Ja, jag har en genuin önskan om en massa saker men det blir ju inget mer än en önskan förrän jag faktiskt orkar ta tag i det
.
Jag och min make hade faktiskt barndiskussionen uppe i början av vårt förhållande då jag redan hade ett barn så tyckte han väl att det ju bara skaffa en till typ.
När jag då specifikt redogjorde för allt som jag förväntade mig av honom om vi skulle skaffa barn, typ att jag då väntar mig då att han gör minst hälften om inte mer i allt såsom att ta ut föräldraledighet, hämta och lämna på dagis, passa på natten, byta på, mata, osv osv. Så insåg han att det inte bara var att skaffa en till utan att det skulle innebära en massa jobb som han inte riktigt tänkt på att han skulle göra. Det blev att han vart nöjd med att bara ha bonusbarnet och han har ju hjälpt till bra mycket mer med henne än vad exet gjorde.
Jag tror att det bra om man har haft en utförlig diskussion innan man tar beslutet om att skaffa barn så man vet att man står på samma blad, att bara tänka att det löser sig och sen när barnet är fött upptäcka att man får dra det stora lasset då är det försent liksom. Rent praktiskt så är det svårt att ha tid för en häst första tiden även om man har en stöttande partner och du har tre så det gäller att se till att partnern förstår exakt vad som komma skall, såsom att denne kommer få vara hemma själv x antal timmar i veckan med bebis för du måste till stallet. Omvänt brukar det också skava, vet många nyblivna pappor som börjar jobba mer när bebis är född eller är på krogen med polare eller väljer att förlägga ett par kvällar i veckan på en hobby/gymmet vilket kan vara okej men oftast inte om det så att mamman alltid förväntas vara hemma och inte får ha egentid eller tid för sina egna hobbys i motsvarande grad.
Nu tror jag att du insett att det kanske inte den partnern du vill ha barn med och då är frågan hur viktigt är det för dig att skaffa barn och på vilka premisser?