Sv: Parelli

När upphovsmännen av en "kassako-filosofi" betér sig som så är det skit.
De ska uppträda föredömligt o enligt sina egna (påstådda) principer.

Hatar denna maktdemonstration som backning i tid o otid innebär. Använder man dessutom våld o på en blind häst då ska man inte syssla med hästar överhuvudtaget.
Pat är inte ett smack bättre trots större hästerfarenhet. Catwalk:mad:
Vad är det för fel på att lära hästen -Backa!.?
Det kan man använda på håll o när man har händerna upptagna.
när den ska gå ut ur släpet...osv.

När hästen börjar kliva ur boxen o man är på 10 m avstånd- vad viftar man med:D

Hästar gillar när man snackar med dem o de förstår mkt mer än man tror. T o m mer än hunden.

Det bör kanske inte vara ngt meningslöst kackel utan bör innehålla ord som de förstår.

Ja alltså den senaste månads-DVDn innehöll ett liknande segment med Pat Parelli. Så visst står de för vad de gör.

Jag anser att de har väldigt mycket bra att komma med OCKSÅ men just detta förstår jag inte alls. Deras pyskologi angående hästar har helt förändrat mitt sätt att se på våra hästar och jag har utvecklats något enormt pga dem men detta som visas står jag inte jag inte för.

Jag känner som du, jag kallar mig Parellistudent, men jag skäms verkligen när de som står för det jag "tror på" beter sig sådär.
Just filmen i första inlägget är som sagt 10 år gammal och det är väl lite tråkigt om sånt man gjort för 10 år sedan ska hållas emot en för evigt.
Men tyvärr dyker sånt här upp då och då, även i nyare material.. :(

Jag har fått olika förklaringar från Parelliinstruktörer angående detta, och man får väl typ alltid höra att det var en extrem häst. Fast som i Catwalks fall så ser jag inte en extrem häst, jag ser en häst som inte reagerar "som vanligt" bara, hade man tagit ett par dagar på sig så hade man antagligen lätt kunnat lösa problemet utan så mycket stress för både folk och fä.

Otroligt tråkigt när de har så mycket annat att ge.

Med tanke på hur människorna uppför sig så tycker jag hästen reagerar ganska så normalt. I början förstår han helt enkelt inte och när de trappar upp så låser det sig helt mentalt för honom.

Det tråkiga tycker jag är att de inte verkar förstå att hästen inte fattar. Syns ju hur tydligt som helst.

De problem som hästen har har dom skapat själva.

Ingen människa är perfekt och alla kan ju göra fel men här är det ju så tydligt att tom jag, en glad amatör, kan se varför det blir så fel. Borde inte då en duktig och erfaren expert se det också? Eller ligger problemet invävt i deras filosofi?

Känsliga tittare varnas. Eller nej, inte känsliga, normalt empatiska människor varnas.

Det här är ett klipp som tydligen ska vara från Parellis träningsdvd, där en enögd häst ska backas. Detta ska tydligen åstadkommas med diverse ryck i repet. Rent djurplågeri anser jag. Är detta den människan vars metoder är så populära inom NH? Och vad är meningen med den här "övningen" (lär misshandeln)?

http://thehorseaholic.com/poor-horse-or-poor-trainer-parelli-training-backing-up/

:cry: Har sett den filmen när den var uppe för diskussion senast. Så gräsligt obehagligt hur denna kvinna beter sig!

Arma häst, dessutom halvblind, som blir behandlad på det sättet - och folk bara står runt om och reagerar inte. :mad:

Med tanke på hur människorna uppför sig så tycker jag hästen reagerar ganska så normalt. I början förstår han helt enkelt inte och när de trappar upp så låser det sig helt mentalt för honom.

Det tråkiga tycker jag är att de inte verkar förstå att hästen inte fattar. Syns ju hur tydligt som helst.

De problem som hästen har har dom skapat själva.

Ingen människa är perfekt och alla kan ju göra fel men här är det ju så tydligt att tom jag, en glad amatör, kan se varför det blir så fel. Borde inte då en duktig och erfaren expert se det också? Eller ligger problemet invävt i deras filosofi?

Jag förstår det inte heller, jag kan inte se att deras filosofi stödjer ett sånt beteende från människan. Tvärtom "predikas" det alltid om att man ska sätta relationen(till hästen) först och att låta det ta tid "take the time it takes, and it will take less time". Vidare är det mycket fokus på att lära sig att läsa hästen och förstå sig på dess signaler och reaktioner.
Men med det som bakgrund så kan jag inte se hur man alls kan räkna med att kunna "lösa" en problemhäst under en show eller liknande. Har man stora problem kan det ju ta sjukt mycket tid av att typ kanske bara stå och vänta ut hästen. Inte så publikfriande..

Det finns en "utbrytargrupp" av Parelliinstruktörer/utövare som samlat ihop sig och kallar det de gör för True Connection.
I korthet menar de att Parelli har förenklat sitt program för att det ska passa så många hästar och människor som möjligt på enklast möjliga sätt. Att Parelli vill att man ska ta hingstens "roll" och beteende, men hingsten bestämmer bara över "följarna". Möter man en annan "hingst" eller "ledarsto" så får man problem. Hingstarna och ledarstona är dock jämförelsevis så få i var mans hand, att man tar det svinnet.
Med den här förklaringen tolkade jag det som att Parelli själv kan detta, men att man förenklar det för den stora massan. Och det kan väl vara ok i någon mån. Men när jag ser sånt som det som hände med Catwalk, och det jag hört om den senaste SavvyClub-DVDn, så undrar jag om problemet kanske är att han faktiskt inte själv "vet" det här. Att han helt enkelt kör på "hingstens" metoder, oavsett vilken häst han träffar.

Eller så håller han på att bränna ut sig, när jag träffade Pat för några år sedan (strax före Catwalk-incidenten) så funderade jag på det, har ju varit en del problem på hemmaplan också, tror det var skilsmässa på gång eller om det kanske blev så. Det kanske kan förklara varför han inte "lever som han lär".

... och folk bara står runt om och reagerar inte. :mad:

Det är tyvärr alltför vanligt, man har anlitat ett "proffs" och då köper man allt de gör eller så känner man sig inte tillräckligt "stor" för att våga säga ifrån.

Det såg jag senast bara för några veckor sedan här på gården då hopptränaren klättrar upp på en stackars häst, sparkar den i sidorna och sedan sliter den i munnnen och därefter hånar den stackars tonåriga ryttaren. Och ingen gör något :(
Personligen reste jag mig med buller och bång och sa högt att sånt DÄR tycker inte jag är ok, men ingen annan sa något..
I efterhand är det några som slutat i hoppgruppen pga detta, men andra som såg det hela försvarar beteendet, gärna med argumentet att tränaren är en så skicklig tränare/ryttare... O_o

Ja något måste det ju vara för det där var ju inte ok. Snarare ett sätt som man inte skall bete sig på.

Det är tyvärr alltför vanligt, man har anlitat ett "proffs" och då köper man allt de gör eller så känner man sig inte tillräckligt "stor" för att våga säga ifrån.

Det såg jag senast bara för några veckor sedan här på gården då hopptränaren klättrar upp på en stackars häst, sparkar den i sidorna och sedan sliter den i munnnen och därefter hånar den stackars tonåriga ryttaren. Och ingen gör något :(
Personligen reste jag mig med buller och bång och sa högt att sånt DÄR tycker inte jag är ok, men ingen annan sa något..
I efterhand är det några som slutat i hoppgruppen pga detta, men andra som såg det hela försvarar beteendet, gärna med argumentet att tränaren är en så skicklig tränare/ryttare... O_o

Nej och säkert är det kanske så även med just Parelli familjen. De har ju tjänat millioner på sitt "system" och på att sälja tjänster på alla sätt de gör, så självklart är det kommers i det hela, och det sker nog på hästens bekostnad emellanåt i kommersiella situationer då man helt enkelt vill visa resultat osv.
samma syndrom lär det ju vara ang. publik under såna tillställningar, de flesta säger inget och resten av drösen är endera nöjda, har inte fattat vad de ser, eller så är de missnöjda även om de inte sa ngt och går hem och skriver i sina bloggar eller delar på FB, och då har det ju en viss effekt i sig som inte är att förakta ;) beroende på hur man ser på det ;)

Ja, visst. Vi hade hit en Parellitränare från USA för 1,5 år sedan, man var ju väldigt impad och hade höga förväntningar.
Jag hade min stora unghäst med, hade tänkt få lite guidning i ridningen då jag just börjat rida lite smått.
Först skulle han dock prestera alla gångarter på longerlina. Jag sa att han inte galopperat på lina förut och att jag inte trodde han kunde. Men han skulle absolut, jag skulle kräva och pressa tills han galopperade.
Jag tyckte det kändes olustigt och onödigt, men om man flugit hit en instruktör från USA så känns det fånigt att börja ha åsikter om dennes kunnande liksom... så jag pressade, helt klart mer än vad jag tyckte kändes ok. Fast absolut ingen misshandel!
Hursom, hästen svarar med att bocka på stället efter galoppfattning. Då skulle han drivas fram, fram, fram. Aldrig att jag skulle kunna rida på den förrän den slutade bocka fick jag höra.
Tänkte ojdå, jag rider ju redan både i skritt och trav...

Slutade med att jag fick ge upp, han ville inte galoppera på lina och därmed fick jag hemläxa att träna sånt och sedan var den asdyra privatlektionen slut typ...

Visade sig sedan att stackars hästen ju både var för dåligt musklad för att klara det jag bad om + att han hade inflammation i bakknä och has :(

Sjukt besviken blev jag på den tränaren kan jag säga. Men tyvärr kände jag mig "för liten" för att opponera mig.

Två gånger(med olika hästar) har jag råkat ut för liknande. Nu vet jag att jag kan lita på min magkänsla, och eventuella tränare får ta att jag sätter gränser för hur träningar får gå till.
Men fan, det är SVÅRT!

Efter det tog jag med unghästen till min vanliga dressyrtränare och där fick vi "riktig" hjälp.

Jag har fått olika förklaringar från Parelliinstruktörer angående detta, och man får väl typ alltid höra att det var en extrem häst.

Det extrema med den här hästen är väl i så fall att den inte protesterar hårdare. Mitt sto hade blivit förbannad, och jag hade inte klandrat henne och inte tillåtit någon att bestraffa henne för det, heller.

Men sluta då när den backar!! vilket jävla pucko, vet han ens vad han vill? Han ser även rädd ut för hästen

orkade inte heller se hela

kl

Helkonstigt! Jag funderar lite över hur den kommer gå att t. ex tömköra sen då den fått så mycket stryk av linan.. Trodde meningen med ledrep var att de skulle bli trygga med det, inte att det ska användas som spö?

Stackars häst!!
Okej att det är 10 år sedan....men.... detta är djurplågeri tycker jag oavsett om det var igår eller då.
Blir ledsen av att se det, som många "sagt" hästen har ju ingen aning om vad det är dom vill....stackars häst!

Åh, vad jag hade velat sätta "min" hingst i händerna på den idioten.
Han hade mördat honom :sneaky:
Gossen är snäll men tar inte skit från någon :D

Håller med om att det är hemskt!

Jag förstår mig inte på sånt där renlärigt, att man måste göra si eller så, att man inte ser till situationen och individen.

Eftersom jag är lite intresserad av westernridning har jag tagit en del lektioner och varit på några clinics. Ofta (inte alltid, dock ...) möts man av renlärighet och konstiga förklaringar om varför man måste göra på ett visst sätt, "för det är naturligt för hästen" och alla andra sätt som hästfolk har gjort på i hundratals år är totalt fel.

Då blir jag direkt anti och vill inte vara med längre. :cautious:

Tyvärr tror jag att man hamnar i situationen på filmen gång efter annan om man stirrar sig blind på ett enda sätt att hantera hästar.

Åh, vad jag hade velat sätta "min" hingst i händerna på den idioten.
Han hade mördat honom :sneaky:
Gossen är snäll men tar inte skit från någon :D
då kan man göra som med "Catwalk"

Fortsätta bakom lyckta dörrar några dagar o sen säga att det gick "lätt":(

Det jag ser på videon är två människor inkapabla att förstå det här med eftergift och att hästen lär sig på när det obehagliga slutar. Att backa en häst med att svinga repet från sida till sida tar några få försök att lära, sen backar hästen bara man vickar handleden och tillslut på röstkommando... Varför de i videon inte ger hästen varken eftergift vid rätt tänk eller en stund att få smälta upplevelsen tyder på okunskap och brist på tålamod.

Vad gäller de där rycken tränaren gör förstår jag inte riktigt... Hon verkade vilja flytta framdelen på hästen? Men hästen lär ju aldrig slappna av och ta ner huvudet o lyssna sålänge den på sån orättvis behandling.

Jag får en känsla av att det hela på videon skulle lösas med en quick-fix och hästen som ju faktiskt försöker förstå dessa ologiska människor får mer än den kan ta. Lite känslan av att både ägare och tränare är trötta på hästen och att "nu jäklar skall den"...

Tid, tajming och rättvisa är några av mina ledord i hanteringen och när man skall lära en häst något. I videon håller de på alldeles för länge med samma sak, hästen får inget gensvar att den gör rätt därför stänger den av och gubben kan veva tills blodet i armarna försvinner... Tajming har de ingen, som sagt, vart är eftergiften när hästen tänker/gör rätt? Rättvisa saknas nästan helt, människorna bara Tar och Tar och ger inget. Inte förrän på slutet där hästen äntligen slappnar av och vågar sänka huvudet. Fast då får den skit för det oxå.

Fy fn, jag är glad att jag inte befattat mig med Parelli om det är så de håller på? Det var många år sedan jag valde Indiansk horsemanship" före cowboyvarianterna. Ett mycket mjukare sätt med mer känsla för hästen.

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka