Övertäckning - vad blir följderna...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 685
Sv: Övertäckning - vad blir följderna...?

blir inte hästarna svettiga då? :crazy:
jag märker iaf väldigt snabbt om hästen har för varmt täcke, dom blir klamma..

givetvis är det en belastning att vara för varm hela tiden, men moderna täcken väger ju nästan ingenting, så har väldigt svårt att tro att hästarna skulle bli skadade rent fysisk av att ha täcke.. det ligger nog andra orsaker bakom skadorna.

Jo de väger nånting. När det har regnat en hel dag väger de ännu mer.

Jag är väldigt emot "täcka tills hästen svettas för att man ska slippa klippa igen" och "börja täcka i augusti för att hästen inte ska sätta päls och därmed sen ha vintertäcke i oktober" som vissa går efter.

Såg ett täcke på 600 g, ett innetäcke?! Vem lägger på så mkt på sin häst? Kan aldrig tänka mig att det behövs så mkt till nån häst.

Jag täckar aldrig mer än vad som behövs.

Har 3 övertäckade hästar i stallet just nu. Vi har här +5 & 10m/s så min häst går med fleecefodrat regntäcke. Han har ganska tunn hårrem o inte förrens det blir minusgrader sätter jag på mitt vintertäcke 250 g. I boxen har han fleecetäcke under natten. Men har sedan 3 ponnyer i stallet. Den ena, en 91:a, oklippt står med termotäcke på inne (350 g) när medeltemp i stallet är runt +10 grader. Sedan på dagarna tar de på honom ett fodrat regntäcke. Vissa morgonar är han helt svett under innetäcket. Då jag tog hand om honom en kortare period sumpade jag innetäcket o tog ett vanligt fleecetäcke o upplevde en mkt trevligare o bärigare häst.

Den andra har 3 tjocka fleecetäcken på sin häst nattetid. Sedan på dagen slänger hon på ett vintertäcke (250g). Hästen går alltså med 4 täcken på sig...

O den sista är väl kanske inte övertäckad men står 24/7 med sitt utetäcke på sig. Fodrat regntäcke med hals. Täckt av lera som hästen står med hela dagen o natten. Tjejen har 2 hästar till, o tro det eller ej, men alla har utvecklat eksem...

O för den som bryr sig, :smirk:, ja, jag har försökt prata med ägarna men det vill sig inte till o lyssna.. :cool:

kanske skulle skrivit typ istället för ras, poänget är självklart att det finns hästar som inte får vinterpäls!!

och ska man då släppa ut dom i -30 bara för att "det ska en häst tåla"?

:crazy:

Vem har pratat om det? :confused: Jag täckar och klipper min häst -det har mycket litet att göra med huruvida jag anser att många som täckar kan aldeles för lite och orsakar hästen obekvämheter i missriktad välvilja.

Vilka raser eller typer menar du inte sätter vinterpäls trots att de ej har täckats från tidig ålder/många år?

vi kan ju vända på det? ska man lägga på täcken "för att man tror"?

Senast ändrad:

men dagens täcken är ju inte tunga. inte ens täcken med 400g foder väger särskilt mkt, iaf inte om man köper såna som är av bra kvalite. så det låter väldigt osannolikt att hästen skulle få problem pga täcket är för tungt, är som att säga att jag kommer få ont i ryggen av att ha vinterjackan på mig. däremot kan jag tänka mig att täcken som sitter dåligt och utetäcken som är tunga av vatten och sen lämnas på hela natten kan skapa problem.

*delvis knapplån*
Jag upplever att täckena väger mkt. Ett täcke är ju inga problem och påverkar nog inte så mkt, men de som har flera utetäcken på varandra kan vag förstå får det tungt. Jag tycker moderna täcken brukar väga rätt mycket ändå när man känner på dem, mkt kraftigare tyg och fodring än en vanlig jacka.

På ett stall där jag hjälpte till förut hade två av hästarna fem (5!) täcken samtidigt. (2 st ulltäcken, 1 termo + 2 utetäcken) för att de sov i utebox. Det var ju extremt, men det var verkligen tungt.

Helklippt, normalfrusen häst
Inne: 300g innetäcke.
Ute: 400g vintertäcke (utan innetäcket under) Under -10 så sätter jag på halstäcket också.

Jag tycker det fungerar bra och han har aldrig visat tecken på att vara varken för varm eller för kall.
Tycker ni detta räknas som övertäckning?

Nä det motsvarar nog ungefär den päls du klippt bort, så det är inte övertäckning. Lagom om du frågar mig, på en helklippt häst. Det är när man tar täcke på täcke på täcke som jag tycker problemen börjar uppstå. Samma sak när hästen överhuvudtaget inte är klippt och ändå täckas med flera lager. Eller när man inte täckar av när det blir vår...

En häst i mitt stall höll på att kollapsa när han stod i solen i hagen i april med vintertäcke på. Slutade äta och dricka och stog och svajade. Efter ca 20 min utan täcke i stallet var den pigg igen.

I plusgrader då hästen normalt inte reser sin egen päls mot kyla, funkar även ett regntäcke bra, det blir varmare under täcket.

i minusgrader är det en ganska dålig ide att ha enbart regntäcke. täcket trycker ner pälsen som hästen annars skulle resa för att isolera mot kylan, men erbjuder inget som värmer i utbyte. med andra ord så motverkar man det man försöker åstadkomma.

Nej täcket i sig blir ju iskallt, det kan ju inte värma. Den kylan går över till hästen.
Täcket varken värmer eller kyler i sig. Däremot håller det det av hästen uppvärmda luftlagret kvar vilket isolerar. Dra på dig ett regnställ en kall och blåsig dag så förstår du.

En sak undrar jag över betr täcken. Hur många kollar sina hästar utan täcke, och först därefter lägger på täcke om så behövs?
Inte ens hästar dör om dom skulle råka frysa någon gång, och nog verkar det för mig som att man ofta täcker "för säkerhets skull".

LIA

hihi :rofl:

Okej, åter till ämnet som jag tycker har dött av lite :smirk:

nog verkar det för mig som att man ofta täcker "för säkerhets skull".

det är väl just en av huvudpunkterna som tråden handlar om, som jag ser det.

Det är väl en sak att vi människor täckar utifrån en del behov och önskemål vi har själva kan jag tycka. Jag sticker inte under stol med att jag både täckar och klipper min häst pga mina egna behov i mångt och mycket. Jag vill att det skall vara lättarbetat, smidigt och praktiskt att sköta och rida hästen osv.

Dock är det min förbannade skyldighet att hästen trots detta är så komfortabel som bara är möjligt. Dvs det är min skyldighet att ha både kunskap och koll gällande hästens välbefinnande och behov, under omständigheter jag ställer den under.
Till den komforten hör bland annat passande täcken och ej övertäckning.

Senast ändrad:

Det där med "förbannade skyldighet" håller jag helt med om (inte bara beträffande täcken).
Men varför är det så många som inte lever upp till den skyldigheten?

För några år sedan, under en körträning på ett av våra mer kända hästställen, stod en häst ensam och hängde i ett frimärke med 2 (två!) täcken på sig, och det var under stekheta sommardagar. På vår fråga till ställets ansvarige, fick vi svaret att det var hästens ägare som ville ha hästen ridklar, då hon någon gång per vecka kom dit för att rida. Efter våra upprörda kommentarer lovade ansvarige att ta kontakt med ägarinnan och kräva "avtäckning". Hoppas att det blev så.

Jag börjar mer och mer luta åt hästkörkort (inte under Ridsportförbundet), trots att jag egentligen inte alls gillar pålagor.

LIA

Det där med "förbannade skyldighet" håller jag helt med om (inte bara beträffande täcken).
Men varför är det så många som inte lever upp till den skyldigheten?

Jag vet inte. :( Det jag upplever främst är att med mer och mer "gemene man" som har häst idag jämfört med för 20 år sen, så har även en inställning i form av förvisselse att man "redan kan och vet" infunnit sig. Iallafall upplever jag det så. Att folk idag är ganska nöjda med vad de vet, eller tror att de vet, och inte är så intresserade av att ta in möjligheten att det finns mer att lära eller att de inte vet det de tror de vet. själva intresset eller ödmjukheten inför möjligheten att det finns mer att lära, är mindre, - eller mindre medvetet på ngt sätt.
Jag vet inte om det är sant, men jag upplever det här väldigt starkt runtomkring mig. Man gör saker för att andra man ser upp till gör på ett visst sätt - och man ifrågasätter inte utan nöjer sig med det och är förvissad om att det är rätt punkt slut, och därifrån kör man bara på helt enkelt. Alternativt man reflekterar inte över huvud taget särskilt mycket, utan utgår från sina egna mänskliga behov och applicerar på hästen kort och gott.

Jag börjar mer och mer luta åt hästkörkort (inte under Ridsportförbundet), trots att jag egentligen inte alls gillar pålagor.

Jag håller med. Just i denna specifika fråga ang. övertäckning: När Djurskyddet tar upp övertäckning som en paragraf på sitt bord inför framtida lagstiftning, vilket de gjorde nu i våras, då har det gått ganska långt. LIkaså att massörer, ET's och veterinärer börjar höja frågan visar att problemet är gravt och utbrett. Det är för övrigt bara att vända sig om här i länet där jag bor, som är ett av sveriges häst tätaste. där är syner snarlika den du beskrivit vardagsmat.

Senast ändrad:

På elementen står det: Övertäckning medför brandfara!
PL

:rofl::rofl::rofl:
Ett-noll till dig, Peter! Fast egentligen ska vi nog inte skratta åt täckesproblemet. Ta en termometer och lägg den mellan hästens rygg och täckena några minuter så ser ni ganska snart att det där med brandfara inte är helt galet. Mätte en gång på hästarna i ett stall jag stod och på flera av dem var det 50-60 grader närmast huden. I stall med 12 hästar och plusgrader inne året runt stod en del med 3 täcken på inne. En del av dem inte ens helklippta...

Mätte en gång på hästarna i ett stall jag stod och på flera av dem var det 50-60 grader närmast huden. I stall med 12 hästar och plusgrader inne året runt stod en del med 3 täcken på inne. En del av dem inte ens helklippta...

Va hemskt :eek: :eek: De hästägarna måste ju vara lite tokiga...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 944
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III