Övertalning?

Sv: Övertalning?

Alltså vänta nu.. Kanske lite OT, men är du verkligen 12 år?! När du skrev tråden tänkte jag mig en tjej i 18 - 19 års åldern, när jag sedan läste att du är tolv trodde jag jag hade läst fel!

Nå, tillbaka till ämnet. Jag tror inte det handlar om att din mamma inte vill att du ska ha en häst, utan att hon helt enkelt inte har råd. Och då hjälper inga övertalningar i världen.. Har inte läst igenom hela tråden (så jag vet inte riktigt vad de andra har svarat), men skulle du inte kunna höra om du får ta hästen på hel/halvfoder ett tag och se hur det funkar med ekonomin? Eller hyra honom en månad eller nånting?

För jag tror inte det är någon tvekan om att du klarar av honom, ni verkar trivas bra ihop, ni var fin på bilden! Jag tror som sagt att problemet sitter i din mammas ekonomi.

eccentric:
Haha, varför trodde du att jag var 18-19? 0:)
Jo, jag vet. Men alltså, hmm.. jag tror ärligt talat att vi har råd, vi är inte särskilt rika, men är det någonting man verkligen vill ha, så gör man vad som helst och behöver inte kosta på sig så mycket. Jag har själv räknat ut ungefär vad det kostar per månad, och eftersom att min mamma kommer vara delaktig i honom lär det vara okej med ekonomin, vi hade ju tre hästar innan, men då hade vi eget stall, egna åkrar vi tog hö och havre på.. Men det är ju det, ridskolor lämnar inte så troligt ut hästar på foder.. :/ Tack endå! :D han betyder allt för mycket för mig för att ge upp hoppet. <3

dilba:
Jadu, ekonomin inom ridsporten är nog något vi alla frågar oss själva om. :/

Senast ändrad av en moderator:

Du lät som mer mogen än en tolvåring när jag läste det du skrev i början:)

Men OM ni nu har råd, är du säker på att din mamma vill lägga ner varenda öre som blir över varje månad på din häst? (det är ju såklart möjligt att hon faktiskt vill det)
Det går inte att jämföra att ha en häst uppstallad med att ha hästar hemma på gården..:crazy:
Har du pratat med din mamma om det här? Vad säger hon?
Men om det är så tydligt att han inte trivs på ridskolan, finns det inte en chans då att du kan få prova ha honom på foder och se om han passar bättre som privathäst?

Tack? 0:)

Jo, det är klart. Det går inte att jämföra, antagligen ska jag stalla upp honom på ett billigt stall där de mesta ingår, dvs. fodringar och utsläpp blir ett måste. Jag vet att han trivs som privathäst, han har ju förendrats så, jag kommer ihåg förra vintern när han hade muskelinflammation, då tog jag honom till lilla privatstallet och borstade och satte på liniment, han var en helt annan häst! :3 Jag kan somsagt inte prata om ekonomin med henne nu då hon har vart sjukskriven i ca. en månad och vi har inte så gott om pengar just nu, menmen .. man vill ju inte ta knäcken på henne genom en häst :/

Lite fler bilder;
Obbe1.jpg

Obbe.jpg

namnls-2.jpg

-.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Eccentric:) Jag trodde också du var mycket äldre.

Du lät mer mogen än många andra 12-åringar som bara skriver *fniss* och missbrukar :rofl:-smileyn.

Nåt nytt på Obelix-fronten:)?

Jadu .. nu har jag börjat räkna på hur mkt jag kostar i månaden, dvs. så kan jag ungefär veta vad som skulle kunnas "tas" bort som t.ex inköp av kläder, telefonkort och annat. Kommer ju även sluta rida på ridskolan, de kostar 500 kr i månaden så det kommer ju isf. gå till hästapolle. Ska börja räkna ihop vad allt kostar nu och sedan visa modern min.

Guuud vad härligt det var idag! Slutade ju sköta hannoveranaren nudå, och som avslutning hade han huvudet i min famn när han låg ner och sov. Hel mysigt!

Jadu, just nu försöker jag bevisa för min moder att vi faktiskt har råd (x Går inte så bra, men eftersom jag har bestämt mig, han är tillsalu just nu och jag är ju jätte rädd att han ska säljas, om han säljs har jag bestämt mig för att sluta rida, haha, jo jag vet, jag är patetisk, men ni kanske förstår hur mycket jag verkligen älskar honom nu? (;

Men ungefär vad skulle det kosta då? (eligt din uträkning) Fattade jag rätt att du bor i Göteborg? isf är väl ingen uppstallning i det billigaste laget.. eller hade du redan hittat ett bra stall med lediga platser? Glöm inte oförutsedda kostnader som vetrinär osv.
Och att räkna bort mobilen kanske inte är så smart, om jag var din mamma skulle jag nog vilja att du hade en mobil med dig på uteritter och sena kvällar i stallet.

Sorry att jag låter negativ, jag hoppas VERKLIGEN att du kan köpa din drömhäst!

Ja, jag hoppas jag med!
Jag har räknat med detta första året; Inköpskostnad, spån, kraftfoder, grovfoder, stallplats, veterinärförsäkring, vaccination, hovslagare + ev. tappsko, höpåsar, burkar, avmaskning och annat, detta blir ca. 24096 kr utan inköpspris.

Jag hoppas ju på ett stall där det mesta ingår, finns tyvärr inga stall där foder och annat ingår i närheten, vill ju inte ha hästen en timme bort precis.. :/

Jag vill inte heller verka negativ, för jag hoppas också att du kan köpa den fina hästen, men har du verkligen räknat rätt? 2000 kronor per månad verkar väldigt lite.

Jag har mina tre hästar hemma och räknar inte med stallhyra. De kostar tillsammans 3425 kronor i månaden, dvs 1140 kronor/häst.

Hösilage 900 kronor
Betfor 110 kronor
Morötter 160 kronor
Linfröolja 125 kronor
Torv 810 kronor
Försäkring 600 kronor
Vaccinationer 150 kronor
Träckprov 70 kronor
Hovslagare 600 kronor

Hoppas att du räknat rätt!

Immer

Ja, jag tror det. Tänkte att "innan han kommer" köper man två månaders förbrukning av kraftfoder och hö, dvs. betalar man endas 2000 kr för stallplatsen och spånet om inte hovslagare eller annat ska inräknas.

Vad fin han va. Kollade på stall sidan som du uppgav och då står det så här:

Lediga boxplatser!!

I priset ingår in och utsläpp varje dag. Täckesbyte. Fyra fodringar per dag alla dagar i veckan. Alltså inga rullande scheman. Analyserat hösilage eller hö ingår. Visst kraftfoder samt spån finns att köpa på gården. Tilläggs tjänster kan köpas till som fullservice eller mockning enstaka dagar. Pris stallplats ponny 2000 kr/ månad inkl. moms, stor häst 2500 kr/ månad inkl moms.

och räknar man 2500/mån x 10 =25000
då det brukar vara biligare på sommaren så 2 mån till på det sen
sen +
spån
kraft
sen hovaslagare
försäkring
vet

och så här skrev du
Caboose

Jag har räknat med detta första året; Inköpskostnad, spån, kraftfoder, grovfoder, stallplats, veterinärförsäkring, vaccination, hovslagare + ev. tappsko, höpåsar, burkar, avmaskning och annat, detta blir ca. 24096 kr utan inköpspris.

Jag hoppas ju på ett stall där det mesta ingår, finns tyvärr inga stall där foder och annat ingår i närheten, vill ju inte ha hästen en timme bort precis.. :/

Men jag hoppas att du får honom för ni såg att passa bra ut på kortet !

Lycka till
från en som fått sin dröm häst :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Relationer Jag och min kille har varit tillsamman i två år och levt på distans hela tiden. Vi har pratat om att flytta ihop men vi har svårt att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 833
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 715
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 560
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar