Sv: Sälja eller betäcka - med vad?
halvt kl
Nu har jag kollat blup och hemsida för alla de 26 hingstar jag fått tips om en gång till, och strukit hälften
Katrinelunds hingstar såg verkligen fina ut, ffa Skovens Rafael är ju
, men han var tyvärr inte tillgänglig i år, har fortfarnde inte bestämt mig om jag ska vänta eller ge det ett försök i år. Lancelot hittade jag varken på Hästaks sida eller språngrulla? Tempation satte jag lite frågetecken på temperamentet, fast det är kanske bara något jag fått för mig. Men han har dessutom ganska hög språngavgift och med utlandsskick så rullar det nog lätt iväg, tänkte mest eftersom det tog ett par försök förra året och nu startar vi ju rätt sent ifall det blir...
Don Romantic har jag varit sugen på innan men han ligger väldigt högt på mankhöjd på blup + tar ganska hög språngavgift han också.
Don Henrico strök jag också även om Don Frederico är en av mina favoriter, stor och inte tillräckligt intressant för att jag skall betala allt på språnget + utlandsskick.
Edward gick också bort om han var lite överbyggd, och oavsett så vill jag nog ha lite mer förärvningssäker dressyrstam.
Luxus CML och Kilroy x känns inte heller aktuellt, håller mig helst inom asvh men dessutom tror jag jag vill ha något gångartssäkrare än anglo, och passartad skritt är ett aber som jag helst håller mig ifrån.
Kvar har vi då
Canterbury funderar på om jag ändån inte vill ha ännu mer dressyrblod, annars är han fin.
Floricello är jag ju lite kär i men han är också ganska stor, samt oprövad. Ingen hoppning att skryta om.
Flash Dancer är min egen gamla favorit, då får jag ju DR-blodet men förhoppningsvis i mindre format. Hoppar trevligt dessutom.
Don Primero borde ju vara förärvningssäkert om något, Elit-prem, sänkt pris, nära släkt med Don Shufro. Borde inte bli nån jätte. Men sen så var det ju det där med typen... Ingen hoppning direkt där heller.
Belamour mjuk och rörlig, trevligt temperament, ok hoppning. Har tyckt att han varit lite "slapp" men det verkar ju inte som att det är något som håller honom tillbaks på banorna.
Highcruiser hittade jag egentligen ingen anledning att stryka, men har inte riktigt fastnat för honom.
JJ RayBan ganska stark kandidat, hittar inte mkt negativt. Bra hopp dessutom, gillar stammen, typen, gången. Är iofs 170+ han också men ger inget stort intryck.
Rausing ser trevlig ut och låter intressant med nytt lite hoppbetonat blod, men har inte fastnat riktigt.
Connery bra typ, gång och visad förärvning, även fälttävalnshäst. Frågetecken på hur temperementet är på den? 170cm. Dyr språng och utlandsskick på den också, men skulle det inte bli dräktigt har man iaf halva priset nästa år.
Herzendieb ädel multitalang med bra poäng på både gång, hopp och terräng. Verkar lämna bra men är inte jätteförtjust i traven från de filmer jag sett. Ganksa hög språng + utland.
Hermes ligger också i toppen just nu, bra storlek (för lilla jag), har bra erfarenhet av avkommor. Svenska stammen ger både plus och minus, ibland känns det kul att forsätta svenskt och ibland som att det skulle vara mer spännande med lite utlänskt. Plus också för att man har språngavgiften tillgodo om det inte skulle bli dräktigt i år.
Shooting Star är också en stor personlig favorit, mindre med supertyp och gång. Men så kommer det där med mer i språng och utlandsskick igen...
Sohn der Sonne har ju väldiga kvalitéer i gången, men jag vet inte om man vågar med exteriör och ben... Inte så rolig hoppning heller.
Lingh lade jag precis till själv, blev lite kär i honom när han kommit hit, men är ju inte kvar längre tyvärr utan då blir det skick där med.