På måndag kommer min valp hem hit..

M

Mela

Längtar :love:
Jag och sambon har köpt valp ihop(rottweiler,bordercollie blandning)
Jag tänkte fråga om det är någon som är foderkunnig eller raskunnig.
Vilket foder borde man köpa? Är pedigree valpfoder bra?
Vad borde vi tänka på när det gäller denna rasblandning?
Hoppas att det finns nån här på buke som har svar på mina frågor :D
Annars vill jag önska en trevlig valborg ;)

Sv: På måndag kommer min valp hem hit..

Fråga uppfödaren vilket foder han/hon ger valparna nu, och använd det till en början åtminstone.

Det är ju omöjligt att säga något om hur en sådan blandning blir, jag hade aldrig valt en med de raserna själv.

ok..tack för ditt svar...fast uppfödaren e inte direkt nån uppfödare..:) vi känner henne och hon e ingen hundexpert direkt....men vi har bokat tid för vacc och chipmärkning o så till tisdag...tack och lov..kanske ska man prata med veterinären då.. :confused:

Men hon ger ju valparna något att äta?

Ett råd i all välmening, en uppfödare är en uppfödare, även om det inte är renrasiga valpar det handlar om. Jag skulle inte köpa en valp som inte är vaccinerad och avmaskad vid leveransen, och som man inte får utförlig information om mat och skötsel om. Det finns ingen anledning att understödja den sortens oseriösa "hundproducenter"! Oavsett hur söt och gullig valpen är, och hur trevliga föräldrarna är... Sedan tycker jag personligen att just den blandningen på raser är en katastrof, men det är bara min uppfattning.

ok...men men vi har gjort vårat val och vi litar på familjen eftersom vi känner dom...anledning till att dom inteär vaccinerade är för att dom inte har råd att vaccinera 14 valpar..men detta kan man fixa själv...inte svårt

Fast i det förra inlägget sa du att hon inte var någon hundexpert....känns inte som om det är någon att lita på direkt... Och väljer man att ta valpar på sin hund får man vara medveten om att det kan bli 14 stycken, och allt vad det innebär med jobb och kostnader. Det handlar inte om att det är lätt att fixa den vaccinationen själv, utan om att dessa buskuppfödare hjälper till att generera massor med valpar utan att stötta köparen på något vis. Om ett år kommer du garanterat att hitta flera av kullsyskonen på Internet för omplacering. Trist, men sant. Därför ska man inte köpa valpar av sådana människor.

Grattis till valpen. Ang fodret så duger nog det foder du tänkt dig. Glömt inte få med fodret som säljaren hade så du kan blanda upp en tid. Annars åker du nog på magbesvär ganska så snabbt ;). Tänk att det alltid ska bli ett jävla ifrågasättande så fort nån råkat köpa en blandras...och på råga av allt ännu värre ramaskri för den inte är märkt eller vaccinerad. Som att folk som inte gör det ska vara 100% oseriösa. Olyckor kan ske även med den bäste uppfödaren. Var det inte någon som skrev för en tid sedan om en uppfödare av Golden tror jag det var, som hade parats med egen hanne...efter en tid tittade valparna ut och var misstänkt lik grannes Border collie :) Tänk om jag skulle sitta och dissa alla som köper tex: Shar Pei. Denna ras som bara dras med problem, ja den är legal och där tycker jag uppfödare av denna ras är 100% oseriösa som överhuvudtaget fortsätter att avla. Min valp var heller inte märkt eller vaccinerad, men som att jag inte skulle klara av en sådan sak själv är ju märkligt. Vilken byracka jag än skulle ramla över så är ju mitt självklara val vaccinera samt försäkra.

Senast ändrad:

Jag har själv en kärnfrisk blandras, och en sjuklig renras, så om man skulle gå efter det skulle jag ju gratulera trådskaparen och önska lycka till.... Men det är inte det som det handlar om, om du läser mina inlägg en gång till förstår du säkert det.

Och jag håller helt med dig om fodret, det är viktigt att man får med sig foder från uppfödaren. Sen är det upp till var och en att byta.

Tack så mkt...jag brukar helatiden få en massa kritik på att KÖP INTE DEN HUNDEN eftersom den inte e idmärkt eller vaccinerad osv...bara för att den e blandras betyder väl inte det att den är dålig?? Så jag blev verkligen riktigt glad äver ditt inlägg :D UNDERBART!!
:banana:
tack så mkt o ha en fin valborg..

Jag gillar blandisar själv och har haft och har fortfarande, din blandning kan dock vara lite lurig om man ser rasmässigt..rottisen är en ledarhård hund och bc en ledarvek(generellt) rottis en vakt/brukshund och BC vallhund, OM du har otur med din hund kan det bli en väldigt osäker individ eftersom den har raser som direkt motsäger varandra rent användarmässigt..har du tur kan du få en jättetrevlig hund....

Jag har två BC/Sch blandningar och en renrashund...Lycka till med din vovve :bow:

martha skrev:
Jag gillar blandisar själv och har haft och har fortfarande, din blandning kan dock vara lite lurig om man ser rasmässigt..rottisen är en ledarhård hund och bc en ledarvek(generellt) rottis en vakt/brukshund och BC vallhund, OM du har otur med din hund kan det bli en väldigt osäker individ eftersom den har raser som direkt motsäger varandra rent användarmässigt..har du tur kan du få en jättetrevlig hund....

Jag har två BC/Sch blandningar och en renrashund...Lycka till med din vovve :bow:

jo jag hoppas på att hon blir fin..DIVA ska hon heta..men sen beror det väl kanske på hur man uppfostrar sin hund hur den blir..hoppas jag :D

"sen beror det väl kanske på hur man uppfostrar sin hund hur den blir..hoppas jag "

tyvärr är det inte bara miljön, utan en kombination av arv och miljö som skapar individen. dessutom är de första veckorna i valpens liv de viktigaste, så kommer inte valpen från en bra uppfödare så skulle jag inte köpt hunden.

ang märkning så är det ju lag på det, men jag minns inte från vilken ålder.

visst kan du ge pedigree, men det är ett av de sämsta fodren på marknaden. lägger du till ett par hundralappar får du ett foder av betydligt högre kvalitet och utan onödiga färgämnen, spannmål och farliga konserveringsmedel. gå till djuraffären eller fråga vet.

Man kan tyvärr inte uppfostra bort instinkter. En vallhund vallar och en vakthund vaktar och en jakthnd jagar. Din hund har bara två raser, vilket jag tycker är bra, men de raserna borde inte korsats. Läste en gång att rottweilern är en hund som tar lång tid på sig att mogna och att bli vuxen och skarpheten som den rasen har kan hunden hantera. Korsar du rottweilern med tex bc så kan hunden bli skarp, men vek och hur bra uppfostran hunden än får så KAN den bli agressiv, just för att hunden inte klarar av rottweilerns skarphet. Jag personligen skulle akta mig noga för en hund som är skarp och vek! Fast en enbart skarp hund gillar jag, men trivs inte med en vek.

Men jag säger ändå grattis till din hund och jag önskar dig lycka till. Jag hoppas att du vet vad du ger dig in på och det blir nog bra. Håller med Mynta2 lite när hon skriver att det alltid blir ett jäkla gnabb om man köper en blandras och skriver om det här, lite trist. Samtidigt håller jag ändå med de som skriver att blandrasavel är fel. Och jag håller med Mynta2 om att vissa renrasig hundar inte borde avlas på. Själv tror jag inte att man kan gör så mycket åt det. De som avlar renrasigt som itne borde finnas kommer att fortsätta med det och blandraser kommer att fortsättas att finnas. Själv vill jag ha en renrasig nästa hund, en boxer eller något sådant!

Du kommer nog att få kämpa för att få en bra tik av din valp med tanke på raserna, men om du gör det och inte ger upp så blir hon säkert bra!

Diva är ett bra namn!

Fast jag har inget emot blandrasavel i princip, det är oseriösa "uppfödare" jag vill ha bort. Människor som ser snabba pengar i att kränga ovaccinerade valpar som inte är chippade eller avmaskade. Som inte finns där för köparen efter köpet, och som inte skickar med några skötselråd. Oavsett om det är av okunnighet och/eller ignorans.

Och det enda sättet att bli av med, eller åtminstone minska ner antalet sådana "uppfödare" är att inte köpa deras valpar, även om de är så söta och så friska och det är grannens fina hund som är pappan. Eller vilket som helst av de dåliga skäl som finns att köpa en sådan valp.

Men ALLA ser inte de dåliga skälen till att inte köpa blandrasvalp! Du kan inte omvända alla och ibland är det bara att konstatera att vi har olika åsikter.

Enya skrev:
Men ALLA ser inte de dåliga skälen till att inte köpa blandrasvalp! Du kan inte omvända alla och ibland är det bara att konstatera att vi har olika åsikter.

JAG ser inget fel i att köpa den här valpen nu..vaccination,chipmärkning,vet.besiktning och försäkring kommer ske redan på tisdagen efter vi har köpt hunden. Jag har haft många blandrashundar ända sen jag va liten och har inte haft problem...men men ni får ha era åsikter jag säger inte att ni har fel men jag har inte heller fel.... :p

Men förstår du vad jag försöker få fram? Att det handlar inte för mig om blandras eller renras, utan att man inte ska gynna och möjliggöra för oseriösa uppfödare.

Sen att vi alla har olika åsikter är en annan historia, jag kan ju ändå inte tvinga någon att tycka som jag....

Mela skrev:
ok...men men vi har gjort vårat val och vi litar på familjen eftersom vi känner dom...anledning till att dom inteär vaccinerade är för att dom inte har råd att vaccinera 14 valpar..men detta kan man fixa själv...inte svårt

Det här verkar inte seriöst. För varje valp de säljer får de väl in en viss summa som väl skall täcka kostnaderna. Eftersom de inte blir vaccinerade antar jag att de inte heller låter veterinärbesiktiga valparna innan leverans.
Och låta tiken ta om 14 valpar.....

Eftersom det bär en rottis inblandad, hur är HD-statusen på den?

Jag skulle dra öronen åt mig. Du skriver att du känner dem, men känner du till deras hundkunskap?

Mela skrev:
JAG ser inget fel i att köpa den här valpen nu..vaccination,chipmärkning,vet.besiktning och försäkring kommer ske redan på tisdagen efter vi har köpt hunden. Jag har haft många blandrashundar ända sen jag va liten och har inte haft problem...men men ni får ha era åsikter jag säger inte att ni har fel men jag har inte heller fel.... :p

Men hallå, läser du ens inläggen :crazy: Fattar du inte hur farlig hund du kan få när man korsat BC och Rottweiler?? Den värsta tänkbara korsningen....

Druvan skrev:
Men hallå, läser du ens inläggen :crazy: Fattar du inte hur farlig hund du kan få när man korsat BC och Rottweiler?? Den värsta tänkbara korsningen....

som sagt...det spelar ingen roll egentligen...hunden kommer endå :p
jag fattar vad ni tycker men det egentliga valet är ju mitt och JO jag läser inläggen men..testar man inte så vet man inte...OCH jag är villig att testa..tror inte det kommer att vara några problem...MAN BEHÖVER VÄL INTE STÄMPLAS SOM DUM FÖR DET??? :confused:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 085
Senast: Deluxe
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 154
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 385
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden