Ja alltså
sorry det här blir nog långt. Och jag har inte stenkoll, men jag anser att det du skriver ovan är helt politikens fel och ansvar.
Trafikverket ska tydligen ha ett mål att främja cykling och tåg. Men det är inte så starkt att de förstått vikten av det. (de är väldigt bilinriktade och stoppar regeländringar som är vanliga utomlands och hindrar olyckor och som skulle främja cyklism och förslag om att tillåta att cykelvägar mellan kommuner kan byggas så de inte går längs en bilväg) Sverige har tydligen ett tydligt mål om hur biltrafiken se ut framöver, inte öka från nuvarande nivå såvitt jag förstått. Trafikverket bygger ändå vägar på sina prognoser för en stark ökning av biltrafik, som bygger bland annat på hur det sett ut tidigare. Det är dyrt att bygga helt nya vägar och dessa får lejonparten av pengarna som kunde gått till tåg eller cykel (mellan orter). Så de verkar inte klara att byta fokus och verkar inte heller vara helt med på spåret (haha) om hur personer och politiker omprioriterat och nu väldigt gärna vill ha underhåll på tåg. Underhållet har också varit eftersatt länge vilket visar sig mer och mer. Så trafikverkets pengar verkar slukas till att bygga vägar och planera vägar som inte helt stämmer med politikens uttalade mål om hur framtidens trafik ska se ut. Att en verksamhet som ska styras av en demokrati inte låter sig styras av demokratin måste vara ett politiskt problem. Det är i alla fall inte individens problem och inte heller företagens problem.
SJs misslyckade schemaläggning kan självklart ingen göra någonting åt, personen som skulle införa det är tydligen sparkad helt enkelt. Däremot är det naturligtvis ägaren av tågbolaget SJ som måste vara tydlig med att de önskar att personalen har rimliga arbetsvillkor. Nya seriös usla arbetsvillkor är tydligen en del i den plötsliga personalbristen.
Ok Mälartåg, varför körs tågen nu av MTR? Jo Mälartåg ägs av kommunerna i Mälardalen -politiker styr kommuner. Politikerna i Mälardalen ville ha fler avgångar (gissningsvis extremt mycket billigare, eftersom just fler avgångar är det inte ens om man räknar även planerade tåg som inte går. Det har minskat från runt fem avgångar runt 07 till ca 3 avgångar runt 07, långsammare och väldigt få som går förbi Knivsta och Märsta, och är inställda 50% av tiden.) sa de och gjorde en upphandling. Not: just när upphandlingen skedde, precis innan SJs nya schemaläggning gick tågen extremt bra tider, mycket ofta, mycket snabbt, i tid och stadigt. Även om SJ då och då haft klara dippar tidigare. MTR (ägt av Kina så en säkerhetspolitisk risk i längden) (de som vet mer hävdar att upphandlingen var usel och inte hade med vissa viktiga variabler) vann. Vilket är som det är. MTR har dock varit en totalkatastrof i ett halvår och kommer att fortsätta vara det, de borde bara bytas ut omedelbart. Vilket är politikernas sak. (just nu blir nog MTR så mycket billigare för dem att de nog gärna har dem kvar, iom allt de måste betala för förseningarna, till kommunerna) Notera att även Trafikverket har en fot med här genom att inte ha reparerat spåren ordentligt på många år så deras uppbrända ställverk och spruckna spår spär på det övriga.
När katastrofen hade pågått ett halvår sa Mälartåg hult att nu skulle MTR ta över det väldigt stabila Upptåget (typ Upplands pendeltåg) och det skulle gå mycket bra. Det går tydligen inte längre att åka Upptåget. Vilket är helt och hållet politikernas fel. De kunde dragit i nödbromsen där.
(är det här btw ett klimatproblem? ja alltså om tåget inte går och folk måste till jobbet så kör de bil. Även om de först dessutom betalat för en månads tågåkande. Tex pågår i grupper tips om var man parkerar för att köra bil mellan Knivsta och Märsta (en linje som varit supersmidig att åka tåg på) varje dag istället för tåg. En icke miljövän tänker då att det är superbra att de tar bilen istället, tills de inser att de själva som älskar köra bil istället då står i 20 minuters kö varje morgon och eftermiddag vid Upplands Väsby. (fråga mig inte varför det alltid blir kö just där) och kommer försent till jobbet. Voila.
Vadan denna personalbrist då? Personalen på SJ blev förbannad över schemaläggningen och klarar inte att ha sitt pass avslutat i Umeå när de startade och bor i Helsingborg, varpå de får resa tillbaka på fritiden, så de fick aldrig se sina barn mer.
Personalen på Upptåget hade hört om MTR från personalen på andra Mälartågslinjer och ville inte jobba där helt enkelt.
Personalen som jobbade på SJ på sträckan Uppsala Stockholm gjorde det lite nu och då när de hade en lucka och jobbar i övrigt tydligen på hela linjenätet så de ville inte börja jobba på Mälartåg, som tydligen ingen (jag vet inte varför) vill jobba på. Så de har mest nyutbildad personal, vilket kanske är orsaken till att de ibland inte får upp dörrarna eller iväg tågen utan får ställa in.
Politikerna trodde som du att personalen bara skulle transportera över sig av sig självt och hade inte gjort research (vilket jag verkligen kan förstå är väldigt svårt i det här fallet) Men att inte lova pendlarna att MTR åker så snabbt det går och sätta tvärbroms på MTRs övertag av upptåget är helt galet.
Politikerna i Knivsta och Märsta däremot är heligt förbannade och försöker göra någonting åt att nästan inga tåg längre går från de orterna.
Att trafikverket skulle ta över underhållet i egen regi vore mycket bra enligt personerna som är anställda för underhåll av olika företag, eftersom det mest görs akuta hoplappningar och ingen har ett intresse av att ge tid till att göra det ordentligt.
Självklart skulle det ta väldigt lång tid att lösa. Men problemet är ju skapat -av politikerna, från början.