+1 på den!
Får jag gå lite OT här och fundera kring inlärd hjälplöshet eller liknande?
Som några vet har jag i många år ridit enbart i repgrimma eller annat bettlöst alternativ. Min stora häst har jag börjat rida med bett under året som gått, och som ni förstår är jag inte helt up to date med det här med bettet och dess användning.
Jag har iaf kört med en mjuk kontakt i tygeln, men oavsett detta så höll han på och pysslade mycket med bettet när jag gav aldrig så mjuka hjälper, och ofta hamnade tungan ovanför. Vi satte en liten curbstrap under hakan en period och efter det så kan jag nu utan problem rida utan att han krånglar eller lägger tungan över.
Redan här börjar jag fundera över "inlärd hjälplöshet". Han visade obehag(tänder kollade osv, dvs han har inget "giltigt" skäl att ha obehag av bettet), jag hindrade honom att uttrycka detta, och nu har han slutat säga något om det.
Hur ska man egentligen se på det?
Nästa läge är när en duktig tränare ska tömköra samma häst. Tömmarna är ju i läder och långa, så det blir ganska rejält tryck på bettet ju, dessutom sätts yttertömmen typ som en graman.
Hästen börjar direkt gapa och lägga tungan över bettet, detta löses genom att sätta på en nosgrimma(engelsk, jag hade ingen remont som tränaren hade föredragit) och jobba vidare. Det krävs av hästen att gasa på ganska rejält och han fibblar mycket och vill gapa, stanna och backa osv. Allt möjligt för att komma undan obehaget, men skicklig som tränaren är så pareras allt och hästen "tvingas" (får man väl kalla det) att gå på ändå.
Efter en ganska bra stund med arbete i mycket högt tempo(iaf jämfört med hur den här hästen jobbat hittills) så ser det ut som att den börjar jobba bra. Sträcker sig framåt och suger stundtals tag i bettet framåt liksom, blir stabil i formen och slutar fibbla.
Är det inte inlärd hjälplöshet?
Jag kan inte riktigt ta det här till mig i hjärtat ännu, även om jag ju också såg att hästen verkade acceptera alltihop.
Jag har testat en gång själv efter det, det blir samma inledning, hästen krullar ihop sig, tänker bakåt och visar obehag. Jag biter ihop och driver fram och parerar, dock inte lika mycket gas som tränaren hade. Att passet börjar på samma vis, det gör att jag inte riktigt känner det som att han förra gången lärde sig att det var ok med bettet och inget han behöver oroa sig över, snarare kändes det som att han gav upp för att han inte orkade mer...
Långt inlägg, men förstår ni hur jag menar?
Ska det vara sådär med bett?
Jag vet som sagt inte om det känns riktigt bra i magen än.
(OBS, min fråga gäller inte om huruvida man ska ha bett eller ej, jag vet också att man kan vara mjuk i handen, det är ju jag när jag rider och har inget problem med det. Frågan gäller just det här att ta såpass hårt att hästen visar obehag och sedan liksom driva den in i handen tills den "ger sig")