Ja jag svarade bara på att du då i det inlägget skrev att du inte tyckte att klimatet var en så viktig valfråga (jag uppfattade det som att du tyckte att det alls inte var en valfråga) utan att man valde politiker på sjukvård och andra frågor som var mer viktiga för Sverige.
Jag har till skillnad från dig inte stött på så många som pratar om klimatet utan att agera utan snarare bara personer som definitivt anpassat semester, jobbresor, ätande, klädinköp, gräsmatta osv efter klimatet. Inklusive tex tjatar hål i huvudet på parkförvaltningen för näraliggande grönområden och arbetsplatsens grönområden. Men det hjälper ju typ ingenting, med allt det kommer man ändå inte ned på en rimlig nivå, bara genom att existera i Sverige och bo under något slags tak, skyla sig med ngt slags tyg, ev jobba, och äta ngn slags mat är man en av de mest utsläppande personerna på jordklotet. (men självklart är även en medelsvensson som helt struntar i miljön oändligt mycket bättre än en rik resande världsmedborgare.)
https://www.tv4.se/artikel/75lzzPom...laepper-ut-10-ganger-mer-koldioxid-aen-resten
Så vad jag än gör, om jag tjänar under 70 000 kr i månaden så kan jag göra nästan ingenting alls om inte politiken involveras. Om jag hade tjänat 70 000 kr i månaden hade jag kunnat rädda mycket miljö genom att bara inte resa.
Men ändå är det bara individer, företagen måste tvingas släppa ut mindre koldioxid.
Men grunden för att politiker ska kunna göra något är att individerna accepterar att de kommer att bli påverkade, och det är där jag tycker problemet i argumentationen "individer kan inte lösa problemet, det måste politikerna göra", för det leder tanken till att något ansvar inte ligger hos mig som individ. Men det gör det ju, politiker kan inte trolla fram lösningar som inte gör att vi medborgare inte påverkas, och vill vi medborgare inte påverkas i våra liv så kommer inte heller problemet att lösas. Det är helt enkelt inte "någon annan" som ska göra något, det är jag, du och vi.