Underskattade hingstar

Sv: Underskattade hingstar

Skulle du inte göra det även om mamman gått svår klass?

Så långt det går tror jag på att testa unga oprövade hingstar på äldre ston som man vet lämnar bra, och tvärtom!

Slutsats - använd de här underskattade prestationshingstarna på de oprövade unga stona och våga chansa på de unga hingstarna till de äldre beprövade stona som själva presterat! Annars kommer vi ingenstans! Våga dessutom gå din egen väg och använd inte samma hingst som alla andra.

Håller med dig att de unga Hingstarna bör gå till de beprövade stona som själv har presterat bra. Men jag vet jätte många som tar en yngre hingst med spännande blod på ett ungt sto och det är detta jag tycker är så fel. Många som ingentligen borde använda de äldre hingstarna till sina oprövade ston tar unga hingstar och många följer ju strömmen när en hingt blir poppis.

Nu tänker jag mest på de absolut nya hingstarna och de som redan har avelsbokstav A och har bevisat. Därimellan finns ju hur många fina hingstar som helst som både presterar bra, fina avkommor men som inte är höjda än som man använder, men det var just det att så många vågar använda dessa tre åringar som jag inte riktigt förstår. Bättre treåringarna endast går till de ston med prestationer och inte till hur många ston som helst. För jag skulle nog inte köpa en unghäst e. tex Careme och Optic eftersom jag inte vet om de blir godkända igen och blir de inte det så är de ju knappast att ta aveln framåt fast de har intressant blod.

Tycker det finns många underskattade hingstar... Men ibland kan det vara lätt att bli förtrollad av det som visas på visningar och på de fina stammarna.

Tycker dock att det är många äldre bra beprövade hingstar som jag gärna använt mig av som står på naturlig betäckning, oftast i skåne eller vid stockholm. Som boende på västkusten är det ett ganska skralt utbud av hingstar på nära äldre hingstar.

Själv blandade jag glatt förra året. Tog två hingstar som var godkända på prestation, Carte dór och Cyrano de bergerac samt två nygodkända; Damino och Balougraph... Jag tycket det skall bli spännande att se vad det blir. Måste ju gå lite på egen magkänsla när man väljer hingst. Det viktigaste är väl ändå att hingsten passar stoet! :)

De hingstarna är säkert bra att avla på men till mina ston som är rätt unga hade jag hellre valt deras pappor eftersom jag inte vet än hur deras avkommor blir. Nu är i och för sig dessa hingstar i så pass bra ålder att de har avkommor som är några år och man kan se hur de nedärversig men skulle hingstarna varit yngre skulle jag hellre tagit pappan. Som tex i detta fallet med Optic skulle jag hellre valt Orlando.

Ja, har man unga ston själv så är det ju en sak. Men att sitta med 15 åriga ston och betäcka dom med 15-åriga hingstar... Kommer vi framåt då? Tycker QuickStar och Cyllene kortade av det bra. Gammalt på nytt och nytt på gammalt.

KL

Intressant ämne! (Har bara skummat träden ännu...)
Jag tycker absolut att man ska använda unga hingstar. Problemet som jag ser det är att se är alldeles för dyra, en del nygodkända kostar mer än Elit-hingstarna.:crazy

En sak som jag funderat äver många gånger är hingstägarnas oförmåga att marknadsföra sin produkt och konkurera om stona. Även om det blir bättre så finns det tex fortfarande hingstägare som inte uppdaterat sina hemsidor sen förra säsongen.:mad:
Jag är lite kluven när det gäller att begränsa stoantalet för treåringarna. Stora kullar under hingstens första säsonger gör att man snabbt kan se hur den nedärver sig. Här skulle det vara utmärkt att konkurrera om ston med ett pris. Låt säga att en treåring kostar ca 7000 totalt i språng-, dräktighets-, 90-dygns- och levande fölavgift. Sen ger man KRAFTIGA rabatter till meriterade ston. Man kan ha rabatterna stegvis med mest rabatt (50%) till tex svårklassston. På det viset lockar man till sig bra ston vilket gör att avkommorna förmodligen blir bättre. Man får en jämn kull och det är lättare att se hingstens styrkor och svagheter.
Det är en chansning att använda en treårshingst och det blir inte bra om stoägaren ska betala dyrt för det. Hingstägaren bör se det som en investering att ge rabatt till bra ston när hingsten är ung (3-5 år) eftersom det är dom avkommorna som ger hingsten fler ston senare i livet. Har hingsten haft riktigt bra ston som ung är det förmodligen också troligare att en högre andel av kullen visas på olika unghästaktiviteter och på så sätt ger reklam till hingsten.
Överlag tycker jag att det ska vara ett maxtak för vad de unga hingstarna får kosta framförallt treåringarna.

En av anledningarna är att;

¤ Många avlar för att sälja, då är det ju givetvis mer intressant på marknaden om hingsten är ny (3-åring eller en utländskstammad).

¤ Många som avlar har mkt svårt för att gå sin egen väg, och avla efter vad de själva vill ha fram, utan hamnar i denna matador avel, "måste följa strömmen principen".

Att vi skall avla frammåt, är väl givet...det är ett bra steg frammåt för svensk avel om vi alla som väntar föl, får ett som är bättre än sin mor.:angel:

Håller med dig i det du skriver- särsklit det i mitten.
Att sätta sig in i olika blodslinjer. Lära sig vad som är "golden crosses", vad som blir helt outcross osv öppnar nya världar.

Problemet med väldigt många är att de frågar 100 människor, lyssnar på 100 svar och inte vågar ha några egna åsikter, framförallt inte vågar tro på sin egna känsla.
BRA hingstar är alltid bra hingstar oavsett ålder!

Har aldrig märkt att det skulle vara svårare att sälja avkommor efter äldre presterande hingstar...snarare tvärtom.

Jag tror det beror på att vi ska FRAMÅT i aveln inte bakåt och många av dom nya hingstarna har ju beprövade stammar.
Givetvis ska vi framåt i aveln -men hellre en riktigt bra presternade hingst som bevisligen visat sin egen förmåga, sin hållbarhet samt sin nedärvning, än en ny oprövad med "poppis fader" tex...
Sedan behöver inte det ena utesluta det andra - A o O är kombinationen hingst/sto - det är min absoluta övertygelse!

Alla hästar har en mamma också men jag måste ändå berätta att vi har en A-dur häst i stallet. I ärlighetens namn är det den fulaste häst jag någonsin sett! Det finns (ännu) inga kvalitéer på den hästen, den har hemsk exteriör (kort hals, inåttåad fram m.m), gångarter är inte att tala om (mycket trippig i trav och galopp, slänger fram frambenen och briljaderar lite och hoppar ok då och då.
Nu kan det vara så att det är pilotfel, vissa saker iallafall.

Så A-dur går bort :angel:

Jag läser ofta på detta forum om att avla framåt, vad innebär det?
Att avla så man får ett positivt avelsframsteg är när avkomman till dem utvalda föräldradjuren, genetiskt är ett ett steg ( eller fler) närmare det egna upsatta avelmålet man har för sin avelsverksamhet.

Sen är det upp till oss uppfödare om vi vill mäta framsteget per generation eller i år...

Senast ändrad av en moderator:

Som utomstående kan jag tycka det är rätt intressant att alla här tycks rörande eniga om att det är alla andra uppfödare som är problemet: de följer med strömmen som menlösa får, de vågar inte gå efter eget huvud, de lägger fel hingstar på fel ston.

Antingen är de uppfödare som skriver på Buke mycket bättre än alla andra, eller också har vi ett svårartad fall av self-centred bias (dvs att de flesta upplever sig bättre än genomsnittet, ett vanligt psykologiskt fenomen) på gång.:D

Som utomstående kan jag tycka det är rätt intressant att alla här tycks rörande eniga om att det är alla andra uppfödare som är problemet: de följer med strömmen som menlösa får, de vågar inte gå efter eget huvud, de lägger fel hingstar på fel ston.

Antingen är de uppfödare som skriver på Buke mycket bättre än alla andra, eller också har vi ett svårartad fall av self-centred bias (dvs att de flesta upplever sig bättre än genomsnittet, ett vanligt psykologiskt fenomen) på gång.:D
Var det svaret riktat till mig? Nu förstå inte jag, men det är å´andra sidan inget ovanligt! :crazy:

Nej, det skulle ha varit ett knapplån. Det var en reflektion över hela tråden.

Alla hästar har en mamma också men jag måste ändå berätta att vi har en A-dur häst i stallet. I ärlighetens namn är det den fulaste häst jag någonsin sett! Det finns (ännu) inga kvalitéer på den hästen, den har hemsk exteriör (kort hals, inåttåad fram m.m), gångarter är inte att tala om (mycket trippig i trav och galopp, slänger fram frambenen och briljaderar lite och hoppar ok då och då.
Nu kan det vara så att det är pilotfel, vissa saker iallafall.

Så A-dur går bort :angel:

Vi har ett nu tvåårigt sto efter A-dur som är riktigt fint. Växer jämt och fint, och mycket välutvecklad. Blev klass 1 som föl, var något xbent efter att ha legat lite ihoptryckt, något som rätade upp sig bara på ett par månader. Fick 7a på benen trots detta så fyskam var det knappast....
Så här rä vi mkt nöjda med A-dur och det är verkligen synd att han inte används mer. Har ju ett otroligt bra psyke med och det tycker jag är guld värt.
Men sen är det ju väldigt mkt hur mamman ser ut också, vårt sto är bra och har bara gett fina avkommor oavsett vilken hingst man hfat på henne, så...

Liite ot kanske men..

Problemet med väldigt många är att de frågar 100 människor, lyssnar på 100 svar och inte vågar ha några egna åsikter, framförallt inte vågar tro på sin egna känsla.
BRA hingstar är alltid bra hingstar oavsett ålder!

--------------------------------------------------------------------------

Tycker just detta var bra skrivet! Vill bara kommentera över mitt egna hingstval iår, min första uppfödning, som ej är född ännu så jag vet ju inte vad som tittar ut.. Kanske inte alls blir så bra som jag hoppas :angel:

MÅNGA har ifrågasatt min kombination då jag betäckt med Last Liberty på ett Master-Stanford-Chagall sto. De undrar om jag överhuvudtaget tänkt då jag inte lagt på en ren gångartshingst, men jag tyckte att hingsten hade många fördelar jag vill åt på stoet, och struntar faktiskt i vad andra tycker. Nu hade jag turen att Last Liberty iår blev höjd till A, och att Master blev årets hingst. Vilket för egen del såklart är glädjande. Jag hoppas turen håller i sig till det lilla livet i magen :)

Jag läste en mycket intressant artikel i tidnigen Equipage, där man intervjuat Karl-Henrik Heimdahl. Från gårdagens till morgondagens hästar hette artikeln. I den stod massa intressant information, bla att han tyckte att dressyraveln borde använda hopphingstar emellanåt. Kanske är man inte helt ute och cyklar ändå :rofl:...

Svaret får jag väl förhoppningsvis på fölvisningen i sensommar, om allt vill sig väl och en sund vacker fölunge ser dagens ljus i slutet av juni ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 242
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 148
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag varnar för massivt långt inlägg. Men behöver skriva av mig. Jag skrev i någon tråd för ett tag sedan att jag blev misshandlad på...
2
Svar
25
· Visningar
2 349
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka