moster
Trådstartare
Jag har hällt i min alldeles för många energidrickor genom åren. Min upplevelse är att det är mer en vana än ett beroende.
Jag hade migrän 1-3 dagar vid varje mens och ägglossning förut och om jag sköljt ner mina mediciner med en energidricka så har medicineringen fått betydligt bättre effekt. Varför vet jag inte och det är inte enbart koffeinet som gör skillnaden (bevisas av att en koffeintablett inte alls har samma effekt)
Nu är mitt menstruerande på upphällningen och jag har migrän betydligt mer sällan. Och då är det lättare att låta bli att köpa energidrickor.
För mig fungerar det bra med smaksatt bubbelvatten (jag bubblar själv och smaksätter med "lättdrycker" - en förpackning koncentrat brukar räcka till 4-5 flaskor bubbelvatten) och en koffeintablett. Och jag tycker att det bästa är att sluta tvärt med energidryckerna.
Det är väl också en fördel att jag bor på landet och är alldeles för snål (och för mycket miljömupp ) för att köra till stan bara för att handla energidrycker.
Vad gäller sockersug kan jag rekommendera att lägga till lite baljväxter i den vanliga matlagningen. Bönor, linser och ärtor hjälper till att hålla blodsockerhalten jämnare och därmed minska suget efter socker på naturligt sätt.
Vet man inte hur man ska använda dem, så är det enklaste att hälla i lite röda linser i vanliga maträtter. De behöver inte blötas upp och de smakar inte heller särskilt mycket, men tillför fibrer och långsamma kolhydrater.
Jag kanske ska passa på att gå igenom skiten i helgen! Min bil vill ha service, och jag har bokat den lite för sent så det är inte riktigt läge att sitta och åka bil