Jag vet inte varför jag skriver inlägg när ingen klarar av att läsa dem, men sure.Jag fattar verkligen inte hur du menar att politikerna ska kunna ta över ansvaret från individerna, så att vi enskilda inte längre ska behöva välja eller betala. Om jag och min familj åker till Thailand varje jul och till Spanien varje sommar, som exempel, och inte vill sluta med det. Blir jag då mer positiv till att avstå en del av min livsstil om politikerna gör att jag måste, genom att t ex förbjuda nöjes-/rekreationsresor av? Eller göra det så dyrt att ingen har råd? Blir jag så positiv att jag t o m kommer att rösta på de politikerna i nästa val?
Alla här säger att det är helt individens ansvar att fixa klimatfrågan.
Dvs de korkskallar som bryr sig får helt enkelt cykla i -25 grader i svart mörker, på smala 70 vägar, utan vägren, spåriga, mitt i högarna från bilarnas snöröjning. Röj INTE cykelbanorna! det är feminism! Man ska lägga snön från vägen i högar på cykelbanan och gångbanan! Om de en gång gör misstaget och cyklar till jobbet en sval sommardag måste de sedan göra det varje dag, året ut. Detta är enda sättet att rädda klimatet + sopsortering.
Politiker bör Absolut Inte bygga cykelbanor för att underlätta detta val. Utan korkskallarna ska uppoffra sig rejält. Gärna ha en vagn efter cykeln med fem gråtande barn och en kasse mat i.
Vi övriga smarta tar bilen helt enkelt.
Du och din familj vill åka till Spanien varje jul och Thailand varje sommar. Det vill ni göra på skattebefriade flygbränslen och med subventioneringar. Idioterna som tar tåget ska bära sina kostnader själva. Politikerna bör absolut inte lägga sig i det här och istället subventionera tåg och låta flyg bära sina kostnader. Utan det är helt och totalt rätt att subventionera Thailandsresor. Att det är lättare att boka resor per flyg än per tåg är precis som det ska vara. Vill man vara miljövänlig och dum i huvudet ska man i alla fall anstränga sig också. Självklart ska miljöförstörande resor vara billigare, lättare och snabbare än miljövänliga, det är min rätt som livsstilsnjutare. Tåget till Skåne på sommaren och tåget till Åre på vintern är inte livsstil. Man ska absolut inte! bygga järnväg till Sälen, bara flygplats!
Att få bära päls är en härlig rättighet som varje person bör ära och hylla. Det är helt klart värt att fiska ut östersjön med subventionerade bränslen och subventionerad båt för att mala fiskmjöl av all småsill så man kan mata djuren i Danmarks pälsindustri. Det är ändå min livsstil att bära päls från subventionerad fisk. Bara fattiga äter surströmming så det kan man lägga ned. Självklart ska politikerna subventionera detta. Kanske flytta ut trålgränsen lite, ser bra ut i media.