Overshoot Day

Backar man i tid, så fanns det inte bil i varje hus på landsbygden heller, så det kanske inte är lägre bränslepris som krävs, utan bättre möjligheter att klara sig utan bil. Kanske man kan titta på vad som erbjöds på landsbygden då, som inte finns tillgängligt idag, så att det inte krävs att åka in till stan för att uträtta ärenden och jobb.
Du vill avskaffa fyrtio år av centralisering, och återinföra affärer (mat-, sko-, kläd- tv- bok- ...), skola, vård, konditori, restauranger und so weiter i varje samhälle med självaktning!
Ska detta fungera måste nog många köpcentrum och Internethandel läggas ned.

Och funderas igenom vad som faktiskt skulle kunna fungera, så att det man tjänar på klimatgungorna inte förloras på klimatkarusellerna - det du tjänar på minskad privattrafik inte förloras på ökad logistiktrafik till alla småbutiker.
 
Du har missförstått helt. På riktigt. Verkligen. Totalt.

Det enda jag argumenterade emot var varför man ska vänta tills politikerna reagerar och inte handla själv. Varför det måste vara en politisk fråga för att ens själv agera. För jag ser många som hade kunnat göra insatser för miljön men som inte gör det men som ändå pratar om klimathotet och att det inte är bra att flyga osv. Fast det har en del av dem glömt bort när de åker på sin semesterresa sedan....

Vill du fortsätta att tro att jag inte bryr mig om klimatet, att jag inte tycker att det ska vara en valfråga, att jagi nte tycker att vi ska påverka politikerna osv, så varsågod, det står dig fritt. Men då ska du veta att du missförstått mig väldigt och det är inte alls vad jag anser.

Och jo förresten, individerna ska faktiskt bidra till att rädda klimatet, man kan inte svära sig fri från det och peka på politikerna. Det är också vad jag menar. Man ska hjälpas åt, varje sak räknas.

Vill du fortsätta missförstå så har jag inte lust att föra någon diskussion alls, det tjänar inget till eftersom du inte bryr dig om vad jag skriver utan påstår saker jag inte menar. Jag kanske skriver otydligt, men jag vet inte hur jag ska vara tydligare. Så det hjälper liksom inte att ställa mig mot väggen mer, jag tänker inte försvara mig mot saker jag inte menar ens.
Ja jag svarade bara på att du då i det inlägget skrev att du inte tyckte att klimatet var en så viktig valfråga (jag uppfattade det som att du tyckte att det alls inte var en valfråga) utan att man valde politiker på sjukvård och andra frågor som var mer viktiga för Sverige.

Jag har till skillnad från dig inte stött på så många som pratar om klimatet utan att agera utan snarare bara personer som definitivt anpassat semester, jobbresor, ätande, klädinköp, gräsmatta osv efter klimatet. Inklusive tex tjatar hål i huvudet på parkförvaltningen för näraliggande grönområden och arbetsplatsens grönområden. Men det hjälper ju typ ingenting, med allt det kommer man ändå inte ned på en rimlig nivå, bara genom att existera i Sverige och bo under något slags tak, skyla sig med ngt slags tyg, ev jobba, och äta ngn slags mat är man en av de mest utsläppande personerna på jordklotet. (men självklart är även en medelsvensson som helt struntar i miljön oändligt mycket bättre än en rik resande världsmedborgare.)

Den absolut rikaste procenten, de som tjänar över 70 000 kronor i månaden orsakar 43 ton koldioxid per person om året. Den fattigaste halvan av befolkningen släpper bara ut 4 ton.
https://www.tv4.se/artikel/75lzzPom...laepper-ut-10-ganger-mer-koldioxid-aen-resten

Så vad jag än gör, om jag tjänar under 70 000 kr i månaden så kan jag göra nästan ingenting alls om inte politiken involveras. Om jag hade tjänat 70 000 kr i månaden hade jag kunnat rädda mycket miljö genom att bara inte resa.

Men ändå är det bara individer, företagen måste tvingas släppa ut mindre koldioxid.
 
Senast ändrad:
Problemet är att det inte riktigt är en lösning, glesbygden med låga inkomster slås ut långt innan de inkomststarkare storstadsborna väljer bort bilen.

Därför måste andra medel till, där man med mer kirurgisk precision riktar sig mot storstadsborna (dvs de som har alternativen) och samtidigt ser till att devisen ”Hela Sverige ska leva.” (som i princip alla politiker säger), kan bli mer en realitet än något som bara gäller muntligen strax innan riksdagsval.
Ja tex cykelbanor och lägre priser på enkelbiljetter i kollektivtrafik. Sedan såklart någon piska också, men politikerna skulle säkert komma på någon om de brydde sig.

De har ju dock redan ändrat ersättningarna för resor så det ska bli transportsättneutralt.

Vi behöver till exempel också av rent säkerhetsmässiga orsaker plocka hem en del matproduktion så politikerna måste även gynna bönder, även små, om de orkar masa sig till det.
 
Och dessutom drar de ned partikelutsläppen precis där det behövs, i områden med tät bebyggelse. Om man dessutom gör citykärnorna bilfria (vilket i princip blir nödvändigt om man gör om infrastrukturen till cykelns fördel) så kan vi komma långt i att reducera de hälsoskadorna.
Bara att dra ned hela citykärnorna till gångfartsområde skulle räcka mycket långt :) då kan personer med hälsoproblem ta sig igenom med bilen när de måste.
 
Du vill avskaffa fyrtio år av centralisering, och återinföra affärer (mat-, sko-, kläd- tv- bok- ...), skola, vård, konditori, restauranger und so weiter i varje samhälle med självaktning!
Ska detta fungera måste nog många köpcentrum och Internethandel läggas ned.

Och funderas igenom vad som faktiskt skulle kunna fungera, så att det man tjänar på klimatgungorna inte förloras på klimatkarusellerna - det du tjänar på minskad privattrafik inte förloras på ökad logistiktrafik till alla småbutiker.
Ja jag undrar hur mycket av den biten som faktiskt är effektivare. Man kanske kan ta russinen ur kakan.
 
Det mesta du pratar om blir problem om det ska implementeras på riksnivå i Sverige.
Det kommer säkert funka i delar av enskilda tätbefolkade kommuner i vårt land, men i helhet - nej, nej.

Andra har härinne imponerats av den rikstäckande sommarkampanjen med gratis kollektivtrafik för alla i Tyskland.
Märk här att de tre mest tättbefolkade regionerna i Sverige - Stockholm, Skåne och Västra Götaland har i tur och ordning 371, 128 och 73 människor per kvadratkilometer. Motsvarande siffra för hela Tyskland är 230, och det finns t.ex bara tre av sexton förbundsländer som är mindre tättbefolkat än vårt tättbefolkade Skåne.

Så vi har absolut inte samma möjligheter som Tyskland, Holland och Danmark - eller Paris för den delen - att enkelt fixa till vare sig kollektivtrafik eller cykelmöjligheter nationellt.
Vi kan absolut göra det lokalt - men låt då extrakostnaderna då också stanna lokalt. Övriga Sverige får då satsa sina pengar på det som gynnar dem i deras klimatkamp.

Vad fanns det förresten för någon cykelinfrastruktur i Sverige på 60-talet, som nu är förstörd? Jag gissar att du talar om vanliga vägar som delades med annan trafik - men var icke så fyllda att cyklister också fick plats. Det var i så fall inte någon specifik cykelinfrastruktur.
Du svarade allt (och mer än) jag ville skriva men inte orkade. Att klimatet i Sverige inte är lika väl lämpat för cykelpendling som i länder söderut, är också värt att nämna
 
https://www.tv4.se/artikel/75lzzPom...laepper-ut-10-ganger-mer-koldioxid-aen-resten

Så vad jag än gör, om jag tjänar under 70 000 kr i månaden så kan jag göra nästan ingenting alls om inte politiken involveras. Om jag hade tjänat 70 000 kr i månaden hade jag kunnat rädda mycket miljö genom att bara inte resa.

Rätt kass kvalitet på statistiken i länken.

De som tjänar över 70.000 (i månaden), dvs 1% av invånarna, släpper i snitt ut 43 ton koldioxid per år.
De som tjänar mellan 38.000 och 70.000, dvs 9% av invånarna, släpper i snitt ut "mindre än hälften så mycket" ton koldioxid.
De som tjänar mellan (Oklart) och 38.000, dvs 40% av invånarna, släpper i snitt ut "mindre än hälften så mycket igen" ton koldioxid.
De som tjänar under (Oklart), dvs resten av invånarna, släpper i snitt ut 4 ton koldioxid per år.
 
Du vill avskaffa fyrtio år av centralisering, och återinföra affärer (mat-, sko-, kläd- tv- bok- ...), skola, vård, konditori, restauranger und so weiter i varje samhälle med självaktning!
Ska detta fungera måste nog många köpcentrum och Internethandel läggas ned.

Och funderas igenom vad som faktiskt skulle kunna fungera, så att det man tjänar på klimatgungorna inte förloras på klimatkarusellerna - det du tjänar på minskad privattrafik inte förloras på ökad logistiktrafik till alla småbutiker.
Lägga ner köpcentra är nog bara bra, internet kan vi kanske behålla, kanske. Hyfsat bra logistik bör kunna se till att det blir massiv minskning av transportutsläpp.
 
Och det har inte heller någon gjort.
"inte är lika väl lämpat för" var ordalydelsen.

Och det tolkar jag som att 'Fler veckor per år är vädret så att blir det för jobbigt att ta cykel än bil som i länder söderut.'
Att ens ta upp vädret är lögn. Det som kan behöva ändras på är att se till att det snöröjs på cykelvägar, men som åretruntcyklist kan jag inte se att det är "för jobbigt" att cykla någonsin pga vädret (möjligtvis på sommaren när det är 30 grader eller varmare).
 
Det stora problemet är att Sverige är en så liten nettobidragsgivare till den globala växthuseffekten att det inte skulle spela någon roll om alla förbränningmotorer, all flygtrafik in- och utrikes, och all kol- och vedeldning i landet totalförbjöds. Det skulle faktiskt inte ens spela någon roll om hela Sveriges befolkning förintades och svensk koldioxidskapande konsumtion helt upphörde.
 
Att ens ta upp vädret är lögn. Det som kan behöva ändras på är att se till att det snöröjs på cykelvägar, men som åretruntcyklist kan jag inte se att det är "för jobbigt" att cykla någonsin pga vädret (möjligtvis på sommaren när det är 30 grader eller varmare).
Hur tänker du dig att snöröjningen ska gå till, med cykelplog eller häst? Eldrift är ju inte lämpligt eftersom just snöröjningsfordon behöver köras dygnet runt vid snöoväder.

Sedan är det inte snön som är det största problemet för cyklisterna, utan det är blixthalkan, kylan och mörkret som ökar olycksrisken och obehaget så väsentligt.
 
Senast ändrad:
Hur tänker du dig att snöröjningen ska gå till, med cykelplog eller häst? Eldrift är ju inte lämpligt eftersom just snöröjningsfordon behöver köras dygnet runt vid snöoväder.

Sedan är det inte snön som är det största problemet för cyklisterna, utan det är blixthalkan och mörkret som ökar olycksrisken och obehaget så väsentligt.
Sluta hålla på med halmgubberetorik
 
Vad är det du tycker är halmgubberetorik, att elfordon inte kämpar sig för snöröjning, eller tycker du inte att det är kallt, halt och mörkt när de flesta pendlar till och från jobbet under stora delar av året?
Det att du indirekt hävdar att jag argumenterar för att det absolut inte får finns fordon med förbränningsmotorer. Jag har aldrig någonsin sagt något sådant.
 
Det stora problemet är att Sverige är en så liten nettobidragsgivare till den globala växthuseffekten att det inte skulle spela någon roll om alla förbränningmotorer, all flygtrafik in- och utrikes, och all kol- och vedeldning i landet totalförbjöds. Det skulle faktiskt inte ens spela någon roll om hela Sveriges befolkning förintades och svensk koldioxidskapande konsumtion helt upphörde.

Det spelar väldigt stor roll vad vi i delar av världen som belastar klimatet hårt per capita gör och vad vi visar i form av att välstånd kan fås utan ökad belastning. 90% av världens befolkning vill ha ökat välstånd från väldigt låga utsläppsnivåer. Vi har den tekniska innovationskraften och marginalerna att dra ned, för att visa hur det ska kunna gå till.

Jag tänker att det spelar väldigt stor roll vad ett så utvecklat land som Sverige gör ihop med andra länder i samma sits, helt oavsett hur stor andel av de totala utsläppen vi står för idag.
 
Det att du indirekt hävdar att jag argumenterar för att det absolut inte får finns fordon med förbränningsmotorer. Jag har aldrig någonsin sagt något sådant.
Om du uppfattat det så har jag uttryckt mig otydligt. Det enda jag hävdar är att förbränningsmotorer ger bidrag till den globala uppvärmningen.

Dessutom var jag med om novemberdagen när snösmockan drabbade Stockholm, och den feministiska snöröjningsmodellen dikterade att cykelbanor skulle röjas först. Vilket totalkaos!
 
Om du uppfattat det så har jag uttryckt mig otydligt. Det enda jag hävdar är att förbränningsmotorer ger bidrag till den globala uppvärmningen.

Dessutom var jag med om novemberdagen när snösmockan drabbade Stockholm, och den feministiska snöröjningsmodellen dikterade att cykelbanor skulle röjas först. Vilket totalkaos!
Om jag inte minns fel, så var det största problemet med snörning i Stockholm att företagen som skulle röja fuskade, snarare än att staden prioriterar cykelbanor. Sedan brukar det sällan vara samma fordon som röjer cykelbanor som bilbanor, och slutligen var det nog mer troligt att det var mängden snö som skapade problem, och inte prioriteringen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp