Paraffinolja???

B

Beverly

Finns det något värde i att ge paraffinolja i förebyggande syfte? Vi börjar ge loppfrö allmänt i stallet nu efter att flera hästar har haft sandkolik (denna märkliga vinter...). Mina hästar står redan på det. Det är dessutom snack om att ge paraffinolja.

Jag är skeptisk, eftersom jag har svårt att se värdet så länge hästarna faktiskt är friska och inte förstoppade. Det kan ju ha en del negativa effekter på längre sikt också har jag förstått.

Dessutom undrar jag om det är bra att ge tillsammans med loppfrö - har loppfröet lika bra effekt då? Men kanske är det bra med paraffinolja - i viss mängd, vid vissa tidpunkter? Tacksam för synpunkter!

(Att jag också är högst tveksam till hur bra det går att få i mina hästar paraffinolja utan nässond är en helt annan sak - kan inte tänka mig min kräsna dam kasta sig över en krubba med oljegegga!:D )

Sv: Paraffinolja???

Hejsan! Jag har fått lära mig att man inte ska ge loppfrö ihop med olja eftersom fröna inte fungerar som "grusrensare" då. Och meningen med att ge loppfrö är ju att rensa mage och tarm från sand & grus. Går säkert att ge olja och frö vid olika utfodringtillfälle, men ändå bra att veta!!

Min ena häst hade gruskolik för två vintrar sedan och sedan dess får hästarna loppfrö i förebyggande syfte, och det har inte varit några problem sedan dess:bow: :bow: . På tal om olja så fick jag rådet att ge hästen det efter kiloken, men det var ett evigt, fett kladd i foderspannar, krubba och t.o.m. vattenhinken så jag gick över till linfröpellets. DET kan jag rekommendera, det håller igång magen precis som olja hade gjort men utan klet. Dessutom ger det fin lyster i pälsen:) .

Hoppas det löser sig!
/Flash

Är det inte bättre att förebygga ute i hagarna istället ? Sandkolik uppkommer ju främst av små hagar där inget finns att äta, eller långt mellan grovfodermålena.

Har man enbart sandhagar så ser man till att INTE lägga höet på backen samt rensa upp spillet.

Hur har ni det ?

Vi har foderbord , pallar med pallkragar och ska bygga ännu fler pallkragar.
Ännu har ingen fått sandkolik men en del har varit rejält lösa i magen, så vi försöker nu lösa problemet med att INTE fodra på marken.

Nix, paraffinolja försämrar upptaget av näringsämnen. Jag skulle fortsätta med loppfröet istället.

Efter att min häst haft kolik rek vet att ge parafinolja under den vecka ca som jag återintroducerade kraftfoder men inte sen. Hon tycket inte man skulle ge i förebyggande syfte.

Tack alla! Det låter som om ni har ungefär samma tankegångar som jag. (Om någon annan har något annat så vill jag gärna höra det också förstås!) Vi har rejäla hagar, och det är till och med lite gräs kvar i geggan efter denna varma vinter... och det går de och plockar i förstås. ALLT är ju lera nu. Visst är det skönt att slippa kylan... men om marken frös skulle vi inte ha det här problemet! Vi fodrar inte ute nu.

Loppfröet tror jag på, jag är jättenöjd att alla hästarna ska få det nu. Mina har som sagt redan fått det ett tag. Men jag kan inte se ett värde i att ge paraffinolja. Annat än vid akut kolik förstås, det är skillnad. Tyck gärna mer om detta! :) Är det någon som kan komma på någon fördel med att ge paraffinolja förebyggande...? En utmaning!:D

Jag har också hört detta om olja + loppfrö! Det är ett av skälen till att jag är tveksam. Vet däremot inte exakt vad som händer med fröna när man tillsätter olja som gör att de inte "rensar" lika bra! Kloka åsikter om det...?

Jag har också hört detta om olja + loppfrö! Det är ett av skälen till att jag är tveksam. Vet däremot inte exakt vad som händer med fröna när man tillsätter olja som gör att de inte "rensar" lika bra! Kloka åsikter om det...?

Nja, om det är en klok åsikt vet jag inte:smirk: men enligt min veterinär så ska den klibbiga ytan på loppfröna, alltså det som ska få sand/grus att fastna och följa med ut, bli fett och totalt meningslöst ur tarmreningssynpunt... Detsamma står på de skriftliga anvisningarna som följer med kartongen med loppfrö som jag köper.

Om jag har rätt eller fel, det kan jag inte svära på, men med tanke på vad loppfrö kostar så varför ta risken att gå helt miste om effekten?

På tal om detta med små rasthagar kontra gruskolik; Visst hänger det ihop, men alla har inte X antal hektar hagmark. Vi som inte har det får göra det bästa vi kan av situationen i.a.f.. Mina hästar har alltid grovfoder i hagen - så länge de har att äta så låter de bli att peta i sig en massa grus och jord, förhoppningsvis. Men loppfrö får de - för säkerhets skull!!

Låter mycket klokt! :D Nu har jag hört sägas att man kan ge båda delar men inte ska ge det vid samma måltid. Jag tycker det låter snurrigt, för inte hinner loppfröet passera genom tarmen innan paraffinoljan kommer glidande... Kanske bättre än att ge vid samma utfodringstillfälle i och för sig men jag ser fortfarande inte vitsen med att ge olja alls!

Hej.
Olja är bra mot förstoppning men inte mot grus. Dessutom hämmas upptaget av näringsämnen i tarmen. Loppfrö eller kokta linfrön är bättre och jag skulle tro att hästarna tycker att det smakar lite bättre än paraffinolja. Jag har aldrig hört att det ska vara nyttigt att ge paraffinolja i förebyggande syfte, detta p.g.a att näringsupptaget minskar. Hoppas det löser sig!!!! Mvh NiNi

Låter mycket klokt! :D Nu har jag hört sägas att man kan ge båda delar men inte ska ge det vid samma måltid. Jag tycker det låter snurrigt, för inte hinner loppfröet passera genom tarmen innan paraffinoljan kommer glidande... Kanske bättre än att ge vid samma utfodringstillfälle i och för sig men jag ser fortfarande inte vitsen med att ge olja alls!

Jag gav mina hästar olja ett tag, halvblodet eftersom han behövde mer energi och ponnierna eftersom den ena hade lätt för att få förstoppning (så så fick båda två - för säkerhets skull:o ). Om man nu vill ge olja så går det bra med majs- eller matolja t.ex., men då får man räkna med att energin från oljan tas upp av hästen vilket inte är bra för lättfödda individer;) . Paraffinolja däremot ska enligt vad jag hört passera genom matsmältningssystemet utan att tas upp eller tillföra ngt näringsmässigt - fungerar m.a.o. som smörjmedel & inget annat. Just paraffinolja används ju ofta vid kolik och foderstrupsförstoppning, av den anledningen. Men sedan gick jag över till linfröpellets till storhästen och ökade på betforgivan till de små, samt fortsatte med 1 resp. ½ dl loppfrö /dag - och peppar, peppar:) :) ingen kolik alls på åravis!!!!

Om jag har förtått dig rätt så är det ett par hästar i ditt stall som haft gruskolik? Så varför alla ska ha paraffinolja, det förstår inte jag?? Loppfrö - absolut!!!! Ev. grus & sand ska ju ut, och det är bättre att ta det säkra före det osäkra och utgå från att alla fått i sig lite grus.

Mvh, Flash.

Senast ändrad av en moderator:

Hej.
Olja är bra mot förstoppning men inte mot grus. Dessutom hämmas upptaget av näringsämnen i tarmen. Loppfrö eller kokta linfrön är bättre och jag skulle tro att hästarna tycker att det smakar lite bättre än paraffinolja. Jag har aldrig hört att det ska vara nyttigt att ge paraffinolja i förebyggande syfte, detta p.g.a att näringsupptaget minskar. Hoppas det löser sig!!!! Mvh NiNi

Usch... vill inte verka märkvärdig:o :cry: :( men loppfrö rensar magen från grus och sand, vilket inte kokta linfrön gör. Linfrö däremot håller igång magen, precis som olja.
/Flash.

KL spara paraffinoljan till kolikanfall o låt då vet slanga ner den om inte hästen stoppar i sig den självmant.
Om man häller i hästen så är det livsfarligt om bara lite hamnar fel.
PL

Nej, jag har också svårt att förstå det där med paraffinoljan!:crazy: Jag har redan sagt ifrån att mina två ska INTE ha. Men det känns bra att höra alla era argument emot - jag kommer ju inte precis att stötta den här nya utfodringsidén!:D Det är också intressant att inga röster har höjts FÖR paraffinolja. (Utom på mitt stall då.)

Loppfrö till alla stöder jag dock helhjärtat! Varför vänta tills koliken är ett faktum? Och alla går de i leran och plockar i sig grässtrån... så det är nog rätt troligt att de har en del sand i magen!

Nej, det var just det att förstå vitsen med paraffinoljan som fick mig att skriva hit. Men jag kan inte påstå att jag har kommit på någon anledning att ge det i förebyggande syfte hittills...

Ja du, jag kan bara hålla med och tycka att du gör rätt!!

Grundproblemet - som jag ser det, och :o , vet med mig själv :angel: , är väl att man som hästägare vill göra allt rätt och då blir det som regel en massa tillskott och "mirakelmediciner". Ju mer dunkar och spannar i foderkammaren, ju bättre;) . Hade jag haft en häst som fick kolik p.g.a. förstoppning, så visst, olja hade väl varit en lösning. Men gruskolik är en annan sak, och du/ni vet ju orsaken (petar i leran och får i sig en massa sand & grus). Det löser ni med loppfrö, tills det blir fruset och snön faller så vackert;) .

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ny hästkompis sedan två månader tillbaka så vi håller på att lära känna varandra. Det är en mycket vaken individ som lätt...
Svar
17
· Visningar
1 524
Senast: Rialavargen
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 931
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har förstått att nyponpulver är bra att ge hästen, det innehåller vitaminer och ska dessutom nnehålla gluycosamin-liknande ämnen osm är...
Svar
10
· Visningar
2 787
Senast: Mynta
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
8 222
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv