På måndag.....

nevin

Trådstartare
på måndag ska en av mina hästar flytta till Trapalanda. Tiden är bokad, jag har ordnat så förra ägaren kommer och säger hejdå i helgen, hästen har haft en bra sommar och allt är klart.

Men så jobbigt det är nu, att behöva vänta på dagen, hela helgen kommer ju gå åt till att ha det här i skallen...... Det känns förfärligt att behöva ringa och boka tid för att ta bort honom, att behöva betala för att någon ska ta död på min häst......

Själva bultningen är inget jag ser fram emot, men det är det jag ändå känner att jag kommer klara av "bäst" eller hur jag ska uttrycka mig. Avblodandet stör mig inte egentligen, han är borta då så det är inget han lider av, men när de ska vinscha bort hans kropp sen, det stör mig mycket. Och att stå där med hinken med godis, se hans ögon slockna.... fy fan, det är en mardröm.

BLÄ. Jag tror att de hästar jag har nu är de sista som kommer passera i mitt liv, det är skit att behöva ta såna här beslut.

Sv: På måndag.....

Det är aldrig roligt att ta eller vänta på beslutet.
Försök att inte tänka "någon ska ta död på min häst"

Nu har jag bara varit med om att ta bort andras hästar (ställt upp som stöd) men har ändå känt att de har varit väldigt nära då det är hästar jag sett och till stor del skött dagligen.

En liten tröst för mig har varit att när beslutet väl är fattat känns det tungt ett tag och även efteråt, men sen tillkommer faktiskt en viss lättnad också över beslutet.

En liten tröst till eller ett råd är att bultningen går oerhört fort.
Vill du inte se avblodning eller att kroppen förflyttas så kan man komma ihåg att hästen är borta i princip direkt bulten tryckts av, så man kan undvika att se mer om man ändå velat vara med "till slutet" så att säga.
Alternativ kan då vara att gå in i stallet eller åka hem om man inte vill närvara mer, det hinner man då avblodning inte behöver ske på sekunden utan man har någon minut på sig.

Betalning är ett tips att göra innan om möjligt.

När jag har varit med har det gått bra och veterinär eller lantbrukstjänst har varit förstående och alltid frågat hur man vill ha upplägget innan någonting påbörjas, före det har dem grundligt förklarat hur allt går till, även frågat om det är något man inte vill delta vid och man får den tid man behöver så att man kan säga till när man är redo.

först en stor styrke kram ! För några år sedan så fick jag ta bort fyra hästar inom loppet på fyra månader ca, Och rådet jag kan ge dig vid själva avlivandet är att vara med vid bultningen sen gå där i från , Man vill inte ha minnet av sin älskade häst på näthinnan efter det,

Jag gjorde så att sista dagarna så var jag med dom så mycket jag kunde , gav dom en massa mys och kärlek extra godis ,

På något sätt så accepterar man detta ? Den värsta tiden är när man ska ringa och beställa tiden , Det du ska tänka på att det är det största kärleks beviset du kan ge till din häst , Att få somna in och inte ha ont mera :love:

Och gråta är helt ok hur länge du vill !! Jag sörjer mina älsklingar fortfarande

Tesora

Tröstkramar till dig som behövt ta detta beslutet. För mig har den värsta tiden varit före avlivningen. Efteråt är det självklart också jobbigt men då har ändå en slags lättnadskänsla infunnit sig. Man vet att allt är klart, och oftast så känns det som man tagit rätt beslut.

Nu har jag valt att inte vara med vid avlivningen av mina hästar. Mamma och goda vänner har ställt upp. Avblodningen och vinschningen är ju dock inte något som du behöver vara med vid. Jag ville ha bra bilder kvar av mina hästar, och om du tycker någon av delarna känns skrämmande så råder jag dig till att inte se på.

Tack för era svar.

Avlivningen i sig är inget som jag skräms så mycket av, den delen av livet har jag sett så många gånger att det räcker och blir över. Bultningen tänkte jag vara med på, men vänder bort blicken precis när det smäller, sen vill jag gärna vara med vid avblodningen för att se att det verkligen görs på rätt sätt och att det är slut så att säga.

Men när de ska hantera kroppen efteråt ska jag åka därifrån, vill INTE se hans kropp när den är död. Betalningen har vi gjort upp om att den ska ske innan, när jag pratade med lantbrukstjänst gjorde vi upp om hur det ska vara den dagen. Ska ringa och prata med markägaren nu bara, så jag vet exakt var vi ska vara.

Jag lider med dig! För 2 år sedan satt jag precis i samma sits med min prins.. och nu i samma sits med min älskade vovve ska somna in imorgon.. :(

Det finns inga råd och tips att ge, för det är så fruktansvärt..men väntan är det värsta! Jag var med vid avlivning med spruta, med när vi drog upp honom på bilkärra och med när vi begravde honom.. och det känns skönt efteråt, när man ser att dom är borta.. man vet att dom har det bra.. våra älskade djur <3

Styrkekramar <3

Beklagar:( Jag går också och väntar på att ta bort min fina,fina häst. Tror jag snart blir tokig,alla märkliga tankar som far runt i huvudet...Försöker vara som vanligt mot honom men är hela tiden rädd att han ska" nosa"sig till vad jag vet. Jag vill borsta och mysa, men han är bara rastlös och vill inte alls stå still och larva! Alltså börjar han se smutsig och ovårdad ut....Det plågar mig mycket,jag vill ju att han ska vara lika "fin"som vanligt. Någon löjlig tanke om att han inte ska se ut som om han inte får någon omsorg nu i slutet:banghead: Morötter och annat gott får jag i alla fall lov att bjuda på.

Tack för era svar.

Avlivningen i sig är inget som jag skräms så mycket av, den delen av livet har jag sett så många gånger att det räcker och blir över. Bultningen tänkte jag vara med på, men vänder bort blicken precis när det smäller, sen vill jag gärna vara med vid avblodningen för att se att det verkligen görs på rätt sätt och att det är slut så att säga.

Men när de ska hantera kroppen efteråt ska jag åka därifrån, vill INTE se hans kropp när den är död. Betalningen har vi gjort upp om att den ska ske innan, när jag pratade med lantbrukstjänst gjorde vi upp om hur det ska vara den dagen. Ska ringa och prata med markägaren nu bara, så jag vet exakt var vi ska vara.

Ungefär så fungerar jag med. Jag vill vara med ända in i slutet, oavsett om det sker med bult eller spruta.
Men just bortfraktningen vill jag inte se. Det är ju så stora djur det handlar om, så flyttningen av Xhundra kilo är svårt att göra "snyggt" utan det blir ju lätt brutalt. Inget jag vill kunna komma ihåg.

Så när min fina häst akut fick avlivas i januari valde jag att stanna hemma när han blev dragen efter fyrhjulingen fram till lantbrukstjänst lastbil.
Samma sak med lilla foderhästen som togs bort för två veckor sedan, där ville jag inte se när trucken körde in henne till slakteriet.

Jag beklagar :(

Tack.

Om 2 timmar är det dags, ska åka dit nu och fota lite till, kramas med fina hästen och klippa lite av svansen.
Det här är inte alls trevligt, har legat vaken hela morgonen nu, och huvudvärken bultar bakom ögat, fan att det ska göras.......

Jag förstår känslan precis å jag lider med dig! :( den här väntan är värst..

klippte också av svansen och skickade iväg så jag nu har ett armband <3

Nu är kvällen här, och killen har galopperat iväg i full fart. Det gick så bra, han var så lugn.

Beklagar sorgen, men skönt att allt gick bra. Det är så viktigt med ett så bra avslut som möjligt.z

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar