Sv: Parelli

Jag håller med om att tajming saknas helt.

Jag räknar mig väl som Parellielev, men något sånt där har vi då aldrig fått lära oss.
När jag började med Parelli så var den här filmen med i det grundläggande utbildningsmaterialet, min tränare spolade förbi det där och sa att det där var inget som jag skulle se och lära mig av.
Dåförtiden tror jag att Linda helt enkelt inte var bra nog, orsaken till att man valde att inte klippa bort den där delen kan man ju bara spekulera om. Antagligen skulle hon "tappa ansiktet" om man klippte bort det pga att hon gjort fel.

Under årens lopp har jag sett mååååånga utbildnings-DVDer från dem och det har inte varit något sådant igen förrän tydligen nu på senaste skivan som skickades ut. Jag är inte medlem längre så jag har inte sett det, men jag ser heta diskussioner på Parelliforum där det är MÅNGA Parellistudenter som är upprörda.

Vet inte vad jag ska tro, är besviken på dem.

Nu har jag bara kollat första minuten och inte läst tråden... Men GUD! Hur i helvete ska hästen förstå att backa är rätt när han fortsätter vifta med det förbannade repet? Äckligt dålig timing.
Hästen försöker ju att lista ut vad människan vill för att obehaget ska sluta. När han började backa några steg i början blev han bestraffad med ryck i rep. Då testar han att gå framåt. Stryk för det med. Slå hästen i ansiktet?!
Jag orkar inte kolla mer.

Detta blir bara plågeri. Fruktansvärt.

Jaa, jag är så dålig på den funktionen. Hittade bara en suddig film på youtube. Meen får väl testa igen ;)

kl

Till att börja med kanske jag ska säga att detta inte är något försvar utan en förklaring, jag är på intet sätt någon Parelli-dyrkare, men jag känner igen från andra håll vad det är Linda gör i videon. Jag är inte heller någon expert och hade gärna sett att hon berättade mer i videon vad det är hon gör, men jag vill ändå försöka förklara en bit av det vi ser.

Hon säger i videon "there is nothing over there you need to look at" och det är precis vad som händer, det hon gör, gör hon för att vända hästens uppmärksamhet från det den hela tiden vill titta på och till henne. Hästen vänder ju ofta huvudet, och det är ju inte för att den måste för att se henne, tvärtom vänder den bort det seende ögat, så för mig är det tydligt att den inte vill ha med henne att göra/inte bryr sig. Att ta tillbaka uppmärksamheten från en häst på liknande sätt har jag sett göras förut, utan att man för den sakens skull gjort hästen till någon "maskin" som jag definitivt tycker en del "horsemanshipare" gör av sina hästar.

Rätt eller fel? Jag vet faktiskt inte, jag har ju som sagt sett bra resultat av det på andra håll. Men det mest rätta vore förstås att hantera hästen så att man aldrig kommer till en sådan här situation, nu framgår det inte av videon, men kanske hästen var otroligt brötig och "icke närvarande" när den kom. Det är ju omöjligt utifrån den här videon att säga hur hästen var när den kom till denna clinic, eller vad det är, men om det är mannen i videon som är ägaren så kan jag definitivt förstå att det blivit ett stort misslyckande. Han verkar inte ha särskilt mycket känsla eller timing. Min gissning är att han har hanterat hästen på ett sådant sätt att hästen lärt sig att människor inte är mycket att bry sig om, att den inte ser någon vits med att lyssna på hanteraren. Kanske genom alltför mycket otydliga signaler.

Det hade varit intressant att se vad Pat Parelli hade gjort, om det nu är så att Linda inte är den skickligare av de två. Med mer finess och ett snabbare resultat kanske, vad vet jag. Men jag tycker faktiskt att hon kommer någonstans med hästen i videon, även om det ser brutalt ut, men det är omöjligt att faktiskt säga när man inte har en aning om vad som hänt varesig innan eller efter videon. Hon måste iallafall ha lite känsla för vad hon gör ändå, för hon hålelr sig i stort sett hela tiden på den seende sidan. Hon hade dock definitivt behövt vara lika hård mot ägaren som hästen. Hon försöker ju faktiskt vid något tillfälle säga till honom att ge hästen eftergift, men hon borde vara mycket mer sträng. I vilket fall tycker jag det är konstigt att detta var med i en träningsvideo, när man inte förklarar mer vad man (försöker) gör(a). Visserligen tycker jag att en del kan behöva se att man ibland måste vara hård mot en häst men det måste ju till grundliga förklaringar till vad man gör, varför och varför så hårt.

kl.

Apropå att vända bort ögat, har hästen bara ett öga är det inte så konstigt om den försöker vända bort den sidan när de börjar vifta och rycka i repet. Det är en naturlig instinkt, ingen tycker om när någon viftar runt ögonen på en.

Jag laddade ned och såg hela videon när ämnet var uppe för något år sedan, flera timmars skräp från början till slut. Hälften handlade om hur farliga hästarna är och andra hälften om hur man praktiskt går tillväga för att få sin snälla häst att "respektera" en genom att rycka allt man kan i grimskaftet tills den inte vågar annat. Fanns tom. sekvenser som visade hur de skulle träna för att få mesta möjliga kraft i rycken.

Jag förstår verkligen inte det här..Och det verkar inte heller den stackars hästen göra.. den ser mest förvirrad ut.. :cautious:
Allt detta ryckande och snurrande med grimskaft...

Det sammanfattar allt.:)

Just att hästar är så farliga aggressiva djur o att man kan skrämma dem till lydnad. Kadaverdisciplin kalls det för.

Kul om den uppskattades :)
Ja den är intressant, och vänder med sina frågeställningar och uppmärksammanden uppochned på väldigt många etablerade teorier/åsikter om vad som är sanning runt hur och varför hästar reagerar och gör som de gör, utan att för den skull förkunna några nya allsanningar ;)

Men sluta då när den backar!! vilket jävla pucko, vet han ens vad han vill? Han ser även rädd ut för hästen

orkade inte heller se hela

Tänkte exakt samma! Hästen backar ju det första den gör i filmen men ändå fortsätter skakandet. Den kanske inte backade varken fort eller rak men den hade ju lite handikapp.

Men de tog säkert bra betalt för denna behandling....

En tränare skällde på mig en gång då jag körde lite "civil olydnad" och inte drev på min häst som hen önskade utan istället lättade på insidan och klappade. Men vad blev resultatet? En häst som sa: Tack för berömmet och uppmuntran nu orkar jag lite till! istället för strid på kniven ridning. Jag är fortfarande stolt för att jag svarade för min häst i det läget.

*kl*

Jag tycker majoriteten av det jag sett av parelli är väldigt bra, vissa saker gillar jag inte och den delen tar jag inte till mig. Men samtidigt gillar jag inte hur större delen av hur "normalt" folk hanterar sina hästar heller. Som man läser kommentarer här att det bara är en massa repviftande, det gör du kanske ett par gånger sedan ska det inte behövas. Min pålla flyttar sig bara jag viftar på fingret, har aldrig behövt slita eller "skaka rep" på henne.

Angående hästen i klippet här så vill jag minnas att den var väldigt tittig på allt runt omkring och gick därför rätt över sin ägare så Linda sa att man måste ge hästen mer energi än vad den har för att få den till att få upp uppmärksamheten på människan. Där emot kan jag inte säga att jag gillar sättet hon gör det på men förstår taken bakom det hela. Pats colt starting är underbar, sättet han hanterar oförstörda hästar. Är ingen stress och väldigt logiskt. Tyvärr har de tagit bort det klippet från YT men laddade hem det innan :p

Vilken intressant artikel! Tack för att du delade med dig av den. :bow:

+1 på den!

Får jag gå lite OT här och fundera kring inlärd hjälplöshet eller liknande?

Som några vet har jag i många år ridit enbart i repgrimma eller annat bettlöst alternativ. Min stora häst har jag börjat rida med bett under året som gått, och som ni förstår är jag inte helt up to date med det här med bettet och dess användning.
Jag har iaf kört med en mjuk kontakt i tygeln, men oavsett detta så höll han på och pysslade mycket med bettet när jag gav aldrig så mjuka hjälper, och ofta hamnade tungan ovanför. Vi satte en liten curbstrap under hakan en period och efter det så kan jag nu utan problem rida utan att han krånglar eller lägger tungan över.
Redan här börjar jag fundera över "inlärd hjälplöshet". Han visade obehag(tänder kollade osv, dvs han har inget "giltigt" skäl att ha obehag av bettet), jag hindrade honom att uttrycka detta, och nu har han slutat säga något om det.
Hur ska man egentligen se på det?

Nästa läge är när en duktig tränare ska tömköra samma häst. Tömmarna är ju i läder och långa, så det blir ganska rejält tryck på bettet ju, dessutom sätts yttertömmen typ som en graman.
Hästen börjar direkt gapa och lägga tungan över bettet, detta löses genom att sätta på en nosgrimma(engelsk, jag hade ingen remont som tränaren hade föredragit) och jobba vidare. Det krävs av hästen att gasa på ganska rejält och han fibblar mycket och vill gapa, stanna och backa osv. Allt möjligt för att komma undan obehaget, men skicklig som tränaren är så pareras allt och hästen "tvingas" (får man väl kalla det) att gå på ändå.
Efter en ganska bra stund med arbete i mycket högt tempo(iaf jämfört med hur den här hästen jobbat hittills) så ser det ut som att den börjar jobba bra. Sträcker sig framåt och suger stundtals tag i bettet framåt liksom, blir stabil i formen och slutar fibbla.
Är det inte inlärd hjälplöshet?
Jag kan inte riktigt ta det här till mig i hjärtat ännu, även om jag ju också såg att hästen verkade acceptera alltihop.

Jag har testat en gång själv efter det, det blir samma inledning, hästen krullar ihop sig, tänker bakåt och visar obehag. Jag biter ihop och driver fram och parerar, dock inte lika mycket gas som tränaren hade. Att passet börjar på samma vis, det gör att jag inte riktigt känner det som att han förra gången lärde sig att det var ok med bettet och inget han behöver oroa sig över, snarare kändes det som att han gav upp för att han inte orkade mer...

Långt inlägg, men förstår ni hur jag menar?
Ska det vara sådär med bett?
Jag vet som sagt inte om det känns riktigt bra i magen än.

(OBS, min fråga gäller inte om huruvida man ska ha bett eller ej, jag vet också att man kan vara mjuk i handen, det är ju jag när jag rider och har inget problem med det. Frågan gäller just det här att ta såpass hårt att hästen visar obehag och sedan liksom driva den in i handen tills den "ger sig")

Ja, det var en bra artikel. Bra att han tar upp att vi så radikalt ändrar förutsättningarna för hästarna att ha en normal social struktur när vi stänger in dem.

Så är jag med dig, Skuggi, i dina funderingar kring inlärd hjälplöshet. Jag undrar själv var gränsen går. Det är en fundering som slagit mig många gånger inom hästhantering, vad exakt är inlärd hjälplöshet? Längst ner i den länkade artikeln definieras det som "Standing quietly with head lowered, unresponsive to normal social and environmental stimuli, and moving away only on release command or directive of the handler"

En fråga till alla som vill ge lite input: Om vi tar videon i trådstarten som exempel, är det ett exempel på inlärd hjälplöshet vi ser när hästen efter ett tag blir stilla och sänker huvudet?

Och en sista fråga. Hur påverkas hästen när den är i ett tillstånd av inlärd hjälplöshet? Är det enbart dåligt, är det enbart bra eller något där emellan? Man kan ju se det som att hästen "ger upp (livet?)", vilket inte känns så trevligt men man kan ju också se det som att den ger upp att lägga energi på onödiga saker, vilket ju faktiskt är hästarnas naturliga instinkt, de måste spara på sin energi till en eventuell flykt...?

Har aldrig sett eller läst läst något om Parelli tidigare och tittade på filmen med "fräscha" ögon. Min första reaktion när jag ser den är att tanten på bilden inte ser ut att veta vad hon gör. Hon rör sig tafatt, skakar på grimskaftet och flyttar och snurrar hästen men det ser helt taffligt och konstigt ut. Vad vill hon??
(jag förstår i tråden att det är backa hon vill men om jag inte visste det så hade jag alltså undrat, vad vill hon?? :confused: )

Har aldrig sett eller läst läst något om Parelli tidigare och tittade på filmen med "fräscha" ögon. Min första reaktion när jag ser den är att tanten på bilden inte ser ut att veta vad hon gör. Hon rör sig tafatt, skakar på grimskaftet och flyttar och snurrar hästen men det ser helt taffligt och konstigt ut. Vad vill hon??
(jag förstår i tråden att det är backa hon vill men om jag inte visste det så hade jag alltså undrat, vad vill hon?? :confused: )

Och det är väl typ orsaken till att hästen inte fattar heller ;)

Jag brukar tänka så när jag tex hjälper min man att arbeta med ponnyn från marken: men vad ville du att han skulle göra nu? För jag fattade inte, och uppenbarligen inte hästen heller ;)
Då får man tänka om och vara mer tydlig... inte hålla på som hon gör.

Att backa är inte alls det enda "tanten" vill att hästen ska göra. Precis när hon tar över så försöker hon få den att backa två tre gånger, men sedan handlar det om att flytta den, fram och bakdel och få den att tänka på henne istället för det som den vill titta på hela tiden, tills att hon känner att hästen börjar märka av henne igen och då ger hon signaler att backa igen och tittar man noga så ser man att hon faktiskt börjar med små signaler och ger den eftergift när den backar.

Allmänt: Jag har inga problem med att man dissar metoden i videon men jag tycker ändå att man bör veta vad det är man dissar :)

Jag kan ju berätta om ett annat tillfälle jag har sett samma tillvägagångssätt. Jag såg Craig Cameron (en annan amerikansk typ "Horsemanship"-tränare) en gång, han red en ung hingst och det var ston i samma arena. Om hingsten började prata och lägga för mycket uppmärksamhet på stona, så började Craig flytta fram- och bakdel och backa för att ta tillbaka hingstens uppmärksamhet. Efter några gånger märkte hästen att det innebar ju en massa extra arbete att inte koncentrera sig på det han skulle göra (eller vad det nu kan ha varit han tänkte, det kan man ju inte veta helt säkert) och slutade bry sig så mycket om stona.

Det skulle vara jätteintressant att höra vad ni andra skulle gjort i en sån här situation. Ett sätt är förstås att inte ha hingsten nära ston, men det kan ju bli onödigt opraktiskt. Ett annat sätt är ju förstås att inte ha hingst, det är det ju inte så många som behöver ha, men å andra sidan så kan även ston och valacker bli väldigt distraherade av andra hästar.

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat