Övertalning?

C

Caboose

Hejsan!
Nu är det så att jag har bestämt mig.
Jag SKA ha den häst jag alltid drömt om.
Obelix, som han heter har jag alltid älskat sedan första gången jag såg honom på ridskolan. Han trivs inte alls och har förendrats från en underbar familje häst till en elak en. Men, jag började sköta honom och med tiden har jag fått honom att lita på mig. Han och jag talar samma språk och förstår varandra på ett sätt som inga andra gör med honom. Vi är ett. Alla tjatar om att jag borde köpa honom, han behöver ett nytt hem med en kärleksfull person som älskar honom, och dom tycker att enda lösningen är jag. Visst, min mamma gillar honom jätte mycket hon med, men min pappa bor på Öland och har inte råd att betala för en häst som jag har i Göteborg då. Mamma ska antagligen flytta ihop med sin kille inom ett år kan jag tänka mig, men då kanske Obelix redan är såld, han behöver ju verkligen flytta.

Min mamma har ridit i hela sitt liv och fick sin första häst när hon var 11 år. Jag är nu 12. Jag rider i en 3+/5 och är en av de bättre i min grupp och jag har nu varit medryttare på en helgalen 6 årig hannoverare valack i ca. ett halvår men känner att jag inte orkar med hans brötighet, han ska vara jobbig med allt man gör, det börjar bli lite långtråkigt. Menmen.

Obelix är ett Dansk Halvblod född år 1996,

ObbeJag.jpg

jag och obbe på klubbtävling

avackraste.jpg

Så, min fråga är: Har någon något bra förslag på hur man övertalar sin mor att köpa sig en häst?

Vi hade tidigare hästar, men pga. skiljsmässa sålde vi dem :/

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övertalning?

Tänk på att det kostar att ha häst också.

Det ärinte bara att köpa utan det krävs ekonomi och planering också.

Jo, jag vet, jag har faktiskt räknat ut hur mycket det blir per år, då är i stort sätt ALLT inräknat, allt från utrustninginköp till försäkran och alla vaccinationer som han ska ha varje år.

Är det att HA häst hon inte har råd med eller är det att KÖPA den?

för om det handlar om att köpa hästen (och hon har råd sen), så går det säkert att lösa. särskilt om de på ridskolan tycker att du ska ha hästen, i så fall kan du skaffa ett jobb och delbetala den. dessutom kanske du kan betala av en del med stallarbete eller så.

det är nog svårt iofs vilken stor påfrestning fö ekonomin det är att ha egen häst. din mamma har säkert räknat på utgifter och inkomster redan.

kan du inte be om att få vara delfodervärd eller fodervärd tills ni har råd med en helt egen häst då? det är också en bra början innan man skaffar häst, för det är svårt att sätta sig in i hur mycket ansvar och tid det kräver...

ni ser jättefina ut på bilden.

roadkilled:
Ja, det kan jag ju säga att jag har. I skolan kommer jag inte ha så mycket läxor då jag jobbar flitigt på våra ett-pass där vi gör allt sådant :] Ja, uppstallning har jag räknat med och träningar kommer jag få gratis av min mamma då jag antagligen slutar rida på ridskolan då. :)

virra:
Jo, alltså det är ju det :/
Min mamma har varit sjuk nu i och fått vara sjukskriven i ca. en månad, så vi har ju inte världens ekonomi just nu, så jag vill ju precis inte knäcka henne genom att fråga om vi kan köpa en häst. :/ Jo, men det är ju det. Jag har slitit för denna hannoveranaren i ett halvår nu, hon som äger kommer dit och rider och åker hem, alla dagar i veckan. Dock får jag ju rida i bland.. Tack förresten :D

Senast ändrad av en moderator:

Alltså gud, jag tror jag blir lite smått kär i din intelligens ! :D ;)

Oh så hedrande:D Sällan man får höra sånt:angel:

En annan idé är att du gör upp med ridskolan om du kan ha honom ett X antal dagar i veckan så får han gå lektion resten. :idea:

den där hannoveranaren låter det som att du ska lägga ner. om du gör mest jobb och hon rider, vad är meningen då? för du får väl inte betalt?

lägg istället tiden på din sköthäst! jag är säker på att du skulle kunna komma överens med ridskolan om något, som att du får honom ett par dagar mot stall-arbete eller hjälpa till på nybörjarlektioner eller så.
det verkar ju som att du är bra för hästen och de borde väl vara glada över att den mår bra?

Ja, alltså jag är jätte glad över era ideér, men jag tror ärligt talat att ridskolan där jag rider inte skulle gå med på något sådant, fats .. jag är nog ganska negativ med sådant, men ändå :angel: :D

Höra kan du alltid!

Gjorde så med hästen jag ville ha. Hon skulle säljas pga att hon tröttnat. Sparkades och så. De begärde 35 000. Hade nåt/några år tidigare frågat om jag kunde köpa henne om hon blev till salu, men jag kunde bara erbjuda 20 000. Eller att ta henne på foder. Det vill de ej (foder) och när tiden gick och hon ej blev såld ringde de och fråga om jag ville köpa henne för 20 000 så nu är hon min:D Fungerar kanon som privathäst men det har vart/ är mycket jobb!

Det är ju inte bara att köpa häst även fast jag förstår att du gärna vill det. Tror du att din mamma överhuvudtaget har råd med en häst? Det är verkligen svindyrt!

Ja, precis sådär är Obelix! Fast jag vet ju, han är ju en helt annan häst inners inne. <3 Man måste kämpa för det man vill ha. Men hyrde du henne några dagar i veckan då? :) Eller vad man nu ska säga? Jag tycker att det är värt att kolla in min älskling på hemsidan; www.radaridklubb.se

Nje, jag vet. Ja, jag tror att hon har råd, har ju räknat ut hur mycket det borde kosta i månaden, om man inte får oturen som privathästen jag sköter just nu's granne fick; Hovslagare, försäkran, vaccination, hö för två månader framår och kraftfoderköp under samma månad :/

Tror det första i ditt svar där var menat till mej så jag svarar:D

Nepp de ville bara bli av med henne så fort som möjligt eftersom hon blev ännu värre så jag fick hem henne en dag efter att hon vart ute å tävlat:) Hade jag inte köpt henne hade hon hamnat hos hästhandlaren...

åH, vad hemskt. Där jag rider så är alla hästar till salu, men det är inte så många som vet om det. Obelix är en av ridskolans bästa hästar, så jag vet inte riktigt, han är ganska bra utbildad så ja .. Men jag är ju som sagt bara 12 år :o så jag vet inte om jag kan prata med ridskole chefen, hon kmr tycka jag är sjuk o_o

nej, det har du helt rätt i ;) men jag är en sådan där fegis som inte vågar prata så mycket med folk :3 haha .. :)

omen , vad ska jag säga då? :o
gaaH . men jag vet ju vad jag vill - jag vill ha honom. nu.
innan någon annan tar honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Relationer Jag och min kille har varit tillsamman i två år och levt på distans hela tiden. Vi har pratat om att flytta ihop men vi har svårt att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 833
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 715
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 560
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar