Overshoot Day

Först och främst tror jag att man ofta överskattar hur bra lokaltrafiken i storstadsområden faktiskt fungerar - jag använder Stockholm eftersom jag bor här och därför har bäst koll. Ta ett område som Saltsjöbaden (genomsnittsinkomst 42 500 kronor). Det är en av Sveriges mer välbärgade områden och en av de som ligger längst från stadskärnan. Saltsjöbanan som är den huvudsakliga lokaltrafiken tar en bit över en timme. Med bil är du inom tullarna på halva tiden. Eftersom Saltsjöbanan tar så lång tid (och inte körs så ofta) kör den övervägande delen bil. Saltsjöbaden ligger ca 2 mil från Stockholm och har bristfällig lokaltrafik. Precis som många på landsbygden. Det ska även noteras att för att nå Saltsjöbaden kan man ibland behöva gå en km eller två. För att handla behöver man alltså åka kommunalt till affärer, bära med sig maten på Saltsjöbadsbanan och sedan gå 1-2 km hem. Hur många glesbygdsbor är beredda att göra det? Liknande situation har Lidingö, återigen välbärgade men du måste ta buss (som inte går ofta på kvällarna/nätterna) och sedan tunnelbana från Mörby vilket i sin tur tar tid för att komma inom tullarna. Återigen handla mat, ta med på tunnelbanan, buss och sedan gå någon kilometer hem. Hur många som bor på landet skulle acceptera den situationen?

Nu kommer jag att få det mesta av Bukafalos i uppror, men medan de flesta framhåller produktionsbönder som vi behöver för att inte vara beroende av importer hur många har valt att köpa en hästgård för att kunna ha sina hästar hemma och bo på landet och arbetar inte med jordbruk (förutom att odla grönsaker, ha några höns och liknande för eget bruk) och försörjer sig med andra jobb som kräver bil eftersom jobben ofta finns inom mer tätbebyggda områden och sedan säger att de inte kan använda lokaltrafik eftersom den är så undermålig.

Den här gruppen är för det mesta i VVV medelklass stratan. De producerar inte de jordbruksprodukter som Sverige är i behov av. Under kristider som 2018 tog de upp resurser av foder som jordbrukarna var i behov av.

Nej, jag argumenterar inte för att alla ska flytta närmare tätorter så de kan använda lokaltrafiken och stalla upp sina hästar på en stor anläggning, även om det, kan man argumentera, är mer effektivt rent resursmässigt. Däremot är det frustrerande när allt går ut på att storstadsmänniskor inte förstår landsbygdens människor. Jag säger inte emot att storstadsmänniskor inte förstår jordbrukare, men de som jobbar på samma ställe med samma arbetsuppgifter tror jag inte står varandra så långt ifrån, oaktat om man bor i lägenhet eller på en hästgård.

(Det här blir en hel essä) Men som @Jeffery konstaterade, så krasst är det inte, de i princip bara storstadsmänniskor, som bor i socioekonomiskt utsatta områden - Rinkeby, Tensta, Skärholmen - som förbrukar minst resurser. Hur ska man kirurgiskt separera dem från områden som Saltsjöbaden, Lidingö, Djursholm etc? I storstäderna finns de absolut största socioekonomiskt största klyftorna. Ja, många som konsumerar mest i Sverige bor i storstäderna men också de som konsumerar minst och har minst resurser.

Jag skulle hävda, även om jag inte har statistiken just nu, att de absolut fattigaste och mest utsatta svenskar inte är landsbygdsbor utan bor i storstadsområdena.

Dessutom skrev jag de inkomststarkare storstadsborna som äger och kör de flesta av bilarna; och menade explicit att exkludera de som inte ens har på kartan att ha en bil. (Inte att gruppera ihop samtliga storstadsbor som inkomststarkare, vilket skulle kunna vara en annan tolkning av den något otydliga formuleringen.)

Men är glad att regeringen fann sans i den oheliga jakten på väljare och valde bort att genomföra ett generellt bilstödspaket till alla bilägare - något som på alla sätt och vis var så fel riktning att man baxnar.
 
Jag argumenterar för att många storstadsbor inte förstår hur avgörande bilen är för att komma nånstans alls, när man tycker att om bränslet blir dyrare så väljer man annan transport.

De mest utsatta har vare sig behov av bil eller möjlighet inom räckhåll att ha det, så de skulle drabbas väldigt lite av ett mer kirurgiskt genomfört bilminskningsprogram än andra storstadsbor. Om man då kombinerar med satsningar på kollektivtrafiken så får de bättre möjligheter.

De som bor i Saltis, Danderyd, Lidingö etc kommer inte vara priskänsliga hur stora straffskatter du än lägger på, så jag vet inte vilka verktyg du avser? Och som sagt bara för att du bor i ett välbärgat storstadsområde betyder det inte att du har tillgång till lokaltrafik. Det finns dessutom en hel del storstadsbor som arbetar skift men även de som måste ta sig från tex Haninge till Kista. De har mindre resurser, konsumerar mindre men kommer att drabbas mer än många landsbygdsbor om man höjer skatter(?) i storstadsområden. Det har kommit upp i andra trådar, men storstadsbor spenderar generellt betydligt mer tid på pendlandet än landsbygdsbor och under förhållanden många säger att de inte skulle acceptera. All tid man står och fryser när pendeln har vagnfel, spårfel, personalfel, obehöriga personer på spåret fel, ingripande av ordningsvakter/polisfel. Bussar som inte synkar, etc, etc. Pendling på en dryg timme enkel väg gör de flesta och då räknar vi inte med promenaden till och från närmsta stationen/buss.

Det finns liksom skäl till varför de mest välbärgade svenskar bor i storstäderna, eftersom det är där företag etc är koncentrerade. Det är något som måste beaktas, Stockholm betalar tex merparten av den sk Robin Hood skatten - som jag tycker är helt rätt - vilket i sin tur subventionerar många glesbygds och landsbygds vård. Det har ska inte urarta till ännu en storstads-landsbygdstråd. Men att säga att en del av klimat och miljö problematiken löses genom att fokusera på att minska bilåkandet i Stockholm mfl är inte realistiskt. Det du gör är att straffa de med mindre resurser medan de som använder bilen onödigt mycket inte kommer att bry sig om priserna och aldrig tar lokaltrafiken. För att få de som bor i Saltsjöbaden att använda lokaltrafiken kommer du behöva fyr eller femdubbla bensinpriserna.
 
De som bor i Saltis, Danderyd, Lidingö etc kommer inte vara priskänsliga hur stora straffskatter du än lägger på, så jag vet inte vilka verktyg du avser? Och som sagt bara för att du bor i ett välbärgat storstadsområde betyder det inte att du har tillgång till lokaltrafik. Det finns dessutom en hel del storstadsbor som arbetar skift men även de som måste ta sig från tex Haninge till Kista. De har mindre resurser, konsumerar mindre men kommer att drabbas mer än många landsbygdsbor om man höjer skatter(?) i storstadsområden. Det har kommit upp i andra trådar, men storstadsbor spenderar generellt betydligt mer tid på pendlandet än landsbygdsbor och under förhållanden många säger att de inte skulle acceptera. All tid man står och fryser när pendeln har vagnfel, spårfel, personalfel, obehöriga personer på spåret fel, ingripande av ordningsvakter/polisfel. Bussar som inte synkar, etc, etc. Pendling på en dryg timme enkel väg gör de flesta och då räknar vi inte med promenaden till och från närmsta stationen/buss.

Det finns liksom skäl till varför de mest välbärgade svenskar bor i storstäderna, eftersom det är där företag etc är koncentrerade. Det är något som måste beaktas, Stockholm betalar tex merparten av den sk Robin Hood skatten - som jag tycker är helt rätt - vilket i sin tur subventionerar många glesbygds och landsbygds vård. Det har ska inte urarta till ännu en storstads-landsbygdstråd. Men att säga att en del av klimat och miljö problematiken löses genom att fokusera på att minska bilåkandet i Stockholm mfl är inte realistiskt. Det du gör är att straffa de med mindre resurser medan de som använder bilen onödigt mycket inte kommer att bry sig om priserna och aldrig tar lokaltrafiken. För att få de som bor i Saltsjöbaden att använda lokaltrafiken kommer du behöva fyr eller femdubbla bensinpriserna.

Eller förbjuda framfarten för dem. Bensinpriser är ett trubbigt verktyg och inte vad jag avsåg med kirurgisk precision.

Jag anser helt enkelt att de som har och kan få rimliga alternativ till att framföra egen fossilbil, ska använda de alternativen och de ska gynnas av att göra det. Förekomsten av dessa personer är extremt mycket större i storstaden än i landsbygd/glesbygd. Skulle vi ta bort stora delar av biltrafiken kring storstadsregionerna skulle en del miljöproblem lösas helt och utsläppen från persontrafik minskas drastiskt. Jag ser inte att det är en automatisk skiljelinje mellan storstad och landsbygd, men det är i statistisk mening en extrem skiljelinje i förutsättningar.
 
Eller förbjuda framfarten för dem. Bensinpriser är ett trubbigt verktyg och inte vad jag avsåg med kirurgisk precision.

Jag anser helt enkelt att de som har och kan få rimliga alternativ till att framföra egen fossilbil, ska använda de alternativen och de ska gynnas av att göra det. Förekomsten av dessa personer är extremt mycket större i storstaden än i landsbygd/glesbygd. Skulle vi ta bort stora delar av biltrafiken kring storstadsregionerna skulle en del miljöproblem lösas helt och utsläppen från persontrafik minskas drastiskt. Jag ser inte att det är en automatisk skiljelinje mellan storstad och landsbygd, men det är i statistisk mening en extrem skiljelinje i förutsättningar.

Då gör de som en hel del på buke inte är intresserade av, kör bilen till närmsta station och parkerar den där. Att försämra/förbjuda infarten från bostaden till arbetsplatsen som står för merparten av bensinförbrukning vet jag inte hur det skulle organiseras.

Och återigen, de som bor i områden som använder bilen mest när det finns alternativ är inte priskänsliga. Just nu bygger man om Slussen dit Nacka, Saltis och andra områden i den riktningen dvs medelklass (övre för det mesta) och det är kaos, trots det så väljer majoriteten att använda lokaltrafiken. Bekvämligheten att köra dörr till dörr uppväger mycket i landet eller i storstaden. Man sitter hellre i sin bil och väntar i rusning än sätter sig på en full tunnelbana eller buss.
 
Då gör de som en hel del på buke inte är intresserade av, kör bilen till närmsta station och parkerar den där. Att försämra/förbjuda infarten från bostaden till arbetsplatsen som står för merparten av bensinförbrukning vet jag inte hur det skulle organiseras.

Och återigen, de som bor i områden som använder bilen mest när det finns alternativ är inte priskänsliga. Just nu bygger man om Slussen dit Nacka, Saltis och andra områden i den riktningen dvs medelklass (övre för det mesta) och det är kaos, trots det så väljer majoriteten att använda lokaltrafiken. Bekvämligheten att köra dörr till dörr uppväger mycket i landet eller i storstaden. Man sitter hellre i sin bil och väntar i rusning än sätter sig på en full tunnelbana eller buss.

Och då är ditt alternativ att priserna ska höjas skyhögt så att det får effekt, och så får vi helt enkelt offra de där 15% i glesbygd och landsbygd som helt enkelt inte kan bo kvar där de vill (driva på urbaniseringen och avfolka stora delar av landet) samt de där i storstan som har ett konkret behov av bilen också för sin utkomst? Eller är alternativet att vi skiter i att försöka minska biltrafiken helt och hållet?

Jag har lite svårt att följa tråden i resonemangen.
 
Och då är ditt alternativ att priserna ska höjas skyhögt så att det får effekt, och så får vi helt enkelt offra de där 15% i glesbygd och landsbygd som helt enkelt inte kan bo kvar där de vill (driva på urbaniseringen och avfolka stora delar av landet) samt de där i storstan som har ett konkret behov av bilen också för sin utkomst? Eller är alternativet att vi skiter i att försöka minska biltrafiken helt och hållet?

Jag har lite svårt att följa tråden i resonemangen.

Ett annat förslag, de som kan bevisa att de uppbär en majoritet av sin näring av jordbruk subventioneras och de som valt att bosätta sig på landet men arbetar i stan och de i stan höjer vi skatten för att väga upp subventionerna - att göra framkomligheten svårare kommer bli komplicerat och logistiskt inte genomförbart. Att förbättra lokaltrafik på landsbygden är naturligtvis det bästa alternativet, men när börjar folk faktiskt använda den istället för bilen? Gå någon kilometer, vänta i 20 minuter på bussen, byta till en annan buss. Hoppas att tåget inte blir försenat och man måste vänta 20 minuter till. Sammanlagd restid 1.5 timmar. Även när det regnar, blåser och gassar. Alternativt då ta bilen och vara på jobbet på 20 minuter.

https://jordbruksverket.se/om-jordb...k/2021-06-15-sysselsattning-i-jordbruket-2020

Något jag har funderat en del över, vilket iofs inte hör hemma här, är varför inte fler inom socioekonomiskt utsatta minoriteter uppmuntras att börja arbeta inom jordbruket. Uppenbarligen behöver vi fler lantbrukare om vi ska uppnå en högre grad av självförsörjning.
 
Du skriver som att det inte finns människor över precis hela världen som kämpar för just detta. Som att vårt samhälle (Sverige? EU? FN? vad är "vårt"? vilka är "vi"?) verkligen behöver trycka till hela resten av världen. Det är en global kamp. Underskatta inte människorna som kämpar utanför "vårt samhälle".
Nu tror jag att du missförstod mig.
Nej, vi i Sverige ska inte trycka till någon i denna fråga. Sverige är verkligen inte i en sådan position med vår Overshoot Day på 6:e april.

Ja, det är en global kamp. Och alla som kämpar är föredömmen för oss andra. Men det räcker inte alls till.
De som kämpar är långt ifrån tillräckligt många individer i tillräckligt många samhällen för att det ska ge en reell effekt i minskade koldioxidutsläpp på global nivå. För att vända på det här kilometerlånga cargoskeppet så behöver mer eller mindre alla överallt hjälpa till.

Det är det jag menade med att använda delar av ditt upplägg och dina ord för vårt samhälle till samma sak, fast för alla samhällen.
Ty hela jordens befolkning sitter i samma båt, och det nån gör (klimatmässigt) fel påverkar alla andra (som får jobba mycket hårdare för att kompensera den förra).
 
Och då är ditt alternativ att priserna ska höjas skyhögt så att det får effekt, och så får vi helt enkelt offra de där 15% i glesbygd och landsbygd som helt enkelt inte kan bo kvar där de vill (driva på urbaniseringen och avfolka stora delar av landet) samt de där i storstan som har ett konkret behov av bilen också för sin utkomst?
Vad gäller elpriserna så har man klarat av att skapa olika elområden med olika elpriser.
Jag är rätt säker på att det går att klura ut något liknande för bensin och diesel - om man nu kommer fram till att det är åt det här hållet man ska gå.
 
Vad gäller elpriserna så har man klarat av att skapa olika elområden med olika elpriser.
Jag är rätt säker på att det går att klura ut något liknande för bensin och diesel - om man nu kommer fram till att det är åt det här hållet man ska gå.
Det är lite lättare att förflytta flytande bränslen mellan områden så det skulle bli enormt mycket smuggling
 
Nu tror jag att du missförstod mig.
Nej, vi i Sverige ska inte trycka till någon i denna fråga. Sverige är verkligen inte i en sådan position med vår Overshoot Day på 6:e april.

Ja, det är en global kamp. Och alla som kämpar är föredömmen för oss andra. Men det räcker inte alls till.
De som kämpar är långt ifrån tillräckligt många individer i tillräckligt många samhällen för att det ska ge en reell effekt i minskade koldioxidutsläpp på global nivå. För att vända på det här kilometerlånga cargoskeppet så behöver mer eller mindre alla överallt hjälpa till.

Det är det jag menade med att använda delar av ditt upplägg och dina ord för vårt samhälle till samma sak, fast för alla samhällen.
Ty hela jordens befolkning sitter i samma båt, och det nån gör (klimatmässigt) fel påverkar alla andra (som får jobba mycket hårdare för att kompensera den förra).
Jag ser automatiskt på vårt samhälle som globalt. Det mänskliga samhället. Åtminstone i klimatfrågor. Men i termer av politisk påverkan kan vi ju göra mer i de närmare kretsarna. Men jag kanske inte hänger med helt i hur du menar, får jag erkänna.
 
Ett annat förslag, de som kan bevisa att de uppbär en majoritet av sin näring av jordbruk subventioneras och de som valt att bosätta sig på landet men arbetar i stan och de i stan höjer vi skatten för att väga upp subventionerna - att göra framkomligheten svårare kommer bli komplicerat och logistiskt inte genomförbart. Att förbättra lokaltrafik på landsbygden är naturligtvis det bästa alternativet, men när börjar folk faktiskt använda den istället för bilen? Gå någon kilometer, vänta i 20 minuter på bussen, byta till en annan buss. Hoppas att tåget inte blir försenat och man måste vänta 20 minuter till. Sammanlagd restid 1.5 timmar. Även när det regnar, blåser och gassar. Alternativt då ta bilen och vara på jobbet på 20 minuter.

https://jordbruksverket.se/om-jordb...k/2021-06-15-sysselsattning-i-jordbruket-2020

Något jag har funderat en del över, vilket iofs inte hör hemma här, är varför inte fler inom socioekonomiskt utsatta minoriteter uppmuntras att börja arbeta inom jordbruket. Uppenbarligen behöver vi fler lantbrukare om vi ska uppnå en högre grad av självförsörjning.
En förutsättning för att använda den är att den är tillgänglig alls. Och det är jäkla svårt för de där sista 15 procenten. Man kan liksom inte bygga om hela vägnätet så att det är rimligt att cykla och gå på året om - bara för att det finns en eller två permanenta bostäder längst ut på fraktalen.

Men med det du beskriver skulle jag lätt åka kollektivt 9 gånger av 10 - oavsett om jag bodde i tätort eller inte. Med 6 kilometer på oupplyst 70-väg utan vägren med nästan noll vinterunderhåll, till några få avgångar på en busshållplats helt utan skydd och möjlighet att parkera cykel (dvs skulle man missa bussen så är det 4 timmar eller 16 timmar till nästa chans), så är det lite för mycket uppförsbacke. Kliver man av för att lämna barn på vägen, så går nästa om 4 timmar. När det sedan dessutom är nästan lika dyrt som att ta bilen hjälper det inte. Jag går ändå dit och åker emellanåt och kan bara konstatera att det känns synd att sitta ensam eller nästan ensam i en dieselbuss för 60 personer. Förstår svårigheten i att utforma något bättre, men det skaver, för vi är så sjukt duktiga på att hitta lösningar på andra problem.

Men jag har sammanlagd restid på 1.5 timme i bil ändå.

Okej, höjd skatt för alla i stan oavsett behov av bil, det var just det jag trodde du var emot?
 
En förutsättning för att använda den är att den är tillgänglig alls. Och det är jäkla svårt för de där sista 15 procenten. Man kan liksom inte bygga om hela vägnätet så att det är rimligt att cykla och gå på året om - bara för att det finns en eller två permanenta bostäder längst ut på fraktalen.

Men med det du beskriver skulle jag lätt åka kollektivt 9 gånger av 10 - oavsett om jag bodde i tätort eller inte. Med 6 kilometer på oupplyst 70-väg utan vägren, till några få avgångar på en busshållplats helt utan skydd och möjlighet att parkera cykel (dvs skulle man missa bussen så är det 4 timmar eller 16 timmar till nästa chans), så är det lite för mycket uppförsbacke. När det sedan dessutom är nästan lika dyrt som att ta bilen hjälper det inte. Men jag går och åker emellanåt och kan bara konstatera att det känns synd att sitta ensam eller nästan ensam i en dieselbuss för 60 personer. Förstår svårigheten i att utforma något bättre, men det skaver, för vi är så sjukt duktiga på att hitta lösningar på andra problem.

Men jag har sammanlagd restid på 1.5 timme i bil ändå.

Men okej, höjd skatt för alla i stan oavsett behov av bil, det var just det jag trodde du var emot?

Nej, höjd/bibehållen bilskatt/bensinskatt för alla de som inte kan bevisa att bilen är ett nödvändigt yrkesredskap (avdrag när man deklarerar så det inte blir mer komplicerat). Dålig lokaltrafik och att man arbetar i tätort räknas inte - däremot kan jag tänka mig statligt stöd för att bygga ut lokaltrafiken och att den får gå med viss förlust i vissa kommuner. Egentligen borde kommunikationer, liksom skolan förstatligas för att uppnå, inom rimliga gränser, en likhet av service och kvalitet.
 
En grundpelare i mitt resonemang är att det i verkligheten skulle duga finfint om vi lyckas få ned fossilbrännandet med 90% och använda det lilla utrymme som finns för riktigt svårlösta problem, där fossilbränslen är tekniskt, ekonomiskt och miljömässigt överlägsna. Om man är fundamentalist och säger allt eller inget så faller det resonemanget.
 
Jag ser automatiskt på vårt samhälle som globalt. Det mänskliga samhället. Åtminstone i klimatfrågor. Men i termer av politisk påverkan kan vi ju göra mer i de närmare kretsarna. Men jag kanske inte hänger med helt i hur du menar, får jag erkänna.
Ok.
Då är det alldeles för få i det mänskliga samhället som har radikalt ändrat på sina liv för att det ska bli någon märkbar skillnad på koldioxidutsläppen. Många fler måste göra det. Det är rent av så att många (på global nivå) ens har förstått den här frågeställningen eller tänkt denna tanke.

Här har alla ett jobb att göra - oavsett om man är en av de som kämpar, eller en som är medveten om problematiken men ännu inte börjat gjort nåt för egen del. Och det går för alldeles långsamt, om det ska förändras enbart från gräsrots- till global nivå.

Varje land och region och individ måste göra sitt, enligt parollen 'mest bang for the bucks'. Vad kan jag/vad kan vi göra för att få mest effekt för minst insats? Och efter det, vad är nästa 'mest effekt för minst insats'?
 
Nej, höjd/bibehållen bilskatt/bensinskatt för alla de som inte kan bevisa att bilen är ett nödvändigt yrkesredskap (avdrag när man deklarerar så det inte blir mer komplicerat). Dålig lokaltrafik och att man arbetar i tätort räknas inte - däremot kan jag tänka mig statligt stöd för att bygga ut lokaltrafiken och att den får gå med viss förlust i vissa kommuner. Egentligen borde kommunikationer, liksom skolan förstatligas för att uppnå, inom rimliga gränser, en likhet av service och kvalitet.
Okej, taxichaufförer får bo på landet och möjligtvis hantverkare - resten får stanna där de valt att bo 24/7 eller betala rejäl skatt. Vissa har med lite tur och skicklighet valt en boplats där kollektivtrafiken når. Kanske kan de också få lite livsmedel från nån som kör ut, men den servicen finns inte för alla. Men kan man odla, så kan man också jaga grannens kossor och skjuta - vad ska man med transport till?

Jag tror att vi är på väg mot en såndär tråd där landsbygdsbon snart påstår att stadsbon har väldigt lite förståelse för hur det ser ut. Även om jag raljerar, för ditt förslag var att behålla ett system som redan gäller och något annat har jag nog inte räknat med. Det är eländigt dyrt men eftersom alternativen inte finns så får det prioriteras högt helt enkelt.
 
(Och sen finns också glesbygdsbon som inte ens sett röken av kollektivtrafik alls de senaste åren, annat än i byn dit man åker 11 mil enkel väg. Den där sista pocenten. Men norrlänningar är vana att skattas hårt för saker de aldrig kan få nytta av själva.)
 
Okej, taxichaufförer får bo på landet och möjligtvis hantverkare - resten får stanna där de valt att bo 24/7 eller betala rejäl skatt. Vissa har med lite tur och skicklighet valt en boplats där kollektivtrafiken når. Kanske kan de också få lite livsmedel från nån som kör ut, men den servicen finns inte för alla. Men kan man odla, så kan man också jaga grannens kossor och skjuta - vad ska man med transport till?

Jag tror att vi är på väg mot en såndär tråd där landsbygdsbon snart påstår att stadsbon har väldigt lite förståelse för hur det ser ut. Även om jag raljerar, för ditt förslag var att behålla ett system som redan gäller och något annat har jag nog inte räknat med. Det är eländigt dyrt men eftersom alternativen inte finns så får det prioriteras högt helt enkelt.

Yep, vill inte heller att det ska urarta till en stad-land tråd. I princip måste alla, oavsett var vi bor drastiskt ändra våra liv för att det ska spela någon roll. Och lokaltrafik på landet eller mindre bilåkande i storstäder är inte det som avgör om svenskar kommer att kunna leva vidare i Sverige. Vi har definitivt passerat zenit av välfärden, nu är det på väg ner, frågan är egentligen bara hur fort det går. Såg en dokumentär om Franklins misslyckade försök att hitta Northwest Passage (slutade med att de försvann spårlöst). Numera är det mer eller mindre öppet hav nästan hela året.

Vi ser redan mer och mer extremväder. Än så länge har vi varit relativt förskonade i Sverige, men vi ser redan att vissa delar av Sverige(!) har vattenbrist. Vädret har börjat skifta från extremt torrt och varmt, till kallt och regnigt med temperaturförändringar på 15 grader eller mer på någon dag. När regnet väl kommer så öser det ner - var det Gävle som svämmade över?

Ta Sverige x 1000 och vi ser vart vi är på väg. Än så länge har vi i Sverige råd att föda, klä och ha tak över huvudet. Och konsumera. Däremot är det alltfler länder och människor som inte har tillgång till ens basala behov, eg överleva. Samtidigt som fler och fler i världen konsumerar mer och mer. Men kan svenskar säga till tex indier, om ni ökar er levnadsstandard och utsläpp, särskilt om ni vill leva som svenskar, kommer det att förorsaka klimatförändringar? Men vi är så små så det spelar ingen roll om vi fortsätter leva som vi gör, men om ni gör det kommer det att påverka klimatet betydligt mer.
 
(Och sen finns också glesbygdsbon som inte ens sett röken av kollektivtrafik alls de senaste åren, annat än i byn dit man åker 11 mil enkel väg. Den där sista pocenten. Men norrlänningar är vana att skattas hårt för saker de aldrig kan få nytta av själva.)

Mmm, storstadsregionerna skor sig på landsbygden. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmspolitiker-rasar-over-nya-utjamningsskatten

Förövrigt tycker jag att utjämningsskatten är helt korrekt eftersom alla i landet bör ha tillgång till liknande vårdkvalitet oavsett var man bor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp