Överskattade eller underskattade

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 173
  • Visningar Visningar 16 221
Sv: Överskattade eller underskattade

Det har du nog rätt i, det kan inte vara lätt att vara bror till Feliciano, är man det så har folk givetvis höga förväntningar på en. Feliciano har ju haft en lång och framgångsrik karriär så det kan inte vara lätt att leva upp till det släktskapet.
Det finns nog en hel del ston i avel här i landet som inte är särsklit moderna i typen, tyvärr tillhör mitt sto det gänget.

Mitt sto har både Caracas och Corso i stamen. Hon är en mycket god hoppare tyvärr aldrig tävlad på grund av mitt ointresse men hon fick prestationsdpl i hoppning och de flesta av hennes syskon har varit goda hoppare och deras avkommor också. Hon är lång i ryggen och troligtvis blir den sänkt med tiden. Man kan undra vad hon kan ha fått i arv från mormorsfar och mormormorsfar. Har du hört något om att Corso lämnat många hästar med tungfel? det var någon som sa det till mig :confused:

Känner igen det där med tempramentet också det lögn i helvetet att få henne till något om hon beslutat sig för att vara motvallskärring.
En speciell häst är hon, inte den lättaste men snäll innerst inne.
Smart, låter sig sällan luras gör alldrig om samma misstag två gånger hon tycker väll det är bättre att pröva nya hyss i stället skulle jag tro.

Gont, Colombo Haakon och West de här polska hingstarna har de lämnat något avtryck i svenks avel eller har de tyst smygit förbi.De är ju alla importerade hit från Polen tanken måste väll vart att de hade något att tillföra svensk avel-har de gjort det och i så fall vad?
Colombo skulle vad jag förstå haft en framgångsrik karriär som avelshingst i Polen innan han kom hit, han är väll för övrigt far till Gont.
Haakon skall också haft en avelskarriär i Polen innan han kom hit, vad har han lämnat här hos oss?
West har vad jag förstått inte använts så mycket i aveln men tävlades en hel del i hoppning är detta något som han förärvt till sina avkommor, han var uppe och tävlade i Msv vad jag kan se.

De tillhör alla rasen Wielkopolski som tyderligen ska vara nära besläktad med trakehnern vilket inte verkar så konstigt då raserna lär härstamma från samma område. Man får också tänka på att många hästar i det östra tyskland blev kvar och troligtvis användes i polsk avel efter kriget dessutom togs många hästar i krigsbyte av ryssarna och kom att användas i aveln i Sovjet. Stämmer detta eller har jag fått det om bakfoten. Andra världskriget brukar tillhöra mina starkare sidor men hästhistoria är jag ju inte så bevandrad på.

*KL*

En hingst som verkligen var underskattad är väl Krocket.

Skulle nog vilja säga detsamma om Epson, kanske även Erbstein.

Men framförallt Krocket!

Mvh Cissi

Colombo, Gont, West och Haakon var alla trakehnare.
Haakon är farmorsfarfar till Szkopul. Colombo är morfarsfar till Matador II. Och han i sin tur är morfar till Blue Hors Matiné. Fast det är förstås inte direkta avtryck i den svenska aveln;)

Min uppfattning är att Colombo var bäst av de som kom till Sverige, han har i alla fall avkommor i medelsvår hoppning tillverkade i Sverige. Hur Haakon eller West förvärvt sig har jag inte koll på mer än att Haakons godkände polskfödde son Bard gick internationell hoppning. Kanske passade de inte det svenska stomaterialet?

Det stämmer att många trakehnare hamnade bakom järnridån. Jag har en bok om trakehneravelsn historia. Den gavs ut 1981 och tar inte upp aveln bakom järnridån, däremot beskriver den evakueringen av 1 100 hästar hösten 1944.
En av de hingstar som användes flitigt var Hunnenkönig e Hutten (som även lämnade Humboldt). Han är morfar till både Colombo och West.

Jag har aldrig hört det där om tungfel hos Corso avkommorna.
I ärlighetens namn så har jag bara träffat den jag skrev om.

Det sas ju att hästarna blev hårda i psyket och det verkar ju som du också har fått erfara det. Men intelligensen var det inget fel på!

Kan din häst vara släkt med min då med samma förfäder nästan?

A

West har vad jag förstått inte använts så mycket i aveln men tävlades en hel del i hoppning är detta något som han förärvt till sina avkommor, han var uppe och tävlade i Msv vad jag kan se.

Vad West nedärvt till sina avkommor kan jag inte hjälpa till med, däremot stod han "nästgårds" till oss i flera år under min uppväxt(Forsheda).

Han tävlade en del, hade ganska ordinär teknik, men hade en fighters hjärta(o hjärna) - han tog sig över "allt"- men inte alltid utan att göra kaffeved av det först:angel:

Trots att han stog så nära så användes han inte jättemycket i aveln av de "stora" uppfödarna i trakten. Vi använde honom inte på ngt sto.

Kanske uttryckte mig fel. Jag tror att de inte fått en chans genom tillräckligt bra ston. Har nämligen sett ett par avkommor som haft kvalitet, men troligen dåligt urval (närmast sörjande) som betäckt. Kan ha fel också, vem vet...

Fast blup är ju gjort så att det korrigerar för dåliga ston? Så det borde inte inverka så mycket.

Krocket däremot håller jag med om. Tycker att han verkar ha använts rätt lite, inte mer än exempelvis Alpen Fürst, som är en sämre Kaliber-son i mitt tycke.

Men Alpen Fürst var efter Utrillo ! (Utrillo-Jovial-Milex-Printonian Boy)

Chess blev AB-premierad förra året, så nått har han tydligen lämnat! ;)

Bl.a Ray Adams som gått svår + Duchess som går int. (enligt hingstägarens sida). Flera fölungar har gått i topp på fölchampionat, bl.a en i Örebro för nått år sedan.

Har en kompis som har en avkomma med hoppdiplom.

Chess har själv placeringar i svår och var bruksprovsetta med 9.or på temp & hoppning.

Bra möderne med samma mamma som Feliciano (Felicia, som gått svår hoppning själv) och pappa Cortez kan man ju inte förringa... i avelsammanhang & med honom får man in Corde-blodet.

Jo, jag kan nog tycka han kanske är underskattad ändå?
Stor i meningen grov? Han är 1.70.

Däremot är ju Kaliber pappa till Krocket :) (Med anledning av diskussionen om att Krocket var underskattad.)

Jo det stämmer att hästen är intelligent och vet vad hon vill, enda trösten är ju att hon är snäll det har aldrig varit något ont i henne men det är en tuffing inte mycket skrämmer henne.
De är ju i alla fall två hingstar de har gemensamt och så kommer hon också från skåne eller vart kom din häst ifrån. Min häst har Chapman-Abbe-Caracas-Corso i sin stam. En sak till är lik för de båda de kan och tycker om att hoppa.

Jag kan bara hålla med Krocket är lite underskattad han borde fått fler ston, jag har sett en del trevliga hästar efter honom. Han blev ju trotts allt A-prem och hade en fin stam.

Jag kan också tänka mig att det är så att dessa hingstar inte passade det svenska stomaterialet eftersom man kan se på ett par av dem att de faktiskt hade lämnat bra avkommor efter sig i hemlandet innan de blev importerade hit. Så jag kan mycket väl tänka mig att det ligger till på det viset.

Då har du ju faktiskt träffat West ett riktigt ögonvittne med andra ord och hingsten verkar ju ha vart en riktig kämpe som försökte göra sitt bästa och det är ju faktiskt rätt possitivt hos en individ att besitta den egenskapen. Men som sagt några spår lämnade han nog inte i svensk avel. Men ibland händer det ju att de här udda hingstarna överraskar se bara på hingsten Triumf han var väll ingen stjärna själv men blev ändå far till svårklass hästen John Blund.
Vad hände med den här John Blund blev inte han såld utomlands?
Triumf var ute och tävlade en del själv också, hur högt upp i klasserna vet jag inte men har för mig att han fick en del placeringar.

John Blund blev exporterad till England. Ryttaren är känd, men just nu kommer jag inte på hans namn:o
Jag har hört sägas att han fått hoppanlaget från morfar Prine Fair xx. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Någon som vet förresten vad som hänt med blup-sidan http://www.ihbc.se/app/servlet/ShowRid46ny Det står att den har upphört:cry: Någon som vet mer?

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 581
Senast: Ramona
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 889
Senast: SiZo
·
Avel Sitter och tittar lite på hur många ston visa hingstar fick förra året och tycker det är lite skrämmande att många av de "gamla"...
2
Svar
32
· Visningar
3 484
Senast: Camaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka