Sv: Hysh-hysh-metoder?
Nyfiken, vad är det i tråden som sas 'bör' anmälas? Punktbränningen eller något annat?
Nyfiken, vad är det i tråden som sas 'bör' anmälas? Punktbränningen eller något annat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I slutet av 1960-talet början av 70-talet (när jag läste till veterinär) sysslade man med "punktbränning", " ? – abscess" (minns inte vad förnamnet var, gudskelov) och "nervsnittning" på häst.
"Punktbränning" gick till så att man bedövade runt leden, sedan tog man en lödkolv och brände hål i huden med den (det rök och luktade grillat kött kan jag säga), många hudhål runt leden med ca 3 –4 cm mellanrum på rad horisontellt, sedan en rad till likadant ca 3 cm under, en rad till osv tills hela området var täckt av brännsår. Sedan lindade man in området och lät kraken stå i 3 veckor – smärtstillning tror jag inte ens fanns.
"? – abscess" gick till så att man sprutade in någon "skit" under huden på bringan så att det utvecklades en stor jävla böld.
Med dessa 2 metoder trodde man att man aktiverade immunförsvaret! Nu vet man bättre!
"Nervsnittning" gick till så att man helt enkelt skar av nerven/rna som gick till den onda foten så hästen kände inte av sin smärta. Kunde kliva på en spik och få in den i sulan utan att känna något!
Nu vet man bättre!
Till alla
Tråden är idag postad till Veterinärförbundet för diskussion om legitimerade personer ska syssla med behandlingar som inte är i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Veterinära Ansvarsnämnden (VAN) är f ö JO-anmäld av en veterinär och en läkare då anmälarna anser att VANs handläggning av ett ärende är klandervärd. VAN underlät att utreda om kiropraktik på djur är vetenskap och beprövad erfarenhet eller inte har fått konsekvensen att det upplevs som ett de facto-godkännande av kiropraktiken utan att frågan ens blivit prövad, menar anmälarna.
Kiropraktik lärs inte ut vid veterinärhögskolan.
Är han fortsattf frisk eller fortsatte han att vara frisk?Sv: Hysh-hysh-metoder?
Båda ingreppen utfördes på klinik. Att bränna är inte förstahands alternativet utan först ska andra metoder utvärderas.
Jag var med under hela ingreppet.
Han fick först lugnande. Därefter bedövades området som skulle brännas dvs harhasen. Han sövder sedan, inte så kraftigt så att han behövde syrgas men tillräckligt för att han skulle ligga ner. Därefter punktbrändes harhasen ca 20 sek på varje ställe. Det såg inte obehagligt eller äckligt ut alls, inget blod eller liknande det ända som syntes var att pälsen hade svets bort där han bränts. Därefter jodblistrades hasen.
Han fick smärtstillande ett par dagar. Förbättringen kom ganska snabbt.
I dag syns ingenting av ingreppet. Han är piggare och gladare en någonsin.
Är han fortsattf frisk eller fortsatte han att vara frisk?
Och skribenten är inte längre medlem på buke.Tråden är 10 år gammal.