Övertäckning - vad blir följderna...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 685
Sv: Övertäckning - vad blir följderna...?

Va hemskt :eek: :eek: De hästägarna måste ju vara lite tokiga...

Inte alls.
Det är ju ett utmärkt exempel på hur det oftast ligger till.
folk förstår inte, och vet inte, att skillnaden mellan yt temperaturen på hästens päls, och temperaturen innanför isolerande päls, vid huden, kan skilja sig så mycket som 10-15 grader beroende på omständighet! man har gjort mätningar där det i gassande solsken skiljde 20-30 grader utanpå och innanför pälsen!

när man då som människa lägger handen innanför täcket på hästen och konstaterar utifrån människo aspekt att "oh vad gosig och varm den är i sitt täcke- vad skönt!", så har man missat hur det står till innanför pälsen. Man har ingen päls, som människa så tanken existerar inte i ens värld.

dock vet jag inte ens om hälften ens har känt efter under täcket, eller ställt sig frågan på det sättet. tyvärr. :(

:bow:
Men du känner mig tillräckligt väl för att veta att jag faktiskt tar problemet allvarligt.
PL

nu fattar jag inte riktigt vad du menar men....

ja det finns hästar som inte har vinterpäls. alla jag vet har varit importer så hur dom haft det i "barndomen" har jag ingen aning om..

jag menar att bara för att hästen gått utan täcke hela sommaren och inte blivit klippt så betyder det inte automatisk att den inte behöver täcke på vintern eller när det regnar och blåser...

finns en del människor som tycker att man kan sätta ut en helklippt häst i snöväder och 10 minus.

kl

Fryser eller inte fryser. Rörelser eller hindrande av rörelser. Det jag funderar på när det gäller hästar som är täckade jämt är det här med solljusets inverkan på kroppen. Nu kommer jag säkert att få kommenterar om att människor och hästar inte är lika men det jag tänker på är att kroppar exponerade för solljus får fördelar jämfört med alltid påklädda kroppar. Skeletten kräver d-vitamin för att benen ska kunna fungera. Hur är det med hästar? Är det någon som har bra besked?

det har jag tänkt på också, men hästar är ju ute hela dagen, dom flesta människor är kanske ut en timme om dagen... plus att ben, hals och huvud sticker ut under täcket.

så jag tror inte det är nån större fara faktisk.

nu fattar jag inte riktigt vad du menar men....

ja det finns hästar som inte har vinterpäls. alla jag vet har varit importer så hur dom haft det i "barndomen" har jag ingen aning om..

jag menar att bara för att hästen gått utan täcke hela sommaren och inte blivit klippt så betyder det inte automatisk att den inte behöver täcke på vintern eller när det regnar och blåser...

finns en del människor som tycker att man kan sätta ut en helklippt häst i snöväder och 10 minus.

Jag vet mycket väl att många hästar inte har en tjock vinterpäls.
det innebär som sagt inte att de är oförmögna att sätta vinterpäls och är dömda till ett liv i misär pga att de fryser om de inte har tredubbla täcken.

Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att prata om att hästar släpps ut täckeslösa vind för våg och fryser. osv.
denna tråd handlar om ett överdrivet användande av täcken. Lager på lager, samt för varma täcken. Pga bristfällig kunskap hos folk. Den handlar inte om att hästar bör klara sig utan täcke punkt slut. Det har jag varit mycket tydlig med att påpeka dessutom, jag täckar som sagt och klipper min häst och har alltid gjort, inklusive tidigare hästar jag haft.

Jag vet inte varför du insisterar så envist på att folk påstår att de inte ska ha täcken över huvud taget? Varför är du så envist närvarande i sådana här täckestrådar när du samtidigt är så avogt inställd till de fakta och information som presenteras där?

Senast ändrad:

jag svarade ju egt inte dig alls, utan vita var det väl?? hon skrev att alla hästar klarar ner till 30 minus.

och då sa jag att inte alla hästar har förutsätningar för det. och det höll hon med om, och förklarade att hon menade hästar med riktig vinterpäls osv..

det var du som hängde upp dig på att du minsann hade ett fullblod som inte var frusen eller vad det var du skrev...

så jag förstår inte vad du bråkar om?

jag bråkar inte om ngt. jag för en diskussion utifrån vad andra deltagare bidrar till i sina inlägg. Antiqua lade en kommentar om att hon hade fullblod - och jag kommenterade att det har jag också.

utöver det bemöter jag bara dina påståenden runt hur det funkar, med vad jag vet om täckning och övertäckning av hästar. samt ställde en fråga till dig varför du oftast i de flesta trådar har en sån avog inställning till diskussionen runt detta ämne bara. det är allt.

jag vågar påstå att procenten av folk som anser att man sätter ut en helklippt häst utan täcke i tio minusgrader är extremt marginell för att inte säga näst intill icke-existerande, i jämförelse med antalet som anser att hästen ska ha 500 gram foder på sig för att årstiden kallas "vinter" rent generellt i kalendern.

Senast ändrad:

Våran spanienimport frös som tusan första vintern o fick då täcke vid behov( självklart bara utomhus) har numera en rejäl vinterpäs.
PL

Men överdiver man o tror att hästen dör så fort den ser ut att frysa det minsta så är det självklart att den aldrig anpassar sig till klimatet.
PL

En sak undrar jag över betr täcken. Hur många kollar sina hästar utan täcke, och först därefter lägger på täcke om så behövs?
Inte ens hästar dör om dom skulle råka frysa någon gång, och nog verkar det för mig som att man ofta täcker "för säkerhets skull".

Det folk saknar nu för tiden är nog någonting som kallas sunt förnuft.
Det kanske håller på att försvinna?

Men å andra sidan kan jag inte säga att jag är helt oskyldig i frågan, då min häst står med täcke på sig mer eller mindre dygnet runt. (Nu alltså och bara ett tunt täcke)
Anledningen till detta är för att stallpersonalen vägrar ta på hästarna täcke så tyvärr måste min stackars pålle ha på sig det även nattetid. Tack o lov så är stallet lite småkyligt.

Har aldrig själv mött en sådan extrem övertäckning... Men man kan ju tycka att sunt täckeshyffs ingår i vad man ska lära sig innan man köper en egen häst. Därmed inte sagt att man ska lära sig allt, men lite behöver man ju kunna!

En annan konsekvens är att,åtminstone mina killar, tar av sig täckena i hagen, antagligen biter de sönder bogspännet eller hur de nu gör men tom en tunn fleece var tydligen för mycket för gubben så trasigt bogspänne o nertrampat lerigt täcke. Blir ibland lite sur när folk härinne klagar på oss med "lösdrift o naturlig hästhållning" o insinuerar att det har med ekonomi att göra. Vet inte hur många gånger jag fick laga täcket förra vintern efter att han slitit av spännena o tagit av det. Så nu undviker jag att täcka eftersom det inte uppskattas av hästen helt enkelt.

Passar på att vara lite ego och slänger in en fråga om mitt tänk...frågan är inte bara till Mackan.

Köpt nu ett regntäcke med ett högt värde av andasfunk. med endast flisfodring som han i nuläget står med ute och inne.
Innetempen brukar ligga på ca 5 plus om det är runt nollan ute som nu.
Pållen är oklippt och det är tänkt att jag ska ha ett ylletäcke under om det blir över ca 5 minus och då bara ha ylletäcket inne.

Kanske ska tillägga att hästen har haft och har nu elichias....blir snabbt kall i muskelatur men lika snabbt varm vid arbete-rörelse och han är en "rörlig" häst ute i hagen. Ej fri tillgång till hö ute men hö vid 2 tillfällen och ca 7kg vid inskläpp vid 19 och utsläpp ca 07.00

Sen om jag klipper (hals-mage-ej rygg)- vad skulle du och ni andra i tråden rekomenderat.

Senast ändrad:

Passar på att vara lite ego och slänger in en fråga om mitt tänk...frågan är inte bara till Mackan.

Köpt nu ett regntäcke med ett högt värde av andasfunk. med endast flisfodring som han i nuläget står med ute och inne.
Innetempen brukar ligga på ca 5 plus om det är runt nollan ute som nu.
Pållen är oklippt och det är tänkt att jag ska ha ett ylletäcke under om det blir över ca 5 minus och då bara ha ylletäcket inne.

Kanske ska tillägga att hästen har haft och har nu elichias....blir snabbt kall i muskelatur men lika snabbt varm vid arbete-rörelse och han är en "rörlig" häst ute i hagen. Ej fri tillgång till hö ute men hö vid 2 tillfällen och ca 7kg vid inskläpp vid 19 och utsläpp ca 07.00

Sen om jag klipper (hals-mage-ej rygg)- vad skulle du och ni andra i tråden rekomenderat.

det går inte att ge mer än reflektioner som svar, eftersom bara du vet hur varm han känns under täcket under beskrivna förhållanden, och hur han reagerar pga erlichiasen rent allmänt. Jag tycker dock det låter ganska vettigt. fleecen erbjuder ett värme foder men är inte särskilt tjockt -det borde räcka ypperligt.
Ylle varianten verkar även den sund. Ylle värmer väldigt bra men tillåter fortfarande värme att komma ut väldigt bra, (om man inte täpper till med ett täcke över som ej andas lika bra förstås).

jag klipper som du tänker göra sen många år tillbaks, och har haft fleecefodrade utetäcken vintertid utomhus ner till ca -10 grader. I plusgrader har han gått med ofodrat. De släpper ut mkt lite värme via halsen, och nyckeldelarna som släpper ut värme, dvs rygg, länd och kors, är fortfarande oklippta, vilket gör att skillanden mellan oklippt och klippt i den version du beskriver, är mycket marginell. Det som håller honom lagom varm oklippt bör funka ypperligt även med den klippningen.
du verkar ha bra koll på hur foder och rörelse spelar in i ekvationen, tycker det låter sunt. När man sticker in handen under täcket över korset, skall hästen ej vara mer än mkt svagt ljummen - alternativt svalare än ljummen. EJ varm. Anledningen till detta är för att yttemperaturen där man känner på pälsen EJ är samma som inne vid huden - där det är betydligt varmare, vilket återspeglar hästens verkliga temperatur....

Senast ändrad:

vid plus 200 gram vid minus 3-400 gram.

Tycker att det låter lite väl mycket fodrat, jag försöker att hellre låta pållen vara lite mer sval än varm då han ganska tydligt ändå visar genom att lämna hö om han blir för varm...men tack för förslaget :)

Tack snälla för ett mycket väl motiverat välskrivet inlägg :bow: känns bra att höra att det finns fler som tänker som mig.

Svårt det där med täcken, skydd mm...känns som man e som en hönsmamma ibland :crazy:
Sen som du skrev...hur sjutton ska man veta hur ett sjukt djur känner sig.
Man kan bara gå efter magkänslan och vara extra lyhörd över beteende mm.

Måste lägga mig i lite, tycker att det finna många som övertäckar sina hästar,Har själv ett fullblod som skulle kunna gå utan täcke ända upp till -20, nu gör hon inte det. Har märkt att hon kan frysa om det blåser och är fuktigt. verkar som fukt och blåst är värre för hästarna än själva kylan.
har en lite kanske tokig teori, som jag inte har några belägg för, nämligen, Om man täckar en häst för mycket, så blir den mer frusen. Normalt när en häst blir kall, reser den håren, men med täcken kan den inte det, speciellt om täcket är tungt. Hästkroppens naturliga reaktion borde vara att producera mer hår. En cm luftspalt, värmer mer än något täcke.
Sen har jag en fundering kring klippning. Enligt vad jag har fått lära mig så håller hästen sig varm genom att röra sig, halsen håller den alltid varm, men kan inte hålla njurpartiet varmt, Varför klipper man då det partiet, dom svettas ju sällan där heller.
Om man inte vill att hästen ska sätta så mycket päls, då tror jag på en nattlampa i stallet, märkte att när vi fått en sådan, började hästarna fälla mycket tidigare. Likaså, växte håret mer på de hästar som alltid var täckade i stallet. På våren när det börjar bli ljusare, och solen kommer behöver hästarna sol på kroppen, för att bilda någon vitamin, tror att det är K, om man då har dom täckade hela tiden, hur blir det då?
Bara funderar, eller så är jag bara tokig?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 944
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka