Overshoot Day

SJ har lanserat sök för tåg i Europa där man ska kunna boka alla tågbiljetter till en destination i Europa via dem även med andra tågbolag. Men den verkar ju inte direkt fungera bra.

Testade att söka på London, Paris och Berlin från Göteborg. Den hittar inga tågförbindelser alls till de destinationerna. Testade flera olika datum. Det är ju inte direkt överensstämmande med verkligheten.

När jag gör en sökning på internet på motsvarande så hittar jag många olika alternativ. Så man kan ju undra vad poängen med SJs bokningsfunktion är?
Jag hade rekommenderat DB istället för SJ när det gäller biljetter från Sverige och ut i Europa

Jag vet att den gamla frysen åker till återvinningen som skickar den till platser som kåkstäder i Västafrika där människor lever bokstavligen på sophögar och man bränner plast och annat för att komma åt metallen. Och där det skövlas regnskog i nästan samma utsträckning som i Amazonas även om ingen talar om det, pga de städer som vuxit upp runt svenskt/europeiskt avfall.

Menar du att företaget El-Kretsen, som idag är ansvariga för att samla in allt elavfall från kommunerna, blåljuger om sin verksamhet - och i lönndom exporterar det uttjänta godset till kåkstäder i västafrika för att lura producenterna (som tillsammans äger företaget El-Kretsen) på stålar?

https://www.el-kretsen.se/historia
https://www.vitvaruexperten.com/experten/vad-hander-med-gamla-vitvaror

Kyl & frys
Varje år inkommer 27 000 ton uttjänta kylar och frysar till El-Kretsen. De transporteras till särskilda anläggningar som har möjlighet att ta hand om freoner. Alla kylar och frysar innehåller inte freoner, men för säkerhets skull genomgår alla samma process.

Så återvinns kylar och frysar
Allra först avlägsnas farligt avfall såsom olja och kylkretsar. En särskild vakuumsug används för att ta bort köldmediet, under stor försiktighetsåtgärd så att ingenting riskerar att läcka ut. Allt löst innehåll i skåpen i form av lådor och hyllor avlägsnas och sorteras som glas och plast. Resterande material krossas i en automatisk process och de olika materialen separeras för att återvinnas som råvara till nya produkter. Om det frigörs freoner i krossningen så sugs gasen ut och samlas i en särskild behållare. Freonerna omhändertas genom förbränning vid mycket höga temperaturer, alternativt omvandlas till saltvatten.

Jag anser att det är ett tankefel att fundera över "hur ska jag kunna resa klimatsmartare?"

Det handlar mycket, mycket mer om "hur ska jag kunna resa mindre?"

Färre tillfällen. Kortare stäckor.
Folk måste börja sluta tänka "Paris eller London?" över veckoslutet. "Vänersborg eller Borås?" borde det vara - eller ännu hellre tält i grannskogen.

Om nu Overshoot Day nu skulle vara det problem som tråddeltagarna tycks vara överens om.

Jag anser att det är ett tankefel att fundera över "hur ska jag kunna resa klimatsmartare?"

Det handlar mycket, mycket mer om "hur ska jag kunna resa mindre?"

Färre tillfällen. Kortare stäckor.
Folk måste börja sluta tänka "Paris eller London?" över veckoslutet. "Vänersborg eller Borås?" borde det vara - eller ännu hellre tält i grannskogen.

Om nu Overshoot Day nu skulle vara det problem som tråddeltagarna tycks vara överens om.

Jag håller med. Själv har jag haft Västtrafiks sommarkort som gäller för hela regionen en månad och kostar 810 kronor, normalt sett kostar det 810 kronor per zon för ett månadskort och det är tre zoner inom regionen. Sommarkortet gäller alltså för alla zoner. Åkt på dagsutflykt till exempel Strömstad, Nääs slott, varit på Donsö och gjort massa olika saker på den semesterveckan jag hade i juli. Har köpt ett sommarkort till nu för augusti månad då jag har drygt tre veckors semester till med start efter nästa vecka. Dessutom har det gjort att jag spenderat mer pengar i regionen på mat, fika etc så det är ju en win win för hela regionen.

Tyckte det var riktigt bra att de kom med detta för det har verkligen fått mig att resa mer i regionen utan att det kostar en krona mer än vad ett normalt månadskort för mig kostar annars. :).

Ytterligare inlägg angående internationell tågtrafik i Europa. Videon kan innehålla ohälsosamma mängder sarkasm dock, samt att han har en tendens att prata snabbt och inte helt perfekt engelskt uttal.

Idag är Overshoot Day på global nivå, dvs dagen då vi förbrukat årets tillgång på förnybara resurser. Två dagar tidigare än förra året, dvs vi belastar jorden allt mer.

Om alla levde som oss i Sverige skulle resurserna vara slut redan 3:e april. För mig är det irrationellt att påstå att vi i Sverige inte behöver göra så mycket, att det är de i andra länder som ska agera eftersom vi inte påverkar så mycket. Men alla kan uppenbarligen inte leva som oss, har vi då inte ett ansvar att förändra vårt förbrukningsmönster så att det blir mer hållbart?
Fick verkligen en chock precis. Enligt Naturskyddsföreningen har alla partier sänkt ambitionsnivå gällande miljö och klimat kommande val.

Och löftena förra valet har de inte ens försökt hålla.
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/valet2022-sanka-ambitioner-i-miljopolitiken/

Fast jag förstår inte? Varför måste någon säga i valet att svenskarna ska ändra sig för att svenskarna ska ändra sig?

Går det inte att förstå själv utan att någon politiker pratar om det? Att det är dags att tänka på miljön?
Politikerna måste agera för att det ska bli mindre artutrotning och koldioxidutsläpp. Enskilda personer kan inte ändra skatter, subventioner, sluta bygga motorvägar, påverka tågpriser, öka underhåll på järnvägen, sluta fiska ut östersjön med en Dansk flotta som säljer fisken till Danmark och Norge, börja plantera fler träd i städerna, sluta klippa rondeller och ha ängar, starta skonsammare skogsbruk i de statliga och kyrkoägda skogsbolagen, osv osv osv.

Så nej du kan inte ta det på allvar om du inte räknar det som en valfråga.

Hur menar du nu? Att alla flygbolag går back? Ifall alla flygbolag hade gått back hade det inte funnits några flygbolag.
Eller menar du ifall man ska betala klimatkompensationen? För den ingår ju inte i kostnaden för att flyga passagerare.
Skattebefriade och subventionerade jämfört med tåget.

SJ har lanserat sök för tåg i Europa där man ska kunna boka alla tågbiljetter till en destination i Europa via dem även med andra tågbolag. Men den verkar ju inte direkt fungera bra.

Testade att söka på London, Paris och Berlin från Göteborg. Den hittar inga tågförbindelser alls till de destinationerna. Testade flera olika datum. Det är ju inte direkt överensstämmande med verkligheten.

När jag gör en sökning på internet på motsvarande så hittar jag många olika alternativ. Så man kan ju undra vad poängen med SJs bokningsfunktion är?
Nej jag har jätteproblem att ens hitta saker som tåg till Abisko (för att inte tala om Berlin) man söker datum efter datum, tid efter tid och ingenting dyker upp, ingen vägledning om vilka dagar och tider som tåget kanske möjligen går heller så man kan söka rätt dag. Söker man dessutom ett halvår i förväg har de inte ens planerat linjerna så om man vill boka en resa lika tidigt som en flygresa är man bara körd.

Jag oroar mig över min livsstil med hund. Nu har jag en liten hund som äter växtbaserat (på veterinär inrådan) men han motsvarar ändå ca 3-4 thailandsresor under sin beräknade livslängd

Nej jag har jätteproblem att ens hitta saker som tåg till Abisko (för att inte tala om Berlin) man söker datum efter datum, tid efter tid och ingenting dyker upp, ingen vägledning om vilka dagar och tider som tåget kanske möjligen går heller så man kan söka rätt dag. Söker man dessutom ett halvår i förväg har de inte ens planerat linjerna så om man vill boka en resa lika tidigt som en flygresa är man bara körd.

Ja jag har svårt att se att deras sajt med sök för tåg i Europa har någon som helst mening alls. SJs ambitionsnivå verkar ungefär obefintlig eftersom det bevisligen finns tåg på alla de sträckor och datum jag sökte på.

Tips om man är Stockholmare och vill åka tåg - Turistbyrån på Centralen kunde åtminstone före coronan hjälpa med bokning av biljetter och sålde interrail över disk

Politikerna måste agera för att det ska bli mindre artutrotning och koldioxidutsläpp. Enskilda personer kan inte ändra skatter, subventioner, sluta bygga motorvägar, påverka tågpriser, öka underhåll på järnvägen, sluta fiska ut östersjön med en Dansk flotta som säljer fisken till Danmark och Norge, börja plantera fler träd i städerna, sluta klippa rondeller och ha ängar, starta skonsammare skogsbruk i de statliga och kyrkoägda skogsbolagen, osv osv osv.

Så nej du kan inte ta det på allvar om du inte räknar det som en valfråga.
Nej en svensk kan inte tänka själv, det har jag förstått.

Man kan välja att ta tåget istället för bilen. Man kan välja att inte resa utomlands. Man kan protestera mot de tokiga motorvägsbyggena, man kan själv plantera ut träd på sin tomt och påverka kommunen man bor i att göra likadant, man kan påverka kommunerna att sluta klippa gräs och ha ängar och man kan själv göra samma (titta bara i Vad gör vi tråden hur många som regelbundet klipper sin gräsmatta...), man kan göra saker trots att det är något obekvämt och något mer kostsamt för att visa att "här är vad vi vill" osv osv.

Så jo, man behöver inte vänta på politikerna i valet för att reagera, man kan göra det nu, redan.

Det behöver inte vara varken passkaos eller kaos på Arlanda typ, för om folk tänkte på miljön så vore det hyfsat folktomt. Men det gör man inte för ingen politiker har det i valet....

Att avstå flygresor för miljöns skull när vi ändå lever i ett ekonomiskt system som bygger på ständig tillväxt (vilket kräver ständig miljöförstöring samt stora globala orättvisor) känns lite som att ha en slösaktig kompis. Om man köper snacks ihop inför en helg kommer kompisen äta upp allt redan första kvällen. Så det spelar ingen roll om du äter en mindre del av snackset för att de ska räcka i tre dagar, det kommer ändå vara slut dag två så du kan lika gärna äta din del direkt.
Eller en kompis som alltid tigger cigg i slutet på månaden. Ge den kompisen ett helt paket i början på månaden, det kommer inte hjälpa, när månaden är slut kommer den tigga lika många cigg som vanligt.

Jag ogillar konsumtion av många anledningar, men jag inbillar mig inte att jag gör en insats för miljön genom att avstå olika saker som folk i min omgivning unnar sig. Så lätt är det inte tyvärr. Samhället globalt sett lär köra på hela vägen in i kaklet med eller utan mig liksom. Men konsumtion är patetiskt och bryter ner karaktären så jag försöker konsumera så lite som möjligt ändå.

Nej en svensk kan inte tänka själv, det har jag förstått.

Man kan välja att ta tåget istället för bilen. Man kan välja att inte resa utomlands. Man kan protestera mot de tokiga motorvägsbyggena, man kan själv plantera ut träd på sin tomt och påverka kommunen man bor i att göra likadant, man kan påverka kommunerna att sluta klippa gräs och ha ängar och man kan själv göra samma (titta bara i Vad gör vi tråden hur många som regelbundet klipper sin gräsmatta...), man kan göra saker trots att det är något obekvämt och något mer kostsamt för att visa att "här är vad vi vill" osv osv.

Så jo, man behöver inte vänta på politikerna i valet för att reagera, man kan göra det nu, redan.

Det behöver inte vara varken passkaos eller kaos på Arlanda typ, för om folk tänkte på miljön så vore det hyfsat folktomt. Men det gör man inte för ingen politiker har det i valet....
Uhm de som tänker rösta klimatvänligt i valet gör naturligtvis de sakerna också.
De övriga tänker uppenbarligen varken omaka sig till att rösta för miljön eller cykla för den, ens om de sparar tid med cykeln.

Du tänkte ju inte reflektera över miljön i valet. Hur många av sakerna ovan får du till på en månad?
(hur många i befolkningen har en trädgård stor nog för träd, men inga träd i den, och gräsmatta?)

Tex att lägga 300 kr extra på transport varje gång du ska till staden. Stå upp inför de irriterade grannarna och hyresvärden som vill att du klipper gräsmattan, mailat kommunen hundraurton gånger om gräsmattorna: har man jättetur käftar de emot, annars går det rakt i soptunnan.

Menar du att det är en antingen eller situation, antingen kan man rösta för politiker som skyddar vår omgivning, eller så kan man kämpa för att de ska odla en äng? Men att göra båda är definitivt omöjligt?

Du tänker att vi individer ska göra allting själva och samtidigt rösta fram politiker som stretar emot allt de kan och subventionerar miljöförstöring med våra skatter?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka