pålurad nytt abonemang

Jag tror faktiskt jag ska ta och lyfta den här frågan internt när jag kommer tillbaka från semestern, i och med att dom utbildade oss i det på ett vis som gjorde att lät helt självklart, men nu när jag själv läst lagtexten själv så är det ju minst sagt luddigt. Självklart på ett av dom stora bolagen, men kanske inte alls självklart på småbolagen?

Jag börjar tro att det kan vara så att om inte företaget har gjort som "mitt" och sagt att "enskild firma = alltid ångerrätt" så kan det nog bli så att man får dra det inför rätten för att få det fastslaget om köparen räknades som konsument eller näringsidkare vid köpet.

Hjälp hjälp vart är buke-juristerna?! Brukar inte du, @Lovisaleonora ha koll? Eller minns jag fel?

Ja det hade varit jätteintressant @skiesabove
som jag ser det kan jag ju inte vara konsument och handla till mitt företag samtidigt. Och därmed kan inte enkild firma ha ångerrätt. Men ditt företag säger alltså att även mitt företag X vill köpa er produkt Y till företag X så har jag ångerrätt?

Jag tror faktiskt jag ska ta och lyfta den här frågan internt när jag kommer tillbaka från semestern, i och med att dom utbildade oss i det på ett vis som gjorde att lät helt självklart, men nu när jag själv läst lagtexten själv så är det ju minst sagt luddigt. Självklart på ett av dom stora bolagen, men kanske inte alls självklart på småbolagen?

Jag har pratat med några av de stora och ingen av de utbildade som du menar dig blivit utbildad, och det gör att frågan såklart blir-vem utbildade dig på så sätt som inget?? företag följer eller ens behöver följa? Vore väldigt intressant att veta vilket av "de stora" som har sådana ångerveckor?

Och kan också säga att när mannen i huset svarade i telefonen så sa han flera gånger först, direkt: - Jag är inte intresserad men telefonförsäljaren ihärdade och sa att det var inget byte bara en sänkning av priset.

Om jag får 20 samtal från försäljare och säger Jag är inte intresserad så är det bara en av dem som avslutar direkt och säger någoning "tack då vet jag".
Men resten som ska tjata, truga, luras ,käfta, diskutera varför man inte är intresserad, falsk marknadsföring osv osv - vilket du också verkar köra med för har du som försäljare verkligen koll på om de som klagar och försöker reklamera som du lovat att det går men som vi andra nu påstår inte går????

Jag är inte försäljare :). Jag jobbar med att städa upp efter försäljare ;) (bland annat).

Och att förklara för folk att det inte går att ångra sig ett halvår senare för att man upptäckte att man inte gillade sin nya telefon... eller att vi inte kan ansvara för inomhustäckning... etc.

Skulle ändå vara intressant att veta vilket av de stora bolagen du jobbar på som tillåter det /ingår i utbildningen, att 14 dagars ånger gäller även för företagare. Jag har frågat flera, även mitt eget, och de var tydliga med att just då gällde inte ångerrätten ö.h.t.

Skulle också vara intressant att veta vilket av de stora bolagen du jobbar för som inte använder sig av detta att sambos får byta utan lov från den som tecknat avtalet- också en sak jag kollat upp och ditt stora bolag hör inte till någon av de jag frågat.

Jag skulle vilja påstå att just det faktum att företag inte har ångerrätt används i era utbildningar- alltså försäljares utbildningar- att den vägen är särskilt "lätt" att få över kunder, inte för inte att det är billigare och därför av försäljare kan användas som lockbete- har efter vår händelse varit elak nog att låta telefonförsäljare "prata på", och de är väldigt otydliga från VAR de ringer, upplyser inte om att de gäller en ÄNDRING utan pratar bara om billigare, ingen säger något om ingen ÅNGERRÄTT , och de pratar oftast väldigt FORT.

För vår del var det fast telefoni som ändrades och det skriftliga- även om vi nu hade fått nytt som privatperson- kom först efter drygt 1 vecka, är man inte kvick att öppna sin post så är de där 14 dagarna nästan uppätna direkt, det är ju liksom inte 14 dagars reklamation från det man fått det skriftliga utan efter det inspelade samtalet och det är ännu mer irriterande- det där jävla samtalet spelas inte in "från början"- utan först är det otydlig information, snabb information och falsk marknadsföring.

När den biten är avklarad, så säger de i bästa fall att de ska banda ( i vårt fall sa de inte ens det, utan mannen i huset skulle bara behöva svara ja på några "överenskommelser"), och sedan börjar de banda fast då gäller det som de bandar det som kommit överens om innan(och det är ju lureri) och då tror den som svarar ja att det är det men frågorna är något annorlunda formulerade och får en annan betydelse.

Och att förklara för folk att det inte går att ångra sig ett halvår senare för att man upptäckte att man inte gillade sin nya telefon... eller att vi inte kan ansvara för inomhustäckning... etc.

Vad menar du med inte ansvara för inomhustäckning?

Och den där nya telefonen de fick som var så bra kanske visar sig vara inte alls så bra som ni påstått- är det så förstår jag att det kan ta mer tid än 14 dagar innan någon ens tänker på att reklamera, ofta går ju tankarna först på att "de har ju sagt att det ska vara så, så det måste ju vara så och jag får väl lära mig alternativt jag kan väl inte än".

Jag är inte försäljare :). Jag jobbar med att städa upp efter försäljare ;) (bland annat).

Vet din arbetsgivare om att du anser att korrekt sätt att hantera ett "erbjudande" från er är att dubbel och trippelkolla allt - alternativt skylla sig själv?

Vet din arbetsgivare om att du anser att korrekt sätt att hantera ett "erbjudande" från er är att dubbel och trippelkolla allt - alternativt skylla sig själv?

Väldigt intressant synvinkel.

Att de som anser sig vara lurade pga att de har fått för lite eller felaktig information anses få skylla sig själva- när det borde vara företaget som ringer som är mer tydlig i sin information.

Tydlig med att det avser ett byte och till vilket företag.
Tydlig med att det övergår från privat till företag.

Ringer det något företag till mig, så vet jag att de vill lura mig, och får därmed bara ett klick i örat. Synd bara att alla inte har lika bra koll.

Japp, vi tar regelbundet upp gnäll över oärliga återförsäljare på våra möten och jag och andra. har många ggr påpekat att vi borde sluta använda återförsäljare eftersom dom ger oss dåligt rykte.

Jag är som sagt inte försäljare själv.

Ginnies, läste du ens den länkade lagtexten?

Inomhustäckning kan inte garanteras pga husets konstruktion kan påverka täckningen oerhört. Energiglasfönster och metallpersienner tillexempel.

Jag är less (och det vet arbetsgivaren om) på att folk inte orkar ta eget ansvar, som sagt, köper folk diskmaskiner med tvättmedelsabonnemang på samma impulsdrivna sätt? Det är samma pengamängd. Mest troligt går väl de flesta till en butik för att klämma och känna, kanske jämför priser på internet etc.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 643
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama