Om folkviljan förändras så är det rimligt att även politiken förändras ja. Det tycker jag är aktuellt även för kärnkraften t ex, att vi skulle kunna ha en ny folkomröstning om det eftersom så mycket förändrats sedan förra beslutet.
Jag tror dock att du har helt rätt i att gemene men tror att Sverige är mycket bättre än vad vi är. Och då är min åsikt att det inte är så strategiskt att ropa på att politikerna inte gör sitt jobb, utan att också KRAFTIGT upplysa folket om hur sanningen faktiskt ser ut. Det enda jag egentligen "anmärkt" på i ditt resonemang är det som jag tyckte flyttade för mycket fokus från folket till politikerna, när du skrev ungefär att den enskilde människan inte kan göra något utan det är politikerna som måste fixa lösningen. Och jag menar då att det ligger ett JÄTTESTORT ansvar hos oss som enskilda medborgare att ta till oss av problematiken som vi är med och orsakar, och accepterar att vi kommer att drabbas av konsekvenser som vi kommer att uppleva som negativa, när de som har makt att förändra på system- och samhällsnivå fattar de beslut som behöver fattas. Det är inte "någon annans" problem som jag som individ kan skjuta över till politiker och företagare, jag är också en del av både problem och lösning.
Du menar (om jag tolkat dig rätt) att acceptansen redan finns, så det är bara för att politikerna att agera, och jag menar att acceptansen inte finns tillräckligt, och tyvärr även verkar minska. I övrigt är vi överens, både om att vi som land behöver bli bättre och att det inte räcker med de enskilda valen man gör själv i sin vardag.
Alltså just denna långa tråd av diskussion startade iom att jag ansåg att om man brydde sig om klimatet så måste man betrakta det som en valfråga...
Medan den andra personen (uppfattade jag det som) ansåg att det inte var en valfråga utan enbart handlade om individens agerande i sin personliga sfär. Tex inte resa eller inte klippa gräset.
Men sure, upplysa folket, det finns absolut föreningar och organisationer som försöker upplysa media om att de inte gör sitt jobb också, om att de behöver vara tydligare i sin rapportering och som skriver insändare och artiklar osv. Rockström skriver artiklar till exempel.
Så för att vara tydlig (jag kan ju inte skriva en lista i varje inlägg i varje diskussion, men jag kanske borde lägga det som en permanent rad)
Jag tycker att individen ska agera för klimatet -det inkludera reflektera över klimatet när de röstar
Jag tycker att politikerna ska agera för klimatet
Jag tycker att journalisterna ska berätta om klimatet, tex om de har en dödlig värmebölja med torka -att då visa döda skördar eller uttorkade floder, inte glada barn i fontäner. (var en diskussion nyligen) och om huruvida Sverige fyller sina löften.
Jag tycker att företag ska agera för klimatet av sig själva och
jag tycker att det ska finnas regleringar som gör att företag agerar för klimatet och jag tror det är till fördel för företagen i ett land att ha det, när det sedan gäller internationell konkurrens i framtiden.
Jag tycker att EU ska agera för klimatet.
Kommer du på någon jag missat? Ja då tycker jag de ska agera för klimatet.
Betyder att jag tycker det här att jag inte planterar träd i trädgården eller inte har en liten äng, nope, för det har jag.
Betyder det att jag har en liten äng att jag inte skrivit till kommunen och hyresvärden och näraliggande organisation? nope för det har jag. osv. Betyder detta att jag inte tjafsat med lokalpolitikerna? nope för det har jag. Betyder det att jag gör mer än någon annan? NOPE, är jag duktig NOPE! (jag är lite sämre än de flesta, även medelsvenskar, jag kör bil tex, jag tänker säkert flyga någon gång något år. Äter kött (inte alltid).) Är jag ens duktig jämfört med vänner NOPE. (de åker tåg till släktingar i södra Europa och cyklar med två barn efter sig på semestrarna tex och är vegetariska.)