Överskattade eller underskattade

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 173
  • Visningar Visningar 16 221
Sv: Överskattade eller underskattade

Kanon, tack! :)

Ser fram emot det! :)

Mvh Cissi

Så Hallaröd kan alltså vara en större gård då? som då troligtvis ligger någonstans i skåne- så är det ju givetvis.
Så man kan då säga att min häst troligtvis har sedan länge bortgångna släktingar som då kommer från det här Hallaröd. Vad vet man om dessa Hallarödhästar, svårt att säga förståss eftersom det troligtvis finns hur många som helst och ingen är väl den andra lik förståss. Roligt att få veta något i allafall.

Betr Chabloon så vet jag att de tyckte att han var liten för att vara riktigt intressant i aveln. hade bra allround-resultat men inte riktiga topp-resultat, så det räckte inte ända fram. Sen helt rätt så var nog inte ägaren så taktisk i alla sina uttalanden om jag har förstått rätt. Ska väl inte påverka tycker man, men det är ju trots allt människor som ska godkänna, och de tål väl inte vad som helst kanske

Arram då??
Var han underskattad eller överskattad?
Hade en kanon valack efter honom.
Kom 2a i 5-årschamp i hoppning, men fick även 9 på trav o galopp.
Tror att många var rädda för hans far Nepals temperament.
Stenhårda individer, men om du tog kommandot så kunde du inte få en bättre tävlingindivid.
Min kille fick omdömmet "det som saknas i tekniken finns i mod o hjärta." Han gick svår hoppning.

Det är inte någon favorit hos mig iallafall. Asterix tycker jag iofs mer liknade sin morfar Bordeaux men Arram (Nepal) innanför pannbenet.

De andra avkommarna jag sett har alla varit ganska tråkiga lågställda fuxar. Men som jag skrev någonstans tidigare; Nepalhästar var ofta goda tävlingsindivider.

Det kanske är lite fel att skylla Arrams tveksamma temperament på Nepal då det fanns en moder i Arrams fall som jag nog skulle lägga skulden på

Fast alla de gånger jag träffade Arram så fanns det inget knepigt i hans skalle. Han kunde ha små barn runt benen utan att röra en fena...
Fast nog kan det knepiga komma från hans mor o inte hans far, men själv tycker jag inte att han var knepig.

Med knepiga menade jag inte att hantera dem i stallet osv.osv. Utan när man satt på ryggen. Jag har aldrig träffat Arrams mor men visst kan hon ha "skulden" till hans temprament.

Däremot har jag inte träffat en enda häst ee el ue Nepal som inte har varit stenhård, positivt när det jobbar för en men mindre roligt när de jobbar mot en.

Sant. Så har jag också upplevt det. Att det kommer från Nepal.
Nu hade ju iofs min även Jovial bakom sig också o han ska tydligen också vara svår.

Den enda Nepal-avkomma jag känt (hans mamma var helsyster med Dorn 314) var det snällaste och lugnaste man kan tänka sig. Och hoppade som en gammal damcykel för att citera militären som hade ridskolan:D

Det är lustigt så olika erfarenheter man har av avkommor till olika hingstar;)

Däremot har jag inte träffat en enda häst ee el ue Nepal som inte har varit stenhård, positivt när det jobbar för en men mindre roligt när de jobbar mot en.

Har haft en ue. Nepal som verkligen var stenhård i psyket. Gudasnäll & lugn, men som sagt hård i psyket & provade även på äldre dar att ta kommandot när nya ovana/personer skulle hantera honom.

Den enda Nepal-avkomma jag känt (hans mamma var helsyster med Dorn 314) var det snällaste och lugnaste man kan tänka sig. Och hoppade som en gammal damcykel för att citera militären som hade ridskolan:D

Det är lustigt så olika erfarenheter man har av avkommor till olika hingstar;)

Kanske ändå inte. Dessa hårda hästar är oftast just snälla och lugna skolhästar. De pallar just för att de är så hårda.

Från inridning o utbildning så var det en kamp om allt nytt.Min valack valde noggrant vilka han lät bestämma över sig o vilka som fick rida honom. Bland annat så for Jens Fredriksson i sargen när han provred honom medans den 16 åriga tjejen som köpte honom inte hade några problem alls med honom. Han skulle gjort allt för henne. Alla som han "valde" gav han allt för, men gillade han inte någon så flög de i backen inom 3 varv på ridbanan.
Under hela hans karriär så vägrade han aldrig, inte ens när han som började få pålagringar efter lång tävlingskarriär, vilket ledde till att han tappade 150kg...men stanna ....aldrig.
Efter åtskilliga undersökningar som blodprov, tänder, magsår, träckprover, böjprov...så rtg man hans framknän.... vet förstod inte hur han kunnat hoppa med dem.
Men han älskade att hoppa o han var så modig o tuff att lite smärta inte kunde få honom att låta bli.

Jag tror att Arram blev A-prem, så något bra måste han ju lämnat tycker man.

Det här var en snäll och lugn remont som inte hetsade upp sig för något om som accepterade i princip allt. Hur menar du att han kunde vara hård ändå? Att han stod ut med allt?

Så Hallaröd kan alltså vara en större gård då? som då troligtvis ligger någonstans i skåne- så är det ju givetvis.
Så man kan då säga att min häst troligtvis har sedan länge bortgångna släktingar som då kommer från det här Hallaröd. Vad vet man om dessa Hallarödhästar, svårt att säga förståss eftersom det troligtvis finns hur många som helst och ingen är väl den andra lik förståss. Roligt att få veta något i allafall.

Några kilometer från mig ligger en stor gård som heter just Hallaröd, dvs söder om Kristianstad. Där bedrivs ingen avel idag, men jag ska fråga i morron på jobbet om någon vet något om hästavel och den gården, känner även 2 systrar som är uppväxta på Hallaröd (typ 80+) och de lär ju veta.

Det här var en snäll och lugn remont som inte hetsade upp sig för något om som accepterade i princip allt. Hur menar du att han kunde vara hård ändå? Att han stod ut med allt?

Svårt att förklara så att det inte missförstås, hårda hästar klarar bättre av att gå som skolhästar än känsliga, nerviga eller skarpa.
En hård häst kan vara både som Kicket beskrev men faktiskt också just den lugne coole skolhästen, men de kan sätta alla 4 i backen om man skulle ställa "högre" krav på den bla i form av samling.

De riktigt långlivade skolhästarna är ofta hårda och smärtokänsliga, på gott och ont.

Det beror ju på vad du har för sto kanske.....och hur det passar ihop. Har bara sett bra Akriboriavkommor o det är så synd att han blev såld....

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 581
Senast: Ramona
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 889
Senast: SiZo
·
Avel Sitter och tittar lite på hur många ston visa hingstar fick förra året och tycker det är lite skrämmande att många av de "gamla"...
2
Svar
32
· Visningar
3 484
Senast: Camaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II