Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jo jag vet att ngn Vet, först sa att den var helt OK.

Tittade på filmen som du hänvisar till o det mkt korta klippet från dag ett o det tillgjorda från dag 2.

Ser du repet den har i munnen på dag 2- samma som på dag 1.

titta på läktaren på dag ett- tomma platser:bow:

Vilken himla tur att det finns mobilkameror o sanningen kom ut- inte det helcensurerade som han valt ut själv.

Jag vill säga att jag i första hand inte försvarar Pat för att han är just Pat, utan jag har svårt för att folk dömer ut utan insikt (vilket givetvis är svårt när man inte är aktiv eller på plats) och att folk även kommer med grova anklagelser utan att kunna peka på motsatsen.

Givetvis ska man inte göra detta, man ska inte döma folk utan insikt.

Nu råkar vi ha insikt, så jag fördömer händelsen, anser att PP gjorde ordentligt fel, jag dömer dock inte Personen Pat Parelli, och har aldrig gjort det. Det är hans handlingar i den här situationen som är förkastliga. För mig spelar detfaktiskt ingen roll vad som hände utan för de få sekundernas filmsnutt, så här gör man inte mot en häst, i varjefall inte i den situation det var under stress och press (helst inte alls).

Det som gör mig mest förbannad är att PP menar att han gjorde helt rätt. Han ber om ursäkt för att folk uppfattat honom på fel vis. Han menar alltså att metoden är okej och en del av PNH, hästvänlig och naturlig. Tillägas kan är att metoden dessutom är olaglig i Sverige och han hade kunnat dömas i svensk domstol om detta skett i här.

JAG hoppar inte på en enda person för användande av repgrimma! Jag har använt repgrimma själv och äger en. dock försöker jag inte komma med påståenden om att den inverkar som en vanlig grimma, eller att den är ett träningsverktyg rätt och slätt, oavsett situation. Jag har även redogjort för dess funktioner och riskerna med att använda den. Har då fått kontring att "ingen av oss fattar". När vi då bett om illustration exakt ang. funktion vad det är vi inte fattar, så har detta förhalats och vill inte svaras på.

Men...för det första så tyckte jag diskussionen var otrevlig och att du faktiskt "hoppade på mig" för att jag använder repgrimma och för det andra så har jag flera gånger förklarat repgrimmans funktion, i stora drag, några detaljer går jag inte in på så länge attityden är som den är...men jag gör ett sista försök att förtydliga ändå mer..

Delvis kl
Det jag redan förklarat är:
1. Repgrimman är INTE detsamma som en vanligt grimma
2. Repgrimman är ett träningsverktyg och INTE ett korrigeringsverktyg
3. Repgrimmans funktion och användningsteknik/filosifi kommer ur den Californiska traditionen att träna/utbilda ridhästar....The hackamore horse
4. Repgrimman är ett enkelt hackamore.
5. Bosal + mecate + hanger/huvudlag + fiador är ett förädlat hackamore

Här är en bild på ett "Hackamore"
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bosal_on_horse.jpg

Här är en bild på ett enkelt hackamore från 1895.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:RopeBridle.jpg

Och en vanlig repgrimma
http://www.horsefriendly.com/store/media/hackamore.jpg

Hackamorets historia (http://en.wikipedia.org/wiki/Hackamore#Origins)
The word "hackamore" is derived from the Spanish word jáquima, meaning headstall or halter, itself derived from Old Spanish xaquima.[1] The Spanish had obtained the term from the Arabic šakīma, (bit), from šakama (to bridle).[2] From the Americanized pronunciation of jaquima, the spelling "hackamore" entered the written English language by 1850,[3] not long after the Mexican-American War.

The first hackamore was probably a piece of rope placed around the nose or head of a horse not long after domestication, perhaps as early as 4,000 B.C.[4] Early devices for controlling the horse may have been adapted from equipment used to control camels.[5] Over time, more sophisticated means of using nose pressure were developed. The Persians beginning with the reign of Darius, circa 500 BC, were one of the first cultures known to have used a thick-plaited noseband to help the horse look and move in the same direction.[5] This device, called a hakma, also added a third rein at the nose, and was an innovation that allowed a rider to achieve collection by helping the horse flex at the poll joint.[5] The third rein later moved from the top of the noseband to under the chin,[6] where it is still part of the modern mecate rein used on the bosal-style hackamore. The techniques of horse-training refined by the Persians later influenced the works on horsemanship written by the Greek military commander Xenophon.[7] This heavy noseband itself came to be known by many names, retaining the name hakma in Persio-Arabic tongues, but becoming the cavesson in French, and the bosal in Spanish.[5] Another modern descendant is the modern longeing cavesson which includes a heavy noseband with a rein at the nose, but it is used for longeing, not for riding.

En länk till Vaquero History (klicka på history) The Californian style.
http://www.modernvaquero.com/

Att träna och utbilda en häst enligt den Californiska traditionen tar minst 5-6 år för den skicklige....och man använder ett hackamore under denna tid....SEN introducerar man bettet...och då med Two Rein...dubbla tyglar...både hackamore och bett...under minst ett år...eller så lång tid det tar...

DETTA är FAKTA om repgrimmans/hackamorets historia och traditionen bakom...ingenting annat...inga korrigeringsteorier alls....ingenting om att den används för att "hålla fast" bångstyriga hästar....eller "tämja" Mustanger...utan den är helt enkelt till för att ridan in och till hästar, precis som tränsbettet är för den som använder det...

Och ur DENNA tradition utvecklades NH...Parelli är själv uppväxt med densamma...

Sen kan man diskutera vilket som är skarpast...bettet eller repgrimman...jag vidhåller att bettet är skarpare....och DET är EN av anledningarna till att jag rider in och till hästar i repgrimma/bosal...

KL

citerar vår mest kända NH person som bor här i närområdet, som verkligen vet vad h*n pratar om.
"Tyvärr finns det folk som tror att NH är en fix linje, som går att lära sig via papper eller clinic, och som sen ska funka hemma. Dessvärre är sanningen att NH, liksom all annan hästhantering, bara fungerar om ägaren har kunskap och känsla nog i grunden att kunna ta till sig och bygga vidare på kunskapen. Alltför många gånger finns inte detta, och då spelar det ingen roll hur klockren hästen varit i hanteringen för övriga människor eller på clinics eller efter en kurs. Väl hemma hos ägaren, återgår allt till exakt samma mönster."Tyvärr blir då dessa människor förvånade och chockade och undrar vad problemet är. "

Och detta håller jag helt med om...men jag skyller inte på repgrimman...:angel:

Jag maste bara få saga att manga av er griper efter halmstran!

"Axel" jag viker mig dubbel av skratt har!
Du har ju inga kallor annat an "jag tror" och jo jag vet att "nagon" veterinar sa"
Det ar solklart att du inga kallor har.
Aven om hasten har ett rep i munnen sa styrker det inget av de pastaenden du gjort.

Det var nagon som kikade på tuben om "zombiehastar". Den personen kan inte letat sarakilt val heller och bara letat fel, mina forsta sokningar blev detta, för mig ar detta pnh och horsemanship. :bow::bow::bow:
Jag sokar inte pa "zombie,pnh,slowgoing" utan pa "nh,fun,pnh,jumping"

http://www.youtube.com/watch?v=LUIwmHsHf88

Har ar ett annat harligt ekipage

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU&feature=related

Jag ser aldrig zombiehastar pa alla de tillfallen jag moter upp med NH ellr pnh.
Ser man inte myntets alla sidor ska man inte syssla med pengar :rofl:

Tittade på filmen som du hänvisar till o det mkt korta klippet från dag ett o det tillgjorda från dag 2.

Vilken himla tur att det finns mobilkameror o sanningen kom ut- inte det helcensurerade som han valt ut själv.

:rofl::rofl:
"titta vad jag kan med min häst"

Ja om man gillar cirkus så varför skulle inte hästar kunna lära sej tricks:confused:

Jag tycker gubben mest vill visa dominans, klättra runt på hästen, visa att han behärskar den, tja hans behov, och han älskar säkert sin häst. Ridningen är patetisk, sitter och hoppar med benen rakt ut:o
Men han älskar den säkert, på sitt sätt.
Jag undrar fortfarande om man skulle applåderat lika mycket om det var en hund?

För mej är det faktiskt något motbjudande över sånt här, det är så himla uppenbart till för människans skull. Jag tycker inte hästen visar entusiasm eller glädje över "lekandet" den är lydig och springer när den ska men den visar inga som helst glädjeyttringar tex:confused:
En hund som tränas i tex agility visar med hela kroppen hur ivrig den är, gör kanske små ivriga ansatser att ligga före, väntar ivrigt på signaler, är helt fokuserad, visar med hela kroppen att den vill. Det gör inte de här hästarna. Men det får dom antagligen inte heller:cool:

ja vi har ju förstått det när det gällde hur man ser på hästar som är ivriga i sin gren tex hoppning, som krumbuktar lite när jobbet är klart, som tillåts visa sin personlighet. Det är DET jag har emot de här "inriktningarna" den här underliggande dominansgrejen, den där kadaverdisciplinen och showandet för att visa sej som en lejontämjare typ, det är DET jag har emot allt det här.
Människors behov av att dominera och rädsla att släppa fram något utöver det.

Det är människornas inställning jag har något emot.

Helt fel. Se min tidigare länk. Han SKREV att den var helt okej på ett intyg.

Vad har jag hänvisat till för film?

Och hur kopplar du ihop det med de påståenden du gjort?

Jag tack gode gud för det.
I ett uttalande av Pat har han sagt att han inte är mer än mänsklig och att han borde anpassat situationen bättre.

Axel: Kan det vara så att du inte har källor?
Det kan ju vara lika bra att säga det på en gång istället för att hänvisa till orelevanta saker. Din trovärdighet är helt borta, jag kan visa på motsatsen till skillnad från dig.

Du skrev i inlägg nr 1016 angående att hästen blivit skadad:

"Ja!
Där kom det.
Ingen begrep vad som hände. Vad som måste till- okunniga idioter.
Du har tydligen missat att den vet. som kollade hingsten gav förbud till att fortsätta dagen efter [/B]eftersom den hade skador i munnen- vilket struntades i- för nu skulle hingsten tämjas för att Parelli skulle få rätt mot alla okunniga.Det var mao inte en engångsföretéelse, utan så gör man! "

Jag skriver att jag vill ha källor och du svarar:

"Ska det vara så svårt att sätta sig in i vad tråden handlar om.
Se länkarna på sidan 1 o 2! "

Det styrker fortfarande inte ditt uttalande.
Åter: Källan på att hästen var skadad?

Vidare skriver du då:

"Läs Pats förvarstalsvideo- där han skriver att de fortsatt dagen efter o o gjort "ett lyckad jobb " följande dag i flera timmar!
Det verkar inte som om du vill ta till dig ens det han själv sätter på PRÄNT"

Nu börjar det bli pinsamt då jag frågar om källan igen och du skriver:

"Varför ids du inte sätta dig in i vad som hände?
Den kollades efteråt o hade förutom psykiska besvär svullnader i munnen av "gum line", men den fick inte behandlas lika dagen därpå- vilket gjordes likväl i flera timmar."

Nu beskyller du MIG för att inte vara insatt.
Och kommer med ett nytt påstående som jag vill ha källa på.

Så Axel... är det så att du bara hittade på?
Jag orkar inte tjata på i evigheter så kan du inte visa en källa som bekräftar det du nu har sagt så antar jag att du inte ha underlag för saker du skriver.

Och vad vill jag åt med detta? Jo endast en sak: att man ska vara källkritisk och inte tro på allt som sägs och skrivs.
GIVETVIS har man delade åsikter om PP. Helt okej.
Man kan aldrig säga till en människa att "nej vet du vad...du tycker FEL nu", men däremot kan man syna påståenden. Ett tips Axel om du inte vill bli ifrågasatt av mig i framtiden.

Och Axel: Givetvis är jag lejd av PP himself. Jag har fått en gratislektion som tack och en cowboyhatt.[/B]

:
För mej är det faktiskt något motbjudande över sånt här, det är så himla uppenbart till för människans skull. Jag tycker inte hästen visar entusiasm eller glädje över "lekandet" den är lydig och springer när den ska men den visar inga som helst glädjeyttringar tex:confused:
En hund som tränas i tex agility visar med hela kroppen hur ivrig den är, gör kanske små ivriga ansatser att ligga före, väntar ivrigt på signaler, är helt fokuserad, visar med hela kroppen att den vill. Det gör inte de här hästarna. Men det får dom antagligen inte heller:cool:

ja vi har ju förstått det när det gällde hur man ser på hästar som är ivriga i sin gren tex hoppning, som krumbuktar lite när jobbet är klart, som tillåts visa sin personlighet. Det är DET jag har emot de här "inriktningarna" den här underliggande dominansgrejen, den där kadaverdisciplinen och showandet för att visa sej som en lejontämjare typ, det är DET jag har emot allt det här.
Människors behov av att dominera och rädsla att släppa fram något utöver det.

Det är människornas inställning jag har något emot.

:bow::bow:

Många som börjat med NH verkar inte klara av alls att läsa av en häst och krånglar till det ordentligt för sig. Att kräva ömsesidig respekt är en sak, kadaverdiciplin pga människans osäkerhet/rädsla är något helt annat. På många låter det som om hästar är farliga vilddjur som måste tämjas till varje pris. Det är ytterst beklagligt när man lyckas framkalla problem som faktiskt inte fanns från början.
Det som visas på filmerna i tråden är riktigt riktigt dålig hantering och för mig är det fullständigt ofattbart att någon enda människa ens försöker försvara eländet.

:bow::bow:

Många som börjat med NH verkar inte klara av alls att läsa av en häst och krånglar till det ordentligt för sig. Att kräva ömsesidig respekt är en sak, kadaverdiciplin pga människans osäkerhet/rädsla är något helt annat. På många låter det som om hästar är farliga vilddjur som måste tämjas till varje pris. Det är ytterst beklagligt när man lyckas framkalla problem som faktiskt inte fanns från början.
Det som visas på filmerna i tråden är riktigt riktigt dålig hantering och för mig är det fullständigt ofattbart att någon enda människa ens försöker försvara eländet.

:rofl::rofl::rofl:
Dagens bästa!
101010101010

Det där var inte vad du skulle förklara. Utan hur repgrimman INVERKAR. Vad knutpunkterna gör, vid x och y tryck, rörelse etc.

Precis som det finns förklaringar på andra betts exakta inverkan så kan det ju inte vara omöjligt om du är insatt, att redogöra för repgrimmans?

Senast ändrad:

Det "bästa" med frågan Mackan är att jag tror ingen känner för att ge ett svar med den inställningen som finns här. Oavsett vad man skriver kommer mest troligt ni att leta fel och brister, precis som jag skulle göra om någon förklarade vitsen med kandar och/eller stång.

Jag förstår om man inte vill/orkar sitta och förklara.
Om du och jag skulle sätta oss ner öga mot öga skulle jag förstå vad DU menar och du vad jag menar med största sannolikhet.
Utan medvetna eller omedvetna missförstånd.

För mig är det självklart vad repgrimman har för funktion och "roll".
Det har ingenting med våld att göra, inte heller HMS.

Jag är av den åsikten så vill man veta något riktigt mycket tar man reda på det och inte via ett forum som bara verkar ha 2 sidor. Svart eller vit.

Jag vet att alla HMS människor jag känner är ganska prestigelösa. Dom är av åsikten att " man kan inte övertyga folk som vill döma" och "det är hennes förlust - jag köt mitt race, hon hennes".
Därför tror jag inte att ni får svar här i denna tråd. Ni får helt enkelt klura på det, men känner någon för att förklara och OMförklara så är det great.

Det där var inte vad du skulle förklara. Utan hur repgrimman INVERKAR. Vad knutpunkterna gör, vid x och y tryck, rörelse etc.

Precis som det finns förklaringar på andra betts exakta inverkan så kan det ju inte vara omöjligt om du är insatt, att redogöra för repgrimmans?

Precis som Waldorf säger...jag är inte intresserad av att diskutera vilda spekulationer...insinuationer...och/eller fördomar om ett verktyg som man uppenbart inte har tillräckligt med "insikt" om....men om du (eller någon annan) VERKLIGEN är intresserad...så PM:a mig så ska jag försöka förklara..

Det borde vara lätt att visa hingstens fina tävlingsresultat som du påstår skedde dagen därpå- alltså innan den var tämjd. Vilket din guru själv säger inte stämmer.

Det är ju bra att han har lyckats övertyga några troende om att de de såg var rätt o helt enlig piece and love.
Övriga världen såg det de såg.

Nej den amerikanska hanteringstraditionen lever vidare o borde hållas kvar där.

De som var där ansåg att de skulle lägga sin kraft på de inhemska mustangerna. Inte våra TAMhästar.

*Knapplån*

Inte riktat till NÅGON specifik sida utan till ALLA inblandade.

Tycker ni själva att ni uppför er som någorlunda vuxna människor, på ett forum?

Börjar inte ursprungsämnet vara överspelat nu? Jag ber om ursäkt till eventuella känsliga personer, för följande metafor, men det känns som att det är det som passar bäst. Det känns som att ni bara försöker slå er för bröstet och mäta penislängd. Vad jag vet, är det överhängande kvinnfolk här, så det kan väl inte vara det som avses.

Ska ni använda tråden som chattråd, i fortsättningen låser jag den omedelbums, då vi har en chatsida att använda till dylika samtal eller forum som heter GNÄGG, där liknande trådar hör hemma.

Mvh

Moderator

Senast ändrad:

Tack Axel, det var alltså precis som jag trodde.

Ingela: Jag ska försöka bättra mig men jag ville bara få ett svar.

Precis som Waldorf säger...jag är inte intresserad av att diskutera vilda spekulationer...insinuationer...och/eller fördomar om ett verktyg som man uppenbart inte har tillräckligt med "insikt" om....men om du (eller någon annan) VERKLIGEN är intresserad...så PM:a mig så ska jag försöka förklara..

Med andra ord, du vill inte diskutera (P)NH med folk som inte redan är frälsta. Per definition vet bara de som är för NH hur man använder verktyget och när folk frågar så vägrar ni delge era kunskaper. Och per definition så har ingen som är kritisk insikt (har man insikt så förstår man och är därmed inte kritisk.

Tala om sekt. Kom med och bli frälst då får du ta del av våra kunskaper och bli med i klubben. Jag lägger ner försöken att lära mig och förstå, jag vill inte bekänna mig till en lära för att ens befinnas värdig att ta del av informationen.
-----------------------------
Hur vore det om ni delade med er av kunskapen istället för att köra med mantrat, ni är för okunniga och håller inte med oss så då vill vi inte diskutera.

Nej precis Lobelia.
Du har förstått hela budskapet ;)

Jag tycker du, som alla andra kan betala en utbildad instruktör om du vill förstå konceptet utöver det du kan finna på nätet som du så aktivt använt.
Det gjorde jag med AR (Akademisk Ridning) där jag var lite avig till grundsättet att rida. Jag åkte på en kurs samt tog 1 privatlektion. Jag hade ganska fel i många av mina åsikter, men inte i allt.
Det räckte för mig med den insikten. Nu vet jag på ett ungefär.

Du får ursäkta men det finns ingen kämparglöd i mig som säger att jag borde få dig att förstå det här. Och det baseras helt på din inställning. Inte på något annat.

Som jag skrev - jag snabbgooglade och fann minst 2 länkar direkt som speglar min tanke om användandet av repgrimmor.

"Axel" jag viker mig dubbel av skratt har!
Du har ju inga kallor annat an "jag tror" och jo jag vet att "nagon" veterinar sa"
Det ar solklart att du inga kallor har.
Aven om hasten har ett rep i munnen sa styrker det inget av de pastaenden du gjort.

Det var nagon som kikade på tuben om "zombiehastar". Den personen kan inte letat sarakilt val heller och bara letat fel, mina forsta sokningar blev detta, för mig ar detta pnh och horsemanship. :bow::bow::bow:
Jag sokar inte pa "zombie,pnh,slowgoing" utan pa "nh,fun,pnh,jumping"

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU&feature=related

Jag ser aldrig zombiehastar pa alla de tillfallen jag moter upp med NH ellr pnh.
Ser man inte myntets alla sidor ska man inte syssla med pengar :rofl:[/QUOTE]

Vilket härligt samspel:)
Honza Blaha är fantastisk med sin häst.. Lite buskul och lite allvar.. så inspererande. Man ser verkligen glimten i ögat hos hästen:)

Kl Sen att NH är till för människan. Det är väl allt vi gör med hästen. För min del vill jag inspirera min häst till att vilja vara med mig och att vi skall ha kul ihopa. Vi hoppar, rider dressyr blandat med western.. Vi tränar tricks och gör övningar ifrån marken..Hästen klarar sig bra på ängen uatn oss, så det var en onödig kommentar. Kasta inte sten....

Fiador: Tack för en bra info om repgrimman..:)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar