pålurad nytt abonemang

nightcrawler

Trådstartare
min far blev uppringd av ett företag som lyckades lura på han ett nytt telefon och internetabonemang som han inte vill ha. dom hade fått för sig att han hade företag, vilket han inte har haft på x antal år. någonstans så har dom fått han att säga ja. men han har inte sagt ja till att ta detta abonemang. dom har varit otrevliga och hotfulla när farsan sen försökte ta sig ur det hela.
kan man göra nått åt sånt här? han tvingades säga upp sitt gamla abonemang som fungerat jättebra och nu är han låst i två år på detta som till och med är sämre än det gamla.
är riktigt förbannad på detta företag. förbannat fult att göra så här.
 
Jag har åxo haft problem med tele försäljare som lurat mig med abonnemang från Telia till Tele2 .Dom sa att jag skulle få det så mycket billigare då jag har skogsfastighet .Men om det ena är med moms och tele2 är utan och man jämför dessa så blir det ju skillnad men jag klagade direkt och fick gå tillbaks till Telia .Förra året ringde Tele 2 igen och ville sälja och han var riktigt otrevlig och frågade mig om jag var dum i huvudet då jag inte ville tjäna pengar på deras abonnemang .Man blir så trött på sådant .Ursäkta för trådkapningen
 
Eller så kan man tacka nej när någon ringer, kolla upp abonnemangen själv och ta lite ansvar över sin ekonomi. Det är väl ganska välkänt att det finns en del rötägg bland telefonförsäljarna/gatuförsäljarna. Och speciellt om man är företagare med org-nummer så ska man vara riktigt försiktig.

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så många människor som inte ens försöker tänka själva?
 
Jag tror att det är många i den lite äldre generationen som har svårt att släppa det där att man ska vara trevlig mot folk som ringer, och det är något som telefonförsäljare utnyttjar. Min mamma är sådan, hon är intelligent men så snäll att hon inte kan med att bara tacka nej och lägga på och i stället får hon höra en massa försäljarsnack och blir mer och mer stressad så att det hänt att hon tackat ja i ren desperation. Lyckligtvis inte till några riktiga idiotsaker men ändå.
 
Jo äldre kan jag förstå (och blir riktigt arg över att telesäljare utnyttjar), men i mitt arbete möter jag även unga kunder som hör av sig 4 månader efter köpet och vill ångra sig för att dom för första gången tittat på fakturorna och upptäckt att det inte blev som dom tänkt sig.
 
Eller så kan man tacka nej när någon ringer, kolla upp abonnemangen själv och ta lite ansvar över sin ekonomi. Det är väl ganska välkänt att det finns en del rötägg bland telefonförsäljarna/gatuförsäljarna. Och speciellt om man är företagare med org-nummer så ska man vara riktigt försiktig.

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så många människor som inte ens försöker tänka själva?

Är det inte lite väl överdrivet att säga att man inte tar ansvar för sin ekenomi för att man tackar ja till något som ska bli mer fördelaktigt. Om försäljaren ljuger är det väl inte kunden det är fel på?
 
Jo, för kunden kan själv kolla upp om ex telefonen har specifikationerna man är ute efter, om abonnemangsformen är mer fördelaktig än den innan, och så vidare.

Eftersom det som sagt är välkänt att telesäljarna inte alltid är ärliga, så borde folk ha lärt sig att helt enkelt inte prata med dom?

Och kolla upp informationen själv, och sen fatta ett beslut.

Jämför med att köpa häst - skulle du köpa häst osedd över telefon, utan att ha provridit? Eller köpa ny tvättmaskin av någon som ringer dig (samma prisklass som en telefon)?
 
Eller så kan man tacka nej när någon ringer, kolla upp abonnemangen själv och ta lite ansvar över sin ekonomi. Det är väl ganska välkänt att det finns en del rötägg bland telefonförsäljarna/gatuförsäljarna. Och speciellt om man är företagare med org-nummer så ska man vara riktigt försiktig.

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så många människor som inte ens försöker tänka själva?

Så alla som blir lurade tänker inte själva?Väldigt osympatiskt skrivet av dig.
Jag antar att du tror att alla som råkar ut för sånt här är så korkade så man inte lär sig av situationen heller..
 
Om man tänker själv och kollar upp saker själv, och sen köper direkt av leveratören/operatören så blir man inte lurad.

Om man tror på allt en främling säger över telefon (och sen dessutom inte läser igenom bekräftelsen och utnyttjar ångerrätten när det kommer hem) så tänker man inte själv, nej. Då förväntar man sig att någon annan ska ta ansvaret åt en.
 
Har lärt mig hantera telefonförsäljare .Att driva dom till vansinne eller be dom flyga och fara .Brukar fungera men det första alternativet är roligast !
 
Jo, för kunden kan själv kolla upp om ex telefonen har specifikationerna man är ute efter, om abonnemangsformen är mer fördelaktig än den innan, och så vidare.

Eftersom det som sagt är välkänt att telesäljarna inte alltid är ärliga, så borde folk ha lärt sig att helt enkelt inte prata med dom?

Och kolla upp informationen själv, och sen fatta ett beslut.

Jämför med att köpa häst - skulle du köpa häst osedd över telefon, utan att ha provridit? Eller köpa ny tvättmaskin av någon som ringer dig (samma prisklass som en telefon)?

Jag tror intw jag kommer lägga mer energi på att svara dig faktiskt. Känns inte så kul att diskutera med någon som har bestämt sig för att man är en mindre intelligent människa när man råkat ut för något sådant. Och nej du har inte använt just ordet mindre intelligent men kan man inte ens tänka själv så är man ju inte ens lite intelligent.
 
Jag tror intw jag kommer lägga mer energi på att svara dig faktiskt. Känns inte så kul att diskutera med någon som har bestämt sig för att man är en mindre intelligent människa när man råkat ut för något sådant. Och nej du har inte använt just ordet mindre intelligent men kan man inte ens tänka själv så är man ju inte ens lite intelligent.

Nej, det är stor skillnad på att ha kapacitet men inte utnyttja den, och att inte ha kapacitet.

Jag tror faktiskt att alla vuxna människor som är läskunniga och google-kompetenta (vissa äldre hör alltså inte till den kategorin) klarar av att ta reda på den här informationen själva, men många orkar inte bry sig. Sen blir dom arga när konsekvenserna kommer och vill att någon annan (ex operatören) ska städa upp röran dom själva satt sig i.

Och det gäller inte bara telefoner, jag tycker det gäller mycket i samhället. "Folk" tänker inte längre än näsan räcker, fast dom egentligen KAN.

Jättesynd. Jag tror vi skulle ha ett bättre samhälle om fler orkade och vågade försöka tänka själva.
 
Eftersom det som sagt är välkänt att telesäljarna inte alltid är ärliga, så borde folk ha lärt sig att helt enkelt inte prata med dom?

Och kolla upp informationen själv, och sen fatta ett beslut.

Så enkelt är det inte alltid...... när mannen i huset svarade så menade telefonförsäljaren på att : 1. De ringde från vårt eget abonnemang. 2. Deskulle bara sänka priset-ingen annan ändring.

Dessutom pratade de så fort under inspelningen att det vara bra om man visste om det man kunde höra från vilket bolag det var.

Jag blev VANSINNIG! Förde ett jävla väsen och bråkade, vilket till slut gjorde(efter hot från deras sida om rättegång osv) att de gav med sig.
 
Bra att du stod på dig, och jag antar att du/ni inte gör om samma misstag?

Som sagt, misstag kan alla göra, men man kan ju åtminstone läsa igenom bekräftelsen och kolla upp villkoren inom 14 dagar, så att man ger sig själv chansen att utnyttja lagstadgad ångerrätt.
 
Jättesynd. Jag tror vi skulle ha ett bättre samhälle om fler orkade och vågade försöka tänka själva.

Du verkar inte förstå att många av de som ringer är OTYDLIGA från var de ringer av en anledning- de vill luras.

Det finns de om blivit uppringda av någon som påstått sig vara från det bolaget man har- det är bara priset som ska sänkas och för att få sänkningen (för den vill du väl ha???) måste du svara ja på några frågor. Och nej, man hör inte alltid ens där var de ringer från- jag har e sådan ljudfil hemma. Bluff och båg är vad det är.
 
Bra att du stod på dig, och jag antar att du/ni inte gör om samma misstag?

Som sagt, misstag kan alla göra, men man kan ju åtminstone läsa igenom bekräftelsen och kolla upp villkoren inom 14 dagar, så att man ger sig själv chansen att utnyttja lagstadgad ångerrätt.


Jaha då, om man inte har någon ångerrätt då?

Om "de" passar på att byta från privat till förtag?
 
Det var det jag skrev tidigare, att har man ett org-nummer ska man vara riktigt försiktig med att ta saker över telefon. Eftersom ångerrätten då inte gäller.

Enskild firma på personnumret har däremot samma ångerrätt som privatperson.

Det jag menar är att det är old news att telefonförsäljare säger vad som helst för att få sälja. Så varför inte bara låta bli att prata med dom?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 317
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 677
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp