Övertäckning - vad blir följderna...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 685
Sv: Övertäckning - vad blir följderna...?

blir inte hästarna svettiga då? :crazy:
jag märker iaf väldigt snabbt om hästen har för varmt täcke, dom blir klamma..

Men det är ju ganska stor skillnad på häst & häst :)

Min häst ex svettas inte/knappt ens när man galopptränar i solgasset på sommaren, medan en annan häst i stallet svettas av att skrittjobbas, helklippt på vintern. :p

Så, jag tror som någon skrev att det måste ha gått väldigt långt om hästen börjar svettas av att ha för varmt täcke..

Vi hade en häst som hostade till synes utan anledning. Jag fick höra nyss från en foderexpert att detta var vanligt i år och att detta troligen berodde på vitaminbrist (A o D) till följd av att häsen inte fått tillräckligt med solljus både tilll följd av att det har varit en solfattig sommar och att den har varit täckad mycket. tyckte först att det lät lite hokuspokus, men hästen slutade hosta nästan på en gång en fick extra vitaminer. Ska tilläggas att de andra inte hostat och har inte heller haft täcke så mycket. Säger inte därmed att mycke täcke=hosta för alla men det verkar vara många som fått den effekten i år...

Hummm, det där kan stämma...! Jag har en kompis som klär sina hästar i täcken året om o hon ringde härisist o berättade så bekymrat att hästarna börjat hosta illa!:( Kanske en punkt jag bör nämna för henne!:idea:

En sak som jag funderar över är regntäcken. Finns ju inget kallare täcke, varför sätter man på det när man vill att hästen inte ska frysa, speciellt klippta hästar.

jag har mina täckta, inne & ute. Den ena är alltid täckt på vintern just pga muskelproblem/stelhet, och ja jag har ET på honom så vi har pratat om det. Har då ylle täcke längst in, andas juh, och thermo master rain över. Likadant inne men ett thermo master indoor över. Nu har vi inte så dövarmt i vårat stall & "bara" 7 hästar. Den andra är inte å känslig som valacken, hon luftar sig ofta.
När det är kallt har jag Thermo master outdoor + regn täcke över på båda. Jag har inte märkt av någon onda, snedhet på nån av våra hästar.

Helklippt, normalfrusen häst
Inne: 300g innetäcke.
Ute: 400g vintertäcke (utan innetäcket under) Under -10 så sätter jag på halstäcket också.

Jag tycker det fungerar bra och han har aldrig visat tecken på att vara varken för varm eller för kall.
Tycker ni detta räknas som övertäckning?

Senast ändrad:

kl

En annan fundering ang det här med täcken, har täcken ute och inne vintertid på min stora häst, ponnyn har bara täcke ute om det är lovad kraftig nederbörd under dagen, och inne (fleece) om den blivit blöt ute under dagen.

Men till saken hör att ponnyn har så fruktansvärt tjock päls, så dagar som det blivit nu, men plusgrader, ponnyn mår alltså riktigt illa, vill inte röra sig öht.
Brukar klippa undersidan av halsen för att hålla lite svalare, men jag skulle nog nästan behöva klippa hela.
Har alltid varit svår att jobba med, sommar som vinter om det är varmt, alltså varmare än vad hästens päls har tänkt sig att det ska vara, som nu verkar pälsen vara anpassad till -5 - -10 grader eller nått sådant, för allt över det gör ponnyn helt matt.

Det blir ju egentligen samma sak som att övertäcka, pälsen alltså, att det är för tjock.
Blir den genomblöt tar det flera dagar, trots fleecetäcke på natten, innan den är genomtorr.

Hur gör man med en sådan häst?

Kom bara på det mitt i det här med övertäckning och att de blir för varma.

Håller för övrigt med om att alldeles för många övertäckar sina hästar!! Vill hellst inte ha på mina alls, men min mamma tycker att det ser så illa ut när storhästen inte har täcke vintertid så jag har ett fodrat regntäcke för att behaga henne lite ;).
(dessutom regnar det ju nästan varje dag ändå *pissväder*)

På den tiden vi klippte våra hästar hade vi aldrig ngt innetäcke, stalltemp låg runt 5 grader på vintern.
PL

Men inne har ju inte hästen samma möjlighet att röra på sig och på så sätt hålla värmen. Och fri tillgång på grovfoder innomhus är nog inte möjligt för de flesta. Är inte ett täcke nödvändigt då?

Men inne har ju inte hästen samma möjlighet att röra på sig och på så sätt hålla värmen. Och fri tillgång på grovfoder innomhus är nog inte möjligt för de flesta. Är inte ett täcke nödvändigt då?

Så länge inte stallet är dragigt och hästen är jättefrusen så behövs det knappast täcke inne.

En sak som jag funderar över är regntäcken. Finns ju inget kallare täcke, varför sätter man på det när man vill att hästen inte ska frysa, speciellt klippta hästar.

Hur menar du med det där?

Regntäcker är ju bara till för att skydda mot regn (och blåst).
Det håller kylan borta mao.

Om jag vore du skulle jag halvklippa (El vad det nu hette - när man klipper hals, mage, därbak) om hästen är varm av sin egen päls.
Den klarar sig säkert bra utan täcke om även om den klipps så.

En hästs normala ämnesomsättning fixar det utan vidare så länge det är plusgrader. visst kan det finnas undantag men de flesta hästar även klippta mår bättre utan täcke inne.
PL

Det visste jag inte men alltid kul att lära sig något nytt!

Jag vet en häst som kommer sluta ha täcke inne... :angel:

*kl*

Tråkigt med övertäckning! Sen är det ju alltid så svårt att sätta riktlinjer i sånna här fall eftersom alla hästar är olika. Min ponny är oklippt, men har inte fått särskilt mkt vinterpäls eftersom jag haft henne täckad hela hösten (av just den anledningen att slippa klippa). Men jag tyckte iaf att det skulle räcka med att fleecefodrat regntäcke men hon kom in och liksom skakade i hela bekdelen och bakbenen flera dagar i rad så jag lät henne ha inetäcket (fleece) under också och sen dess verkar hon hålla värmen iaf...

Senast ändrad av en moderator:

Okej, men du har innetäcke till din ponny? För det är mest det jag funderar över just nu. Om jag ska ha ett eller inte (lutar mot inte)... För tillfället har jag bara ett vintertäcke och det är det han använder just nu varje dag. Hade ett till men det skavde på bogen så det ligger på hyllan nu. Ska i framtiden köpa ett mindre fodrat "övergångstäcke" som jag kan ha när det är bara några få minusgrader.

En kompis täckar sin häst väldigt mycket. Men den kanske är extra frusen, det vet jag inte.. Men den är lite i överhull och har fri tillgång på grovfoder och går ändå med dubbla täcken om det är under -5... Dock så verkar inte hästen tycka att det är för varmt. Och jag vågar inte riktigt lägga mig i, men jag kan tänka mig att det räknas som "övertäckning".

Mmm, alltid känsligt o säga till andra om sånna saker. Jo, min har ett tunt fleecetäcke inne. Hon är ju som sagt inte klippt men har inte så mycket vinterpäls direkt. Men min är ganska smal också så det kan ju vara därför hon fryser lite xtra...

Okej, jag ska prova att ha min helt naken på nätterna, men blir han kall så får han nog ha ett tunnare innetäcke på sig...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 944
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka