De som bor i Saltis, Danderyd, Lidingö etc kommer inte vara priskänsliga hur stora straffskatter du än lägger på, så jag vet inte vilka verktyg du avser? Och som sagt bara för att du bor i ett välbärgat storstadsområde betyder det inte att du har tillgång till lokaltrafik. Det finns dessutom en hel del storstadsbor som arbetar skift men även de som måste ta sig från tex Haninge till Kista. De har mindre resurser, konsumerar mindre men kommer att drabbas mer än många landsbygdsbor om man höjer skatter(?) i storstadsområden. Det har kommit upp i andra trådar, men storstadsbor spenderar generellt betydligt mer tid på pendlandet än landsbygdsbor och under förhållanden många säger att de inte skulle acceptera. All tid man står och fryser när pendeln har vagnfel, spårfel, personalfel, obehöriga personer på spåret fel, ingripande av ordningsvakter/polisfel. Bussar som inte synkar, etc, etc. Pendling på en dryg timme enkel väg gör de flesta och då räknar vi inte med promenaden till och från närmsta stationen/buss.
Det finns liksom skäl till varför de mest välbärgade svenskar bor i storstäderna, eftersom det är där företag etc är koncentrerade. Det är något som måste beaktas, Stockholm betalar tex merparten av den sk Robin Hood skatten - som jag tycker är helt rätt - vilket i sin tur subventionerar många glesbygds och landsbygds vård. Det har ska inte urarta till ännu en storstads-landsbygdstråd. Men att säga att en del av klimat och miljö problematiken löses genom att fokusera på att minska bilåkandet i Stockholm mfl är inte realistiskt. Det du gör är att straffa de med mindre resurser medan de som använder bilen onödigt mycket inte kommer att bry sig om priserna och aldrig tar lokaltrafiken. För att få de som bor i Saltsjöbaden att använda lokaltrafiken kommer du behöva fyr eller femdubbla bensinpriserna.