Övertäckning - vad blir följderna...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 685
Sv: Övertäckning - vad blir följderna...?

Hennes hästar är alltid lite smått ofräscha, alltid är det något, dem kan aldrig gå fullt ut osv. Och det är just det att problemen ofta sitter i rygg/nacke osv som får mig att fundera...
Kanske brister det kunskapsmässigt i ridning osv också, och inte bara när det gäller täckning?

LIA

Vad är en normalfrusen häst?

En som fryser vid samma punkt som de flesta andra hästar. Dvs inte jättetålig men heller inte frusen. Med "normal" menade jag som de flesta andra hästar är. Dvs att han inte sticker ut ur mängden.

Har du kallstall tycker jag absolut du ska ha täcke på en helklippt häst men är det runt 10 + inne behövs det troligtvis inte.

Jag förstår hur du menar och jag ställde frågan inte personligen till dig egentligen, utan bara rent allmänt.

En som fryser vid samma punkt som de flesta andra hästar.
Med "normal" menade jag som de flesta andra hästar är. Dvs att han inte sticker ut ur mängden.

När fryser "de flesta" andra hästar?
Även denna fråga är intressant tycker jag.

Största problemet som jag ser det ang. täckning rent generellt i dagens sverige, är att merparten som täckar över huvud taget har MYCKET liten koll på huruvida hästen fryser eller är varm eller över huvud taget hur det står till under täckena. Man drar slutsatserna utifrån hur man själv tänker och känner sig. Där slutar det i princip.

När fryser "de flesta" andra hästar?
Även denna fråga är intressant tycker jag.

Jag har ett fullblod som är pipig!
Hon fryser när det spöregnat och blåst timmar i sträck, eller när det faller blötsnö och blåser på.
I övrigt klarar hon sig bra, hon har gått naken större delen av denna sk "vinter";). Fryser inte det minsta vid minusgrader och att det snöar "normalt".
Dom klarar mer än vad man tror.

Så - hon är "fryslort" i mina ögon, men tänk vad hon ändå klarar sig bra naken;)
Lider däremot med vissa som gått med 300g innetäcke+ 300g utetäcke, oklippta, denna "vinter"(som mest bestått av plusgrader) för att matte tycker att hästen fryser. Det är nog snarare matte som fryser.

Mina 2 har nu 150 grams täcken på sig ute, eller det har dem alltid nu under våren,
vintern och hösten eftersom jag tycker tunna regntäcken är onödiga.
De regnar in och skyddar inte på det sätt jag tycker är bra.
Vi har en temperatur som går från att ligga på -1 grad upp till 7+grader (vinter).
och jag skulle aldrig lägga på ett 300-400 grams täcke på dem temperaturerna.
Nu har jag uppskrivet att båda ska ha på 300 grams täcke vid mer än -5 grader,
eftersom det blir hårdare i hagarna och hästarna rör sig mindre och de får ingen mat mellan 9-16 tiden.
Har aldrig sätt någon av mina frysa, unghästen kan svättas under våren och får då gå naken ibland.

Jag skulle aldrig ha innetäcke på någon av mina.
Vi har en temperatur i stallet som aldrig går under 9+ grader de kalla dagarna.
Och skulle de dra sig neråt har vi värmefläkt vi sätter på.

Vi har 2 st i stallet som har 300grams innetäcke på sina som de byter till varje dag.
Ute täckerna blir sen 400gram, och det är där jag inte förstår deras tankesätt.
De står i ett varmt stall med täcke, sen går de ut med ett 100 grams tjockare, värmer det lika bra på dem då?
Temperaturerna skiljer sig ju ganska rejält.
Det är väl ungefär som att slänga på ett 100 grams när de går ut?
Vet inte om hästar funkar som oss med - jackor inne värmer inte ute sen lika bra?

Vad ska man slänga på sen när temperaturen verkligen sjunker,
nu när hästarna går med 300-400 grams i plusgrader?

En som fryser vid samma punkt som de flesta andra hästar. Dvs inte jättetålig men heller inte frusen. Med "normal" menade jag som de flesta andra hästar är. Dvs att han inte sticker ut ur mängden.

*delvis knapplån

Jag skulle vilja påstå att en "normalfrusen" häst inte fryser alls förrän det blir neråt -30 om den är oklippt.
Kanske vid - grader om det blåser och regnar, vid dåligt skydd och lite mat.

Och att en helklippt häst har samma förutsättningar med ett tunnare vintertäcke.

Behövs mer så är hästen enligt mig frusen.

då får du räkna in att den aldrig får ha varit klippt, täckad eller borstad, och av en ras som är anpassad för kallare klimat så den verkligen har den päls som det är tänk från naturens sida!!

då får du räkna in att den aldrig får ha varit klippt, täckad eller borstad, och av en ras som är anpassad för kallare klimat så den verkligen har den päls som det är tänk från naturens sida!!

Märkligt :D
Jag har nämligen precis som Antiqua ett fullblod, som är halvklippt vintertid, och aldrig någonsin gått med mer än 350 grams foder ens när det varit -20 grader ute.
Normalt i minusgrader går han med 150-200 gram.
Och nej - han är INTE "sveriges mest ofrusna häst", det vågar jag garantera :angel: Har trots all skit jag ser här runtomkring i länet, ändå ett stort antal tack och lov sunda hästägarbekanta i min omnejd som inte heller de har behov av extra täcken baserat på ras.

Precis som Anqiqua säger så är det ju till 90% mattarna som tycker det är kallt när pälsen är lite sval under täcket på hästen. Eller om det känns ruggigt i luften ur människo synvinkel.

Argumentet huruvida den har varit klippt, borstad eller vilken ras, är tyvärr även det en myt som inte är förankrad i ngn som helst sanning i fråga om huruvida hästen fryser eller ej.

Senast ändrad:

Argumentet huruvida den har varit klippt, borstad eller vilken ras, är tyvärr även det en myt som inte är förankrad i ngn som helst sanning i fråga om huruvida hästen fryser eller ej.

Precis. Min har varit både klippt och borstad:D och är dessutom fullblod så hujedamej hon borde ha minst 700 g på sig:D

Skämt åsido, frysa eller inte, visst finns det hästar som fryser lätt, men jag tror det är en smula överdrivet faktiskt med alla täcken, dom tål bra mkt mer än man tror! Jag har täckat min mer förr för jag trott att hon frusit, men grejen är att hon är så otroligt mkt nöjdare utan täcken. Och inte fryser hon, om det inte är extremväder! Och då har jag ändå som sagt en piplisa;)

Ja jag räknade med en oklippt häst som är "normalpälsad"
Vissa fbl & hbl som är väldigt tunnpälsade är det självklart annorlunda med men majoriteten av alla ponny(raser), samt de flesta hbl (och fbl) klarar lätt av detta.
Om hästen är tunnpälsad så är det också oftast pga att den har blivit täckad, även om det självklart finns dem som är det av naturen sas.

Senast ändrad:

Kallstall har vi inte, det ligger nog oftast mellan +5 och + 10. Så inne tror jag han kommer klara sig utan.Jag har nog bara "följt med strömmen" när jag köpte ett stalltäcke skulle jag tro, det ses ju av många som någonting som bara "ska" vara med. (Som av mig igår)

Sen tänker jag mig att en "normal" häst (som borstas varje dag osv) klarar ner mot -20 utan täcke. Men min är helklippt och behöver ju någonting som fungerar som päls. Frågan är ju bara hur man räknar om mängd bortklippt päls till gram foder i täcket.

kanske skulle skrivit typ istället för ras, poänget är självklart att det finns hästar som inte får vinterpäls!!

och ska man då släppa ut dom i -30 bara för att "det ska en häst tåla"?

:crazy:

kanske skulle skrivit typ istället för ras, poänget är självklart att det finns hästar som inte får vinterpäls!!

och ska man då släppa ut dom i -30 bara för att "det ska en häst tåla"?

:crazy:

min har knappt ngn vinter päls att prata om men har aldrig sett honom frysa varken vid -30 eller vid regn i timmar och hullet är normalt eller kanske tillockmed ngt under så visst får man se från individ till individ.

jag vet inte alls vad jag ska skriva.

Senast ändrad av en moderator:

Helklippt, normalfrusen häst
Inne: 300g innetäcke.
Ute: 400g vintertäcke (utan innetäcket under) Under -10 så sätter jag på halstäcket också.

Jag tycker det fungerar bra och han har aldrig visat tecken på att vara varken för varm eller för kall.
Tycker ni detta räknas som övertäckning?

:eek: Äger vi samma häst? :rofl:

Problemet är att alla tycker olika. Om en fråga ställs hur tjockt täcke en viss häst behöver när det är si och så många grader kallt så kommer nästan alla svara olika. Tyvärr tycker jag det lutar för mycket åt ena och andra hållet. Antingen låter det som att två vintertäcken är lagom eller att hästen inte ska ha någonting alls. Eftersom ingen egentligen vet helt säkert när hästen känner sig aningen för varm eller kall så får man ta till sitt egna sunda förnuft och tyvärr saknar många det. Jag har täcken därför att min häst får ingen vinterpäls och jag vill slippa klippa henne. Men däremot har jag inte två tjocka vintertäcken utan jag försöker anpassa efter vädret men under vinterhalvåret går hon aldrig utan täcke. Om det är plusgrader har jag 200 gram. Hittills har det varit så varmt i västra götaland i år att jag bara använt 400 gram en dag.

Träffade en kvinna somvarit medryttare i ett stall (jag vet! jag träffa Lassie:p) där en tjej täckte sin häst ute som inne trots att det inte fanns behov. Det var hennes första häst som var nyimporterad o som hon var väldigt rädd om. hästen fick till slut en väldigt trist svampinfektion på huden o kunde inte ridas en period om jag minns rätt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 944
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka