Överskattade eller underskattade

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 173
  • Visningar Visningar 16 221
Sv: Överskattade eller underskattade

Din reserv var ju ingen dålig hingst det heller det kan nog bli bra skulle jag tro. Vad var det för sto du hade?

Chapman hade en placering i lätt A hoppning (och en i lätt B) med Rolf-Göran Bengtsson 1988.

Att Caracas är mer intressant idag än Abbe tycker jag inte är konstigt. Caracas var ju själv placerad i msv i hoppning, dressyr och fälttävlan, hans mamma gick svår hoppning och han kom från en hingstlinje som varit framgångsrik i generation efter generation och är det fortfarande (Max och Tip Top).

Någon som har koll på ifall någon annan godkänd hingst har placeringar på minst medelsvår i alla tre diciplinerna?
Icke godkände Chabloon hade det, trots det blev han märkligt nog aldrig godkänd:mad:

Tänka sig att jag har en Bonaparte-häst, med Abbe dessutom bak :angel: Och jag skulle faktiskt tro att Bonaparte var underskattad, det finns få ston efter honom, jag träffar sällan någon som vet vem han är.
Men hon är en sån genom ärlig häst som alla vill ha, hade hon tagits tidigare hade det varit en häst för de högre klasserna utan tvekan.

Hur är det med Boltarna, hur är Torboldt, RoteBoldt och Humboldt släkt, jag vet att Rote är Humboldts son, men Torboldt?

Visst har du rätt Caracas är mer intressant, det var inte det som retade upp mig utan sättet som det framfördes på man kunde faktiskt tro att mitt sto skulle tas ur avel just bara för att hon hade Abbe i stamen. Troligtvis menade personen inte heller så. Även om Abbe nu inte var någon stjärna hade han nog sina förtjänster han också. Men det är klart idag är han ju helt klart inte den typ av häst man vill. Jag vet att mitt sto är bra och har fått trevliga avkommor men att dömma henne på grund av hennes morfar tycker jag inte är rätt.:(
Det här med Corso är det sant att han hade många avkommor med just tungfel. Är det någon som vet mer om Corso för där känner jag inte till något annat än att han skulle varit svart. :confused:

Jag har faktiskt inte hört talas om någon annan godkänd hingst som skulle vara placerad i alla tre diciplinerna men vi kan ju ha missat någon på vägen. Någon annan som vet? placerad i Msv alltså.

Allt jag känner till om Corso är att han lämnade goda hopphästar. Är inte så gammal att jag träffat avkommor till honom.

Vad gäller Abbé har jag vid tillfälle beskrivit honom som en mindre traktor:crazy: Jag kan tillägga att hans syster Drakma hade en plats i mitt hjärta för 30 år sen:love: och självklart var han inte alltigenom usel på något sätt, men han var inte av den typ som gjort sig gällande de senaste årtiondena.

Det var nog en rätt bra beskrivning tycker jag, traktor låter rätt snällt faktiskt- själv hade jag den dåliga smaken att jämföra häststackarn vid en pansarkryssare dessutom brukar jag kalla min egen häst för Potemkin, hon är som en mindre pansarkryssare men en väldigt söt sådan fast hon borde väll heta Aurora i så fall ;)

Har inte kollat resultat, men kan vara så att Dardel var det, JJ red hoppn + fältt och Kyra red dressyr på honom efter det, men troligen startade han inte i dressyr. (såg honom på hingstvisning med henne, och gjorde alla rörelser ) men inte riktigt samma sak. Har själv haft en hingst som varit plac i Msv B i alla grenar, men han var 158 och inte godkänd:p Anart gick svår körning och hoppning, och vann LA dressyr, men tror att samarbetet ryttaren/ägaren gick åt skogen innan start i Msv. Finns säkert många såna fall dock

Kom på en till tänkbar, Ditton Wood** har gått Msv dressyr och hoppning, och jag inte minns fel, fältt också, fick ett prospekt på honom för länge sedan, det där har säkert hingstägaren koll på om man vill kolla vidare.

Dardel var inte uppe i medelsvår hoppning och fälttävlan, bara lätt.

Anart var placerad i lätt dressyr jämte sina hoppmeriter precis som Szkopul.

Eighty Eight Keys har förutom sina löpmeriter en placering i medelsvår dressyr.

Ditton Wood xx:s utländska resultat har jag inte koll på.

Tänka sig att jag har en Bonaparte-häst, med Abbe dessutom bak :angel: Och jag skulle faktiskt tro att Bonaparte var underskattad, det finns få ston efter honom, jag träffar sällan någon som vet vem han är.
Men hon är en sån genom ärlig häst som alla vill ha, hade hon tagits tidigare hade det varit en häst för de högre klasserna utan tvekan.

Hur är det med Boltarna, hur är Torboldt, RoteBoldt och Humboldt släkt, jag vet att Rote är Humboldts son, men Torboldt?

Jo, men Bonaparte är väl rätt välkänd? Ligger som morfar på en del framgångsrika hopphästar också, vill jag minnas.

Är själv väldigt svag för honom, den trevligaste häst jag träffat var efter Bonaparte, så för mig så är Bonaparte i stammen verkligen ett plus. Den hästen hade utmärkt hoppteknik, var kvick i benen och hade en fantastisk egen balans. På minussidan låg bristande mod och en kort galopp, men vilken otroligt rolig häst att rida! Men det ska väl erkännas att det är mycket av sentimentala skäl också.

mitt sto är lane court xx - marino. vi har enbart tävlat hoppning upp till 1.10 och två starter i 1.20. hon kan hoppa men vi hade lite trassel med mina nerver, blev rädd för att hoppa ett tag. så vi har börjat om på nytt.
jag är faktiskt nöjd med reserven, det stod så lika mellan livanos och niklas. det enda som vägde över för niklas var att han har vart i avel längre och har lämnat fina (tycker jag) avkommor. ska bli jättespännande och se vad det blir. hoppas kunna ta mej till msv om mina nerver räcker :D

Hej, Dardel gick iaf Breedersfinal i fälttävlan i Msv, men kanske inte hade placering.. Anart vet jag gick svår körning i ett spann, som ganska ung, men vet inte hur det registreras ... 88 Keys vet jag, för det var jag som red dressyr på honom :p Jag bara tog upp några som jag vet tävlade Msv i olika grenar, men jag har inte kollat resultaten.

Anart gick väl i Christer Pålssons spann, om jag minns rätt?
Körning står väl inte så högt i ridhästaveln...

Vad gäller Dardel får jag se om jag kan hitta det i gamla tävlingskalendrar. Var det 6-årsfinalen som gick i msv? (undrar för att mitt sto var finalist som 5-åring -95)

Det måste varit -94 som han gick 6-års Breeders i Falsterbo.Ja, den gick då i 3-dagars Msv med steeplechase. Kan hålla med att körning kanske inte hålls så högt, personligen kan jag tycka det är en bra merit, om inte annat som bevis på gott psyke (kanske ännu mer en hingst)

Jag är ganska säker på att det var Ebba von Essen som tävlade Dardel i dressyr. Men det kan väl hända att Kyra också gjorde det nån gång.

*kl*

Dardel tävlades i minst Georg med Ebba von Essen. Tävlade inte Roffe Anart?

Ang ngr andra hingstar nämnda i tråden; Abbé har jag träffat så många modell dammsugare att jag nog anser att han inte tillhör skaran underskattad.
Har sett så många tjuriga och istadiga Chapmanavkommor med duktiga ryttare på ryggen, överskattad??
Looping klart underskattad.
Furidant, förmodligen en hingst som skulle uppskattas bättre idag.

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 581
Senast: Ramona
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 889
Senast: SiZo
·
Avel Sitter och tittar lite på hur många ston visa hingstar fick förra året och tycker det är lite skrämmande att många av de "gamla"...
2
Svar
32
· Visningar
3 484
Senast: Camaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka