Övertäckning - vad blir följderna...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 685
Sv: Övertäckning - vad blir följderna...?

*delvis knapplån*
Jag upplever att täckena väger mkt. Ett täcke är ju inga problem och påverkar nog inte så mkt, men de som har flera utetäcken på varandra kan vag förstå får det tungt. Jag tycker moderna täcken brukar väga rätt mycket ändå när man känner på dem, mkt kraftigare tyg och fodring än en vanlig jacka.

På ett stall där jag hjälpte till förut hade två av hästarna fem (5!) täcken samtidigt. (2 st ulltäcken, 1 termo + 2 utetäcken) för att de sov i utebox. Det var ju extremt, men det var verkligen tungt.
Min kompis hade 3 eller 4 täcken o en halskrage på- inne som ute:eek:
Dessutom hade ett täcke resår i fronten.
Försökte stoppa in handen vid manken:mad: å vad hårt det satt- tvångströja.
Hästen tappade manen flera vintrar på raken. Min teori var att den fick "blodstopp". Hennes Vet. sa att det var pga allergi.

Sen fick även!!! denna häst konstiga skakningar o ägaren blev beordrad att höja högivan o ge mer betfor.
Hon hade ngn konstig teori om att den skulle hållas slimmad o gav 6 kg havre- fast den inte ens var igång.

Mina hästar säger till om de är för varma:D
DÅ o endast då - rullar de sig.

Sv: Övertäckning - vad blir följderna...?

DÅ o endast då - rullar de sig.

O jävlar, måste genast raka unghästen - han rullar sig på tok för mycket :D

(oklippt nybliven fyraåring som aldrig i sitt liv har vart täckad eller frusen i hagen)

Tillägg till TS:
(vet inte vad det är för nummer): Hästen kan få feber!

Min lille pojk fick i all väl mening ett tunnare termotäcke (köpt på tiden då gram inte fanns) över ryggen när han kom hem efter 2 veckor boxvila på uppvärmd (jag fick ju ta av mig ytterjackan när jag hälsade på) klinik efter hovskada. Betydligt kallare i vårat stall, spec när den andra hästen inte var inne och han hade fortsatt boxvila. Dessutom var hästen mager som ett staket (svår att hålla i hull i början) så vi ville inte han skulle tappa ett gram mer.

Bara ngn knapp timme senare var hästen lite hängig men tempen skulle ändå kollas (väldigt nog att han inte fick någon som helst feber pga hans skada). Vi blev vettskrämda när pålle hade flera grader högre temp än vanligt o sprang in o ringde ägaren (en hästvan typ). Hon sa åt oss o ta av täcket o kolla igen om en liten stund. Mycket riktigt blev pålle pigg o glad tempen gick fort ned ;)

Där visades komfortzonen på 20 grader rätt bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 944
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka