Överskattade eller underskattade

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 173
  • Visningar Visningar 16 221
Sv: Överskattade eller underskattade

Den länk jag har är den man kommer till om man trycker på andra raden på sidan du länkade till.

John Blund blev exporterad till England. Ryttaren är känd, men just nu kommer jag inte på hans namn

Nej, John Blund såldes till Paul Schockemöhle i Tyskland och tävlades framgångsrikt av Franke Sloothaak. John Blund är en av Sveriges vinstrikaste hästar genom tiderna (vann över 1 miljon).

Det där med John Blund får mig att fundera över de Tyska hingstar som togs in i landet hur framgångsrika var dom i svensk avel och nu menar jag äldre hingstar,inte de nyare som är idag. Det sägs ju att de hingstar som såldes hit, med få undantag var avskrapet det som inte fungerat så bra i tysk avel.Hur var det med det är allt en överdrift eller tycker ni att det stämmer in rätt väl.
Legat- var han versam i tyskland också, har han lämnat några spår efter sig i svensk avel.
Marino- förutom Martini och Madrigal vad har han lämnat. Var han verksam i tyskland också.
Modesto- tävlade ju själv upp till svår hoppning, har han förärvt sig väl tycker ni. Har själv sett en del trevliga hästar efter honom, var han verksam i tyskland också.
Maximus- han var väll bara inlånad hit och hade själv tävlat svår hoppning,hur har han förärvt sig här och i tyskland.
Mowgli-Har själv tävlat svår hoppning med den stamen borde han varit intressant att annvända tycker man och han fick en hel del ston men hur tycker ni att hans förärvning varit och var han verksam i tyskland också-hur förärvde han sig där?
Furioso III- har han förärvt sig väl och var han i tysk avel innan han kom hit.
Landrat- Han stog visst på Celle innan han kom hit, var han underskattad eller överskattad, vad har lämnat i tyskland.
Lenski- hingst med egna prestationer vad finns det att säga om honom, samma fråga som till övriga var han versam i tysk avel också.
Marduk- en hingst som tävlat upp till msv tror jag, var verksam i tyskland innan han kom hit, hur förärvde han sig där och gjorde han någon nytta i svensk avel.
Gransudan F- har tyderligen några icke godkända söner i avel, har lämnar avkommor som tävlat högt upp i klasserna. Har han tillfört svensk avel något. Var han i avel i tyskland också.

Hans mamma vet jag inget om men stamen var bra, jag tänkte mest på hans far Triumf. Vad jag förstår så ska John Blund vara den enda avkomma till honom som presterat riktigt bra. Men jag kan ha fel, vet trotts allt inte så mycket om hingsten.

Har du en gammal hingstkatalog du tittar i?:p

Kan svara på en direkt
Maximus- han var väll bara inlånad hit och hade själv tävlat svår hoppning,hur har han förärvt sig här och i tyskland.

Maximus var verksam i Tyskland också. En av hans mest berömda ättlingar är stoet Folia (u. Vase e. Ramzes x), hon lämnade hingstarna Latus I och Latus II (båda e. Landgraf I) och hingsten Capitol I (e. Capitano). Folias dotter U-Capitola (e. Capitano) är mormor till Quite Easy 958 och Casir Ask DVE 497 genom stoet Birte II.

Triumf lämnade också Travör i svår dressyr och Malindi i medelsvår distansritt. Fram till 1995 hade han betäckt 158 ston.

Det visste jag faktiskt inte, tack för informationen man lär hela livet :)

Det kan du ge dig katten på;) men vad som är roligt är ju, vad hände sedan, informationen man inte hittar i hingstkalendern.
Det är stalltippsen som är roliga att ta del av-du vet hur blev det,vad hände sedan och det här med människor som träffat eller sett hingstarna eller har avkommor efter dessa. Folk som kan ge information som man kanske inte fått del i annars. Så är det alltid intressant att höra andras åsikter om hingstarna för det är långt ifrån alla som tycker lika eller ser på saker på samma sätt.
Jag ska nog ta mig en titt på gammla fullblods hingstar härnäst.
Jag tar med någon av kalendrarna när jag ligger i badet, läser och begrundar och undrar sedan tar det ju ett tag tills man kommer med själva frågeställningen. :)

tycker att det är intressant med fakta och mycket händer ju med hingstarnas avkommor också efter det att hingstarna själva längre inte är verksamma och då är det bra med en sådan här tråd.
T ex tycker jag att det tråkigt att Chapman idag bara har en godkänd son i avel och det är ju Rambo, det är ju i och för sig inte fyskam eftersom det är en trevlig hingst. Nu har jag ingen aning om hur många söner han har fått godkända men två såldes väl utomlands och ett par av dom blev valacker. Men då får man också betänka att många hingstar inte äns får några godkända söner som sätts i avel. Nålsögat är ju trotts allt litet och trångt, och så ska det vara. Hur många hingstar är det som verkligen för aveln vidare, många av dem lämnar knappt ett spår efter sig. Man kan undra varför, fick de för få ston,för att en rättvis bedömning skulle kunna göras, var de själva inte tillräckligt bra eller passade inte vårt stomaterial dem. Frågorna är många och särskilt roligt är det med de här udda hingstarna. :confused:

Det här har ju inte något med denna tråden att göra men du verkar ju ha koll på saker och ting. Känner du till om det finns någon sto familj som heter hallaröd eller något åt det hållet, jag är tvärsäker på att en sådan inte finns. Det var en gammal man som sa till mig en gång att jag hade en (jag tyckte han sa hallaröd häst) Finns det stofamiljer utan nr eller härstamar min häst från något ställe som heter så, är det så tror du att det kan vara så att hästar längre bak i hennes stam kan ha kommit från någon by eller gård med just det namnet. :confused:
Tyvärr hann jag inte fråga personen närmare om saken, ingen annan har kunnat svara på det heller men jag har väll frågat fel personer.
Kan tillägga att stoet kommer från Skåne och att både hennes mamma, momor och mormorsmor också är födda där hur det ser ut på hästarna längre bak vet jag inte. Skulle bli glad om du kunde bringa klarhet i detta.

Om det är till någon vägledning så är hingsten Lansiär född vid Hallaröd

En sak till förresten: beträffande Chabloon så tror jag att det var så att hans ägare var inte så populär hos avelsnämnden. Hingsten hade de meriter han skulle men godkändes ändå inte. Vilket var för jäkligt. Jag har träffat några Chabloon-avkommor som har varit jättetrevliga.
Meriterna måste de ha för att öht vara visningsberättigade.
Sen godkäns de ändå för de egenskaper de har, med meriterna som "extra merit".
De är inte nödvändigtvis avelshingstmaterial bara för att de har goda prestationer i bagaget.

Jag håller med Ameo.

En hingst (eller ett sto) som presterat ordentligt behöver inte nödvändigtvis vara en god nedärvare av sina förmågor.
Det är otroligt viktigt att stammen är väl koncoliderad, att den i generationer är avlad för ett ändamål, både på hingst och stosidan.

Det kommer ofta fram sk "one- of- a- kind" hästar som är otroligt bra på tävlingsbanorna, presterar långt över normalhästen, men beroende på förfäder som inte presterat/inte avelsplanerats rätt så blir det inte så mkt av avkommorna...

Därför anser jag att det är viktigt att hingsten i första hand har en stam som bevisligen är genomtänkt, och som har "visat framfötterna med resultat och god ridbarhet.

Att vissa prestationshingstar släppts igenom med "usla poäng", och att de ändå håller år efter år på tävlingsbanorna kan ju lite bero på att de har otroligt skickliga ryttare på ryggen, som kan rida en häst i rätt form, vet hur man bygger upp en häst till hållbarhet, behandlar och förebygger hållbarhet på ett helt annat sätt än vad "medelryttaren" gör...

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 581
Senast: Ramona
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 889
Senast: SiZo
·
Avel Sitter och tittar lite på hur många ston visa hingstar fick förra året och tycker det är lite skrämmande att många av de "gamla"...
2
Svar
32
· Visningar
3 484
Senast: Camaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka