pålurad nytt abonemang

Nu har jag ett abonnemang från Phonera men mitt internet från Telia .For inte så länge sedan ringd dom från Phonera för mitt abonnemang höll på att gå ut och försäljaren sa för att vi skulle stanna hos dom så skulle jag få mobiltelefoner så många som behövdes i familjen .Bra tänkte jag för han sa inget om abonnemang på mobilerna så jag beställde två .En till damen och en till mig .Men som tur var så kom räkningen först .På ett nytt internet och två telefoner .Men då blev det liv i luckan och nu är det som vanligt igen utan att det kostade en krona

kan man göra nått åt sånt här? han tvingades säga upp sitt gamla abonemang som fungerat jättebra och nu är han låst i två år på detta som till och med är sämre än det gamla.

Bestrid det nya avtalet- skriftligt.
Bestrid fakturan- skriftligt.
När du får påminnelse/inkasso på fakturan så har du rätt att ett tag "strunta i betalningen" mot att du skriftligt förklarar(till inkassoföretaget) varför du inte vill betala- att du/ni anser er blivit lurade.

Var obekväm- låt de lägga tid på att skriftligen svara.

Det jag menar är att det är old news att telefonförsäljare säger vad som helst för att få sälja. Så varför inte bara låta bli att prata med dom?

Men fattar du inte? De menade sig ringa från det vi hade- de skulle bara sänk priset.

Jag har efteråt haft ett flertal samtal från vår egen om just detta och då prisänkning i det man redan har, och sagt att jag vill ta det skriftligt och det går inte.

Och här fördes det över från mitt eget gamla (sedan 25 år tillbaka) privata till hans företag utan att de sa något- det irriterar mig något så ofantligt att de kan göra så utan att fråga MIG!

Det stämmer att det inte brukar finnas någon broschyr/offert att skicka ut, men du kan ju väldigt enkelt själv ta en titt på din operatörs hemsida. Jag ids inte bråka om det här, men det har ju varit mycket om det i media senaste 10 åren så det är det jag menar med "old news".

Och nej, abonnemang får inte överlåtas från ett kundnummer till ett annat utan att tillträdande och frånträdande har signerat överlåtelsen, så har säljaren gjort det har du helt klart rätt att bestrida.

Och nej, abonnemang får inte överlåtas från ett kundnummer till ett annat utan att tillträdande och frånträdande har signerat överlåtelsen, så har säljaren gjort det har du helt klart rätt att bestrida.

Jo, det räcker att man är sambos som vi är, det enda man behöver göra är att säga ja på ljudfilen- och nej de säger såklart inget om att bryta mitt, eller överlåtelse- det räcker att ha säger ja till det nya.

Lite grand känns det som att man levt på månen de senaste åren om man missat allt som rapporterats om oseriösa gatu- eller telefonsäljare när det gäller just mobiler och abonnemang.

Därför tycker nog även jag att det är märkligt när andra än gamlingar nappar.

Det luriga är ju som sagt att det inte alls är ovanligt att det riktiga telefonbolaget ringer angående t ex kampanjer. För inte länge sedan ringde min operatör mig för att mitt abonnemang höll på att löpa ut och de erbjöd mig ett nytt, likvärdigt. Inget strul eller lur alls och jag är jättenöjd med hur de skötte det(och sköter sig i övrigt också).

Lite grand känns det som att man levt på månen de senaste åren om man missat allt som rapporterats om oseriösa gatu- eller telefonsäljare när det gäller just mobiler och abonnemang.

Därför tycker nog även jag att det är märkligt när andra än gamlingar nappar.

Man behöver inte leva på månen för att missa sådant- det räcker, som mannen i huset, att vara totalt ointresserad av internet, media, tidningar- han jobbar och när han inte jobbar med sitt jobb så jobbar han med jordbruket och när han inte gör det så jobbar han åt länsstyrelsen och så är det då skogen..... och så springer han. Han har aldrig som jag varit inne på internet-har ingen mobil osv. Hans val. Som man då kan tycka olika om såklart men visst är det lättare att "lura" en person då.

[TE="ginnies, post: 16503806, member: 40878"]Bestrid det nya avtalet- skriftligt.
Bestrid fakturan- skriftligt.
När du får påminnelse/inkasso på fakturan så har du rätt att ett tag "strunta i betalningen" mot att du skriftligt förklarar(till inkassoföretaget) varför du inte vill betala- att du/ni anser er blivit lurade.

Var obekväm- låt de lägga tid på att skriftligen svara.[/QUOTE]

Vet inte riktigt hur längesen det var som dom ringde upp han. Men han har fått nya simkort och nummer nyligen. Var ju tvungen att sätta i dom eftersom det gamla abonnemanget var uppsagt. Är det försent att göra något nu? Han har dessutom varit dålig det sista och inte kunnat ta tag i saker. Kan tillägga att han är en lite äldre person

@nightcrawler Nu vill jag vara lite hjälpsam också och inte bara gnälla på att sånt här händer :).

Börja med att leta reda på alla papper relaterade till det här du kan hitta, ta reda på vilket datum han tackade ja till det hela. Har han enskild firma gäller samma ångerrätt som för privatperson.

Vem är det som varit otrevlig/hotfull, säljaren eller operatören? Eller är det ett litet miniföretag liknande det som länkades i artikeln?

Börja med att be om att få ljudfilen skickad på mail, så får du höra vad han har sagt ja till. Utifrån det vet du sen om det går att backa det hela. Har du tur vägrar dom att skicka ut den och då kan du hävda att det inte finns ett giltigt avtal.

@nightcrawler Nu vill jag vara lite hjälpsam också och inte bara gnälla på att sånt här händer :).

Börja med att leta reda på alla papper relaterade till det här du kan hitta, ta reda på vilket datum han tackade ja till det hela. Har han enskild firma gäller samma ångerrätt som för privatperson.

Vem är det som varit otrevlig/hotfull, säljaren eller operatören? Eller är det ett litet miniföretag liknande det som länkades i artikeln?

Börja med att be om att få ljudfilen skickad på mail, så får du höra vad han har sagt ja till. Utifrån det vet du sen om det går att backa det hela. Har du tur vägrar dom att skicka ut den och då kan du hävda att det inte finns ett giltigt avtal.

han har inget företag alls. vet inte riktigt vem det var som var otrevlig. men det var nog när har ringde upp och försökte avsäga sig. det är swedfone det handlar om.
ska se till att detta blir ordnat.

tack så hemskt mycket alla för både hjälp och ventilation

Det var det jag skrev tidigare, att har man ett org-nummer ska man vara riktigt försiktig med att ta saker över telefon. Eftersom ångerrätten då inte gäller.

Enskild firma på personnumret har däremot samma ångerrätt som privatperson.

Det jag menar är att det är old news att telefonförsäljare säger vad som helst för att få sälja. Så varför inte bara låta bli att prata med dom?

Är du säker på det fetade? allt jag hittar är att OM man kan hävda att man inte gjort avtalet som företagare så kan man ha samma ångerrätt. Men det är ju ganska stor skillnad mot det citerade.

Japp, jag jobbar inom branschen så företaget jag jobbar åt (ett av dom stora) följer den riktlinjen. Vi hade nyligen extra utbildning i just det ämnet i våras.

Kan du länka till något ställe där det står? jag googlar friskt här men överallt står det att som enskild firma har man ingen ångerrätt. Jag har enskild firma själv så infon är mycket intressant för mig!
@skiesabove

Det är lite luddigt i lagtexten dock (https://lagen.nu/2005:59#K2P1):

konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,

näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

och en liten text från .SE https://www.iis.se/lar-dig-mer/guid...gare/lagar-och-regler-for-dig-som-foretagare/:
"Har du en enskild firma är det inte heller säkert att du ingår ett avtal som näringsidkare. Det beror både på om din verksamhet kan betraktas som aktiv, och din avsikt när avtalet ingicks. Kan du hävda att du är konsument kan det finnas möjlighet att få hjälp av Allmänna Reklamationsnämnden, kommunens konsumentvägledare eller till och med Konsumentverket."

Jo, men det blir ju ändå inte så som jag citerade dig. Eftersom såfort jag köper något som har samband till mitt företag så ryker ångerrätten. Så då skulle jag inte påstå att Enskild firma har någon ångerrätt. Eller missförstår jag dig någonstans?

Företaget jag jobbar åt utbildar sina anställda i att enskild firma alltid har ångerrätt, med hänvisning till den lagtexten.

"handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamheten" är ju grymt luddigt, jag vet inte heller om det finns någon praxis från tidigare domar.

Vi kanske måste ha in en jurist i tråden som kan bekräfta/dementera om det är upp till företaget att dra den linjen eller inte.

Ja för mig känns det som att det motsäger sig självt.
Enskild firma har ångerrätt. Om man inte agerar som företag..

Då har man ju inte använt sin enskilda firma över huvud taget och har därför inte det problemet. Men jätteintressant om det skulle vara nån sorts ny praxis som vissa företag följer!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 643
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama