Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Till alla, det verkar som att förstå i era ögon är att hålla med och inte ifrågasätta och tänka själv så jag förstår om ni upplever det som folk inte lyssnar.

Och Uncle sam, som jag skrev i mitt inlägg så hade jag letat efter "level 1 assesments" för PNH. Och undrade över om en häst kunde klara assesmentet om den inte var så lugn på gränsen till Zombie som visas. Det är väl på denna nivån man startar inom PNH. Jag kanske uttryckt mig oklart och då får jag be om ursäkt, men jag har sett många hästar som inte är zombiliknande i andra NH sammanhang.

Lobelia: Så länge som jag inte kan visa en länk på hans resultat får vi helt enkelt ta det för lös information. Alltså när jag kan visa er den infon på papper eller link så anser jag att jag har en källa.

Anledningen till att jag inte hittar något KAN vara för att man i elitklassen måste vara member för att se resultat och det kostar som minst 10 pund.
Det vill jag inte betala för att visa er ett bu eller bä.
Jag har mailat en bekant i UK som kanske kan hjälpa mig men som sagt - tills dess så är det bara mina ord och inget fakta.

Veterinärintyget är fakta och där anser jag mig faktiskt ha grund för mina påståenden.

Med andra ord, du vill inte diskutera (P)NH med folk som inte redan är frälsta. Per definition vet bara de som är för NH hur man använder verktyget och när folk frågar så vägrar ni delge era kunskaper. Och per definition så har ingen som är kritisk insikt (har man insikt så förstår man och är därmed inte kritisk.

Tala om sekt. Kom med och bli frälst då får du ta del av våra kunskaper och bli med i klubben. Jag lägger ner försöken att lära mig och förstå, jag vill inte bekänna mig till en lära för att ens befinnas värdig att ta del av informationen.
-----------------------------
Hur vore det om ni delade med er av kunskapen istället för att köra med mantrat, ni är för okunniga och håller inte med oss så då vill vi inte diskutera.

Som sagt, om du verkligen är intresserad som du säger...och inte är ute efter att spekulera och föra fram dina fördomar så PM:a mig...:idea:

Nej precis Lobelia.
Du har förstått hela budskapet ;)

Jag tycker du, som alla andra kan betala en utbildad instruktör om du vill förstå konceptet utöver det du kan finna på nätet som du så aktivt använt.
Det gjorde jag med AR (Akademisk Ridning) där jag var lite avig till grundsättet att rida. Jag åkte på en kurs samt tog 1 privatlektion. Jag hade ganska fel i många av mina åsikter, men inte i allt.
Det räckte för mig med den insikten. Nu vet jag på ett ungefär.

Du får ursäkta men det finns ingen kämparglöd i mig som säger att jag borde få dig att förstå det här. Och det baseras helt på din inställning. Inte på något annat.

Som jag skrev - jag snabbgooglade och fann minst 2 länkar direkt som speglar min tanke om användandet av repgrimmor.

användandet ja, inte dess fysiska inverkan.

ska det vara så svårt, ni som är så insatta, att beskriva detta? jag kan med lätthet redogöra för olika typers bett exakta inverkan och funktion på hästen i och med hur de är byggda och konstruerade. Men det verkar vara lite trixigare när det gäller repgrimman, inklusive er egen förmåga att redogöra för detta. Sorgligt.

användandet ja, inte dess fysiska inverkan.

ska det vara så svårt, ni som är så insatta, att beskriva detta? jag kan med lätthet redogöra för olika typers bett exakta inverkan och funktion på hästen i och med hur de är byggda och konstruerade. Men det verkar vara lite trixigare när det gäller repgrimman, inklusive er egen förmåga att redogöra för detta. Sorgligt.

Inte för att det tillhör tråden men jag använder en repgrimma med sytråds effekt. Jag tänker att jag håller i en sytråd när jag använder grimman och ger en blixtsnabb eftergift när hästen börjar tänka i rätt riktning.

Den ger ett tydligare tryck, vid ett lätt tryck ifrån handen. Hästen förstår bättre vid specifikt tryck.
Denna grimma är endast till för inlärnings träning.

Ja det är jättesorgligt att det ska vara såhär.

Du verkar väldigt lättstött och tar till raljerande som är rätt meningslöst.

Du kan ju låta bli att svara istället:)

Är du kanske nyss övertygad anhängare som blir ledsen över att den nya religi ....eh, jag menar läran, har brister:(

Du verkar väldigt lättstött och tar till raljerande som är rätt meningslöst.

Du kan ju låta bli att svara istället:)

Är du kanske nyss övertygad anhängare som blir ledsen över att den nya religi ....eh, jag menar läran, har brister:(

Jag tror jag svarade på ett svar riktat till mig.
Och jag tycker verkligen det är jättetrist att få kommentarer som dina till ex.
Men lättstött är jag inte och har ingen läran heller att beskydda.

Det är snarare kommentarer som dina jag borde igonerara totalt, men antar att du också vill synas och höras precis som vi andra här på Bukefalos.
Vissa kommentarer är överflödiga. Som dessa jag skriver nu och som det du precis nyss skrev.
Gör varken till eller från i sammanhanget.

Inte för att det tillhör tråden men jag använder en repgrimma med sytråds effekt. Jag tänker att jag håller i en sytråd när jag använder grimman och ger en blixtsnabb eftergift när hästen börjar tänka i rätt riktning.

Den ger ett tydligare tryck, vid ett lätt tryck ifrån handen. Hästen förstår bättre vid specifikt tryck.

:bow::bow::bow:

Väldigt bra beskrivet:)

Fast inget nytt, och inget svar på dess effekt och inverkan rent fysiskt.

Skulle det vara något nytt?? detta är verkligen inget nytt bara det att många har inte fått upp ögonen förrän på sista tiden´..

Inverkan är att hästen förstår snabbare vid ett lätt tryck och när man lär in att föra hästens huvud till sidan så ger knutan ett tryck på motsatt sida man håller i. I och med att grimman är tunnare och knutorna sitter direkt under kindbenet så får hästen signal att föra undan huvudet. Detta enbart genom att hålla i en sytråd. Detta är absolut inget som gör ont på hästen och att jobba med hästens huvud, nedåt och åt sidorna har en lugnande effekt på hästarna.

Därav kan vissa hästar se lite sömniga ut och ibland gäspar de då de tycker det är avslappnade att släppa efter för tryck.

Jag Tror att det är de lugna hästarna några personer menar med att de får ett "zombie liknande intryck" :grin:vilket i själva verket handlar om avspända och avslappnande hästar som har fullt förtroende för sin människa och släpper kollen efter rovdjur och dylikt.. Man ser verkligen hur olika man kan se på saker.

Jag använder mig utav dessa övningar en hel del på nervösa och rädda hästar och när de förstår är det så härligt och se hur de äntligen kan släppa kollen och stå tryggt vid min sida:love:
-----------------------------------------------

Tack Fiador, blev så glad:laugh:

Senast ändrad:

Men om det är så ni använder repgrimman, med så liten kraft att en sytråd skulle hålla, varför i hela friden försvarar ni då, helt eller delvis, Parellis metoder?

I film efter film som vi sett så lär de ut att rycka så hårt man bara kan tills hästen har lärt sig "respekt", stämmer det du skrivit ovan så borde ju ni vara de som är allra starkast motståndare till PNH?

Att repgrimman är ett farligt redskap (som jag aldrig skulle vilja använda) genom sin styrka och smala anläggningsyta kan vi lämna därhän eftersom det delvis är en annan fråga som inte behöver komplicera ett svar.

Väldigt bra sammanfattat tycker jag också.

Mackan
Sen angående exakt var/hur repgrimman inverkar, det är ju bara att ta fram din egen och prova...fördelen med en repgrimma är ju att man faktisk visuellt kan se var tryckpunkterna uppstår...

Men om det är så ni använder repgrimman, med så liten kraft att en sytråd skulle hålla, varför i hela friden försvarar ni då, helt eller delvis, Parellis metoder?

I film efter film som vi sett så lär de ut att rycka så hårt man bara kan tills hästen har lärt sig "respekt", stämmer det du skrivit ovan så borde ju ni vara de som är allra starkast motståndare till PNH?

Att repgrimman är ett farligt redskap (som jag aldrig skulle vilja använda) genom sin styrka och smala anläggningsyta kan vi lämna därhän eftersom det delvis är en annan fråga som inte behöver komplicera ett svar.

Jag personligen har aldrig försvarat PNH då jag aldrig varit i kontakt varken med hans arbetssätt eller deras träning. Jag gick in i tråden när man började dra in nh och repgrimmor bettlöst mm..

Sedan har vi ju inte sett hästarna med sina ägare innan filmerna.. men på filmerna bär man sig väldigt burdust åt mot hästarna. Det håller jag verkligen med om. Men bara för det så kan man inte förkasta nh i sig.. eller hästpsykologi som jag kallar det..

På vilket vis får hästen en "signal" att dra in huvudet (vad du nu menar med dra in huvudet)? Tidigare i tråden skrevs att knutarna trycker på nerver, men detta var enligt någon helt fel. Så vad är det som ger upphov till "signalen"?

Sedan låter det ju bra med sytrådseffekten, dock tänker jag att om man kan använda en repgrimma som "sytråd", ja, då är den riktigt riktigt skarp.
Sedan kan man med tanke på det förvånas ännu mer över att förebilderna rycker och sliter kraftigt i nämnda redskap.

Som sagt, om du verkligen är intresserad som du säger...och inte är ute efter att spekulera och föra fram dina fördomar så PM:a mig...:idea:

Hallå där, menar du att jag måste skriva ett PM till dig för att bevisa att jag är intresserad av NH. Tack men nej tack. Jag väljer själv mina lärare.

Ja...vad ska man saga...forstar du inte på allvar, eller vill du bara inte?
Jag skulle inte lagga 1 rad till i syfte att forklara for dig eller Lobelia igen.
Lovar att min son skulle forsta battre.
Well done ni som orkar forklara!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar