Överskattade eller underskattade

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 173
  • Visningar Visningar 16 221
Sv: Överskattade eller underskattade

Det var synd att Niklas inte var tillgänglig, varför var han inte det?

Jag tror en del Dardelhästar har vuxit väldigt sent och därför inte alltid varit till sin fördel på unghästtesterna. Min kille växte nästan 7 cm från det att han var 3 tills han vart 5. Han fick rätt medelmåttiga poäng på 3-årstestet men hade vuxit i sin kropp nog mkt som 4-åring för att bli bästa gångartshäst.
Jag har bara sett ett fåtal Dardelavkommor men alla har rört sig över genomsnittet och varit väldigt snälla och ridbara så jag är lite förvånad över att han kasserats. Jag tror det är en underskattad hingst.

Det här låter väll lite knäppt kanske men har jag legat på soffan och läst gammla hingstkalendrar, jag gör det ibland och ibland får man riktiga AHA-upplevelser. Här dyker det upp hingstar man nästan inte kommer ihåg att de fanns. Jag borde starta en tråd om detta men hur är det de här gammla hingstarna var de underskattade eller ?

Gandalf Grå
Gont
Gransudan F- har han inte lämnat en del tävlingshästar?
Legat
Marduk
Mix
Raff
Tiger

Detta är ju bara ett litet axplock vad gjorde att dessa hingstar fick så lite ston, var deras förärvning inte bra,hade de en stam som inte lockade folk eller blev dom helt enkelt utkonkurerade av andra.
Jag är inte så bra på dessa äldre hingstar men jag vet att det finns andra som är det :)

Då ska jag komma till nästa fråga om de äldre hingstarna, fick prestations hingstar som Anart, Bonaparte,Chirac, Cyrill, Tolstoy och Eminent fått för få ston.
Var hingstar som Furioso III, good Future,Ganesco, Little Boy,Modesto, Torboldt och Mowgli överskattade eller kanske underskattade?
Nu har jag inte tagit med några Flyingehingstar men det kan ju bli nästa projekt eller om någon annan villa fylla på med andra kandidater. Jag har bara tagit några exempel det hade lika gärna kunnat bli några andra kandidater. Intressant frågeställning då de gammla hingstarna finns bak i våra stamtavlor.
Tänk på flyinge hur är det t ex med hingstar som Abbe, Furidant Ceylon,Chagall, Hertigen,Labrador och utrillo är de överskattade eller underskattade. Där kom några med i allafall :rofl:
Har bara gjort ett litet urval av alla de hingstar som finns/funnits :crazy:

Min Dardel var också sen och gjorde inget vidare treårs test men vad jag förstår så växte han till sig och ska nu vara riktigt snygg som rör sig trevligt. Han har alltid varit väldigt snäll och stabil så tempramentet har det aldrig varit några problem med.
Men här kommer ett riktigt mysterium, I sitt pass är han skriven som mörkt gulbrun vilket borde vara helt omöjligt eftersom vi inte känner till några gula hästar vare sig på mamman eller pappans sida, de som äger honom säger att han ser ut som en älg i färgen och som liten hade han också en konstig brun färg. Troligtvis är det någon ovanlig nyans av brunt han har.

Ibland tycker jag att både Abbe och Caracas verkar lite underskattade kanske mest Abbe. Vad jag vet ska båda ha lämnat många trevliga hästar.Däremot är jag lite tveksam till Matador som Kyra tävlade blev han inte han lite överskattad, har inte sett så många men vad jag förstår har dom inte utmärkt sig särskilt mycket.

Jag tycker inte att Gont tillhör de underskattade. Han fick bl a flera avkommor med Maratons mamma som det inte blev så mycket av.

Abbe tycker jag inte heller var underskattad, han fick ju rätt många ston men få avkommor i högre klasser. Dessutom var han tung och lågställd.

Mix var väl ingen hit heller liksom Torboldt trots att de var välstammade.

Furidant tror jag var underskattad liksom Cyrill.

Ceylon, Chagall, Hertigen och Labrador tycker jag uppskattats efter förtjänst.

Det är många hingstar du tar upp, och de flesta av dem verkade endast genom naturlig betäckning vilket förstås begränsade deras möjligheter till att få de rätta stona. Flera av dem skulle jag gärna ha i stammen på ett avelssto (har ett efter Ceylon) men ungefär lika många vill jag absolut inte ha.

Good Future tycker jag nog snarast är överskattad. De jag har sett har varit väldigt flotta hästar med utstrålning, men kanske inte det psyket och arbetsviljan som man skulle önska alla gånger.

Bonaparte tycker jag är en väldigt trevlig hingst, men han har nog uppskattas efter förtjänst.

Jag tycker Lasandos är underskattad. Jag tycker han lämnar avkommor av bra typ, riktiga "gummibollar" med bra temp.

*K-L*

Furidant tycker jag absolut hör till de hingstar som användes allt för lite.
Dels var han av god "ridtyp", han lämnade arbetsglada och trevliga avkommor.
Och till det så hade han ju en stam som verkligen var av fin kaliber.

Sedan tror jag många tar vilket sto som helst och betäcker med ex Robin Z och tror att de ska få en ny Flippan. Avelsarbete är svårt och chansartat. Man måste tänka på vad man vill ha. Ska jag skapa en elithäst eller en "vanlig" häst? Satsar jag på elit, ja då är ju stoet lika viktigt som hingsten. Söker jag en fritidshäst tycker jag temperamentet är det viktigaste. Som en uppfödare sa; jag har fött upp hundratals hästar och äntligen har jag fått fram en stjärna! Han menade att det sker en gång i en uppfödares liv att det DÄR fölet föds. Sedan är där ju en sak till - vet jag som ägare om att jag har en kanonhäst och har jag kunskap och ekonomisk möjlighet att ta fram den?
Varför får vissa hingstar så få ston? En förklaring ligger i att ägarna inte tävlar sina hingstar. Det är trots allt där de flesta ser dem. Jag har varit och tittat på Flyinges hingsvisningar. Där finns en del väldigt fina hingstar när de visas, men varför ser man dem inte på tävlingsbanorna?? Detta är t ex Akribori. Vad gör han? Jag har hört ett rykte att han inte går att ha på en tävlingsplats, men som sagt jag vet inte om det är sant. Men om ryktet väl är där så bekräftas det av att man inte ser honom ute så som t ex Richfield. En hingst som inte går att ha på en tävlingsplats är ingen hingst jag skulle betäcka med. Jag vill ju ha en trevlig häst att hantera oavsett nivå jag rider på. En del hingstar har jag aldrig hört talas om - ägarna får göra bättre reklam för sina hingstar så jag vet var de finns!

Jag tycker nog att det är synd att han inte används mer särskilt nu sedan Landlord själv har försvunnit borde han bli intressant tycker jag. Jag har dessutom hört att Lasandos lär ha ett mycket bra temprament, har ju inte själv träffat honom.

Men Szkopuls höjda index gör väl att de knappast kan sänka honom, han borde väl få A nu?

Vet du när ni hingstägare meddelas om eventuella förändringar?

Hingstägarna vet sedan någon gång i höstas vad som är på gång och har möjlighet att ta fram underlag som kan ändra beslutet vad det gäller Szkopul har han ännu för få avkommor för att få A

De Torboldthästar jag träffat har alla varit snälla, trevliga, bussiga hästar som alltid gjort sitt bästa. Inga stjärnor, men måååånga trevliga ridhästar för normala människor. Torboldt tog ju emot en hel del "problemston" som var svåra att få dräktiga, vet inte om det inverkar.

Sen har vi ju min älskade vita pärla som jag fick ynnesten att leva med i 14 år, hon var e Torboldt. Där lyste morfar Urbino igenom en hel del, men hon hade pappas fina psyke.

Har träffat två hästar med Torboldt i stammen, den ena som far och den andra som morfar. Bägge har varit ridskolehästar, inga stjärnor prestationsmässigt, men genomhyggliga och förlåtande hästar med bra hållbarhet.

Som hobbyryttare skulle inte jag se det som ett minus om hästen hade Torboldt i stammen - hygglig och hållbar är fina egenskaper i mina ögon.

Det var synd att Niklas inte var tillgänglig, varför var han inte det?

jag vet inte varför , fick ingen förklaring och tänkte inte på att fråga heller. kan ju säga att jag blev väldigt besviken :( var helt insatt på att jag skulle ha niklas. och innan det så gick förstahands valet åxå bort. var rätt uppgiven.

Det blev ju lite mycket men när man då ibland bläddrar i sina gammla hingstkalendrar så funderar man ju på en de ena och på det andra. Men du har rätt semin var inte så vanligt-man åkte väll till någon i närheten kan jag tro, dels var ju hingstar inte ute och visade upp sig på tävlingar och annat som dom är idag.
Du har ju rätt om Abbe men jag har hört att många av hans avkommor skulle vart trevliga hästar ofta med ett bra temprament, han var ju en riktig biff också.

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 581
Senast: Ramona
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 889
Senast: SiZo
·
Avel Sitter och tittar lite på hur många ston visa hingstar fick förra året och tycker det är lite skrämmande att många av de "gamla"...
2
Svar
32
· Visningar
3 484
Senast: Camaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka