Jag är helt övertygad om att de inom bråkdelen av en sekund kan få dessa hästar att prestera mer än de flesta i det här landet kommer i närheten av.
Tyvärr är det nog så att kunskapen om häst i det här landet är så dålig att man tror att en lugn avslappnad häst är avstängd eller drogad, medan en nervös, stressad, allmänt orolig häst som inte kan stå still är något normalt. En del förväxlar det till och med med att hästen är "taggad", vill jobba, het, på hugget, att det det är "mycket häst". Och att det skulle vara något possitivt.
JJ

Antti skrev:
Sen om man slår på dom så ger dom full effekt.
Ska vara avstängda? :eek: Hästen ska väl inte bli helt apatisk heller :crazy: Inte så konstigt att folk har fördomar om nh kanske :crazy:

Hästarna på bilderna är inte avstängda eller apatiska, dom är bara lugna och avslappnade, trygga i sin tillvaro. Precis som en häst är som lever i en stabil flock med ett ledarsto som man har tillit och förtroende för.
En häst som kan slappna av även om en ryttare sitter på den eller det finns andra, kanske okända, hästar i närheten är en kvalité, inte ett problem.

JJ

Jag håller med om det, syftade inte på just bilderna i mitt svar utan på det jag har citerat i inlägget.

ok,
missuppattade nog svaret, ber om ursäkt.
JJ

Jasså, hur vet du att hästarna är apatiska?
Är nog mest bara önsketänkade av nån med spån i skallen.

Antti skrev:
Jasså, hur vet du att hästarna är apatiska?
Är nog mest bara önsketänkade av nån med spån i skallen.

Just dessa hästar vet jag inget om...för jag vet att hästar kan koppla ner...intelligenta hästar...dom laddar för sin uppgift och kan se ut som om man skulle vilja tempa dom varannan minut...men när det väl gäller det dom skall ladda för så FINNS det där....och såna hästar brukar vara bra tävlingshästar....

däremot så finns det mycket uttråkade signaldöda hästar...hästar som ältats med i det oändliga..så dom har inget annat val än att ge upp.

Antti skrev:
Kanske om man vill ha en häst utan personlighet.

Hästar är individer med egna viljor och egna personligheter. Jag vill ha en lycklig häst med livslust och glimt i ögat. Inte en avstängd häst som inte gör någonting om jag inte ber den om det. Inte en häst som har lärt sig att det är "ouppfostrat" att göra än det ena, än det andra och till följd av det bara står och gör ingenting hela dagarna i väntan på mitt kommando.

Sammets häst ser lycklig ut. Parellis gör det inte.

Ändå så kommer du inte att vara beredd att hålla det fullt ut.
För när hingsten du sitter på hoppar upp på stoet framför för att visa sin livslust så gör du något åt det.
När du rider in på Globen i finalen så kommer du att göra något åt att hästen stannr mitt i kyren och börjar klia sig mot Lette.
Så upphör med skitsnacket.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets